Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-02-2005, 13:34
MisterDJ
MisterDJ is offline
Ik heb een opdracht voor school en wil vragen of jullie wat weten.

[OPDRACHT] Ga op onderzoek uit naar de historie van de gehandicaptenzorg.
Beschrijf de periode tot 1900 in het kort en de periode vanf 1900 uitgebreider. Probeer dit te doen op een manier die aanspreekt: illustratie's, foto's. foldermateriaal, artikelen, enz.

Geef vervolgens de recente en actuele ontwikkelingen weer.
Hiervoor zul je op onderzoek moeten gaan en de media kritisch volgen.
Kranten, internet, tijdschriften, TV programma's, enz.
Wat is op dit moment actueel, waar is veel aandacht voor, wat speelt er in de politiek. Voeg minimaal 3 artikelen uit krant of tijdschriften toe als bijlage.

Geef een duidelijk beeld van hoe de integratie van gehandicapten momenteel verloopt, wat hier op dit moment aan gedaan wordt en hoe e.e.a. bevordert kan worden.

Beschrijf welke instellingen, voorzieningen er momenteel bestaan voorde doelgroep.
Waarom zijn ze er, welke diensten leveren ze.
Beschrijf wat de SPW-er doet binnen deze instelling/voorzieningen.

Welke belangenorganisaties zijn er voor de doelgroep. (denk aan cliëntenraad, platvorms, enz.) Beschrijf er minimaal 3. Doel en functie; wat doen ze, voor wie, wanneer en hoe.[/OPDRACHT]

Alvast bedankt
Oud 11-02-2005, 12:24
Verwijderd
Wat bedoel je met "vragen of jullie wat weten"? Wat weten? Informatie, bronnen, een manier die aanspreekt, ...?

Qua informatie: ga naar de bieb en zoek een boek uit waar de historie van de gehandicaptenzorg in staat. Er zijn genoeg boeken over geschreven en ik denk dat met google ook op internet behoorlijk veel te vinden zal zijn.

Ook voor de recente/actuele ontwikkelingen zul je in boeken en op internet best wat kunnen vinden. Verder de tv-gids uitpluizen of er misschien nog wat op tv komt over dat onderwerp, het journaal kijken, de krant lezen (of desnoods de Spits! of de Metro als jij of je ouders geen dagblad hebben) en ga eens in een tijdschriftenwinkel kijken of je iets kunt vinden (of in de bieb in tijdschriften, kan ook prima, scheelt ook weer geld ed). Misschien kun je ook de verkiezingsprogramma's er bij halen om te kijken wat er speelt in de politiek.

Qua instellingen en voorzieningen...willen ze ze allemaal weten...? Of alleen in de buurt waar je woont? Ook hierover is in boeken en op internet veel te vinden en bij bepaalde instellingen kun je misschien ook wel folders krijgen of opvragen. Wat een SPW'er er doet kun je, denk ik, zelf grotendeels verzinnen en anders ga je een keer ergens een interview afnemen (zijn ze gek op bij opleidingen ). Hetzelfde geldt voor belangenorganisaties. En eigenlijk ook wel voor integratie (en als je daarvoor een interview af wilt nemen: ik begeleid en coördineer sinds kort integratietrajecten van kinderen met een beperking in het regulier onderwijs en de reguliere peuterspeelzaal ).

En mbt een manier die aanspreekt: misschien kun je het in tijdschriftvorm gieten? Dat je ergens foto's gaat maken of desnoods foto's en andere afbeeldingen van internet afhaalt en die gebruikt en daarbij dan steeds een artikel schrijft.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 12:51
Balance
Balance is offline
Wat betreft de gehandicaptenzorg: ze worden ook wel zorgenkinderen genoemd.
Verder denk ik dat je veel kan hebben aan het boek 'De creatie van het mondige kind' geschreven door Ido Weijers. Er staat veel in over de geschiedenis van de gehandicapten instellingen.
Oud 22-02-2005, 17:39
MisterDJ
MisterDJ is offline
Ben ik weer

@Leonoor en Balance

Bedankt!

Alleen nu heb ik nog een vraag aan iedereen...

Hebben jullie nog info over de Adriaanstichting en de Cornelia-stichting (de geschiedenis van deze stichtingen).
Liefst zo compact en overzichtelijk mogelijk, alles wat ik vind spreekt elkaar een beetje tegen
Dus nu hoop ik dat jullie wat meer weten...

Alvast bedankt,
Kees
Oud 23-02-2005, 07:57
Verwijderd
Misschien ken je de site al, maar:

http://www.cg-raad.nl/Geschiedenis/ (en dan met name de "Deel**.htm"-pagina's)

En misschien heb je ook iets aan: http://members.lycos.nl/ruel/revalidatie.htm

Laatst gewijzigd op 23-02-2005 om 08:01.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2014, 11:17
msVrst
msVrst is offline
Ik was ook op zoek naar info over de geschiedenis van de gehandicaptenzorg en kwam deze link nog tegen: http://museum-sheerenloo.nl/ Beetje laat, maar wel handig voor anderen die nog zoeken.

Er staan ook leuke filmpjes/beeldmateriaal op, handig voor presentaties!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten