Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-02-2005, 13:47
Verwijderd
Ik moet voor een praktische opdracht van scheikunde een ijsje maken wat alcohol bevat.
Nu is het probleem dat alcohol niet tot moeilijk bevriest.
Iemand hier ervaringen mee of tips?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2005, 14:26
Sketch
Sketch is offline
alcohol oplossen in water, oplossing bevriezen met stokje -->alcoholwaterijsje
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 14:28
Verwijderd
Doe het in een glazen houder, doe de houder in een bak met vloeibaar stikstof (is heel goedkoop) en voilá.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 15:34
MieX
MieX is offline
Citaat:
Sketch schreef op 19-02-2005 @ 15:26 :
alcohol oplossen in water, oplossing bevriezen met stokje -->alcoholwaterijsje
Het probleem is dat het smeltpunt van alcohol nogal laag ligt waardoor dat met een normale diepvries (en een redelijk percentage alcohol) in de praktijk niet zo makkelijk gaat
Oud 19-02-2005, 15:54
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-02-2005 @ 15:28 :
Doe het in een glazen houder, doe de houder in een bak met vloeibaar stikstof (is heel goedkoop) en voilá.
Probleem is dat er niet veel huishoudens/horecagelegendheden zullen zijn met vloeibare stikstof bakken
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 20:27
swie
swie is offline
welk alcohol moet je gebruiken en in welke concentratie (vermoeidelijk ethanol en onder de 95% en omdat het voor consumsie is rond de 40% maximum).

je kan miscchien gebruik maken van een vloeistofkoeling: laat snel een vloeistof langs het te bevrieze stuk lopen en het koelt snel af onder de temperatuur van de vleoistof als ik het mij juist herinnen. ik weet niet veel van zulke koeilings systemen buiten dat het met een organische stof gebeurt. (is dat niet hoe een koelkast werkt?). mischien kunnen de natuurkundige dit beter uitleggen of mensen die chemische technologie doen want dit is meer hun vakgebied.

Ik hoop dat je aan dit antwoord iets heeft maar ik vrees er voor.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 21:21
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
MieX schreef op 19-02-2005 @ 16:34 :
Het probleem is dat het smeltpunt van alcohol nogal laag ligt waardoor dat met een normale diepvries (en een redelijk percentage alcohol) in de praktijk niet zo makkelijk gaat
ja, in principe bevriest het water dus eerst. Maar voor zover ik weet gaat het water dan ook aan de buitenkant zitten, en het alcohol aan de binnenkant. Dan krijg je dus een waterijsje, met vloeibare alcohol aan de binnenkant. Vind ik ijsje genoeg.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 22:57
gede
gede is offline
Het zou me verwonderen dat de alcohol vanbinnen in het ijs gaat zitten. Waarom zou dat gebeuren?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 23:08
gede
gede is offline
Het hangt er maar vanaf hoeveel alcohol je in dat ijsje moet verwerken. Indien dat maar een maar volume-procent is, zal het mengsel zelfs in een gewone diepvriezer bevriezen. Op deze link vindt je de stolpunten van een aantal mengsels:

vriespunten mengsels

Water-ethanol (de alcohol die als consumptie-alcohol wordt gebruikt) staat hier niet bij, maar de stolpunten zullen vergelijkbaar zijn met die van water-methanol. Zo zal een mengsel met 13 volumepercent alcohol een vriespunt hebben van -7 °C. Dat is best te doen in een gewone diepvriezen en je zal wel proeven dat er alcohol in zit.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 00:39
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Alcohol (ethanol (EtOH)) staat er wel bij onder punt 4
Oud 20-02-2005, 11:01
gede
gede is offline
OK, dat had ik niet gezien, het staat er idd bij, maar zoals gezegd, zeer vergelijkbaar met CH3OH (methanol)
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 14:16
Verwijderd
Waarom niet met vloeibaar stikstof zoals M. zei? Het is een opdracht voor scheikunde, en ik mag hopen voor jouw school dat ze wel vloeibaar stikstof in huis hebben. Dan kunnen ze dat echt wel leveren voor een PO.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 14:33
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
gede schreef op 20-02-2005 @ 00:08 :
Het hangt er maar vanaf hoeveel alcohol je in dat ijsje moet verwerken. Indien dat maar een maar volume-procent is, zal het mengsel zelfs in een gewone diepvriezer bevriezen. Op deze link vindt je de stolpunten van een aantal mengsels:

vriespunten mengsels

Water-ethanol (de alcohol die als consumptie-alcohol wordt gebruikt) staat hier niet bij, maar de stolpunten zullen vergelijkbaar zijn met die van water-methanol. Zo zal een mengsel met 13 volumepercent alcohol een vriespunt hebben van -7 °C. Dat is best te doen in een gewone diepvriezen en je zal wel proeven dat er alcohol in zit.
Diepvriezer, probleem opgelost.

Citaat:
Het zou me verwonderen dat de alcohol vanbinnen in het ijs gaat zitten. Waarom zou dat gebeuren?
tja, zoiets hadden we een keer met scheikunde een paar jaar terug, iets met een rode stof, en die ging toen aan de binnenkant zitten?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 13:59
blablalou
blablalou is offline
hallo m.p,

lees het stukje over ijsbier...
http://www.dma.be/p/bier/0_3.htm
... was de vorige eeuw een tijdje in.

Door afkoelen bevriest een deel van het water, zodat het resterende deel rijker aan alcohol wordt.
Normaal genomen doet men dit door destilleren!
Vraag is nu: wat is goedkoper?

Wanneer je dat ijsje gaat maken, koel een water/alcohol/mengsel + suiker/honing/citroen/sinas/banaan....
in een plastic-bekertje!!!! in de diepvries af.

Het lekkerste deel zal dan in kern zitten, heel geconcentreerd.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 17:48
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
blablalou schreef op 25-02-2005 @ 14:59 :

Wanneer je dat ijsje gaat maken, koel een water/alcohol/mengsel + suiker/honing/citroen/sinas/banaan....
in een plastic-bekertje!!!! in de diepvries af.

Het lekkerste deel zal dan in kern zitten, heel geconcentreerd.
dus had ik toch gelijk?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten