Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-02-2005, 20:13
Wiltine
Wiltine is offline
Wij moeten een PO voor ANW maken over medische ethiek.
Mijn vriendin en ik doen het over voorbehoedsmiddelen met betrekking op Aids in de Derde Wereld.
We hebben al veel informatie over de ernst van de situatie, cijfertjes enzo. Aids komt voornamelijk door seksueel contact tussen mannen en vrouwen in de Derde Wereld en door borstvoeding. Wij hadden de logische conclusie al getrokken dat ze daar gewoon onveilig vrijen in de Derde Wereld. klopt deze conclusie? of zijn er nog andere oorzaken dat het in de Derde Wereld zo'n epidemie is? Zijn de ziekenhuizer daar soms slechter zodat er door bloedcontact mensen besmet worden met Aids? Als we massaal condooms uit zouden delen, zou dat een effectieve bestrijding tegen Aids zijn? Misschien heeft iemand andere mogelijke oplossingen? Kan iemand ons helpen?
Bedankt
Oud 18-02-2005, 20:48
swie
swie is offline
Nee condooms zouden geen oplossing zijn want in Afrika is aids een taboe. Plus ook de gemakelijke verspreiding voorbeeld (apartheid is zuid afrika gevolg mannen werken in mijn gaan naar dames van licht zede omda ze zover van huis zijn). plus afrika is de plaats van het ontstaan voor aids (vermoedelijk te wijten aan vactie polio-is een serie van bezig op tv weet niet juist welke zender).

plus nog een vreemd zaak zou zijn dat er in europa mensen zijn die geen aids kunnen krijgen (beta 32 gen als ik het mij juist heriner)
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 14:22
Verwijderd
Veel mensen in Afrika zijn ook nog een gelovig en luisteren naar de kerk, en laat die nou condooms afkeuren

Veel zouden ze dus niet eens gaan gebruiken omdat die klote-kerk zegt dat ze dat niet mogen.

Ook slechte voorlichting is een oorzaak. Zo zijn er eens in Zuid-Afrika gratis condooms uitgedeeld met handleiding. Die handleiding was vastGENIET aan het condoom (een foto hiervan circuleert op internet, maar dit is GEEN grap).
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 13:56
M-Leentje
M-Leentje is offline
Het komt idd onder andere omdat ze geen condooms gebruiken. Er zijn weleens projecten vanuit Europa geweest om daar voorlichting te geven, maar dat hielp niet veel. Ze namen daar dan de condooms aan, omdat ze die meneer zo aardig vonden en het anders sneu voor hem vonden. ( Staat een stuk over in een Aardrijkskunde boek voor de onderbouw) Natuurlijk heb je ook de factor dat mannen naar de vrouwen van lichte zeden gaan, zoals in een eerdere reactie werd vermeld.

Ook is het natuurlijk zo dat mensen geen geld hebben voor de medicijnen. Er bestaan medicijnen die het HIV-virus remmen, maar niet betaald kunnen worden. Ook is er geen geld voor medicijnen die ervoor zorgen dat tijdens de zwangerschap het kind een kleiner risico heeft om ook besmet te worden.

Laatste wat ik nog weet is dat de hygiëne in de ziekenhuizen, ( voor zover die er zijn) bar en boos is. Het is wel bekend dat je ook via naalden besmet kan raken. Dat is ook een van de redenen waardoor het zich steeds verder verspreid.
Oud 22-02-2005, 16:00
Ieke
Ieke is offline
Even een kleine opmerking hoor. De besmetting van baby's met HIV gebeurt op verschillende manieren. Ongeveer een kwart van de kinderen word al besmet als de zwangerschap in de laatste stadia zit, ongeveer de helft wordt besmet tijdens de geboorte en het laatste kwart van de borstvoeding. (Het gaat dus over de manier waarop ze zijn besmet als ze besmet zijn. Zegt dus niks over de kans van een ongeboren kind op het krijgen van HIV)
Oud 22-02-2005, 16:23
Wiltine
Wiltine is offline
Bedankt allemaal! Ik kan wel een paar dingen gebruiken in mijn PO. Ik heb ook al wat ander informatie gevonden, dus ik denk dat het wel lukt. Bedankt!
Reageren

Regels voor berichten