Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
De oorzaken of oorzaak opzoeken die het maken dat je die dwang hebt tot controle (aan de hand van lijstjes etc) lijkt mij allereerst belangrijk!; Over welke concrete dingen heb je naar jouw gevoel geen controle? Hoe ziet je levensritme er op dit moment er uit?; wat doe je zoal op een dag? Zit je wel/niet goed in je vel?(en wat is de eventuele oorzaak daar van?) Je zegt: Citaat:
Wat doe je met wat je allemaal opschrijft; moet je dat van jezelf allemaal doen/ uitvoeren op een dag of? Ik kan je niet gericht een tip geven op dit moment, omdat de situatie/oorzaken niet duidelijk zijn.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Er zijn, heel makkelijk, vier groepen bezigheden in m'n leven : -werk -school -toneel -sport Werk is heel onregelmatig, toneel is gewoon vast elke week. Dan wil ik controle over sport en school. En daarnaast over eten. En dus het enige waar ik controle over moet hebben, pas ik ook lijstjes/schema's toe.. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Wat ik zeg dat is dat IK hem geen gerichte tips kan geven als de situatie niet duidelijk genoeg is voor mij. Het mag voor jou dan blijkbaar duidelijk zijn en jij hebt je advies expliciet al neer gelegd, maar dat geldt voor mij niet. Het zoeken naar een situatie waar hij wel controle over heeft om vanuit daar te zoeken naar een oplossing... -----> Werk/toneel is iets waar jij Qwuartz dus geen controle in kan/hoeft te leggen; dat wordt al ingepland. Waar ligt de oplossing dan hier in volgens jou devilious?
||
Citaat:
Als je het in deze 4 categorieen zou verdelen, hoe ervaar je die gebieden en wat daar in voor komt?; wat gaat je goed af/ wat gaat je minder goed af en waarom? Hoe ervaar je het?/hoe ga je er mee om? Werk.................................. Studie/school...................... Vrijetijdsbesteding..............Toneel.....Sport......... Dagelijkse activiteiten........ o.a...........Eten
||
Verwijderd
|
Citaat:
* Cognitieve therapie (CT) Aangezien cognities (gedachten) vermoedelijk een belangrijke rol spelen in het onderhouden van dwanghandelingen, lijkt CT bij uitstek geschikt bij de behandeling van dwangstoornissen. CT richt zich fouten in het denkproces zelf. Zoals fouten in perceptie, verkeerde conclusies trekken, zwart/wit denken etc. De wordt patiënt uitgedaagd zijn ideeën in de praktijk op realiteit te onderzoeken. Bijvoorbeeld bij schoonmaakdwang de niet realistische gedachten over de mogelijkheid van besmetting en bij controledwang de niet realistische gedachten dat een ongeluk kan gebeuren. * Gedragstherapie Gedragstherapie richt zich vrijwel steeds primair op het dwanggedrag zelf door responspreventie ( verhinderen van het uitvoeren van de dwanghandeling) en exposure in vivo (angstwekkende situatie ondergaan). Herhaling van deze procedure leidt na enige tijd tot uitdoving van de angst. De effecten van gedragstherapie zijn overtuigend aangetoond. |
![]() |
||
Citaat:
Het lijkt jou een obsessieve compulsieve stoornis; hoe kan je gebasseerd op de informatie die hier wordt weergegeven dit concluderen? Uberhaupt heb je de bevoegdheid niet! Je weet niet hoe lang dit al bezig is, in wat voor mate precies etc etc etc. Geef dan eerder het advies dat hij eens de langs de huisarts kan gaan.(ook al kan het zo er over praten wellicht ook oplossingen geven)
||
Citaat:
![]() (Ik dacht overigens aan dezelfde stoornis.)
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar geod wat betreft het advies, ik had idd er ibj moeten zetten dat tie even contact moet opnemen met de huisarts, mijn excuses hiervoor. Hierbij: neem contact op met je huisarts. |
![]() |
||
Citaat:
Speculeren is zeker oke, maar het kwam bij mij over als van: dit is De manier/ diagnose/oplossing, gezien de reacties. Het zou naar mijn idee wat genuanceerder mogen, ook al werd het door een mede-forummer weergegeven. (ik dacht ook meteen aan deze stoornis, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook zo(niet dat jij dat suggeert ![]()
||
Citaat:
![]()
|
Dreamerfly schreef op 19-02-2005 :::
Voor jouw gevoel heb je dus geen controle over je school-, eet- en dagplanningen. Kan dat te maken hebben met het feit dat wat je plant in je hoofd en op papier, (meestal) niet haalbaar is? Dat je hierdoor de grip op die controle verliest omdat het eigenlijk niet te doen is (voor jezelf)? Ja, waarschijnlijk wel. Maar ik maak ook wel realistische planningen, maar waar ik dan gewoon geen zin in heb, en dan stel ik mezelf ook weer teleur.. Je drukke schema wil je volhouden doormiddel van die lijstjes. Maar is het haalbaar op dit moment op het psychische en lichamelijke gebied (gezien b.v. je pfeiffer)? Nee, ik denk niet dat het haalbaar is. Ik heb nu wel een schema voor pfeiiffer, zodat ik niet teveel doe, vandaag is de eerste dag dat ik dat volg, ik ben benieuwd hoe dat uitpakt.. Krijg je hulp of heb je hulp gekregen voor die depressie(is dat door een huisarts of iemand anders geconstateerd?) en pfeiffer? Ik heb een tijdje bij een psycholoog gelopen, maar dat bleek niet zo'n geweldig succes. Pfeiffer is geconstateerd na bloed prikken. Hoe zou je doelen haalbaar kunnen maken? Wat is haalbaar voor jou?(en heb je iemand nodig om je daar bij te helpen?' zoja, wie zou je kunnen helpen?) Discipline is denk ik het sleutelwoord daartoe. Want het zijn allemaal wel haalbare dingen, opzich gezien. Maar ik heb absoluut geen discipline op het gebied van eten, huiswerk maken etc. Wat ik zelf wel eens heb gedaan is een prioriteitenlijst maken. Het is naar mijn idee niet verkeerd om een lijstje te maken met de dingen die je moet doen (tenzij je het voor jezelf wel goed op een rijtje hebt), maar doe dat b.v. 1x per week. Onderscheid wat de meeste prioriteiten heeft. Kijk of het haalbaar is (lichamelijk/psychisch/ cognitief etc) en wissel het ook voldoende af met ontspanning! Dat klinkt wel goed ja, dat zal ik eens proberen vol te houden. Wanneer is het lijstjes maken eigenlijk begonnen? Hm, ik denk toen het fout ging op psychisch vlak. Dat was begin zomervakantie '04. Ik heb nog nagedacht de afgelopen dagen en ik maak nog van veel meer dingen lijstjes. Bijvoorbeeld bij kleding. Ik heb niet echt één aanwijsbare stijl (hip, goth jeweetwel) en ik probeer dan al mijn kleding in een bepaalde stijl te proppen. Dan ga ik na waarbij deze jurk past, of dit truitje, of deze laarzen. Daar maak ik dus ook lijstjes van. Soms in m'n hoofd, maar ook wel eens op papier. & ook als ik opgestaan ben, en kleren aantrek ga ik helemaal uitrekenen hoe duur alles is wat ik aan heb en alles. Gisteren heb ik ook uitgerekend hoeveel mijn hele kledingkast waard is etc ![]() Bedankt voor het reageren ![]() |
![]() |
|
Ik dacht ook onmiddelijk aan OCD. Mijn huisdokter had ook een vermoeden dat ik OCD had en daarvoor moest ik naar GGZ, waar ik eerst bij een psychiater heb gelopen, maar dat was geen succes. Toen heb ik groepstherapie geprobeerd (was al meer een hulp, vooral dan tegen mijn lichte depressie, want over de ocd durfde ik niet te praten in groep) en uiteindelijk heb ik nog individuele therapie gehad van een psycholoog.
Nu voel ik me stukken beter (niet meer negatief en down), maar de ocd is niet verdwenen. Daar kon ik blijkbaar niet echt mee geholpen worden. Ook heb ik al homeopathie geprobeerd om er vanaf te geraken, maar dat hielp ook niet. Nu heb ik niet echt zin meer therapie of zo te volgen. In feite komt het er gewoon op neer dat je het niet erger mag laten komen dan het nu al is en voor jezelf moet proberen de controle los te laten. Zolang het geen belemmering is in je dagelijks functioneren was er volgens mijn psycholoog geen groot (dringend) probleem. Ik weet dat het verschrikkelijk moeilijk is om de controle los te laten, want dan wil je opnieuw controle hebben op je evolutie om je controle los te laten. Persoonlijk denk ik dat het het beste wat je nu kan doen is proberen je negatieve gevoelens te boven te komen, dit kan de dwang spontaan doen verminderen. Dit merk ik tenminste uit eigen ervaring. En verder zou je ontspanningsoefeningen of zo kunnen proberen. Veel succes. |
![]() |
|
|