Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2005, 15:08
Hayden
Hayden is offline
Vind jij dat het weer de norm moet worden dat kinderen hun ouders later in huis nemen?
Waarom wel/niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2005, 15:09
Sade
Sade is offline
Nee. Ik hou van m'n ouders, en ik heb veel aan ze te danken, maar ik moet er echt niet aan denken om twee vervelende bejaarden in huis te hebben later.
Oud 06-03-2005, 15:12
Verwijderd
Ik vind niet dat dat de norm moet worden, ik vind dat dat een vrije keuze moet blijven.

Wanneer je zelf een gezin hebt en (allebei) een baan, dan lijkt het me enorm zwaar om dan ook nog één of twee hulpbehoevende volwassenen in huis te hebben. Stoppen met werken kan dan ook vrijwel niet, omdat je wel moet werken om voldoende geld bij elkaar te krijgen om "twee" gezinnen onderdak te kunnen geven en te kunnen onderhouden, daarnaast moet er vaak toch een hele hoop extra zorg geboden worden aan bejaarden, iets wat ook veel geld en vooral ook veel tijd kost. Op een gegeven moment kan iemand niet meer zonder verzorging en dan zul je dus toch thuis moeten blijven (of je moet een "oppas" vinden)... Verder zou ik er nog een heel stuk over kunnen schrijven, maar ik stop hier toch maar. Ik zou er niet snel voor kiezen of de situatie in verpleegtehuizen moet echt heel schrijnend worden (dat is ie nu soms al, maar niet overal, gelukkig).
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 15:17
Erbenda
Erbenda is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 06-03-2005 @ 16:12 :
Ik vind niet dat dat de norm moet worden, ik vind dat dat een vrije keuze moet blijven.

Wanneer je zelf een gezin hebt en (allebei) een baan, dan lijkt het me enorm zwaar om dan ook nog één of twee hulpbehoevende volwassenen in huis te hebben. Stoppen met werken kan dan ook vrijwel niet, omdat je wel moet werken om voldoende geld bij elkaar te krijgen om "twee" gezinnen onderdak te kunnen geven en te kunnen onderhouden, daarnaast moet er vaak toch een hele hoop extra zorg geboden worden aan bejaarden, iets wat ook veel geld en vooral ook veel tijd kost. Op een gegeven moment kan iemand niet meer zonder verzorging en dan zul je dus toch thuis moeten blijven (of je moet een "oppas" vinden)... Verder zou ik er nog een heel stuk over kunnen schrijven, maar ik stop hier toch maar. Ik zou er niet snel voor kiezen of de situatie in verpleegtehuizen moet echt heel schrijnend worden (dat is ie nu soms al, maar niet overal, gelukkig).
Idd vind ik ook (ik kan zelf ook wel weer een lang verhaal gaan schrijven, maar dat komt op hetzelfde neer denk ik). Op een gegeven moment worden ze toch zo hulpbehoevend dat je eigen leven er onder zal gaan leiden. Ik denk niet dat dit een goede ontwikkeling zou zijn.
Oud 06-03-2005, 15:20
gliss
gliss is offline
je gaat toch niet voor niets het huis uit? Dan kan ik net zo goed mn vriend mee in huis nemen Het lijkt mij dus echt niks, mn ouders weer in huis
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 15:29
Smobbo
Smobbo is offline
Het lijkt me beter om ze in een bejaardentehuis te laten wonen, maar dan wel een goeie, niet één waar naaktfotos van dementen wordt gemaakt
Oud 06-03-2005, 15:40
Sade
Sade is offline
Citaat:
Smobbo schreef op 06-03-2005 @ 16:29 :
Het lijkt me beter om ze in een bejaardentehuis te laten wonen, maar dan wel een goeie, niet één waar naaktfotos van dementen wordt gemaakt
omg waar is dat
Oud 06-03-2005, 15:46
rare kwast
rare kwast is offline
nee, ik zou er niet aan moeten denken om naast mijn werk ook nog mn ouders thuis te hebben die bijv. dement of hulpbehoevend zijn.
als ze hun gang gaan en mij mn gang laten gaan is dr geen probleem.

maar als ze hulp nodig hebben bij wassen, eten, omkleden, uitscheiding enz. enz. of ze gaan dwalen is het toch wel beter om ze in een verpleeghuis te stoppen.
maar bijv. een keer een weekendje thuis te halen
Oud 06-03-2005, 15:59
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Het maakt mij echt niks uit, ik leef toch al niet volgens de norm.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 16:03
Erbenda
Erbenda is offline
Citaat:
Sade schreef op 06-03-2005 @ 16:40 :
omg waar is dat
Hm in een bejaardentehuis in Brunssum ofzo....
Oud 06-03-2005, 16:05
JJ13
JJ13 is offline
nee, ik vind van niet.
Oud 06-03-2005, 16:09
Bo
Bo is offline
Nee ik vind van niet.

Vroeger was het gebruikelijk, omdat er geen alternatieven waren. Tegenwoordig zijn er genoeg manieren om ouderen zelfstandig te laten wonen, mede omdat mensen vaak veel waarde hechten aan hun vrijheid/zelfstandigheid.

Wanneer mensen in een situatie komen waardoor zij niet meer zelfstandig kunnen wonen, om medische of psychische redenen, kan je je ouders vaak niet de zorg bieden die zij nodig hebben. In veel gezinnen is sprake van 1½ of 2 verdieners (er is dus niet 24 uur per dag iemand thuis), en de kennis van zaken ontbreekt.
Oud 06-03-2005, 22:28
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
nee, alsjeblieft niet!
Oud 06-03-2005, 22:42
Lorelei
Lorelei is offline
Het moet sowieso geen norm worden.

En of ik later m'n moeder in huis zal nemen, zal compleet van de situatie afhangen en daar ga ik me nu dus ook nog niet over uitlaten.
Oud 06-03-2005, 22:55
bracelance
bracelance is offline
denk het niet. Je ouders deden het voor jou toen je kind was. Jij doet hetzelfde voor jouw kinderen.
Oud 07-03-2005, 11:40
Verwijderd
ligt totaal aan de situatie... Het mag best een norm worden, zolang het maar geen regel wordt.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 11:41
Wuotan
Wuotan is offline
Ze mogen af en toe op bezoek komen, en that's it.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 11:48
Verwijderd
Als mijn huis groot genoeg is vind ik het niet zo erg denk ik.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 12:29
Verwijderd
Dat ligt aan de mogelijkheid (is die er of niet, op verschillende gebieden, financieel, materieel, tijd etc) en aan de wens van mijn moeder en haar vriend (bijna man ). Als het zou kunnen en hij zou het willen zou ik natuurlijk ook de vriend van mn moeder in huis nemen mocht mijn moeder dan al overleden zijn.

Wel grappig dit topic, want mijn opa woont bij ons in huis sinds we verhuisd zijn (midden vorig jaar). Soms denkt mn moeder ook wel eens 'waar ben ik aan begonnen?', maar voor hem is het veel beter dan in het verzorgingstehuisachtigiets waar hij zat.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 13:51
Verwijderd
de norm niet, inderdaad. Als je helemaal geen tijd of geld of voorzieningen hebt om je ouders in huis te hebben, maar je doet het toch omdat iedereen je anders met de nek aankijkt, dan zouden je ouders toch beter af zijn in een verzorgingstehuis.

maar als je er wel tijd, geld en voorzieningen voor hebt, en je hebt een goede band met je ouders, dan is t geen slecht idee.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 14:34
Verwijderd
Nou ja of het een norm moet worden weet ik niet, maar ik zou het zeker wel doen!

Iedereen heeft tegenwoordig toch zijn eigen drukke leven, en het is niet zomaar iets om voor je ouders te moeten zorgen. Wel ligt het eraan of ze nog zelfstandig zijn of helemaal dement, want daar zit wel een groot verschil in natuurlijk!

Ik heb in devak. in een verpleeghuis gewerkt, en dat zou ik mijn moeder echt niet willen aan doen. Natuurlijk verschilt het per verpleeghuis, maar toch ne, want ik daar allemaal gezien heb, dat wens je zelfs je grootste vijand niet toe zo ongeveer. Dus zou mijn moeder daar terecht moeten komen, zou ik haar wel in huis nemen ja.
Zou ze nog erg zelfstandig zijn, maar het toch moeilijk vinden om alleen te wonen, dan zou ze ook wel bij mij in huis mogen hoor. Zolang er goede afspraken over gemaakt zouden worden, en zolang ze toch wel een eigen plek in huis heeft ze maar, dan lijkt me daar niks mis mee.
Ik ben ook wel echt een moederskindje, dus mss dat ik er daarom wel zo over denk .

Overigens, ook als mijn oma nu niet meer zelfstandig zou kunnen wonen of iets, en er zou geen goede oplossing voor zijn, dan zou ik haar ook in huis nemen. Of nou ja nu niet, lijkt me niet echt geschikt op mijn kamer in een studentenhuis, maar wle als ik bijvoorbeeld samen zou wonen, en mijn eigen huisje zou hebben ofzo (en mijn vriend het er mee eens is ).

Maar ja het zo natuurlijk wel van mijn eigen situatie afhangen of ik het zou doen, maar hoe ik er nu tegen aan kijk wel .
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 14:36
noewkie
noewkie is offline
Haha nooit zal ik mn ouders in huis nemen.
ze zijn lief enzow maar k woon nu 18 jaar thuis entis mooi gweest.

mn schoonouders zou ik trouwens ook nevver in huis nemen die zijn zow bemoeizuchtig vreselijke mensen gwoon
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 16:38
Verwijderd
m'n grootouders wil ik wel in huis, maar m'n ouders niet hoor!
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 16:46
Cola
Cola is offline
ik houd van men pa en ma maar ik hoef ze later echt niet in huis te hebben
zit je daar straks met een stel labiele seniele en demente mensen
Oud 08-03-2005, 18:53
Donny must die
Donny must die is offline
hell yeah . Nooit dat ik ze in een bejaardentehuis laat rotten. Ze mogen bij mij wonen, en ik zal ze zo proberen 'terug te betalen' . Desnoods geef ik er mijn baan voor op
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2005, 18:56
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 08-03-2005 @ 19:53 :
hell yeah . Nooit dat ik ze in een bejaardentehuis laat rotten. Ze mogen bij mij wonen, en ik zal ze zo proberen 'terug te betalen' . Desnoods geef ik er mijn baan voor op
dan kan je ze niet onderhouden, watn dan krijg je geen geld
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 20:24
Mingster
Mingster is offline
Toch wel heel verschillende meningen allemaal.
Vind het toch wel een goeie zaak, het is een soort van 'terugbetalen', je ouders zorgen voor je als je dat niet voor jezelf kunt, en jij voor hen als ze dat niet meer kunnen.

Maar dan krijg je ook weer dat jij er nooit voor hebt gekozen om geboren te worden, en dan uiteraard bij jouw eigen ouwelui.

Je moet het ook van jouw kant bekijken. Zul jij het eigenlijk niet fijn vinden om later niet 'weggestopt' te worden in een tehuis, waar niemand merkt dat je overlijd? Dat je dan gegarandeerd bent van een fijnere plek, gezellig bij jouw eigen kinderen?

Denk ook dat het in veel gevallen erg persoonsgebonden is. Er zijn zat kinderen die hun ouders serieus zat zijn, vroegtijdig het huis verlaten (en om een rede dus!) en later liever niet verplicht hun ouders in huis nemen omdat het zou moeten, ten koste van hun eigen prive leven.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 20:43
annetjuh
annetjuh is offline
nee, vind wel dat je voor ze moet zorgen en voor ze moet zijn. Mar ik vind niet dat je ze bij je in huis moet nemen. Ik dnek tevens dat mijn ouders dat niet eens willen.
Oud 08-03-2005, 22:47
Anaïs
Anaïs is offline
Nee ik wil ze later niet in mijn huis. Klinkt cru, maar sorry. 'k Zal ze wel helpen als nodig, en zorgen dat ze alle hulp krijgen die ze nodig hebben.

Wat dan met SCHOONouders in huis nemen
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 17:13
Shitonya
Shitonya is offline
hahaha

Nee natuurlijk niet. We leven niet in Marokko
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 17:16
Verwijderd
Daar zijn die tehuizen toch voor?

Hopelijk is tegen die tijd vrijwillige euthanasie legaal, dan zijn we tenminste van ze af als ze dement worden. Zelf hebben ze dan toch niets meer aan hun leven.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 17:21
soultodeny
soultodeny is offline
no way dat ik mijn moeder in huis neem als ze oud is. dan gaat heel je prive-leven naar de klote volgens mij.

het is misschien egoistisch, omdat mijn moeder toch aardig wat jaren voor mij gezorgd heeft, maar ik vind dat dat nu eenmaal haar taak als moeder is. maar misschien dat ik er over een jaar of 30 wel anders over denk als ik het niet over mijn hart kan verkrijgen haar in een tehuis kan stoppen. je weet maar nooit.
Oud 09-03-2005, 17:25
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-03-2005 @ 18:16 :
Daar zijn die tehuizen toch voor?

Hopelijk is tegen die tijd vrijwillige euthanasie legaal, dan zijn we tenminste van ze af als ze dement worden. Zelf hebben ze dan toch niets meer aan hun leven.
Ze kunnen ook makkelijk zelfmoord plegen als ze zelf ook inzien dat ze niets meer aan hun leven hebben
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Shitonya schreef op 09-03-2005 @ 18:25 :
Ze kunnen ook makkelijk zelfmoord plegen als ze zelf ook inzien dat ze niets meer aan hun leven hebben
Dat doe je inderdaad zo eventjes.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 18:40
devilzsangel
devilzsangel is offline
nee JE BENT VRIJ en dan ineens die vrijheid opgeven...

NIET DUS
Oud 09-03-2005, 18:52
Verwijderd
No way. Dat verwacht ik niet van hen en zij niet van mij.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 19:40
Verwijderd
Ik ben voor tehuizen waar er gratis drion pillen liggen.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 20:07
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 09-03-2005 @ 19:39 :
Ook dat verschilt heel erg per huis. Het is idd vaak meerdere mensen op een kamer, maar je kunt je afvragen of de voordelen van eigen kamers opwegen tegen de "nadelen" ervan. En er zijn gelukkig genoeg huizen waar mensen wel gewoon regelmatig gewassen/gedoucht worden, dat minder dan één keer per week douchen is een uiterste, dat is echt niet overal het geval.
Nou ja het probleem is ook niet zo zeer dat ze op 1 kamer moeten liggen met veel mensen (voor sommige mensen schijnt dit ook fijn te zijn), maar er zijn zoveel andere dingen die niet goed gaan in een verpleegtehuis (het huis waar ik gewerkt hebt).
Gewoon respectloos met mensen omgegaan, doen alsof het dingen zijn, geen tijd voor mensen hebben, zodat mensen pas om half 3 smiddags uit hun nachtstront werden gehaald... en dan wel op bed (met de poep in de luier van de hele avond+ nacht) snel eten kregen.
En als mensen niet snel genoeg aten, of er geen tijd was voor ze, dan kregen ze nauwelijks eten.
Mensen die naar de wc moesten, daar was geen tijd voor, ze hadden een luier om, dat was goed zat voor ze.
Natuurlijk verschilt het, maar ik denk toch wel dat het er in veel verpleeghuizen (deels) zo aan toe gaat.
Nou mijn moeder daar, no way dus!

Daarnaast weeti k niet zeker of je het voor het kiezen hebt als je in een verpleegtehuis moet. Volgens mij kom je gewoon op een algemene wachtlijst en word je geplaatst waar er plek vrij gekomen is. Dit is namelijk anders dan bij een bejaardenhuis.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 20:22
Verwijderd
Mijn ouders willen dat sowieso al niet, dat zeggen ze vaak genoeg Maar goed, als het nodig is, en ik heb er de plaats voor, en ze willen het zelf, dan zie ik niet in waarom niet. Maar zodra ze echt veel zorg nodig hebben.. mja, dan denk ik niet dat ze veel aan mij hebben... Maar ik weet ook echt dat ze dat zelf ook niet zo willen.
Daarnaast ziet het er nu zo uit dat mijn zus meer tijd voor ze zal hebben. Ik zal waarschijnlijk werken - want dat wil ik oh-zo graag! - en mijn zus niet. Dus ja, dan kunnen ze beter daar gaan wonen, als ze dat zouden willen. (Niet om ze af te schepen, maar meer omdat dat gewoon zoveel praktischer is.)
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 20:25
annetjuh
annetjuh is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-03-2005 @ 18:08 :
Mijn oma zit ook in een bejaardentehuis (en de oma's van m'n man hebben er ook gezeten) en mijn moeder werkt al jaren in bejaarden-/verzorgingstehuizen en de mensen daar hebben het behoorlijk goed, veel beter dan criminelen. (Mijn oma zit nu ook waar mijn moeder werkt, zodat ze extra vaak langs kan gaan ed en m'n oma heeft het ook best naar d'r zin, ze heeft laatst zelfs gezegd dat ze blij is dat ze verhuisd is (ze woonde nog in een eensgezinswoning).)

Idd goed zoeken naar een goede plek.
even voor de duidelijkheid er is een enorm verschil in een verpleegtehuis en een bejaardetehuis.
In een verpleegtehuis zit je als je niet meer in het bejaardetehuis "mag".
Je bent dan TE hulpbehoevend.
Oud 09-03-2005, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-03-2005 @ 18:16 :

Nou ja, dat ligt er natuurlijk aan hoe dement je bent.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten