Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2005, 14:35
Wiekie
Wiekie is offline
Hallo,
Ik moet een praktische opdracht maken voor natuurkunde, en daar ook een proef voor doen.
Nou weet ik dus niet precies wat ik moet doen, dus ik dacht ik post het hier even.
Ik zal even de opdracht overtypen:
"Resonantie van geluid kan optreden in flessen, maar ook in platen metaal. Hierdoor kan metaalmoeheid optreden, b.v. in de vleugels van een vliegtuig. Bij deze praktische opdracht ga je onderzoek doen naar resonantie in metalen plaatjes, m.b.v. zand kan de resonantie zichtbaar gemaakt worden. Uit dit patroon kan de golflengte van de trilling worden bepaald, waarna de voortplantingssnelheid in het metaal kan worden berekend."
Nou, op school hebben we dus een apparaatje waar je een plaatje metaal op kan zetten en dan gaat het trillen en je legt er dan zand op en dan op bepaalde plekken blijft het zand stilliggen.
Zover ben ik dus al, maar verder weet ik het nog niet echt, dus hoop ik dat hier iemand me kan helpen.
Groetjes!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2005, 19:30
Sketch
Sketch is offline
Ok,

dat zand blijft op bepaalde punten liggen, dat zijn de knooppunten (staande golf).
de afstand tussen 2 knooppunten is .5 labda

gebruik de formule:
labda = v * T = v / f
labda = golflengte
T = trillingstijd
f = frequentie
v = voortplantingssnelheid

labda kun je opmeten
T stel je zelf in (dus f ook)
v bereken je met v = labda / T of v = labda * f
Met citaat reageren
Advertentie