Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-03-2005, 07:26
kneisje
kneisje is offline
Afgelopen woensdag heb ik voor het eerst gewerkt als serveerster in een eetcafé in Haarlem, van 16:30 tot 23:00. Gisteravond moest ik er weer werken, toen werd ik al om 20:00 naar huis gestuurd omdat het nogal rustig was. Dat vond ik niet zo erg, maar wat ik wel heel vreemd vond is de betaling: ik kreeg gister voor 3 uur werk 20 euro en er werd gevraagd hoeveel uur ik woensdag had gewerkt (6 uur dus) diegene wilde naar de kassa gaan maar toen kwam de eigenaar erbij en na wat overleg kwam diegene terug en werd me meegedeeld dat woensdag niet uit werd betaald omdat dit inwerken was....
Maar toen heb ik dus wel heel de avond gewerkt en het was ook niet zo dat ik 'extra' was, in feite was ik de enige die serveerde dus als ik er niet was geweest hadden ze ook een vaste serveerster moeten betalen. En 6 uur lang 'inwerken' klopt toch ook niet, ik had het allemaal snel door. Ik word van het weekend weer gebeld om af te spreken welke dagen ik volgende week ga werken. Ik vraag me af of ik er niks aan kan doen en of iedereen zijn inwerkavond niet heeft uitbetaald gekregen (vooral omdat me werd gevraagd hoelang ik toen had gewerkt en dat vervolgens na overleg de eigenaar niets wilde uitbetalen), dus ik wil er volgende week nog wel op terugkomen, want volgens mij klopt dit niet?! Betaal dan een deel van de avond uit of deel van te voren mee dat het inwerken niet betaald is
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-03-2005, 09:01
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Inwerken moet gewoon betaald worden.
Je bent die uren tenslotte gewoon aanwezig en werkt die uren ook.
Tja persoonlijk vind ik het zowiezo dat soort dingen niet kunnen en zou ik er niet eens willen blijven werken, want dan weet ik bij voorbaat al dat ik genaaid word in het vervolg.
Trouwens uit de kas betaald???? Is dit werk wel WIT?????
Oud 05-03-2005, 10:04
Balance
Balance is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 05-03-2005 @ 10:01 :
Inwerken moet gewoon betaald worden.
Ik zou ook een keer worden ingewerkt, in dit geval bij een hotel, en de uren die ik die dag zou werken zouden ook niet uitbetaald worden. Het gebeurt dus wel meer.
Oud 05-03-2005, 11:55
Verwijderd
Ik zou gewoon overleggen met de eigenaar.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 12:44
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Ik kreeg het inwerken wel uitbetaald. Vind ik ook niet meer dan logisch. Tenslotte ben je meestal gewoon gelijk aan het werk, en ben je niet alleen aan het kijken.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 13:03
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Tenzij vooraf anders overeengekomen, krijg je voor inwerken gewoon betaald.
Oud 05-03-2005, 13:37
Poesket
Poesket is offline
Meestal krijg je wel uitbetaald als je er blijft werken na het inwerken. Blijf je niet dan wordt je ook niet uitbetaald.
In jou geval moet je gewoon uitbetaald worden, ook omdat het 6 uur lang was en je al gewoon doorging voor een volwaardige serveerster.
Oud 05-03-2005, 14:00
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Inwerken moet gewoon betaald worden. Toen ik als afwasser ging werken kreeg ik ook voor het inwerken betaald, terwijl ik echt wel 'extra' was.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 23:56
Sartre
Sartre is offline
Mja, dat soort dingen zie je wel vaker in de Horeca. Er worden de meest vreemde excuses aangevoerd om het personeel gewoon niet te geven waar ze recht op hebben. Als je werkt heb je recht op salaris, zo simpel is het. Dus ook op de eerste dag, als dat gezien wordt als 'inwerken'.
Mijn zusje werkt bijvoorbeeld voor een lauzy 2 euro per uur in een niet nader te noemen cafe in Haarlem achter de bar. De fooi die ze krijgt moet ze in een potje doen waar ze vervolgens niets van terug ziet

Laatst gewijzigd op 06-03-2005 om 00:00.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 09:22
ikbenschipper1
Citaat:
Sartre schreef op 06-03-2005 @ 00:56 :
Mja, dat soort dingen zie je wel vaker in de Horeca. Er worden de meest vreemde excuses aangevoerd om het personeel gewoon niet te geven waar ze recht op hebben. Als je werkt heb je recht op salaris, zo simpel is het. Dus ook op de eerste dag, als dat gezien wordt als 'inwerken'.
Mijn zusje werkt bijvoorbeeld voor een lauzy 2 euro per uur in een niet nader te noemen cafe in Haarlem achter de bar. De fooi die ze krijgt moet ze in een potje doen waar ze vervolgens niets van terug ziet
en je bent niet verplicht om mee te doen aan een fooienpot en dat zou ik als ik haar was dus ook niet meer doen
2 euro per uur wtf dat mag volgens mij niet eens.....
Oud 06-03-2005, 11:38
Gimme more beer
Citaat:
Sartre schreef op 06-03-2005 @ 00:56 :
Dat pakt je zusje niet helemaal handig aan dan. Aan een fooienpot waar je niets van terugziet zou ik niet meedoen (kortom, je eigen fooi gewoon houden) en aangezien ze in de horeca werkt is ze waarschijnlijk minimaal 16 en ligt het minimumloon beduidend hoger dan 2 euro per uur.
Oud 06-03-2005, 11:42
Verwijderd
2 euro per uur, wtf

Dat is voor alle leeftijden onder het minimum. Wat zijn die middenstanders toch een smerige uitknijpers.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 12:23
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-03-2005 @ 12:38 :
Dat pakt je zusje niet helemaal handig aan dan. Aan een fooienpot waar je niets van terugziet zou ik niet meedoen (kortom, je eigen fooi gewoon houden) en aangezien ze in de horeca werkt is ze waarschijnlijk minimaal 16 en ligt het minimumloon beduidend hoger dan 2 euro per uur.
Heb ik dr ook al gezegd. Maar dat durft ze niet ofzo...
Oud 06-03-2005, 12:34
Gimme more beer
Citaat:
Sartre schreef op 06-03-2005 @ 13:23 :
Heb ik dr ook al gezegd. Maar dat durft ze niet ofzo...
Dan is ze gewoon dom...
Oud 06-03-2005, 12:56
gurl19
gurl19 is offline
6 uur inwerken niet betaald krijgen vind ik wel veel! Als er nou een uur vanaf ging zou ik er nog mee akkoord gaan! Maar 6 uur vind ik te veel om voor niets te werken. Maar dit is natuurlijk mijn mening, ik heb geen idee hoe dit wettelijk geregeld is.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 13:10
Mara
Mara is offline
Inwerken was bij jou in principe zo gebeurt, dus de rest van de avond heb je 'gewoon' gewerkt. Ik vind dus wel dat je dat uitbetaald moet krijgen.

Bij mij werd het wel gewoon betaald, die uren werden gewoon opgeschreven.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 13:25
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
En als ze hier al zo moeilijk over doen... grote kans dat er vaker problemen zullen zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 13:38
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-03-2005 @ 13:34 :
Dan is ze gewoon dom...
jong, onervaren en naief
Oud 06-03-2005, 14:21
starslayer
starslayer is offline
Citaat:
kneisje schreef op 05-03-2005 @ 08:26 :
Afgelopen woensdag heb ik voor het eerst gewerkt als serveerster in een eetcafé in Haarlem, van 16:30 tot 23:00. Gisteravond moest ik er weer werken, toen werd ik al om 20:00 naar huis gestuurd omdat het nogal rustig was. Dat vond ik niet zo erg, maar wat ik wel heel vreemd vond is de betaling: ik kreeg gister voor 3 uur werk 20 euro en er werd gevraagd hoeveel uur ik woensdag had gewerkt (6 uur dus) diegene wilde naar de kassa gaan maar toen kwam de eigenaar erbij en na wat overleg kwam diegene terug en werd me meegedeeld dat woensdag niet uit werd betaald omdat dit inwerken was....
Maar toen heb ik dus wel heel de avond gewerkt en het was ook niet zo dat ik 'extra' was, in feite was ik de enige die serveerde dus als ik er niet was geweest hadden ze ook een vaste serveerster moeten betalen. En 6 uur lang 'inwerken' klopt toch ook niet, ik had het allemaal snel door. Ik word van het weekend weer gebeld om af te spreken welke dagen ik volgende week ga werken. Ik vraag me af of ik er niks aan kan doen en of iedereen zijn inwerkavond niet heeft uitbetaald gekregen (vooral omdat me werd gevraagd hoelang ik toen had gewerkt en dat vervolgens na overleg de eigenaar niets wilde uitbetalen), dus ik wil er volgende week nog wel op terugkomen, want volgens mij klopt dit niet?! Betaal dan een deel van de avond uit of deel van te voren mee dat het inwerken niet betaald is
Inwerken is gewoon werken. Je moet officieel uitbetaald krijgen.

Maar zo te horen werk je zwart in het cafe (anders krijg je niet contant uitbetaald per dag).

Maar volgens de CAO valt inwerken gewoon onder werken. Net zoals opleidingen etc.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 22:35
Gimme more beer
Citaat:
Sartre schreef op 06-03-2005 @ 14:38 :
jong, onervaren en naief
Mjah, dat is vaak het probleem. Mensen maken daar misbruik van.
Oud 07-03-2005, 12:51
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-03-2005 @ 23:35 :
Mjah, dat is vaak het probleem. Mensen maken daar misbruik van.
Geen misbruik maar gebruik
Heb je je geld al terug gezien?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 13:14
Femic
Femic is offline
Tja, je had er beter meteen op terug kunnen komen en vragen waarom je niet betaald kreeg, omdat je toch duidelijk een volwaardig medewerker was die avond. Je hebt nergens 'recht' op, omdat je zwart werkt (neem ik aan, omdat je uit de kassa betaald krijgt..), maar je kan er toch zeker naar vragen.

Ik kreeg ook gewoon uitbetaald toen ik werd ingewerkt, terwijl ik wel 'extra' was.
Oud 07-03-2005, 13:48
Gimme more beer
Citaat:
Syphon schreef op 07-03-2005 @ 13:51 :
Geen misbruik maar gebruik
Heb je je geld al terug gezien?
Nee, dat is misbruik, want het is gewoon mensen manipuleren.
Oud 07-03-2005, 13:52
~LiefEngeltje~
~LiefEngeltje~ is offline
misschien is dit in elke branche anders?
ik vind ook dat ze je gewoon uit moeten betalen iig 3 van die 6uur bijvoorbeeld

toen ik begon met werken in schoenenwinkel was ik extra kracht op dat moment om in te werken maar werd gewoon betaald
Oud 07-03-2005, 16:00
ikbenschipper1
je moet als bedrijf nu eenmaal investeren in de toekomst en dat kost idd geld.
Oud 18-03-2005, 22:04
kneisje
kneisje is offline
Hey bedankt voor alle reacties ... Zal even laten weten hoe het is vergaan. Toen ik weer belde werd er gezegd dat het zo rustig was dat er voorlopig geen werk voor me was. Ik zou nog gebeld door ze worden... Yeah right, heb er nog niks van gehoord en heb ondertussen een andere baan gezocht (ben met mn studie gestopt dus tot september heb ik alle tijd om te werken en ik heb het geld ook hard nodig!) en ik ben vandaag aangenomen als tandartsassistente, fulltime voor 4 maanden Ben echt zo blij (ben nu verzekerd van prima salaris - of moet ik zeggen uberhaupt salaris -, voldoende uren en betrouwbare werkgever), en dat eetcafé was duidelijk foute boel!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 18:46
KiMZz
KiMZz is offline
Ik werd ook niet betaald toen ik ingewerkt werd in een callcenter, had minstens 50 euro moeten krijgen, 2 dagen proefgedraaid daar maar niks dus.. In de supermarkt wel gewoon uren uitbetaald gekregen....
Oud 22-03-2005, 11:10
sicilion
sicilion is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-03-2005 @ 12:38 :
16 jaar 2,52
17 jaar 2,89

dus beduidend valt wel mee maar mag inderdaad niet
Oud 22-03-2005, 12:05
Gimme more beer
Citaat:
sicilion schreef op 22-03-2005 @ 12:10 :
16 jaar 2,52
17 jaar 2,89

dus beduidend valt wel mee maar mag inderdaad niet
Meer dan 1/4 van het totaal vind ik weldegelijk beduidend.

En van mogen is hier niet echt sprake. Je kunt het eisen.
Oud 22-03-2005, 12:07
Verwijderd
Dit vraag ik me dus ook af, omdat ik morgen voor het eerst een dagje ga proefdraaien bij mijn hopelijk nieuwe baantje (ijssalon).
Ik moet werken van 12.00u tot 18.00u, en ik word dan min of meer ingewerkt, het is gewoon een dagje werken op proef om eens te kijken hoe het gaat.
Het leek mij en een vriend dat ik dan niet uitbetaald krijg, maar wat denken jullie ervan?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 12:09
Gimme more beer
Citaat:
MargotTenenbaum schreef op 22-03-2005 @ 13:07 :
Dit vraag ik me dus ook af, omdat ik morgen voor het eerst een dagje ga proefdraaien bij mijn hopelijk nieuwe baantje (ijssalon).
Ik moet werken van 12.00u tot 18.00u, en ik word dan min of meer ingewerkt, het is gewoon een dagje werken op proef om eens te kijken hoe het gaat.
Het leek mij en een vriend dat ik dan niet uitbetaald krijg, maar wat denken jullie ervan?
Als je werkt, krijg je uitbetaald. Alleen als je komt voor een rondleiding en uitleg zonder te werken krijg je niet meteen betaald. Anders krijg je (als het goed is) uitbetaald.
Oud 22-03-2005, 12:13
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 22-03-2005 @ 13:09 :
Als je werkt, krijg je uitbetaald. Alleen als je komt voor een rondleiding en uitleg zonder te werken krijg je niet meteen betaald. Anders krijg je (als het goed is) uitbetaald.
Ja, dat klinkt heel logisch, en het zal ook wel aan mezelf liggen, maar ik vind het toch moeilijk om dat ter sprake te brengen! Vooral omdat de eigenaar heeft gezegd dat het een dagje proefdraaien is, en ja. Ik weet gewoon niet of het verstandig is om daar direct al om te vragen!
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 14:04
Gimme more beer
Citaat:
MargotTenenbaum schreef op 22-03-2005 @ 13:13 :
Ja, dat klinkt heel logisch, en het zal ook wel aan mezelf liggen, maar ik vind het toch moeilijk om dat ter sprake te brengen! Vooral omdat de eigenaar heeft gezegd dat het een dagje proefdraaien is, en ja. Ik weet gewoon niet of het verstandig is om daar direct al om te vragen!
Achteraf altijd om je geld vragen, vindt hij je ook alleen maar eerlijk, duidelijk en assertief. Helemaal geen rare vraag hoor...

Als hij duidelijk kan uitleggen waarom dit geen normale werkdag was en je gaat daarmee akkoord, is het toch ook goed?
Oud 22-03-2005, 14:42
Pyromaniac
Pyromaniac is offline
raar, ik werk ook bij een hotel, ik kreeg volgens mij alleen het eerste uurtje niet betaald. Of ja, ik moet opschrijven wat ik heb gewerkt, moet acht uur per week... Inwerken moet zeker worden betaald. Ik krijg trouwens over een week 4,25 per uur als afwasser, (dan werk ik er een jaar)
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 14:58
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 22-03-2005 @ 15:04 :
Achteraf altijd om je geld vragen, vindt hij je ook alleen maar eerlijk, duidelijk en assertief. Helemaal geen rare vraag hoor...

Als hij duidelijk kan uitleggen waarom dit geen normale werkdag was en je gaat daarmee akkoord, is het toch ook goed?
Ik ga dat inderdaad maar doen Ik post nog wel of ik uitbetaald kreeg of niet.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 16:23
waaromniet?
waaromniet? is offline
Altijd vanaf de 1e minuut uitbetaald gekregen. Soms als er een training vooraf ging wel deze uitbetaald gekregen naar 2 weken, of een maand ergens werken.
Oud 23-03-2005, 16:39
Konijn
Konijn is offline
Ik heb een zomerbaantje, waar ik bijna twee weken ingewerkt ben, allemaal betaald gekregen.
Alleen de rondleiding en kennismaking met collega's en werkplek vooraf niet betaald gekregen, maar dat is logisch..
Oud 23-03-2005, 18:43
Verwijderd
Citaat:
MargotTenenbaum schreef op 22-03-2005 @ 15:58 :
Ik post nog wel of ik uitbetaald kreeg of niet.
Ik heb dus inderdaad gewoon uitbetaald gekregen .
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 19:05
Gimme more beer
Citaat:
MargotTenenbaum schreef op 23-03-2005 @ 19:43 :
Ik heb dus inderdaad gewoon uitbetaald gekregen .
Prima
Reageren

Regels voor berichten