Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2005, 15:57
wba
wba is offline
Hoi,

Ik vind mijn studie nu echt niet leuk meer ik wil stoppen. Ik zit al lang te twijfelen, ik dacht ik ga door tot het einde van het jaar en dan zie ik wel wat ik doe. Maar ik ben het zat.
Het enige probleem is dat het al 1 februari is geweest en dat ik nu heel veel geld terug moet gaan betalen wat ik niet heb.
Is er een oplossing? Ze maken vast geen uitzondering? en er zijn ook vast geen regeltjes die ik nog niet ken waarmee het wel mogelijk is nu nog te stoppen zonder alles terug te betalen?
Wat moet ik nu doen?? Weten jullie een oplossing?
ik ben btw 1e jaars en ik studeer aan de universiteit.

groetjes wba
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2005, 16:02
Verwijderd
Als je resultaten nog redelijk zijn, zou ik je willen adviseren nog even een half jaartje geduld te hebben. Is vervelend, maar scheelt je wel een hoop gedoe.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 16:04
wba
wba is offline
Citaat:
Sylph schreef op 11-02-2005 @ 17:02 :
Als je resultaten nog redelijk zijn, zou ik je willen adviseren nog even een half jaartje geduld te hebben. Is vervelend, maar scheelt je wel een hoop gedoe.
dat is nou net het probleem, mijn resultaten zijn heel slecht èn ik vind het niet leuk. anders zou ik het inderdaad nog wel even volhouden...

Laatst gewijzigd op 11-02-2005 om 16:12.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 16:15
Ieke
Ieke is offline
Als je je P haalt wordt het geld van dat jaar omgezet naar een gift. Maar het nadeel daarvan is wel dat je wel een jaar stufie kwijt bent. (Je laatste jaar moet je dan gaan lenen, of niks krijgen)
Maar ik dacht dat je bij de ib pas later hoeft terug te betalen als je er leent. Maar daar zou je ze het beste over kunnen bellen. Je zal echt de enige niet zijn.
Oud 11-02-2005, 16:22
wba
wba is offline
Citaat:
Ieke schreef op 11-02-2005 @ 17:15 :
Als je je P haalt wordt het geld van dat jaar omgezet naar een gift. Maar het nadeel daarvan is wel dat je wel een jaar stufie kwijt bent. (Je laatste jaar moet je dan gaan lenen, of niks krijgen)
Maar ik dacht dat je bij de ib pas later hoeft terug te betalen als je er leent. Maar daar zou je ze het beste over kunnen bellen. Je zal echt de enige niet zijn.
misschien een stomme vraag, maar wat is P? als je dit jaar afmaakt en genoeg studiepunten haalt?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 16:25
Verwijderd
P is je propedeuse.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 16:40
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
wba schreef op 11-02-2005 @ 17:22 :
misschien een stomme vraag, maar wat is P? als je dit jaar afmaakt en genoeg studiepunten haalt?
Wat?! Hoe kan een student dat nou niet weten??
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 16:46
wba
wba is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 11-02-2005 @ 17:40 :
Wat?! Hoe kan een student dat nou niet weten??
Ik wist niet dat de P een afkorting daarvan was, en het is inmiddels al afgeschaft die propedeuse....
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 16:52
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
wba schreef op 11-02-2005 @ 17:46 :
Ik wist niet dat de P een afkorting daarvan was, en het is inmiddels al afgeschaft die propedeuse....
Afgeschaft? Waar? Bij jouw studie?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 16:55
wba
wba is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 11-02-2005 @ 17:52 :
volgens mij hebben ze de term propedeuse overal afgeschaft. (op universiteiten iig...) ach ja, misschien dat iemand anders hier er meer over weet, maar daar ging dit topic niet over.

groetjes wba
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 16:58
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
wba schreef op 11-02-2005 @ 17:55 :
volgens mij hebben ze de term propedeuse overal afgeschaft. (op universiteiten iig...) ach ja, misschien dat iemand anders hier er meer over weet, maar daar ging dit topic niet over.

groetjes wba
Volgens mij niet... Bij de IB-groep gebruiken ze het nog, op mijn school gebruikten ze het en het is nog steeds een maatstaaf.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 17:05
Verwijderd
Citaat:
wba schreef op 11-02-2005 @ 17:55 :

groetjes wba
P is niet overal afgeschaft, wel bij veel opleidingen en studies.

