Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-02-2005, 19:52
Tranzzam
Avatar van Tranzzam
Tranzzam is offline
Ik 'vond' pas een oude pc-kast die ik blijkbaar nog had, zag dat er een monitor en een toetsenbord bij stonden en besloot dat het een mooi moment was om de boel aan te vullen tot een compleet systeem.

Ik heb ook nog een 120gig harddisk en een videokaart (een jaar oud ongeveer) liggen, dus echt veel heb ik niet nodig. Ik ben nu, om budgettaire redenen, enkel van plan een moederbord, processor en geheugen te kopen, en de rest later te upgraden.

Probleem is dat ik al een dik jaar de ontwikkelingen niet heb gevolgd, en nu ineens dingen (enkel AMD, ik doe uit principe niet aan Pentium) tegenkom als AMD Athlon MD, Athlon 64 en weet ik veel wat, waarvan de snelheden niet veel hoger lijken te liggen dan de oude vertrouwde Atlhon XP-serie.
Kan iemand me kort vertellen wat het verschil tussen deze series zijn?

Vervolgens moet er een moederbord komen. Ik ben eigenlijk een aanhanger van cheap-ass merken als MSI, maar heb de ontwikkelingen het afgelopen jaar dus compleet niet gevolgd. Zijn er wat mobo's betreft nog leuke en/of essentiële dingen veranderd die ik zou moeten weten? Welk merk/type wordt mij aangeraden door de kenners?

Het geheugen moet weinig problemen opleveren, ik denk dat ik met 512mb voorlopig een heel eind kom, later uitbreiden is natuurlijk altijd een optie.

Ik ga de pc voornamelijk gebruiken voor dingen als surfen, tekstverwerken, muziek draaien en dvd's (films) kijken. Veel games speel ik niet, het systeem hoeft de allerlaatste, veeleisende games dus niet te trekken, maar moet wel redelijk presteren, ik denk hierbij aan spellen als GTA Vice City en Soldiers Of Fortune, die ik regelmatig speel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-02-2005, 20:03
Felice
Felice is offline
Citaat:
Tranzzam schreef op 18-02-2005 @ 20:52 :
Kan iemand me kort vertellen wat het verschil tussen deze series zijn?
Een AMD Athlon 64 heeft 64bit ondersteuning. De athlon niet. De Semperon is een opvloger van de athlon. (een budget processor)
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 20:10
Tranzzam
Avatar van Tranzzam
Tranzzam is offline
Die Semperon lijkt me niks, als ik je zo hoor. Ik heb geen zin om een kwalitatief slechte processor te kopen, dat is vragen om problemen.

Over die 64bit-ondersteuning heb ik hier en daar wel wat gehoord. Gaat dat snel genoeg doorbreken om me daar nu al druk om te maken?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 20:21
Felice
Felice is offline
Er is nu een beta versie van windows xp 64 bit maar dit jaar verschijnt ook nog longhorn volgens mij. Een semperon processor is wel een goede processor voor bijv. tekstverwerken en internetten. Helaas zijn er nog weinig games die 64 bit ondersteunen, dus daarop zal je nog ff moeten wachten.

Btw, de athlon 64 heeft wel een goede 32bit emulator dus je kan er gewoon een normale versie van windows xp op zetten.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 20:29
Tranzzam
Avatar van Tranzzam
Tranzzam is offline
Klinkt natuurlijk leuk en heel erg high-end allemaal, maar waar het mij om gaat is dat ik voor een leuke prijs een redelijk systeem heb. Ik hoef niet meteen het allernieuwste, en op processoren die enkel via emulatoren het momenteel gangbare besturingssysteem kunnen draaien, zit ik al helemaal niet te wachten.

Tot zover dus de Athlon 64. Goeie kans dat ik me weer tot de Athlon XP ga wenden, die is redelijk betaalbaar, en voldoet waarschijnlijk ook wel.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 20:31
Felice
Felice is offline
Als ik jou was zou ik toch voor een athlon 64 gaan. De athlon xp is een socket A processor en de athlon xp wordt niet meer gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 21:05
Chilli Dude
Avatar van Chilli Dude
Chilli Dude is offline
Citaat:
Felice schreef op 18-02-2005 @ 21:21 :
Er is nu een beta versie van windows xp 64 bit maar dit jaar verschijnt ook nog longhorn volgens mij. Een semperon processor is wel een goede processor voor bijv. tekstverwerken en internetten. Helaas zijn er nog weinig games die 64 bit ondersteunen, dus daarop zal je nog ff moeten wachten.

Btw, de athlon 64 heeft wel een goede 32bit emulator dus je kan er gewoon een normale versie van windows xp op zetten.
hmmja die beta versie ik gedownload en gebrand maar zodra geinstalleerd krijg ik error en een reboot, ik heb het 2 maal geprobeerd dus daar zou ik even mee wachten
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 21:08
Chilli Dude
Avatar van Chilli Dude
Chilli Dude is offline
Asus A8V Deluxe Socket 939 114,90
AMD Athl64 3000+1.8GHz/so939 Box WIN 159,90
512 MB DDR/400 PC3200 TwinMos 68,90
343,70 euro

heb je een systeem waar je wel weer even mee vooruit kan

na tijdje even 512mb geheugen erbij en je hebt weer puike bak
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 08:52
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Felice schreef op 18-02-2005 @ 21:03 :
Een AMD Athlon 64 heeft 64bit ondersteuning. De athlon niet. De Semperon is een opvloger van de athlon. (een budget processor)
Sempron is de opvolger van de Duron, niet van de Athlon, Athlon XP of Athlon 64.

Sempron kun je verdelen in de Sempron K7 (afgeleid van Athlon XP) en de Sempron K8 (afgeleid van Athlon 64). De Sempron K8 (3100+) is dezelfde processor als de Athlon 64 2800+ S754 1.8GHz, maar dan zonder 64-bit instructies en met de helft cache.
Citaat:
Felice schreef op 18-02-2005 @ 21:21 :
Helaas zijn er nog weinig games die 64 bit ondersteunen, dus daarop zal je nog ff moeten wachten.
Klopt.
Citaat:
Btw, de athlon 64 heeft wel een goede 32bit emulator dus je kan er gewoon een normale versie van windows xp op zetten.
Nee de Athlon 64 emuleert geen 32-bits instructies. Het is een 32-bits processor, met daarnaast 64-bit instructies, dus zowel 32-bit als 64-bit. Anders zouden 32-bits programma's wel héél erg langzaam lopen als ze geëmuleerd zouden moeten worden door de processor. Dat zie je bij de Intel Itanium, dat is een 64-bits only processor. Superdure processor maar hij loopt als een Pentium 2 als het om 32-bits programma's gaat.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 08:53
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Mijn voorstel:

ASRock SiS748 moederbord
Athlon XP 2500+/2600+
512MB DDR/400 Infineon

Ben je 195 euro kwijt en presteert prima, ook voor games. Alleen even goed zoeken wat betreft het moederbord (K7S8XE wordt helaas niet meer gemaakt), en ook de processor zal moeilijk te vinden zijn. Maar veel shops hebben nog oude voorraad.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 12:14
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
3200+ word gewoon nog verkocht in de winkels geloof ik.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 12:41
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Dat moederbord is echt niet meer te krijgen, maar wel de ASRock K7VT4A+, met VIA KT400 chipset. Werkt ook prima
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 08:25
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Mja wel enigszins verouderd. Bovendien kan KT400 helemaal geen 400MHz FSB. SiS748 wel. Laatstgenoemde valt te vergelijken met de KT600.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 09:28
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
nforce 2 Ultra is ook niks mis mee, ik heb zelf dit bordje gehad:

MSI K7N2 Delta2-LSR nForce 2 400 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID)

Werkte perfect in combinatie met een Athlon 2600+ en 2400+.

En is niet al te duur, 59 euries zonder sata 43 euros.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 09:46
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Dat is dan nog een betere keuze ja.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 09:51
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 20-02-2005 @ 10:46 :
Dat is dan nog een betere keuze ja.
Je bent het een keer met me eens!!
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 18:59
Tranzzam
Avatar van Tranzzam
Tranzzam is offline
Kijk, zo kom ik er wel uit denk ik.

Één vraagje nog, ik heb besloten er ook meteen maar een dvd-brander bij te kopen, maar loop een beetje vast in de keuze tussen DVD-RW en DVD+RW. Welke van de twee is het beste, en wat is kort gezegd het verschil ertussen?

Ik ben van plan zowel data-dvd's (backuppen) als video-films te gaan fikken ermee, maakt dat bij de keuze nog wat uit?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 20:38
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Koop gewoon een Nec - 3520 die brand zowel + als - zonder enige moeite.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-02-2005, 20:40
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Jah en "-" wordt over het algemeen beter gelezen door DVD spelers.

Maar daar hoef je bij de koop van een brander, zoals gezegd, geen rekening mee te houden. Ze branden ze allebei, meestal.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 20:43
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 20-02-2005 @ 21:40 :
Jah en "-" wordt over het algemeen beter gelezen door DVD spelers.

Maar daar hoef je bij de koop van een brander, zoals gezegd, geen rekening mee te houden. Ze branden ze allebei, meestal.
Een vriend van mij had een Sony Vaio met een Sony Brander. Nou wat is dat ding kieskeurig, die pakt gewoon geen goedkope dvd's.
En helemaal al met -.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 22:28
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Jolt schreef op 20-02-2005 @ 21:43 :
Een vriend van mij had een Sony Vaio met een Sony Brander. Nou wat is dat ding kieskeurig, die pakt gewoon geen goedkope dvd's.
En helemaal al met -.
Daarom is het altijd zaak om je koop te baseren op testresultaten. De NEC ND 35serie is gewoon een hele goede, niet alleen heb ik dat zelf ervaren, maar ook heb ik dat uit vele andere ervaringen. Zelfs enorm goedkope Platinum DVD's schrijft hij zonder problemen.

Kortom, tenzij je echt per sé niet wilt om een of andere duistere reden, neem de NEC ND3520, het is echt een goede brander
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 23:33
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Jolt schreef op 20-02-2005 @ 10:51 :
Je bent het een keer met me eens!!
Amazing!

Maar nForce 2 is stukken beter dan VIA KT400. En qua prijs maakt het volgens jou weinig uit.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:05.