Het is in ieder geval lief dat je zo bezorgd bent dat je hier een topic plaatst, lijkt me.
Het hoeft niet altijd een slecht idee te zijn maar het kan ook verkeerd uitpakken. Ik heb iemand ontmoet op een moment dat ik heel depressief was over het leven, omdat ik eigenlijk volledig rationeel leefde zonder enige vorm van plezier of een gevoel van geluk of contact met andere mensen.
Als je dan iemand ontmoet, voor wie wel veel gevoel ontstaat, en die persoon doorbreekt dus dat patroon, komen er in feite veel gevoelens vrij. Dat kan denk ik het probleem zijn, dat, hoewel een relatie met iemand heel troostend en hoopvol is, het je ook confronteert met je diepere gevoelens.
Ik ben een paar keer onnodig boos geworden, op een moment dat ik veel gevoelens ervaarde waarmee ik helemaal niet bekend was, en uiteindelijk pakte mijn gerationaliseer en negativiteit voor haar en dus ook voor ons beiden heel slecht uit.
Het ironische is dat deze ervaring van gevoel de eerdere problemen die ik had voor een behoorlijk stuk verholpen heeft. Ik krijg nu bovendien ook hulp.
Dus ik denk; een relatie is niet altijd een verstandig idee, zeker niet voor de andere persoon, want die moet jij beschermen. Als ik het over had kunnen doen had ik eerder hulp gezocht en wat afstand genomen totdat mijn klachten voorbij waren. Soms ben je niet goed meer bij je hoofd - als het ware - als je depressief bent en heeft dat een onnodige weerslag op het contact met een ander.
Aan de andere kant is het heel hoopvol een relatie te hebben en liefde en troost te ervaren. Ik denk dus dat het moet kunnen. Maar alleen als de depressieve persoon hulp krijgt; ja, dat lijkt me een voorwaarde.
Bovendien is het denk ik belangrijk dat die persoon je niet manipuleert e.d. Het lijkt me ook belangrijk dat de depressieve persoon nog wil leven en wil werken voor zijn gezondheid, omdat het anders een negatieve en geen positieve spiraal wordt. En natuurlijk is het belangrijk hoe jijzelf met de problemen omgaat; stel dat je een gevoelige persoonlijkheid bent die zich makkelijk mee laat slepen in stemmingen van anderen, dan is het misschien verstandig om een beetje afstand te nemen.
|