Maar vroeger was de regeling dat wanneer je meer dan de helft van je studiepunten had, dan werd je stufi omgezet in een gift. (Dat staat dus lost van het wel of niet halen van je P, voor een P moe(s)t je alle punten halen.) Nu is er een nieuw systeem waarbij je stufi pas een gift wordt wanneer je binnen 10 jaar afstudeert. (Geloof ik.)

Volgens mij kan je nu stoppen, je schuld laten staan, en in september iets anders gaan doen, zonder dus in die periode terug te moeten betalen. Die schuld blijft dus wél staan, je begint terug te betalen wanneer je klaar bent met studeren. IBG is daar heel makkelijk in. Je kan natuurlijk ook ingeschreven blijven bij je onderwijsinstelling, dan kan je je OV houden, krijg je stufi etc. Het enige nadeel daarvan is dat je een half jaar stufi 'verbruikt', maar mja, misschien wegen de voordelen daarvan op tegen de nadelen.

Je kan ook nog naar de IBG bellen, vragen of je toch nog op 1 februari kan stoppen. Je zal dan wel je OV-schuld en je stufi van deze maand terug moeten betalen, maar misschien staan ze dat gewoon toe. Je kan het altijd proberen.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 17:11
wba
wba is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 11-02-2005 @ 18:05 :
P is niet overal afgeschaft, wel bij veel opleidingen en studies.

Maar vroeger was de regeling dat wanneer je meer dan de helft van je studiepunten had, dan werd je stufi omgezet in een gift. (Dat staat dus lost van het wel of niet halen van je P, voor een P moe(s)t je alle punten halen.) Nu is er een nieuw systeem waarbij je stufi pas een gift wordt wanneer je binnen 10 jaar afstudeert. (Geloof ik.)

Volgens mij kan je nu stoppen, je schuld laten staan, en in september iets anders gaan doen, zonder dus in die periode terug te moeten betalen. Die schuld blijft dus wél staan, je begint terug te betalen wanneer je klaar bent met studeren. IBG is daar heel makkelijk in. Je kan natuurlijk ook ingeschreven blijven bij je onderwijsinstelling, dan kan je je OV houden, krijg je stufi etc. Het enige nadeel daarvan is dat je een half jaar stufi 'verbruikt', maar mja, misschien wegen de voordelen daarvan op tegen de nadelen.

Je kan ook nog naar de IBG bellen, vragen of je toch nog op 1 februari kan stoppen. Je zal dan wel je OV-schuld en je stufi van deze maand terug moeten betalen, maar misschien staan ze dat gewoon toe. Je kan het altijd proberen.
thnx ik ga het proberen! Al heb ik niet veel hoop. Heeft iemand anders hier misschien nog ervaring mee?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 17:23
Verwijderd
Ik heb dat gehad met inschrijven; ik kon me officieel niet meer op 1 september in laten schrijven, maar de meneer aan de telefoon deed het wel voor me, zodat ik over september alsnog stufi zou ontvangen Ze zijn dus niet gemeen bij de IBG, gewoon rustig je probleem uitleggen en lief blijven, dan lossen ze het zo voor je op.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 17:40
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 11-02-2005 @ 17:52 :
bij mij ook hoor
bama he
Oud 11-02-2005, 17:46
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 11-02-2005 @ 18:40 :
bij mij ook hoor
bama he
Weet niet wat je doet... Maar op t hbo móet die P er toch wel zijn om naar de universiteit te kunnen... Dus op de 1 of andere manier.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 18:13
Str0nk
Str0nk is offline
Je bent idd mooi de "lul" (beetje een ongelukkige woordspelling).
Je had voor 1 februari een verzoek tot uitschrijving moeten indienen dan had je een deel van je collegegeld teruggekregen en de stufi van de voorafgaande maanden cadeau gekregen (onder bepaalde voorwaarden). En nee, ze maken geen uitzondering. Ik zou gewoon verder gaan nu het toch te laat is.
Oud 11-02-2005, 18:42
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
Ieke schreef op 11-02-2005 @ 17:15 :
Als je je P haalt wordt het geld van dat jaar omgezet naar een gift.
He? Kun je dit even uitleggen?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 19:09
zoemzoem
zoemzoem is offline
zie www.ib-groep.nl:

Tot en met het studiejaar 2003–2004 is het aantal studiepunten van belang. Je krijgt de prestatiebeurs in eerste instantie als lening uitbetaald. De prestatiebeurs hoef je niet terug te betalen als je snel genoeg studeert. Dit betekent voor de meeste studies dat je in het eerste jaar minstens 30 studiepunten moet halen en binnen 10 jaar moet afstuderen.

Haal je in het 1e jaar minstens 30 studiepunten, dan wordt je prestatiebeurs van de eerste twaalf maanden omgezet in een gift. Bovendien krijg je, als je minder beurs hebt aangevraagd dan waar je recht op had, automatisch de rest van het geld.

Lukt het je niet om in het eerste jaar minstens 30 punten te halen, dan blijft je prestatiebeurs een lening. Alleen als je binnen 10 jaar alsnog je diploma haalt, wordt je lening uit het eerste jaar omgezet in een gift.

Let op: Als 2004-2005 je eerste studiejaar is met prestatiebeurs in het hoger onderwijs, dan wordt het eerste jaar niet omgezet in een gift of definitieve lening. Er is een wetsvoorstel aangenomen waarbij alleen het behalen van een diploma binnen 10 jaar nog bepaalt of je prestatiebeurs wordt omgezet in een gift.
Oud 12-02-2005, 07:22
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
zoemzoem schreef op 11-02-2005 @ 20:09 :

Let op: Als 2004-2005 je eerste studiejaar is met prestatiebeurs in het hoger onderwijs, dan wordt het eerste jaar niet omgezet in een gift of definitieve lening. Er is een wetsvoorstel aangenomen waarbij alleen het behalen van een diploma binnen 10 jaar nog bepaalt of je prestatiebeurs wordt omgezet in een gift.
Ja toch, ik dacht al 'Ik heb toch een brief gehad waarin stond dat dat niet meer zo is?' maar dacht dat ik t wel fout zou hebben ofzo. Niet dus
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 11:31
Verwijderd
Ze noemen het nu simpelweg 'Bachelor 1'
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 16:23
koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
Wat doe je eigenlijk precies? Kun je niet over stappen naar een andere studie of op dezelfde studdie in Hbo.

Het is echt een probleem dat stoppen hoor, je moet echt goed nadenken als je aan een studie begint. Het kost je een jaar stufie, collegegeld, evt. kamergeld. Mijn vriendin vorig jaar gestopt met hbo-v, dit jaar met hbo-recht en werkt nu maar... 2 jaar geld 'weggegooit'
Oud 20-02-2005, 14:33
Shere Khan
Shere Khan is offline
Weet je wel al een andere studie waar je eventueel interesse aan hebt en is deze ook HBO?

Mijn zusje is ook gestopt in de P met haar studie, maar net voor 1 februari en gaat in september aan een MBO studie beginnen. Iedereen zegt jammer met een havo-diploma, maar ja aan haar de keuze.

Voor heel veel succes in de toekomst en met een eventuele nieuwe stuie

Khan's thesis

Oud 21-02-2005, 09:06
zeep007
zeep007 is offline
Citaat:
koekiemonstertje schreef op 14-02-2005 @ 17:23 :
Wat doe je eigenlijk precies? Kun je niet over stappen naar een andere studie of op dezelfde studdie in Hbo.

Het is echt een probleem dat stoppen hoor, je moet echt goed nadenken als je aan een studie begint. Het kost je een jaar stufie, collegegeld, evt. kamergeld. Mijn vriendin vorig jaar gestopt met hbo-v, dit jaar met hbo-recht en werkt nu maar... 2 jaar geld 'weggegooit'
ja dat is nu mijn probleem. Het eerste wat ik zei toen iemand mij vroeg , wat doe je met een miljoen? Met mijn opleiding stoppen en zoeken naar iets wat ik echt leuk vind. Het financiele plaatje wordt er niet beter op.....
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 19:43
PardonMe
PardonMe is offline
Ik zou zeggen: bel de IBgroep en informeer hoe het tegenwoordig precies allemaal zit. Iemand daar zal je allicht beter kunnen helpen dan dat wij hier kunnen.
Oud 24-02-2005, 15:11
Eazy E
Eazy E is offline
Ik ben ook nu pas gestopt..
je moet gewoon een studie binnen 10 jaar halen..
En je krijgt de laatste paar maanden van je laatste jaar geen studiefinanciering meer... Rest van schoolgeld krijg je ook terug..
En ik hoefde ook geen 30 studiepunten te halen..
Dus het maakt eigenlijk niks uit of je nou voor februari of maart stopt.. het is alleen zo dat als je voor maart stopt dan moet je sowieso een studie binnen 10 jaar halen, anders moet je terugbetalen.. en je hebt een maandje minder studiefinanciering...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten