Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2005, 20:57
Verwijderd
mijn moeder heeft laatst het programma van zembla gezien waar het over de bijwerkingen van geneesmiddelen ging
in zembla ging het oa over de anticonceptiepil Yasmin
zelf slik ik die ook, en daarom schrok ik nogal van het volgende: een meisje van 17 is overleden na een halfjaar slikken van de Yasmin...
(in zembla wordt overigens niet gezegd dat ze rookt oid...)
de directe doodsoorzaak is dus trombose, en dit zou veroorzaakt zijn door de pil
ik heb het programma nog eens gekeken, en ik vind het toch wel zorgwekkend...

zijn er meer die zich hier zorgen om maken? of vind je dat de dood van 1 persoon niet voor paniek hoeft te zorgen?
en zou iemand overstappen op een andere pil? met eventueel minder kans op trombose?
en wie rookt er en gebruikt de pil? want dan heb je natuurlijk al helemaal een verhoogde kans op trombose, maar ik ken zelf wel veel mensen die dit doen (ik rook zelf ook af en toe, in 't weekend... maar nu ff niet)

dus maak ik me onnodig zorgen? of niet?
Oud 06-03-2005, 21:20
Somebody Special
Somebody Special is offline
Als je je daar zorgen om maakt moet je ook de deur niet meer uitgaan want er vallen elke dag een boel verkeersslachtoffers..

Nee, ik maak me er geen zorgen over en ja ik rook (10-15 per dag).
Alle pillen geven een verhoogde kans op trombose dus overstappen heeft ook geen zin.
Als hij echt zo onveilig zou zijn zouden ze hem niet meer mogen verkopen want Nederland heeft een hele strenge keuring wat medicijnen betreft.
Oud 06-03-2005, 21:28
Verwijderd
Citaat:
Somebody Special schreef op 06-03-2005 @ 22:20 :

Als hij echt zo onveilig zou zijn zouden ze hem niet meer mogen verkopen want Nederland heeft een hele strenge keuring wat medicijnen betreft.
maar dat blijkt dus een beetje raar te gaan
want natuurlijk worden ze idd wel getest, maar als ze -denken- dat het wel goed is, dan gaat ie de markt op, maar dan moet er nog heel veel onderzocht worden omdat het nog lang niet zeker is of het medicijn wel veilig genoeg is...
Oud 06-03-2005, 21:30
brynn
brynn is offline
De pil geeft een verhoogd risico op trombose, maar die verhoogde kans is nog altijd midner dan het trombose risico wanneer je zwanger bent. En daarnaast is de kans zo ontzettend klein, (als je rookt is die groter (zeker vanaf 10 sigaretten per dag), maar ik neem aan dat mensen die roken dat weten en er voor kiezen), dus ik vind dat acceptabel. Wanneer er in je directe familie stollingsproblemen zoals trombose voorkomen, zou ik er wel over praten met je huisarts, het zou kunnen zijn dat je dan een erfelijke mutatie hebt waardoor het trombose risico wel sterk verhoogd is.

Een tweedegeneratie pil heeft het minste risico op trombose, maar die krijg je ook standaard voorgeschreven. Een arts schrijft je alleen een adnere pil voor als de voordelen afwegen tegen de nadelen. Dus ik zou me niet te druk maken.
Oud 06-03-2005, 21:34
brynn
brynn is offline
Ik heb het even nagezocht in het farmacotherapeutisch kompas en elk jaar krijgen 20 per 100 000 gebruiksters een veneuze trombose, bij gebruik van een tweede generatie pil (zoals bijvoorbeeld microgynon). De sterfte kans is 1-2%, dus ik zou als je een goede reden hebt om de pil te slikken, dat gewoon doen.
Oud 07-03-2005, 09:17
Verwijderd
De zus van een meisje dat ik (heel vaag) ken is ook overleden aan trombose, wss ook door pilgebruik. Alleen zij bleef de pil doorslikken terwijl ze in het gips zat en heel veel zat of lag. Dus mocht je ooit nog bedlegerig worden, of in ieder geval je benen slecht kunnen gebruiken, dan zou ik met de pil stoppen, voor de zekerheid. Dat staat trouwens ook in de bijsluiter.
Roken als je aan de pil bent vind ik trouwens wél heel onverstandig.
Oud 07-03-2005, 13:00
Verwijderd
Als je de pil slikt moet je ook eigenlijk niet roken en gewoon zorgen dat je goed beweegt. Verder heb je bij tweede generatiepillen minder kans op trombose dan bij nieuwere pillen. Ik zou daarom zelf liever een tweede generatiepil nemen (bijv microgynon 30).
Oud 07-03-2005, 13:17
-(L)-
Citaat:
*Liene* schreef op 06-03-2005 @ 21:57 :
mijn moeder heeft laatst het programma van zembla gezien waar het over de bijwerkingen van geneesmiddelen ging
in zembla ging het oa over de anticonceptiepil Yasmin
zelf slik ik die ook, en daarom schrok ik nogal van het volgende: een meisje van 17 is overleden na een halfjaar slikken van de Yasmin...
(in zembla wordt overigens niet gezegd dat ze rookt oid...)
de directe doodsoorzaak is dus trombose, en dit zou veroorzaakt zijn door de pil
ik heb het programma nog eens gekeken, en ik vind het toch wel zorgwekkend...

zijn er meer die zich hier zorgen om maken? of vind je dat de dood van 1 persoon niet voor paniek hoeft te zorgen?
en zou iemand overstappen op een andere pil? met eventueel minder kans op trombose?
en wie rookt er en gebruikt de pil? want dan heb je natuurlijk al helemaal een verhoogde kans op trombose, maar ik ken zelf wel veel mensen die dit doen (ik rook zelf ook af en toe, in 't weekend... maar nu ff niet)

dus maak ik me onnodig zorgen? of niet?
Er kan natuurlijk altijd wat fout gaan. Ik zou niet overstappen op een andere pil, want alle pillen hebben wel bijwerkingen. In de bijsluiter van Microgynon wordt trombose ook genoemd. En zoals somebody special ook al zegt; als je je zorgen maakt om zoiets, kan je beter de deur niet meer uitgaan, want overal kan je wat overkomen. Overigens ben ik van mening dat de bijwerkingen van de pil in zekere zin wel meevallen. Ik bedoel; als het zo schadelijk en gevaarlijk was, dan zou die pil al lang uit de handel zijn gehaald.
Oud 07-03-2005, 15:59
MieX
MieX is offline
Citaat:
brynn schreef op 06-03-2005 @ 22:34 :
Ik heb het even nagezocht in het farmacotherapeutisch kompas en elk jaar krijgen 20 per 100 000 gebruiksters een veneuze trombose, bij gebruik van een tweede generatie pil (zoals bijvoorbeeld microgynon). De sterfte kans is 1-2%, dus ik zou als je een goede reden hebt om de pil te slikken, dat gewoon doen.
alleen is de Yasmin pil geen tweede generatie pil, over het risico op trombose bij de Yasmin pil is (de laatste keer dat ik t bekeken heb) veel minder bekend dan van andere anticonceptiva en dus kan t risico hoger zijn
Oud 07-03-2005, 16:10
ekki
ekki is offline
Maarja... dit mag wel in de grote piltopic (bovenaan).

Regels voor berichten