Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-03-2005, 10:35
Bernero
Bernero is offline
Ok weer een probleem vanwege de vaagheid van mijn scheikundeleraar

Vorig jaar heeft hij in de aantekeningen gezegd dat redoxreacties zullen verlopen als het verschil in standaardelektrodepotentiaal (delta V0 = V0,OX - V0,RED) groter is dan 0,3V en dat ze dat niet doen als dit kleiner is dan -0,3V. Ertussenin zal zich een evenwicht instellen. Dit jaar heeft ie het een aantal keren over 0,03V als grens gehad en dit staat ook op zijn site. Nu heb ik in samengevat gelezen dat het niet verloopt als de oxidator aan het begin sterker is dan die aan het eind. Dit komt ongeveer op hetzelfde neer, maar ze gebruiken geen getallen (Nu is Samengevat van scheikunde best wel een stom boekje ). Verder hebben ze het in mijn lesboek wel over die 0,3V. Nu vraag ik me af, weet iemand wat de goede regel is, wat wordt als bekend verondersteld bij het examen, moet mijn leraar met de VUT? Alvast bedankt
Oud 05-03-2005, 13:44
Lautitia
Lautitia is offline
In mijn lesboek worden -0,3 V en 0,3 V als grenswaardes gehanteerd. Overigens staat er dat deze vrij willekeurig gekozen zijn.

Wat er bij het examen als bekend verondersteld wordt, weet ik niet.
Oud 05-03-2005, 13:54
Bernero
Bernero is offline
Ja zo staat het ook in mijn boek. Maar tussen 0,3 en 0,03 zit nogal een verschil
Oud 05-03-2005, 14:30
Lautitia
Lautitia is offline
Nu ik beter kijk, zie ik dat er met potlood in mn boek gekriebeld is. De grenswaarden zijn veranderd in -0,06 V en 0,06 V en dat is vervolgens weer uitgegumd. Mmja ..

Ik vind -0,3 V en 0,3 V aannemelijkere waardes dan -0,03 V en 0,03 V.

Misschien toch je leraar om duidelijkheid vragen? Hij heeft t probleem tenslotte ook veroorzaakt .
Oud 05-03-2005, 15:07
sdekivit
sdekivit is offline
-0,3 </= V </= 0,3 (</= is kleiner of gelijk aan)

ben op het examen nooit tegengekomen dat ze deze grenzen hanteren, omdat de reacties in de examens altijd volledig lopen (de redoxen en zuur-base-reacties dan). Ze zijn namelijk gebaseerd op experimenten die men heeft uitgevoerd.

Laatst gewijzigd op 05-03-2005 om 15:10.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 15:29
Bernero
Bernero is offline
Ok bedankt, dan zal ik die grenzen gebruiken maandag Ik vrees nu alleen het ergste voor die arme kindertjes in 5VWO die binnenkort voor het eerst redoxreacties krijgen

http://www.xs4all.nl/~jcmulder/HTMLm...doxmaster.html
Oud 05-03-2005, 18:56
sdekivit
sdekivit is offline
jouw leraar is echt toe aan zijn pension

--> is knap hoor: bij deze grenzen zouden heel veel reacties kunnen verlopen die normaal gesproken niet verlopen (elektrolyse nodig).

zie ook:

http://mediatheek.thinkquest.nl/~kl0...eg-brspan.html

heb idd ook medelijden met die kindertjes, maar nogmaals: jouw leraar spoort niet helemaal

Laatst gewijzigd op 05-03-2005 om 18:58.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten