Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2005, 22:23
allyson young
allyson young is offline
ik was benieud of er hier ook andere mensen zijn met een dwangneurosie is was benieuwd hoe jullie hier over denken en hoe jullie er mee omgaan. zijn er mensen die het weten of houdt je het voor je zelf.

ik ben er zelf 2 jaar geleden toevallig ontdekt ik las een verhaal van een meisje met een ocs en ik herkende me daar erg in. toen heb ik wat informatie op gezocht en viel alles steeds meer op zijn plaats. ik heb een heel erge controle dwang ik moet alles meerdere malen controleren voordat ik verder kan met waar ik mee bezig was. erg vervelend. tot nu toe zijn er twee mensen die er van weten mijn vriend die het gelukkig erg goed op neemt en een andere goede vriend van mij hij heeft ook las van een neurosie. ik kan erg goed met hem praten. ik zelf ben er eigenlijk heel de dag mee bezig heel mijn leven draait om mijn dwangneurosie. ik ben een tijd bezig geweest met een speciaal programma wat de neurosie zou moeten verminderen. maar die helpt niet bij mij zo dra ik mij dwanggevoelens weg probeer te stoppen draai ik van binnen helemaal door wat eindicht in verselijke nachtmerries.

dit is een beetje hoe het bij mij zit. ik hoop dat er andere zijn die er over zouden willen praten.
Oud 01-03-2005, 23:04
Verwijderd
volgens mij heb ik precies dezelfde neurose als degene die jij hier beschrijft. normaal sta ik er eigenlijk nooit zo bij stil, maar ik ben best ziekelijk. ik controleer sommige dingen echt 2 tot 10 keer, bijvoorbeeld of ik de deur op slot heb gedaan, het licht uit, ik mijn portemonnee nog bij me heb en of ik niets vergeten ben mee te nemen na trainen, dat soort dingen. vervelend maar ik doe het steeds weer.

het zou best prettig zijn als ik van die toch wel vervelende gewoonte af zou kunnen komen. maar zo te lezen weet je zelf ook niet wat kan helpen? ik probeer in ieder geval om dingen minder vaak na te kijken dan normaal, een beetje afbouwen zeg maar. gek genoeg kan ik echter geen rust hebben met dingen als ik ze maar 1x heb nagekeken.

ik zou er graag met je over willen praten, mag me toevoegen op msn of in dit forum wat theeleuten erover
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 23:08
nursexx
nursexx is offline
Is het al "officeel" vastgesteld door een psychiater?
Want dan kun je misschien gebruik maken van de GGZ.
Die kunnen je daarmee verder helpen.
Succes.!.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 01:39
cam-boy18
cam-boy18 is offline
ik had vroeger ook zo iets heel erg vervelend ,ik had het dan met me neus ophallen,sniffen,kuchen en ook de deur vaak willen controleren.

wat bij mij heeft geholpen was gewoon verder gaan met de gedachte fuck it allemaal en lekker naar rustige muziek luister niet te laat naar bed en gewoon rustig blijven ademen
weet niet of je er wat aan hebt maar anders hoor ik het wel
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 08:39
Verwijderd
Ik had niet echt OCS, maar was wel ontzettend dwangmatig. Ik had dit ontwikkeld, doordat ik in vroegere situaties geen controle had en dit voor mij de enige manier was om nog ergens controle over te hebben. Alles moest altijd perfect recht staan, als ik op de stoep liep mocht ik bijv. niet de buitenste stoeptegels aanraken en zo had ik nog veel meer regeltjes en dingen. Als ik iets niet deed, raakte ik in paniek, want dan raakte ik de controle kwijt.
Ik heb hieraan gewerkt op de viersprong. Vooral door geconfronteerd te worden met mijn gedrag. Dit was af en toe ontzettend frustrerend en beangstigend, maar ik ben er langzaam naar toe gegroeid om de dwangmatigheden los te laten. Uiteindelijk heb ik een module gevolgd die hiervoor was(voor perfectionisme en controledwang etc) en ik kan er nou goed mee omgaan. Merk af en toe dat ik nog wel de neiging heb(een tijdje geleden bijvoorbeeld dat ik elke keer de batterij uit m'n telefoon moest halen), maar ik heb dit snel door en doorbreek het dan weer.
Ik zou je adviseren om, als je er klaar voor bent om het te doorbreken(hiervoor moet je misschien eerst controle over iets anders hebben...) dit in kleine stapjes te doen. Misschien eerst hetgene wat je het minst beangstigd.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 13:54
Verwijderd
Dit is wel toepasselijk denk ik... Het is een liedje van Kinderen voor Kinderen en het gaat (volgens mij) ook over Obsessive Compulsive Disorder / dwangneurose.

EÉN BEEN OP DE STOEP

Ik loop met één been op de stoep
En één been in de goot
En als ik dat niet doe
Dan ben ik morgen dood
Ik kom er niet vanaf
Ik baal er wel eens van
Ik weet alleen maar dat ik het niet laten kan
Met één been op de stoep
En niemand die het weet
Ik schaam me d'r een beetje voor
Maar ik ga maar door
'k Ga d'r maar mee door

En één been in de goot
En ook nog achteruit
Is dat niet idioot?
Dan moet ik op de hoek
Nog even blijven staan
Omdat er anders vast een hoop verkeerd zal gaan
Met één been op de stoep
Bezweer ik het gevaar
Ik vind het zelf een raar verhaal
Is dat nou normaal
't Is toch niet normaal

Ik tel de tegels van de straat
Maar een putje telt niet mee
Het zijn er zeventig precies tot aan de brug
En als ik me vergis moet ik helemaal terug
Wat gek
Wat maf
Bekaf

Loop ik met één been op de stoep
En één been in de goot
En als ik het vergeet
Dan zit ik in de boot
Want als ik zo niet loop
Op weg van huis naar school
Dan eten we de hele week savooienkool
Met één been op de stoep
En krampen in m'n kuit
Wie legt er nou eens uit waarom
Ben ik nou zo stom
Ben ik nou zo stom?

En met het lopen op de trap
Heb ik ook nog een probleem
Ik moet de vijfde trede altijd overslaan
En als ik me vergis, weer van onderen af aan
Wat gek
Wat maf
Bekaf

En één been in de goot
En als ik dat niet doe
Dan ben ik morgen dood
Ik kom er niet vanaf
Ik baal er wel 's van
Met één been op de stoep
En niemand die het weet
Maar ik ga maar door
'k Ga d'r maar mee door
Altijd maar mee door
En ik ga maar door
'k Ga d'r maar mee door / Met één been op de stoep
Altijd maar mee door / En één been in de goot
En ik ga maar door / En als ik dat niet doe
Door en door en door / Dan ben ik morgen dood
Maar ik ga maar door / Met één been op de stoep
'k Ga d'r maar mee door / En één been in de goot
Altijd maar mee maar door / En als ik dat niet doe
En ik ga maar door / Dan ben ik morgen dood
Altijd maar mee door... / En als ik dat niet doe...
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 16:03
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 02-03-2005 @ 14:54 :
Dit is wel toepasselijk denk ik... Het is een liedje van Kinderen voor Kinderen en het gaat (volgens mij) ook over Obsessive Compulsive Disorder / dwangneurose.

EÉN BEEN OP DE STOEP

En één been in de goot
En als ik dat niet doe
Dan ben ik morgen dood
Ik kom er niet vanaf
Ik baal er wel eens van
Met één been op de stoep
En niemand die het weet
Maar ik ga maar door
'k Ga d'r maar mee door

En één been in de goot
En ook nog achteruit
Is dat niet idioot?
Dan moet ik op de hoek
Nog even blijven staan
Omdat er anders vast een hoop verkeerd zal gaan
Met één been op de stoep
Bezweer ik het gevaar
Ik vind het zelf een raar verhaal
Is dat nou normaal
't Is toch niet normaal

Ik tel de tegels van de straat
Maar een putje telt niet mee
Het zijn er zeventig precies tot aan de brug
En als ik me vergis moet ik helemaal terug
Wat gek
Wat maf
Bekaf

En één been in de goot
En als ik het vergeet
Dan zit ik in de boot
Want als ik zo niet loop
Op weg van huis naar school
Dan eten we de hele week savooienkool
Met één been op de stoep
En krampen in m'n kuit
Wie legt er nou eens uit waarom
Ben ik nou zo stom
Ben ik nou zo stom?

En met het lopen op de trap
Heb ik ook nog een probleem
Ik moet de vijfde trede altijd overslaan
En als ik me vergis, weer van onderen af aan
Wat gek
Wat maf
Bekaf

En één been in de goot
En als ik dat niet doe
Dan ben ik morgen dood
Ik kom er niet vanaf
Ik baal er wel 's van
Met één been op de stoep
En niemand die het weet
Maar ik ga maar door
'k Ga d'r maar mee door
Altijd maar mee door
En ik ga maar door
Altijd maar mee maar door / En als ik dat niet doe
En ik ga maar door / Dan ben ik morgen dood
Altijd maar mee door... / En als ik dat niet doe...
daar moest ik nou ook meteen aan denken
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 18:23
phensicske
phensicske is offline
Volgens mij raak je er maar vanaf als je dat echt zelf wilt en daar zal geen enkele neurist zin in hebben.

Is't niet OCD?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 19:03
mrsjones
mrsjones is offline
Ach herkenbaar dit..
Heb hier al last van zolang ik weet. Ik werd hier zo vreselijk moe van. Het moet het moet het moet. Want anders.. tsja dan gebeuren er enge dingen. Ik heb het gelukkig niet meer zo erg als vroeger. Niemand weet dit van mij.

Als je zin hebt om hier over te babbelen mag je me pm-en.
Oud 02-03-2005, 19:42
Somebody Special
Somebody Special is offline
Ik had vroeger heel erg last van dwanggedachten, als ik op de fiets zat moet ik 10x de bel aantikken, als ik op mijn wang krabte moet ik het nog 6x doen, deed ik de tv uit moest ik hem nog 8x aan en uitzetten.
Als iemand een pakje kauwgom aan de andere kant dan de kant met het uitgesneden halve rondje openmaakte kon ik flippen, het toiletpapier moest met het velletje naar achter hangen, het doosje vochtigtoiletpapier moest precies met de zijkant tegen een voeg aanstaan en ga zo maar door.

heb mezelf gedwongen (met pijn en moeite) dat ik met dat achterlijke gedrag moest stoppen, en behalve dat doosje vochtig toiletpapier is me dat aardig gelukt.
Oud 02-03-2005, 23:45
Resnek
Resnek is offline
Citaat:
STUFF schreef op 02-03-2005 @ 00:04 :
volgens mij heb ik precies dezelfde neurose als degene die jij hier beschrijft. normaal sta ik er eigenlijk nooit zo bij stil, maar ik ben best ziekelijk. ik controleer sommige dingen echt 2 tot 10 keer, bijvoorbeeld of ik de deur op slot heb gedaan, het licht uit, ik mijn portemonnee nog bij me heb en of ik niets vergeten ben mee te nemen na trainen, dat soort dingen. vervelend maar ik doe het steeds weer.

het zou best prettig zijn als ik van die toch wel vervelende gewoonte af zou kunnen komen. maar zo te lezen weet je zelf ook niet wat kan helpen? ik probeer in ieder geval om dingen minder vaak na te kijken dan normaal, een beetje afbouwen zeg maar. gek genoeg kan ik echter geen rust hebben met dingen als ik ze maar 1x heb nagekeken.

ik zou er graag met je over willen praten, mag me toevoegen op msn of in dit forum wat theeleuten erover
sommige dingen zijn gewoon normaal hoor, en is niet gelijk een 'ziekte' ofzo.
anders kan je voor alles wel wat bedenken
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 12:19
nursexx
nursexx is offline
Citaat:
Resnek schreef op 03-03-2005 @ 00:45 :
sommige dingen zijn gewoon normaal hoor, en is niet gelijk een 'ziekte' ofzo.
anders kan je voor alles wel wat bedenken
precies
Dingen zijn pas ziekelijk als het een obsessie wordt, als je normaal dagelijks functioneren er onder gaat lijden.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 13:22
Iduna
Iduna is offline
Misschien een interessante site
Citaat:
phensicske schreef op 02-03-2005 @ 19:23 :
Is't niet OCD?
Als het de afkorting is uit het Engels: Obsessive Compulsive Disorder, dan wel ja.
Maar er wordt tegenwoordig ook gesproken van een stoornis, dus is het een OCS, obsessieve-compulsieve stoornis.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 16:02
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 03-03-2005 @ 14:22 :
Misschien een interessante site

Als het de afkorting is uit het Engels: Obsessive Compulsive Disorder, dan wel ja.
Maar er wordt tegenwoordig ook gesproken van een stoornis, dus is het een OCS, obsessieve-compulsieve stoornis.
Ah, ik was gewoon een beetje verward door het feit dat mijn dokter het OCD noemde.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 13:12
Fantôme
Fantôme is offline
ik heb ooit eens een boek gelezen dat daarover ging, weet niet meer precies hoe het heet... kussen op de deurklink oid?

En volgens mij hebben heel veel kinderen ook een periode waarin zij in meer of mindere mate 'dwangmatig' zijn. denk aan 'alleen op de witte strepen van het zebrapad lopen' 'niet op tegels staan waar scheuren inzitten'. ik had dit ook een tijdje, maar dat is toen vanzelf overgegaan...

^^ dit is dus bij mij he, ik zeg niet dat het bij iedereen zo maar weer over gaat!
Oud 04-03-2005, 16:02
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 04-03-2005 @ 14:12 :
ik heb ooit eens een boek gelezen dat daarover ging, weet niet meer precies hoe het heet... kussen op de deurklink oid?

En volgens mij hebben heel veel kinderen ook een periode waarin zij in meer of mindere mate 'dwangmatig' zijn. denk aan 'alleen op de witte strepen van het zebrapad lopen' 'niet op tegels staan waar scheuren inzitten'. ik had dit ook een tijdje, maar dat is toen vanzelf overgegaan...

^^ dit is dus bij mij he, ik zeg niet dat het bij iedereen zo maar weer over gaat!
Nee, inderdaad, kinderen hebben dat vaak, dat vind ik ook.
Maar het verschil is dan wel dat kinderen dit nog als een spelletje zien en OCS'ers niet.

Volgens mij moet je gewoon die verdomde knop in je hoofd kunnen omdraaien, maar da's nu net het verliezen van alle controle, je persoon zoals je ze al jaren kent, een gewoonte, een houvast...
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 20:42
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
phensicske schreef op 04-03-2005 @ 17:02 :
Nee, inderdaad, kinderen hebben dat vaak, dat vind ik ook.
Maar het verschil is dan wel dat kinderen dit nog als een spelletje zien en OCS'ers niet.

Volgens mij moet je gewoon die verdomde knop in je hoofd kunnen omdraaien, maar da's nu net het verliezen van alle controle, je persoon zoals je ze al jaren kent, een gewoonte, een houvast...
ik zag het niet als een spelletje, misschien in het begin. maar later kwam het eropneer dat er erge dingen zouden gebeuren met mij (of mn moeder, of iemand anders) als ik het niet deed. puur afhankelijk dus van die absurde dingen. ik ben er toen wel vanzelf vanaf gekomen, mja ik was kind...

je hebt een punt, het is idd een soort 'controle' voor jezelf, een soort zekerheid...
xxx
Oud 06-03-2005, 19:18
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 05-03-2005 @ 21:42 :
ik zag het niet als een spelletje, misschien in het begin. maar later kwam het eropneer dat er erge dingen zouden gebeuren met mij (of mn moeder, of iemand anders) als ik het niet deed. puur afhankelijk dus van die absurde dingen. ik ben er toen wel vanzelf vanaf gekomen, mja ik was kind...

je hebt een punt, het is idd een soort 'controle' voor jezelf, een soort zekerheid...
xxx
Ik ben er niet vanaf gekomen, waarschijnlijk doordat mijn omgeving meeging in mijn dwang in plaats van hem tegen te gaan. En da's ook een natuurlijke reactie van naasten, jammergenoeg.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 19:46
Nona
Nona is offline
Citaat:
phensicske schreef op 06-03-2005 @ 20:18 :
Ik ben er niet vanaf gekomen, waarschijnlijk doordat mijn omgeving meeging in mijn dwang in plaats van hem tegen te gaan. En da's ook een natuurlijke reactie van naasten, jammergenoeg.
Wat is er dan aan de hand? (Nu word ik nieuwsgierig )

Tja, als kind maak je vaak dat soort periodes door. Op dat moment is het ook geen stoornis, omdat je er toch wel overheen groeit. Al is het binnen dagen, al is het binnen weken of maanden. Pas als het doorzte wordt het een probleem.
Ik was vroeger bang voor de kleur rood. Als ik iets roods zag moest ik er zo snel mogelijk vandaan rennen, anders zou er iets ergs gebeuren. Grappig eigenlijk.
Oud 06-03-2005, 21:39
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 06-03-2005 @ 20:46 :
Wat is er dan aan de hand? (Nu word ik nieuwsgierig )

Tja, als kind maak je vaak dat soort periodes door. Op dat moment is het ook geen stoornis, omdat je er toch wel overheen groeit. Al is het binnen dagen, al is het binnen weken of maanden. Pas als het doorzte wordt het een probleem.
Ik was vroeger bang voor de kleur rood. Als ik iets roods zag moest ik er zo snel mogelijk vandaan rennen, anders zou er iets ergs gebeuren. Grappig eigenlijk.
Ik heb het tot nu nog kunnen beperken tot thuis, maar de gordijnen moeten altijd toe, het licht moet gedempt zijn (liefst zelfs uit), deuren (soms wel kastdeuren) moeten toe, ik kan er niet tegen als iemand wiebelt of prutst of luidruchtig eet, ik verdraag geen voeten in mijn zicht/nabijheid...

Je zou er een komedie kunnen van maken, eigenlijk.

't Is vooral dat laatste waar ik het moeilijkst mee heb, van de andere zaken zou ik wel nog kunnen afgeraken, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 22:16
allyson young
allyson young is offline
ik ken dat. ik doe er serieus een half uur over om mijn wekker te zetten. zo moet ik als ik in bed lig telkens weer voor mij zelf herhalen hoelaat ik mijn wekker gezet heb en dat steeds weer controleren ik kan gewoon niet eerder slapen voor dat ik dat minimaal zijn 20 keer gedaan heb. ik moet kasten controleren of er niemand inzit of dat alles nog op zijn plaats ligt onder mijn bed het zelfde en niet omdat ik bang ben voor iets of iemand inbrekers ofzo maar het moet. ik moet als ik ga winkelen mijn portomonee om de 5 min controleren of ik hem wel bij heb het liefst houd ik hem heel de tijd vast. bij alles wat ik doe moet ik minimaal een 15 langer uit trekken omdat er zo veel bij komt kijken. mensen merken het ook weleens op van ja die deur zit dicht of moet je nu al weer naar de w.c nee dan moet ik niet ik moet alleen kijken of ik wel echt door getrokken heb en die andere keren niet verkeerd gekeken heb. het is echt ziekelijk.mijn hele leven wordt beheerst door die neurose. gelukkig kan mijn vriend er goed mee over weg soms is het wel lachwekkend en dat vind ik dan ook wel niet erg omdat ik weet dat het zo raar is het zijn van die kleine dingen en juist de kleine dingen die je in het dagelijkse leven doet. ik kan er nu ook wat beter mee omgaan vroeger wist ik wel van het is niet normaal maar ik wist het ook allemaal niet precies. nu weet ik wat er aan de hand is en dat ik er waarschijnlijk heel mijn leven mee zal lopen. aangezien de behandelingen niet werken, en alles dan 10 keer erger wordt dan anders. toch hoop ik wel dat ik het ooit onder controle kan krijgen maar tot die tijd ben ik blij dat ik mijn vriend hebt om mij te steunen als ik weer in een gat val.
Oud 07-03-2005, 12:20
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
allyson young schreef op 06-03-2005 @ 23:16 :
... toch hoop ik wel dat ik het ooit onder controle kan krijgen maar tot die tijd ben ik blij dat ik mijn vriend hebt om mij te steunen als ik weer in een gat val.
Het is altijd leuk als er iemand is die je steunt en er zijn wel meer mensen met neuroses dan je zou denken. Een vriend van me kampt er nu ook al een eindje mee, de aanleiding was dat hij een brandongevalletje had. Nu moet hij verschillende dingen controleren (alles wat brand zou kunnen veroorzaken).

Maar ook hem raadde ik aan om de dwang tegen te gaan en die vooral niet erger te laten worden. En het is dus wel aangenaam voor je dat je vriend je steunt, maar aan de andere kant mag hij niet meegaan met je neurose, anders wordt het nog erger.

Misschien kan je proberen van één dwang af te geraken (deze die je het minst gevoelig ligt?). Gewoon stap voor stap.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2005, 12:34
zeep007
zeep007 is offline
ik moet zeggen dat ik er ook vee last van heb gehad.
Als er iets niet goed ging had ik er altijd last van. 15x in 1 ademzucht hetzelfde woordje herhalen als iets fout ging. Alles controleren, alles op een dezelfde manier doen, anders ging er nog meer fout. etc.etc.
Handoeken op 1 bepaalde manier ophangen. Alleen over de zwarte zebrastrepen lopen of fietsen, veters op een bepaalde manier in de schoenen. maarja, het zit meer mij inde weg dan anderen.

Nu ik meer gelukkig ben heb ik er minder last van.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2005, 16:51
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
STUFF schreef op 02-03-2005 @ 00:04 :

ik controleer de garagedeur ookaltijd 2x voordat ik ga
nja kdoe em dicht (maar die deur wil nogal een niet helemaal dicht vallen)

en daar denk ik 10 meter verderop pas aan dus kan ik weer terug om weer te checken
Oud 15-03-2005, 18:53
Chronocide
Chronocide is offline
Duizend keer kijken of de gaskraan uitstaat, het raam dicht is en of je je id-bewijs wel bij je hebt. Ik ken het, ik heb het ook...
Oud 16-03-2005, 16:08
bracelance
bracelance is offline
vreselijk irritante reclame van tv ja
Oud 17-03-2005, 13:36
Angel Of Faith
Angel Of Faith is offline
Hey,
herken je volledig, echt niet leuk. Bij mij is het op sommige momenten toch wel ietsje beter omdat ik zodanig druk bezig ben met iets. Maar over het algemeen is het gewoon een gewoonte geworden. Deuren controleren (stel je voor dat ze inbreken), ligt ons elektrisch vuurtje wel af (stel je voor dat het begint te branden), ringen altijd aan dezelfde vinger (stel je voor dat daardoor iets ergs gebeurd) eigenlijk kan je zeggen dat ik constant in schrik leef behalve als alles zijn normale patroon heeft. Blijkbaar ben ik enorm (maar dan echt enorm) bang voor veranderingen.
Weer stom voorbeeld, vorige week was het figuurtje van mijn kettinkje gevallen, ik had het er terug aangehangen maar omgekeerd (zodat ik het kettinkje omgekeerd moest dicht doen) de drie dagen daarna was mijn stage een echte ramp (buiten de drie dagen ervoor ging mijn stage fantastisch). Ik heb onmiddellijk mijn kettinkje weer normaal gehangen. Ik moet ook iedere avond wel twee of drie keer mijn licht weer aan en uit doen (stel je voor dat het niet goed uit is en weer aangaat). Echt geen pretje. Het enige wat ik kan doen is druk bezig zijn met iets anders (en dan nog...). Ik durf echt nergens veranderen aan brengen want stel je voor dat...
Veel mensen zeggen stop ermee er zal echt niks ergs gebeuren maar het lukt gewoon niet (volgens reacties op het internet dan, want er is geen kat in mijn buurt die het weet). Ik voel me echt niet op mijn gemak dan en word enorm nerveus. Als je er een middel tegen hebt laat het me weten (sorry als ik in herhaling val, heb niet alle reacties gelezen).
En idd kinderen hebben dit veel (staat ook in m'n cursus psychologie), als kind had ik dit ook maar blijkbaar is dit bij sommigen onder ons nooit overgegaan en uitgegroeid tot een echte obsessie .
Groetjes

p.s. voor mensen die geïnteresseerd zijn in jeugdboeken , of die niet goed weten wat het inhoud. Het jeugdboek (niet echt meer voor onze leeftijd maar wel prachtig en correct beschreven) "Kussen op de deurklink" is een echt mooi omschreven boek over het probleem.

Laatst gewijzigd op 17-03-2005 om 13:39.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 16:45
Verwijderd
Ik controleer wel vaak dingen (staat mn mobiel op stil, etc) maar dat is omdat ik het me niet precies meer herinner of ik het ook gedaan heb. Dat valt er toch niet echt onder he?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 00:16
CF:Belthazor
CF:Belthazor is offline
Licht eraan hoe vaak je het doet. Ik heb persoonlijk de tik dat alles recht moet liggen tenopzichte van bijv de tafelrand symetrie is bij mij echt een tik. En als ik opstraat ben contoleer ik elke 2 tellen of ik nogwel alles bij me heb!!! ook niet echt normaal toch?
Oud 25-03-2005, 16:29
JanDeVries
JanDeVries is offline
Citaat:
****** schreef op 25-03-2005 @ 11:31 :
en ik kwam net op nog een paar dingen:

- mn ene schoen mag niet strakker zitten dan de anders
- mn sokken moeten altijd precies goed zitten
- ik moet altijd een horloge bij me hebben of een ander soort klokje
- batterijen van mn mobiel, fotocamera moeten altijd helemaal opgeladen zijn
- van alles wat ik koop moet ik het doosje en de handleiding bewaren

maar verder en ik een ontzettende sloddervos... mn kamer is 1 grote chaos, maar toch kan ik alles vinden

...
Ik ben geloof ik precies zoals jij. Alles wat je daar noemt, doe ik ook . Ook als 1 arm bijvoorbeeld de muur aanraakt als ik erlangs loop, moet ik terug om op dezelfde manier met mijn andere arm ook de muur zo aan te raken. Heb ik vijf minuten met mijn rechterbeen over mijn linker gezeten, dan moet ik omwisselen en dat precies evenlang volhouden.

Ook ben ik bang andere mensen of mezelf pijn te doen. Als ik word ingehaald door een auto word ik soms panisch van de gedachte dat ik zo opzij eronder zou kunnen sturen. Als iemand op de stoeprand op de bus staat te wachten, hoop ik altijd dat ik erlangs kan lopen zonder hem/haar de straat op te duwen.

Het zijn wel kenmerken van OCS of OCD, maar ik ben er niet obsessief mee bezig. Het is gewoon een deel van mij, en ik kan ermee leven. Omdat het mijn leven ook niet zodanig beheerst dat ik eronder lijd, is het niet te betitelen als OCS/OCD. Ik ben gewoon een beetje een neuroot
Oud 25-03-2005, 16:30
JanDeVries
JanDeVries is offline
Het is trouwens wel iets typisch vrouwelijks
Oud 02-04-2005, 19:47
Closedown
Closedown is offline
Ik heb dat vooral met prestaties op school, studie; heb anorexia gehad 3 jaar maar dat ging ook meer om de controle en dwang dan om het 'mooi' zijn. Als kind moest ik altijd mijn leeftijd in aantal traptreden lopen als ik de wc had doorgetrokken, en ik moest ook springen als er een deur dichtviel. Nu heb ik dwang met daginvulling, en ik word er zo moedeloos van dat ik de enige lijk te zijn die dat heeft. Het is een angst voor de tijd en eindeloos lijstjes maken met wat ik ga doen en dan aan het eind van de dag precies opschrijven wat ik heb gedaan en met wie, en hoe laat.
Oud 04-04-2005, 14:13
Verwijderd
Uhm ja, ik heb iets dergelijks ook : Het controledwang deel heb ik niet echt (meer) last van, maar wel werkelijk belachelijke (en eigenlijk niet uit te leggen) dingen, zoals 'net goed' over die streep rijden, anders terugfietsen en weer gaan... Ik koppel dingen ook vaak eraan, dat ik bijv. net iets doe terwijl ik aan iets denk wat ik niet wil denken, dat ik het weer moet doen omdat ik het anders niet uit m'n hoofd kan krijgen. Of dat ik eerst de kast aan moet raken voordat ik verder typ. Heb het ook met dit bericht ...

edit: en het is erg vermoeiend
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 18:10
Stefanie
Stefanie is offline
Ik denk niet dat ik OCS heb, maar ik heb wel een tijdje dwangmatige dingen gehad. Ik moest altijd en overal mn handen kunnen wassen omdat ik anders gek werd en me vies voelde. Op een gegeven moment werd het zo erg dat mijn handen pijn gingen doen van al dat gewas.

Nog steeds heb ik er af en toe last van. Als ik bijvoorbeeld op mijn ademhaling ga letten kan ik niet meer normaal ademen en ga ik het vreselijk controleren waardoor ik het heel benauwd krijg.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 18:58
Paarlemoeren
Paarlemoeren is offline
Toen ik 9 was ben ik voor zoiets 'behandeld'. Ik weet niet meer goed hoe dat ging, maar ik moest in ieder geval praten met een mevrouw terwijl ik met een zandtafel speelde..daarvan kan ik me nog een beeld herinneren dat ik een soort huisje had gemaakt van het zand en daar een plastic varkentje naast had gezet en die mevrouw vroeg waarom ik het zo recht had neergezet.

Ik kan me nog herinneren dat, toen we met ons gezin naar Disneyland Parijs gingen, ik in de auto zat ( en ik zit altijd links, als ik niet links kan, dan krijg ik zo'n drukkend gevoel van 'dat hoort niet, dat hoort niet') Ik heb mijn deur toen zo'n 30 keer dichtgedaan en toen moest ik mijn linkerduim knakken en toen m'n rechter, maar het voelde niet hetzelfde, dus moest het nog tig keer tot het helemaal perfect voelde. Mijn schoenen moesten op precies dezelfde manier uit dus, veters vast, veters los, veters vast, veters los, et cetera. De gordel moest ook helemaal goed om me heen zitten, en mijn armen helemaal recht tegen de achterkant van de autostoel. Er zat aan de deur een armsteuntje en aan de stoel zelf ook, en die zaten op verschillende afstanden van de stoel en als ik zag dat mijn broer die gebruikte zei ik telkens dat dat niet kon enzo... Na een tijdje ben ik er overheen gegroeid ofzo.

Ik heb nu wéér dat in de klas mijn boeken perfect recht moeten liggen en mijn schrijfgerei en ik moet recht zitten en mijn stoel ook. Als ik een kamer binnenkom, moet ik dat ook wel eens overdoen, het voelt dan gewoon niet goed.
Waar ik echt een bloedhekel aan heb: wit papier met een stom klein rotvlekje! Of het schoolbord waar nog een klein beetje krijt in een hoekje zit. Daar ga ik van knarsetanden en daarbij moet ik dan ook weer opletten of het links wel evenveel gaat als rechts enzo.

Als er iemand in mijn kamer langs is geweest en die heeft op mijn nachtkastje iets neergelegd ofzo, dan moet ik het altijd wegleggen want het hoort niet zo. Ik had ook een tijd lang 2 posters boven mijn bed hangen en toen heb ik ze eraf moeten halen omdat ze gescheurd waren enzo.. ik moest heel erg wennen aan die lege wand..
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 17:05
Verwijderd
Citaat:
bindmiddel schreef op 04-04-2005 @ 20:57 :
Past niet echt in dit topic
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 17:34
bindmiddel
bindmiddel is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 05-04-2005 @ 18:05 :
Past niet echt in dit topic
gelijk heb je
Oud 06-04-2005, 23:40
Verwijderd
Citaat:
RabidRabbit schreef op 25-03-2005 @ 17:30 :
onzin. Er zijn meer mannen met OCS dan vrouwen.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 18:05
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
RabidRabbit schreef op 25-03-2005 @ 17:30 :
Hoe kun je dat aantonen? Waar heb je dat gelezen?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 15:36
~SaraH~
~SaraH~ is offline
Ik heb ook zoiets. Ik moet ook ALTIJD controleren of mn deur wel goed dicht zit als ik op bed ga. En als ik van huis weg ga moet ik heel vaak controleren of ik de deur wel op slot heb gedaan, soms zit ik dan al op mn fiets en dan denk ik heb ik hem nou wel of niet dicht gedaan... en dan keer ik weer om om nog eens te kijken. En ik kan er ook echt niet tegen als dingen elkaar niet aanraken. Dat is echt heel raar. Als er allemaal spullen op een tafel liggen leg ik ze boven op elkaar of ik schuif het tegen iets anders aan. En ook als iemand zn schoenen uit doet dan zet ik die netjes naast elkaar in een hoekje. En als ik ga slapen moet ik ok altijd kijken of er iets onder mn bed ligt en ik moet heel vaak kijken hoe laat het is. Het gaat steeds van 10 uur 6 minuten en 10 seconden. En dan een paar seconden later kijk ik weer, totdat ik vind dat het genoeg is. En al die dingen die ik hier boven heb neergezet moet ik dus een aantal keer doen, het maakt niet uit hoe vaak als het maar een even getal is. Ook als ik de radio aan doe moet het geluid op een even getal staan. Het is echt heel vervelend en het kost allemaal hartstikke veel tijd!
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 17:32
Verwijderd
Volgens de neuroloog heb ik trouwens ook OCS, dit in combinatie met tics. Het syndroom Gilles de la tourette gaat bijv. ook vaak samen met OCS (of autisme of ADHD).

Ik heb dingen die moeten gebeuren en dingen die ik wil controleren.

Vroeger liep ik een rondje voor het slapen gaan: verwarming uit? Kast op slot? Ligt er niks onder mijn bed? (10 keer). Gordijnen precies dicht? Lades dicht? etc etc.
Nu heb ik heel soms dat als ik bijv. op mijn werk zit, ik twijfel of ik de voordeur dicht heb gedaan (echt dicht, dus niet op slot). Soms ben ik daar zo mee bezig, dat ik echt vergeet de deur dicht te doen. Dan staat de voordeur dus open als ik wegga. (nu niet allemaal gaan inbreken).

Verder zijn tics natuurlijk ook drang.

En ik cijfer altijd met de cijfers op mijn wekkertje. Dan reken ik uit dat het laatste cijfer de som is van de eerste 3 cijfers. Bijv. 21:25u. 2+1+2=5.
21.36u ook. (als kind ging ik rond deze tijd slapen, vandaar dat ik deze uit mijn hoofd weet).
21.36 is trouwens een heel bijzonder getal.. want 1/2 is hetzelfde als 3/6 en 1 keer 2 is 2 en 3 keer 2 is 6...
Raar he dat ik nooit kan slapen

Verder tel ik vaak dingen en moet ik 'evenwichtig' op de stoeptegels lopen. Ik bedoel daarmee, dat stoeptegels licht of donker zijn. Ik ga er vanuit dat ze standaard licht zijn. Als ik met rechts dus op een donker vlak stap, moet links ook. En als ik 10 keer op donker stap met rechts, dan links ook 10 keer. En ja dat hou ik bij.
Zo weet ik in elk huis waar ik kom, hoeveel traptreden er zijn.

Over nummerborden heb ik het maar niet, ik speel altijd een soort scrablle met de letters. (ik weet dan ook altijd het nummerbord van mijn vriend's auto, terwijl hij regelmatig een andere heeft = lease).

Als ik IN een auto zit, heb ik enorm de behoefte om af en toe het portier open te smijten. Gelukkig kan ik dit tegenhouden, want dat is op de snelweg niet handig.
Op de fiets wil ik altijd in een sloot rijden, maar dit kan ook tegenhouden.
En mensen begrijpen nooit waarom ik geen rijles wil

Automutilatie is trouwens ook dwang. En ja daar heb ik veel last van gehad en nu moet ik nog voortdurend wondjes openkrabben en haren uittrekken.

De diagnose OCS had ik natuurlijk allang zelf gesteld Maar dinsdag zei de neuroloog het en ik ga nu naar de psychiater voor meer duidelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 13:23
Sartre
Sartre is offline
ik MOET me altijd eerst rukken voor ik ga slapen
Oud 13-04-2005, 15:15
dead person
dead person is offline
Ik heb ook een dwang neurose... is ook vastgesteld

- Ik heb altijd dat ik iets altijd even keer moet aanraken ( 2x/4x/6x )
- ik tel ook altijd alles: bijv er ligt een stapeltje handdoeken dan tel ik dat altijd heel veel keer in mn hoofd
- ik heb een soort van toetsenbord in mn hoofd, dat als ik naar tv shows zit te kijken vaak met ondertiteling, "typ" ik dat zeg maar uit in mn hoofd, vaak meerdere malen
- ik heb soms nieuwe dingen erbij, bijv laatste keer moest ik bij alles als ik zei: "ik hoop dat het mooi weer wordt" dan moest ik afkloppen en alleen maar op hout
- soms heb ik last van stoeptegels, dat ik in de lijntjes moet lopen of op de lijntjes
- als ik in de auto zit, denk ik altijd een soort poppetje in mn hoofd dat over alles heen springt..en dan zit ik soms een uur in de auto met mn poppetje die over alles heen springt

Het lijken allemaal simpele dingetjes, maar is het zeker niet en super moeilijk om eraf te komen.

Het meeste last heb ik van dat aanraken en dat toesenbord.. mensen kijk ook best vaak raar op als ik iets meer dan 1 keer aanraak en dan vaak achter elkaar,

Laatst gewijzigd op 13-04-2005 om 15:18.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 21:39
Verwijderd
Ik heb gehoord dat OCS vaak samengaat met aandoeningen uit het autistisch spectrum, zoals ADHD en Gilles de la Tourette.

Hebben jullie ook last van tics/ADHD etc naast de dwanghandelingen?

Wie heeft medicatie hiervoor?

Wat is eigenlijk het verschil tussen dwang en drang?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 22:33
dead person
dead person is offline
Ik heb geen adhd en ook geen Gilles de la Tourette

Ik heb er medicatie voor gehad, was ook gelijk voor mn depressie, maar kon ook beholpen worden voor mn dwang

Dwang is iets dat echt MOET, vaak mensen die dwang hebben, krijgen een verschikkelijk rot gevoel als ze de handelingen niet uitvoeren of worden heel gespannen of denken dat als ze het niet doen iemand dood gaat enzo...

drang is denk ik meer dat je het heeel graag wilt, maar het niet per se hoeft: bijv de drang naar chocola omdat je liefdes verdriet heb. Het moet niet per se, maar je wilt het eigelijk wel super graag

zal wel warrige uitleg zijn..mja
Oud 14-04-2005, 21:31
phensicske
phensicske is offline
Als je de 'drang' hebt iets te doen, kan je dit meestal wel van je afzetten, soms vergeet je het zelfs na een paar minuten.

Een 'dwang' kan je niet van je afzetten, je wordt enkel nog onrustiger als je het niet kan uitvoeren. Of misschien zelfs hysterisch (te zien in welke mate je het hebt natuurlijk).
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 19:35
Verwijderd
Citaat:
****** schreef op 20-04-2005 @ 19:56 :
ik ben bang dat ik een beetje schizofreen aan t worden ben
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 14:03
thabomb1986
thabomb1986 is offline
Vraag t Chantal Janzen (NTI)
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 15:05
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
thabomb1986 schreef op 24-04-2005 @ 15:03 :
Vraag t Chantal Janzen (NTI)
Zat ik ook al aan te denken
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 15:25
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
****** schreef op 20-04-2005 @ 19:56 :
ik ben bang dat ik een beetje schizofreen aan t worden ben
Schizofrenie is een totaal, maar dan ook echt totaal ander ziektebeeld. Vanwaar denk je daaraan?
Reageren

Regels voor berichten