Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2005, 19:37
Nelongumfaciam
Nelongumfaciam is offline
Ik ben bezig met een profielwerkstuk over wondergenezingen. Ik onderzoek dit fenomeen vanaf de Griekse Oudheid (wondergenezingen in de tempel) tot en met nu.

Mijn vraag aan jullie is wat jullie van deze genezingen vinden.

Geloof je alles wat in de bijbel staat?

Wat vind je van gebedsgenezingen heden ten dage?

Ben je misschien zelf op een wonderlijke manier genezen of ken je mensen die dat zijn overkomen?

Ik ben benieuwd naar de reacties!
Oud 22-02-2005, 21:52
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Oud 22-02-2005, 21:54
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
nee

alleen goed vanwege het placebo effect

Ben je misschien zelf op een wonderlijke manier genezen of ken je mensen die dat zijn overkomen?
nee
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 21:58
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Nelongumfaciam schreef op 22-02-2005 @ 20:37 :
ja, ik geloof de inhoud van de bijbel in wezenlijke zin.

Citaat:
dat hangt er vanaf. over het algemeen denk ik dat het niet goed is, dat je er voorzichtig mee moet zijn en dat daadwerkelijke genezingen (hoewel zelden bewezen en duidelijk) van de verkeerde kant komen. maar wie ben ik daarover te oordelen. ik zie weinig resultaat, ben geneigd er niet in te geloven en het te betitelen als 'slecht', maar ik wil onder geen beding zeggen dat god geen wonderen zou kunnen doen heden ten dage. daar geloof ik nml wel in. (en er dan maar van uitgaande dat je niet jomanda's bedoelt, maar jan zijlstra's - om het eens zo duidelijk te maken-)

Citaat:
ik zelf niet, en ik denk niet dat ik iemand ken.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 22:20
Nelongumfaciam
Citaat:
(en er dan maar van uitgaande dat je niet jomanda's bedoelt, maar jan zijlstra's - om het eens zo duidelijk te maken-)
Ik bedoel ze eigenlijk alle twee. Zijlstra geneest, maar Jomanda ook. (althans dat claimen ze)
Ik vraag me eerlijk gezegd af wat nou het verschil is tussen hen. Allebei laten ze mensen geloven dat ze kunnen genezen. Met als effect dat ze daadwerkelijk verklaren dat ze genezen. Ok, Zijlstra doet dit met behulp van religie en Jomanda niet. Dat zou voor mij nu het enige verschil zijn. Deze discussie zal zich dan ook baseren op filosofische antroplogie. Want wat volgens de genezers heden ten dage doen, is de menselijke ziel (wat een eenheid zou vormen met het lichaam) in balans brengen, zodat de lichamenlijke klachten afnemen.

Mijn vader had stress, door die geestelijke druk kreeg hij lichamelijke klachten. Ik geloof wel in een verhouding tussen geest en lichaam.
Oud 22-02-2005, 22:32
Verwijderd

- Nee. Dat zou ook heel dom zijn, want er staan feitelijke onjuistheden in. (zoals bijv. 1 Koningen 7:23)

- Ik geloof niet dat die bestaan. De gebeden wel natuurlijk, maar de genezingen ten gevolge hiervan niet.

- Nee.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 22:38
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-02-2005 @ 23:32 :

- Nee. Dat zou ook heel dom zijn, want er staan feitelijke onjuistheden in. (zoals bijv. 1 Koningen 7:23)

- Ik geloof niet dat die bestaan. De gebeden wel natuurlijk, maar de genezingen ten gevolge hiervan niet.

- Nee.
natuurlijk bestaan die genezingen weg placebo effect
soms zitten de genezingen bij een placebo medicijn bij test wel over de 70%
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 23:11
T_ID
T_ID is offline
Ik moet zeggen, ik kan niets anders dan respect hebben voor de manipulatieve vaardigheden van de mensen die de zwendel die gebedsgenezing heet gaande houden, het kan niet makkelijk zijn om zulke lariekoek te verkopen.
Oud 23-02-2005, 03:17
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 22-02-2005 @ 22:58 :
ja, ik geloof de inhoud van de bijbel in wezenlijke zin.

In andere woorden, niet-letterlijk?
Kortom, je eigen interpretatie?
Dan geloof je niet in de Bijbel maar in je eigen versie van de Bijbel, toch?
Oud 23-02-2005, 09:38
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 23-02-2005 @ 04:17 :
In andere woorden, niet-letterlijk?
Kortom, je eigen interpretatie?
Dan geloof je niet in de Bijbel maar in je eigen versie van de Bijbel, toch?
nee. met andere woorden, de inhoudelijke waarde van de bijbel. alles wat er over god verteld wordt geloof ik vast en zeker en gewis. daarbuiten geloof ik ook alles, maar dat heeft mindere waarde voor mijn leven.
iedereen gelooft in zijn eigen versie van de bijbel. en ik ben vrij conservatief en bijbelgetrouw, maar mij hoor je niet zeggen dat ik de bijbel letterlijk neem. iedereen interpreteert op zijn manier, zodat het in zijn straatje past.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 09:40
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Nelongumfaciam schreef op 22-02-2005 @ 23:20 :
Ik vraag me eerlijk gezegd af wat nou het verschil is tussen hen.
religie idd. dat wil zeggen dat jomanda sowieso fout is, als ze het niet uit god doet, doet ze het uit kwaad. en dat valt met jan zijlstra nog te bezien. alhoewel ik ten eerste totaal niet geloof in zijn daadwerkelijke genezingen, en ten tweede ook totaal niet geloof dat hij het echt in naam van god doet.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 09:56
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 23-02-2005 @ 00:11 :
Ik moet zeggen, ik kan niets anders dan respect hebben voor de manipulatieve vaardigheden van de mensen die de zwendel die gebedsgenezing heet gaande houden, het kan niet makkelijk zijn om zulke lariekoek te verkopen.
Oh jawel. De wereld is gevuld met domme mafkezen die daarin trappen.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 11:00
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 23-02-2005 @ 10:38 :
nee. met andere woorden, de inhoudelijke waarde van de bijbel. alles wat er over god verteld wordt geloof ik vast en zeker en gewis. daarbuiten geloof ik ook alles, maar dat heeft mindere waarde voor mijn leven.
iedereen gelooft in zijn eigen versie van de bijbel. en ik ben vrij conservatief en bijbelgetrouw, maar mij hoor je niet zeggen dat ik de bijbel letterlijk neem. iedereen interpreteert op zijn manier, zodat het in zijn straatje past.
Vast en zeker en gewis

Wat zijn dan je argumenten om hem niet helemaaal letterlijk te nemen? Als het geen heilig, perfect boek is, dan is het toch 'zomaar' een boek over God, en niet anders dan de Koran of de Torah of Theology for Dummies?
Oud 23-02-2005, 17:38
one.
one. is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 22-02-2005 @ 22:54 :
nee

alleen goed vanwege het placebo effect

nee
Zelfde.
Oud 23-02-2005, 17:59
MazeMouse
MazeMouse is offline
Tja, wat zullen we over zulke wonderbaarlijke genezingen zeggen...
Wij waren er niet bij, de basis van elk geloof
Oud 23-02-2005, 18:00
Verwijderd
Citaat:
Ik ben bezig met een profielwerkstuk over wondergenezingen. Ik onderzoek dit fenomeen vanaf de Griekse Oudheid (wondergenezingen in de tempel) tot en met nu.

Nee

Citaat:
Pure onzin

Citaat:
Nee
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 19:54
Sperzieboon
Sperzieboon is offline
Citaat:

Ik ben benieuwd naar de reacties!
Ik geloof alles wat in de bijbel staat, ja.

Gebedsgenezingen heden ten dage sluit ik niet uit. Al hoe wel ik dit zelf nog niet meegemaakt heb. Dit gaat zeer binnenkort wel gebeuren.

Antwoord op je laatste vraag is negatief.

Maar wat wil je hier mee bereiken?
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 20:27
hasseltboy
hasseltboy is offline
Ja, ik geloof alles wat in de Bijbel staat.

En nee, gebedsgenezing is onzin.
Oud 23-02-2005, 20:28
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 23-02-2005 @ 21:27 :
Ja, ik geloof alles wat in de Bijbel staat.

En nee, gebedsgenezing is onzin.
Dat spreekt elkaar nogal tegen nietwaar?
De volgelingen van Jezus waren wel in staat mensen te genezen, waarom dan nu niet meer?
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 20:30
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 23-02-2005 @ 21:28 :
Dat spreekt elkaar nogal tegen nietwaar?
De volgelingen van Jezus waren wel in staat mensen te genezen, waarom dan nu niet meer?
Nee, nu niet meer nee.
Oud 23-02-2005, 20:37
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 23-02-2005 @ 21:30 :
Nee, nu niet meer nee.
ja, maar waarom?
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 20:47
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 23-02-2005 @ 21:37 :
ja, maar waarom?
Omdat hen geloof in de Heer lang niet zo sterk was, als vroeger
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 20:59
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 23-02-2005 @ 21:37 :
ja, maar waarom?
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

Matteüs 7:22
Oud 23-02-2005, 21:30
cartman666
cartman666 is offline
8 Geneest de kranken; reinigt de melaatsen; wekt de doden op; werpt de duivelen uit. Gij hebt het om niet ontvangen, geeft het om niet.

Mattëus 10:8
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 21:37
Verwijderd
Citaat:
hasseltboy schreef op 23-02-2005 @ 21:59 :
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

Matteüs 7:22
En wordt er nog een motivering bij gegeven? Lijkt me namelijk behoorlijk ratterig dit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2005, 10:55
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
1. jaagt de liefde na en ijvert om de geestelijke gaven, maar meest dat gij moogt profeteren
(etc).

1 korinthe 14

overal wordt duidelijk gesproken van geestelijke gaven, vooral in het NT. de tekst die jij -hasseltboy- aanhaalde, wil alleen zeggen dat je op moest passen omdat er ook mensen zijn die het niet in gods naam doen. maar de tekst hierboven en die cartman aanhaalt getuigen duidelijk dat het ook in gods naam kan geschieden.

edit: en nu niet meer, dan moet jij ook geen tekst aanhalen uit mattheus als er in korinthe ook nog over gesproken wordt. god is, god was, en god zal altijd dezelfde blijven.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 11:10
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Ik geloof niet in die zogenaamde wondergenezingen van vandaag. Vroeger keek ik wel eens naar de EO. Dan hadden ze van die lachwekkende, bijna hilarische afleveringen met acteurs erin, die dan hun verhaal deden over hun wonderbaarlijke genezing. Zo kan ik me nog herinneren dat er een man was die nadat hij verlamd was geraakt door een auto-ongeluk en in de rolstoel was beland, na de inmenging van de heilige geest op miraculeuze wijze weer kon lopen. Helaas liet men de beelden waarop je kon zien dat hij daadwerkelijk kon lopen achterwege..
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 11:37
Verwijderd
ja ik geloof dat Gods Woord waarheid is.

God geneest vandaag de dag vele mensen. Ik geloof in gebedsgenezingen.
(Echter niet alle genezing hoeft per se van God te komen).

Een vriend van me is een jaar (of twee jaar) geleden genezen door gebedsgenezing in de kerk.

Hij had een jaar last van zijn schouder en de dokter kon niet veel doen. Toen in de kerk had een meisje handoplegging gedaan (ze ging ook praten in tongen), hij voelde zijn schouder warm worden en de pijn was darna weg. Hij was genezen.

en hasseltboy:
ik sluit me aan bij de anderen, ik heb nog een zeer duidelijke tekst voor je:

markus 16:
14 Ten slotte verscheen hij aan de elf terwijl ze aan het eten waren, en hij verweet hun hun ongeloof en halsstarrigheid, omdat ze geen geloof hadden geschonken aan degenen die hem hadden gezien nadat hij uit de dood was opgewekt. 15 En hij zei tegen hen: ‘Trek heel de wereld rond en maak aan ieder schepsel het goede nieuws bekend. 16 Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld. 17 Degenen die tot geloof zijn gekomen, zullen herkenbaar zijn aan de volgende tekenen: in mijn naam zullen ze demonen uitdrijven, ze zullen spreken in onbekende talen, 18 met hun handen zullen ze slangen oppakken en als ze een dodelijk gif drinken zal dat hun niet deren, en ze zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen.’

hier spreekt Jezus dus over de christenen van vandaag!!
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 13:37
Graf Bismarck
Graf Bismarck is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-02-2005 @ 22:37 :
En wordt er nog een motivering bij gegeven? Lijkt me namelijk behoorlijk ratterig dit.
Mattheus 7:15 15 Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.
Oud 27-02-2005, 19:09
MayaGirl
MayaGirl is offline
Ja alles, maar je moet daar ook niet alles letterlijk nemen, want er komt veel symboliek in voor.

Het is waarschijnlijk vooral een psychologisch effect. Ze denken dat ze genezen zijn dus voelen ze zich ook beter. Maar ik ben voorzichtig genoeg om niks uit te sluiten. Het is best mogelijk, want wonderen bestaan niet. We noemen verschijnselen die we niet begrijpen (misschien wel nooit kunnen begrijpen) een wonder. Dat vindt ik een beetje dom. Dus gebedsgenezingen klinken niet waarschijnlijk (vooral wetenschappelijk gezien) en lijken dus (ongeloofwaardige) wonderen, maar het valt niet uit te sluiten.

Nee en ik bemoei me liever ook niet met dat soort wazige dingen. Je weet nooit waar je mee bezig bent.
Oud 01-03-2005, 16:23
DvoorA
DvoorA is offline
je geest, je psyche, kan heel sterk zijn waardoor je jezelf geneest. Alleen zien mensen niet de kracht van zichzelf in en plaatsen ze de genezing die ze zelf hebben 'uitgevoerd' buiten zichzelf en zeggen ze dat god het heeft gedaan...als je het mij vraagt is het allemaal de kracht van onze geest, de kracht van de wil om te genezen.
Oud 01-03-2005, 17:25
Nelongumfaciam
Zelf denk ik er ook zo over. Ik geloof meer in de kracht van de mens zelf, dan de kracht van een God.
Oud 03-03-2005, 17:54
samael
samael is offline
beste mensen, ik zelf heb een wonderbaarlijk genezing meegemaakt. toen ik met het topjke van mijn vinger mijn linkerteen aanraakte. Ik had namelijk last van teenschimmel en mijn vinger kwam uiteraard rechtsreeks uit mijnen aars. plotseling zag ik een fel licht!!! Ik zag een grote rijzende clitorus....

nou is mijn vraag: wat moet ik doen met deze ervaring?
Oud 03-03-2005, 18:36
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
samael schreef op 03-03-2005 @ 18:54 :
beste mensen, ik zelf heb een wonderbaarlijk genezing meegemaakt. toen ik met het topjke van mijn vinger mijn linkerteen aanraakte. Ik had namelijk last van teenschimmel en mijn vinger kwam uiteraard rechtsreeks uit mijnen aars. plotseling zag ik een fel licht!!! Ik zag een grote rijzende clitorus....

Oprotten
Oud 03-03-2005, 19:24
samael
samael is offline
oprotten? er begon op te rotten. zo'n beetje beetje van dat groenige pus dat was opgedroogt en wat slijmerige etter.

Veel liefs,

S.
Oud 03-03-2005, 19:24
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:

Als je niks beters te doen hebt kun je ook naar onzin oid.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 21:16
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Atheist worden.
Oud 10-03-2005, 09:06
Thirsa87
Thirsa87 is offline
Ik geloof zeker dat gebedsgenezingen plaats vinden! ik ben zelf 4 keer naar een gebedsgenezingsdienst geweest...
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 09:23
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Thirsa87 schreef op 10-03-2005 @ 10:06 :
Ik geloof zeker dat gebedsgenezingen plaats vinden! ik ben zelf 4 keer naar een gebedsgenezingsdienst geweest...
Maar, denk je dat wat voor effect daar uit kwam niet op andere manieren simpeler bereikt had kunnen worden?
Oud 10-03-2005, 13:22
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
T_ID schreef op 10-03-2005 @ 10:23 :
Maar, denk je dat wat voor effect daar uit kwam niet op andere manieren simpeler bereikt had kunnen worden?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 15:21
Lough Nacorra
Lough Nacorra is offline
Een vriendin van mij heeft een gebedsgenezing gehad, en is genezen van borderline. Ze was er eerst heel ernstig aan toe, en nu gaat het al een aantal jaar heel goed.

Ik geloof eigenlijk niet in zulke dingen, maar dit vind ik wel opmerkelijk. Nu denk ik zelf dat de extreme hoeveelheid positieve aandacht die ze op die avond heeft gehad haar heeft genezen, een andere verklaring heb ik niet. Dit heb ik overigens niet tegen haar gezegd. Als zij vindt dat God het heeft gedaan, dan heeft God dat gedaan. Dan ga ik niet de scepticus uithangen.
Maar ik heb dus zo m'n eigen theorie.
Oud 10-03-2005, 15:44
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
Lough Nacorra schreef op 10-03-2005 @ 16:21 :
Een vriendin van mij heeft een gebedsgenezing gehad, en is genezen van borderline. Ze was er eerst heel ernstig aan toe, en nu gaat het al een aantal jaar heel goed.

Ik geloof eigenlijk niet in zulke dingen, maar dit vind ik wel opmerkelijk. Nu denk ik zelf dat de extreme hoeveelheid positieve aandacht die ze op die avond heeft gehad haar heeft genezen, een andere verklaring heb ik niet. Dit heb ik overigens niet tegen haar gezegd. Als zij vindt dat God het heeft gedaan, dan heeft God dat gedaan. Dan ga ik niet de scepticus uithangen.
Maar ik heb dus zo m'n eigen theorie.
Ik geloof niet in God, dus zeg ik dat het een placebo-effect is.
Maar dat iemand door een hele hoop positieve aandacht of iets psychologisch als een placebo-effect kan genezen is nogsteeds iets waar de moderne wetenschap geen antwoord op kan geven natuurlijk. Eerlijk gezegd vind ik dat nog facinerender dan het wel of niet bestaan van god.
Oud 10-03-2005, 15:46
Merg
Merg is offline
Ik geloof ook niet dat "God" dat doet, maar wle dat sommige mensen anderen kunnen genezen. Dat loopt dan niet via God lijkt me, want ik geloof niet in God.

Op school zagen wij eens een video van een evangelische kerk in Amsterdam-Zuid. In die kerk werd ook aan gebedsgenezing gedaan. De hmmm dominee (dat klopt toch he? ) deed dat geloof ik speciaal bij mensen met problemen met hun benen ofzo. Het was echt een vreselijk vaag verhaal. Het kan ook zijn dat dat één voorbeeld was, maar ik geloof dat het wel vaak om benen ging.

Er kwamen dacht ik allemaal mensen die één been hadden dat korter was dan hun andere been. Die dominee greep dan dat been aan beide kanten en dan riep hij de Heer op dat been te verlengen zodat die mensen weer goed zouden kunnen lopen.

En na die genezing liepen die mensen dan weer weg; ze konden beter lopen dan voorheen. God had hun been laten groeien.

Ik kon daar wel hartelijk om lachen geloof ik. Feit was trouwens wel dat ze het hadden gemeten en dat er idd een klein verschil was. Volgens mij was die dominee gewoon flink aan dat been aan het rukken geweest. Kan ook zijn dat beide benen eerst gemeten waren toen de persoon stond en dat het daarna in rust gemeten was, dan is het volgens mij altijd langer.

Anyways. Ook al geloof ik best dat mensen andere mensen kunnen helen, mensen met bijzondere gaven, dit gaat echt veel te ver. Maar goed, de persoonlijke band met God in de evangelische kerk houdt die mensen wel blij enzo.
Oud 10-03-2005, 18:30
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Lough Nacorra schreef op 10-03-2005 @ 16:21 :
Van borderline of van de puberteit genezen?
En is het ook door een officieel bevoegd persoon bepaald dat ze genezen is? Of heeft ze dat zelf bepaald?
Oud 10-03-2005, 19:31
juno
juno is offline
Wondergenezers voorzien wel degelijk in een bepaalde behofte. Veel mensen zijn al opgegeven door de reguliere medische wetenschap, en voor hen is er nog hoop op deze manier. En anderen hebben een aandoening waarvoor geen medische bewijzen worden gevonden. Een psychische aandoening doe je jezelf aan, onbewust. Het geloof in een wondergenezer zorgt ervoor dat, door het placebo effect, die mensen zichzelf ook weer kunnen genezen van hun kwaal.

Ach, het maakt mij niet uit hoe het werkt, als het maar werkt. Rode pilletjes doen het het beste, in alle placebo onderzoeken.

Vraag twee is natuurlijk hoe moreel aanvaardbaar het is om jezelf puissant te verrijken als wondergenezer met de betaling van deze mensen. Ik bedoel: je hebt er een dagtaak aan, en daar mag best wat tegenover staan. Je levert ook een echte dienst. Maar moet je er zo rijk van worden als sommige TV dominees? Je mag geen misbruik maken van de wanhoop en het ongeluk van anderen.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 09:05
Lough Nacorra
Lough Nacorra is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 10-03-2005 @ 19:30 :
Van borderline of van de puberteit genezen?
En is het ook door een officieel bevoegd persoon bepaald dat ze genezen is? Of heeft ze dat zelf bepaald?
Borderline, en dat is officieel vastgesteld.
Ze snijdt niet meer, ze hoort geen stemmen meer, ze dissocieert niet meer, heeft geen stemmingswisselingen meer, is niet meer 80 procent van de tijd afwezig, haat zichzelf niet meer.
Misschien heeft ze nog borderline, maar ze merkt er iig niets meer van. En haar omgeving ook niet. Ik noem dat genezen.

edit:
overigens, toen ze net haar genezing had gehad was ik heel huiverig, omdat ik dacht dat haar hele ziekte na 2 weken wel weer opnieuw zou beginnen, maar het gaat nu al 2,5 jaar goed.
Oud 11-03-2005, 18:32
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Lough Nacorra schreef op 11-03-2005 @ 10:05 :
Misschien heeft ze nog borderline, maar ze merkt er iig niets meer van. En haar omgeving ook niet. Ik noem dat genezen.
Tja, jammer dat jij niet bevoegd bent dat te bepalen
Oud 11-03-2005, 19:19
Verwijderd
Citaat:
MazeMouse schreef op 11-03-2005 @ 19:32 :
Tja, jammer dat jij niet bevoegd bent dat te bepalen
als je niet gelooft, kan je gebedsgenezingen ook niet geloven. Daarom verzinnen mensen dingen als placebo-effect etc.

al zou je moeder genezen van kanker (ervan uitgaande dat je moeder gelovig zou zijn) dan zou je het nog niet geloven omdat je het niet kunt.

Citaat:
Wondergenezers voorzien wel degelijk in een bepaalde behofte. Veel mensen zijn al opgegeven door de reguliere medische wetenschap, en voor hen is er nog hoop op deze manier. En anderen hebben een aandoening waarvoor geen medische bewijzen worden gevonden. Een psychische aandoening doe je jezelf aan, onbewust. Het geloof in een wondergenezer zorgt ervoor dat, door het placebo effect, die mensen zichzelf ook weer kunnen genezen van hun kwaal.
echter, mensen worden vaak genezen van ernstige dingen, zoals kanker of infecties die over het hele lichaam zitten. Ze worden ook bevestigd door de medische wetenschap. Ook als de mensen genezen zijn gaan ze terug naar de arts en die bevestigd het.
Het placebo-effect kan geen kanker genezen.

Citaat:
Vraag twee is natuurlijk hoe moreel aanvaardbaar het is om jezelf puissant te verrijken als wondergenezer met de betaling van deze mensen. Ik bedoel: je hebt er een dagtaak aan, en daar mag best wat tegenover staan. Je levert ook een echte dienst. Maar moet je er zo rijk van worden als sommige TV dominees? Je mag geen misbruik maken van de wanhoop en het ongeluk van anderen.
als mensen genezen worden in de kerk door gebed, gaat dat niet gepaard met betaling. Sowieso verdient de persoon die zijn/haar handen heeft opgelegd geen geld, want die persoon heeft de zieke niet genezen, maar God.

Ik ben trouwens tegen 'wondergenezers' die het volk voor de gek houden.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 19:21
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
rspct schreef op 11-03-2005 @ 20:19 :
Ik ben trouwens tegen 'wondergenezers' die het volk voor de gek houden.
en hoe maak jij onderscheid?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 14:24
juno
juno is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 11-03-2005 @ 20:21 :
en hoe maak jij onderscheid?

Aan de hand van hun zwitserse bankrekening.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten