Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2005, 11:26
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
Mensen,

Wil graag even weten hoe jullie er over denken en me wat kunnen adviseren.

Ik volg een HBO Economie studie, maar nu is het 3e kwartaal al bezig en wil ik toch echt met deze opleiding stoppen, gewoon omdat het me steeds minder interesseert. Ik heb geprobeerd door te gaan maar de stof spreekt me totaal niet aan. De resultaten zijn ook dusdanig slecht, omdat ik niet in de boeken zit.

Ik wil dus stoppen, maar nu lees ik zo hier en daar wat andere forums en bekijk wat websites, maar het is mij onduidelijk of die ''voor 1 februari-regel'' nou wel of niet dit studiejaar nog bestaat?

Nu het dus Maart is en ik wil stoppen moet ik alles terugbetalen? Studiefinanciering en OV-studentenjaarkaart?

Is er niet een overbruggingskrediet voor de laatste maanden dat ik stop?

Ik wil echt stoppen, want hier zie ik geen heil meer in.

groeten en ik hoor van jullie!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2005, 12:18
pyres
pyres is offline
voor zover ik weet hoef je niks terug te betalen, mits je een minimale aantal ects heb behaald.
volgens mij ligt de grens bij 40
Oud 07-03-2005, 12:29
oneMen
oneMen is offline
In de 'oude' studiepunten geteld 21 stuks.. dus volgens mij is 30 ECTS genoeg om de stufi kwijtgescholden te krijgen van dat jaar.

@ TS: probeer dit jaar die 30 ECTS te halen (in de zomer kun je een hoop herkansen vaak ), of studeer binnen 10 jaar af aan een willekeurige studie; dan hoef je niets terug te betalen. Anders moet je helaas wel alles terugbetalen geloof ik.
Oud 07-03-2005, 13:24
Verwijderd
Citaat:
oneMen schreef op 07-03-2005 @ 13:29 :
In de 'oude' studiepunten geteld 21 stuks.. dus volgens mij is 30 ECTS genoeg om de stufi kwijtgescholden te krijgen van dat jaar.

@ TS: probeer dit jaar die 30 ECTS te halen (in de zomer kun je een hoop herkansen vaak ), of studeer binnen 10 jaar af aan een willekeurige studie; dan hoef je niets terug te betalen. Anders moet je helaas wel alles terugbetalen geloof ik.
Het is niet of/of.. als je de helft van alle studiepunten haalt, dan wordt je stufi en OV een gift... maar dan moet je alsnog binnen tien jaar een opleiding afronden... dus ja.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:09
Verwijderd
Ik heb niet gehoord dat zie die regel af zouden gaan schaffen, voor zo ver ik weet bestaat ie nog gewoon.

Je kunt nu stoppen en als je dan binnen 10 jaar je diploma haalt, dan wordt het omgezet in een gift.

Wat bedoel je met een "overbruggingskrediet"?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:58
pyres
pyres is offline
Citaat:
oneMen schreef op 07-03-2005 @ 13:29 :

nope

40 ects
Oud 07-03-2005, 17:11
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
pyres schreef op 07-03-2005 @ 17:58 :
nope

40 ects
Hm gek... dan heb ik ergens iets verkeerd begrepen. Hangt het misschien van de studie af?
Oud 07-03-2005, 17:18
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
pyres schreef op 07-03-2005 @ 17:58 :
nope

40 ects
hebben ze dat veranderd dan?

volgens mij moest je van de IB-Groep minimaal 30 punten halen voor die stufi=gift regel, maar is het op elke universiteit weer anders hoeveel punten je moet halen om niet van de opleiding gekickt te worden....
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 18:32
Bo
Bo is offline
Bij ons moet je 40 punten halen, anders krijg je een negatief studie advies. Ik zou proberen je punten dit jaar te halen.

Volgens mij heb je recht op 4 jaar studievergoeding, dus als je na dit jaar iets anders gaat doen, heb je nog recht op 3 jaar. Het laatste jaar zou dan voor je eigen rekening zijn.

Als je nu stopt zonder het minimum aantal punten binnen te hebben, moet je volgens mij terug betalen. Als je voor 1 februari gestopt was, had dat niet gehoeven.

Ik weet niet zeker of het zo zit. Je kunt bij je decaan of bij de IB-groep informeren. Dan weet je het zeker..
Oud 07-03-2005, 18:36
Verwijderd
Voor zover ik weet moet je 30ECTS halen om je stufi als gift te kunnen krijgen (maar alleen wanneer je dan binnen 10 jaar afstudeert). Vaak krijg je bij minder dat 40 ECTS een negatief studie advies, maar dat staat los van je stufi.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 19:31
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
Ik heb er 15, en van het tweede kwartaal alleen de toets onv.

Maar kan ik die toets dan wel inhalen aan het eind van het jaar als ik nu niet meer heen ga, want ik heb het echt helemaal gehad en heb er weinig redenen meer toe om de presentaties te doen... en dat soort dingen...
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 19:42
Verwijderd
Citaat:
IjSbLoKiE schreef op 07-03-2005 @ 20:31 :
Ik heb er 15, en van het tweede kwartaal alleen de toets onv.

Maar kan ik die toets dan wel inhalen aan het eind van het jaar als ik nu niet meer heen ga, want ik heb het echt helemaal gehad en heb er weinig redenen meer toe om de presentaties te doen... en dat soort dingen...
15 punten? Zijn dat oude studiepunten of nieuwe? Als het nieuwe zijn, zijn het er wel heel weinig. Heb je geen negatief studie advies gekregen ergens in januari? (Dat geven ze je voor 1 februari, zodat je kosteloos kan stoppen.)

Laatst gewijzigd op 07-03-2005 om 20:43.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 20:38
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
Ik kan er 15 halen per kwartaal, 60 in een jaar dus. 1e kwartaal heb ik er 15 gehaald, het 2e niet...
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 20:43
Verwijderd
Citaat:
IjSbLoKiE schreef op 07-03-2005 @ 21:38 :
Ik kan er 15 halen per kwartaal, 60 in een jaar dus. 1e kwartaal heb ik er 15 gehaald, het 2e niet...
En het derde doe je niet?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 21:51
Verwijderd
Je moet de helft van je studiepunten halen om je OV en lening in een voorlopige gift omgezet te kunnen krijgen. Hoe dat met specifieke opleidingsinstituten is, kun je beter op school navragen, dat kunnen wij niet voor je verzinnen. Sommige opleidingen hebben bindend studieadvies, anderen helemaal niet en ga zo maar door. Maar 60 ECTS is vrij standaard als totaal aantal studiepunten, dus 30 (de helft) moet je halen voor je stufi. Maar als je toch stopt, maakt het niet uit en moet je alleen zorgen dat je binnen tien jaar een diploma haalt.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 11:51
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
Dus als ik stop hoef ik de schuld niet dit jaar terug te betalen??

En nee ik ga het derde kwartaal niet meer doen het word me steeds minder, de school bevalt goed, de mensen ook maar de opleiding heb ik ECHT verkeerd gekozen, wil volgend jaar dus iets anders doen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 11:52
Verwijderd
Citaat:
IjSbLoKiE schreef op 08-03-2005 @ 12:51 :

En nee ik ga het derde kwartaal niet meer doen het word me steeds minder, de school bevalt goed, de mensen ook maar de opleiding heb ik ECHT verkeerd gekozen, wil volgend jaar dus iets anders doen.
Als je nu stopt, kun je je schuld geloof ik nog best laten staan. Zolang je maar iets nieuws gaat studeren.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 14:05
pyres
pyres is offline
Citaat:
IjSbLoKiE schreef op 08-03-2005 @ 12:51 :

heb je je propedeuse al dan?

zo niet, dan is het misschien beter als je die eerst haalt
die kan misschien bij andere opleidingen voor vrijstellingen zorgen
Oud 09-03-2005, 21:32
wba
wba is offline
Dus nog even, als ik het goed begrijp zit het zo (ik zit in dezelfde situatie):

Ik stop nu met mijn studie. Ik heb veel te weinig ect's (studiepunten). Maar ik ga volgend jaar een andere opleiding doen. Die haal ik binnen 10 jaar. Dan wordt dit jaar een gift? Of niet omdat ik niet genoeg studiepunten heb?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 21:42
Verwijderd
Citaat:
wba schreef op 09-03-2005 @ 22:32 :
Dus nog even, als ik het goed begrijp zit het zo (ik zit in dezelfde situatie):

Ik stop nu met mijn studie. Ik heb veel te weinig ect's (studiepunten). Maar ik ga volgend jaar een andere opleiding doen. Die haal ik binnen 10 jaar. Dan wordt dit jaar een gift? Of niet omdat ik niet genoeg studiepunten heb?
Jawel
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 22:33
wba
wba is offline
Citaat:
stefano schreef op 09-03-2005 @ 22:42 :
Jawel
Normaal krijg je toch voor 5 jaar studiefinanciering? Dan neem ik aan dat er bij mij nu 1 jaar af is als ik stop. Als ik dan volgend jaar HBO ga doen, wat vier jaar duurt, kom ik precies mooi uit. En als ik volgend jaar weer universiteit ga doen, komt het erop neer dat ik alsnog een jaar zelf moet betalen. Klopt dat?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 22:39
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
Citaat:
wba schreef op 09-03-2005 @ 23:33 :
Normaal krijg je toch voor 5 jaar studiefinanciering? Dan neem ik aan dat er bij mij nu 1 jaar af is als ik stop. Als ik dan volgend jaar HBO ga doen, wat vier jaar duurt, kom ik precies mooi uit. En als ik volgend jaar weer universiteit ga doen, komt het erop neer dat ik alsnog een jaar zelf moet betalen. Klopt dat?
Ja klopt... nu ik zo wat geinformeerd heb !
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 23:35
Balance
Balance is offline
Citaat:
IjSbLoKiE schreef op 10-03-2005 @ 23:39 :
Ja klopt... nu ik zo wat geinformeerd heb !
Volgens mij niet helemaal.
Je krijgt standaard 4 jaar studiefinanciering + OV, tenzij je een studie doet die langer duurt. En van die 4 jaar ben je nu dus 7 maanden kwijt.
Oud 11-03-2005, 08:40
Verwijderd
Citaat:
Nee. Je krijgt alleen extra stufi als je een onderzoeksmaster doet (die duren meestal 2 jaar, 2+3=5), of geneeskunde (6 jaar), biologie (5 jaar) en andere aanverwante studies. Dus als je begint met een opleiding en je stopt na een jaar, ben je een jaar van je studiefinanciering kwijt. Als je dan weer met een vierjarige opleiding begint, moet je het laatste jaar per definitie zelf betalen.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 08:49
Verwijderd
Citaat:
Je krijgt vier jaar studiefinanciering, tenzij je een studie doet die langer dan 4 jaar duurt, dan krijg je vijf jaar studiefinanciering, dacht ik. Wat Balance en Krummeltje ook zeggen dus.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2005, 09:00
ganralph
ganralph is offline
idd, je hebt recht op 4 jaar (tenzij anders vermeld).

als je nu zeker weet dat je wil stoppen (voor allebei de voorbeelden), dan kun je je het beste ook uitschrijven bij je opleidingsinstituut en je stufi stopzetten.
je kunt hem dan in september weer aanvragen, en dan heb je over 3 jaar nog wat langer stufi te gaan.

in het 1e jaar dat je studeert, kun je voor 1 februari stoppen en dan wordt je 1e half jaar een gift.
stop je niet (op tijd) dan moet je 21 stptn of 30 ects halen om je stufi als een gift te krijgen (je hoeft het jaar dan niet meer terug te betalen).
bindende studie-adviezen (van 40 ects of zo) staan los van je stufi.

Om een misverstand uit de weg te ruimen: je Stufi is ALTIJD een lening. je hoeft hem alleen niet terug te betalen als je op tijd een diploma haalt (binnen 10 jaar). ook als jij netjes je propedeuse haalt, was je hele jaar in principe nog een lening.

het punt is, als jij minder dan de helft van je punten haalt, wordt het een DEFINITIEVE lening (die dus niet vervalt met je diploma)

in het 1e jaar dat je stufi ontvangt, geldt dit overigens alleen voor je basisbeurs (aanvullende beurs is dan altijd een gift)

erg ingewikkeld allemaal, en ik heb in 4,5 jaar tijd ook meer schuld opgebouwd dan ik ooit kan vermoeden. maar je hoeft pas terug te betalen als je ooit een vaste baan hebt (en dan minimaal 50 euro per maand)
Oud 11-03-2005, 18:53
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
Volgens mij is dat van die studiepunten regel afgeschaft ofzo hoor... maar ik kan het mis hebben of verkeerd begrepen hebben...
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 18:55
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
Voor de mensen die zijn gestopt met school en de stufi hebben stopgezet hoe hebben jullie dit gedaan ivm ziektekostenverzekering?

Betaalden jullie ouders dit? Of zijn jullie gaan werken...
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 23:28
oneMen
oneMen is offline
Ik heb altijd het idee gehad dat je basisbeurs sowieso in een gift wordt omgezet als je binnen 10 jaar afstudeerd, onafhankelijk van de resultaten in het eerste jaar..

http://www.ib-groep.nl
Oud 14-03-2005, 09:22
ganralph
ganralph is offline
helaas, naast mijn prestatiebeurslening, heb ik ook al een definitieve lening terwijl ik nog studeer en ik binnen die 10 jaar een diploma kan hebben...

@Ijsblokie: minn ouders betaalden mijn verzekering. maar eh als je stopt met studeren en je geen stufi meer krijgt, kan het sowieso geen kwaad om een paar maanden te werken...
Oud 14-03-2005, 11:42
wba
wba is offline
De regel met de studiepunten is inderdaad afgelast sinds september 2004.

Dan nog even een vraagje:
Hoe zit het met de ov-kaart? Gelijk inleveren als je stopt of de rest van het schooljaar houden? En ik neem aan dat je die ook moet terugbetalen of....??
Met citaat reageren
Oud 14-03-2005, 14:44
ganralph
ganralph is offline
als je geen stufi meer ontvangt (en ook geen 0-lening hebt aangevraagd) heb je geen recht meer op je ov. deze moet je binnen 5 werkdagen na de laatste maand stufi inleveren bij je postkantoor, anders kost het iets van 65,- euro per maand (weet het bedrag niet precies) of zelfs per halve maand.
dit is overigens een boete en wordt dus nooit kwijtgescholden.

ov-kaart is onderdeel van je prestatiebeurs en moet je dus ook terugbetalen als je niet aan de prestatienormen voldoet (hij is een paar 10-tjes per maand waard).

hierin heb je ook weer onderverdeling tussen definitieve ov-lening en voorlopige ov-lening, maar dat hebben ze dan misschien ook wel afgelast...

hmmm, ik heb dan wel 14.000 euro schuld opgebouwd, ik kan tenminste wel wat vragen beantwoorden
Oud 14-03-2005, 14:52
El Kim
El Kim is offline
Volgens mij is de boete €68,- per halve maand.
Oud 14-03-2005, 21:43
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Volgens mij als je al je collegegeld in het begin van het jaar in 1 keer hebt betaald dan krijg je nix terug. Maar is volgens mij per school / per studie verschillend.
Verder afmelden bij de IB groep en daarom ook je OV-kaart inleveren.
Oud 15-03-2005, 08:46
ganralph
ganralph is offline
bij de meeste hoge scholen en universiteiten krijg je het resterende collegegeld terug als je alles in het begin van het jaar betaald hebt.
Oud 15-03-2005, 18:26
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
WBA check je pm ffies

Nog even een keer:

Ik ben gestopt, heb geen genoeg studiepunten, ben gestopt na 1 februari, moet ik nu dit geld terug betalen of juist niet als ik binnen 10 jaar een ander diploma behaal...
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 19:52
wba
wba is offline
Citaat:
IjSbLoKiE schreef op 15-03-2005 @ 19:26 :
WBA check je pm ffies

Nog even een keer:

Ik ben gestopt, heb geen genoeg studiepunten, ben gestopt na 1 februari, moet ik nu dit geld terug betalen of juist niet als ik binnen 10 jaar een ander diploma behaal...
Hey, sorry ik wist helemaal niet hoe dat werkte enzo, had het niet gezien. Maar als je echt goede informatie wil moet je even bellen met de ib-groep. Het telefoon nummer staat op de site van de in groep. Ik heb dat ook gedaan en heb het ongeveer helder staan nu.

Dit is wat ik weet:

De regel van de studiepunten is in ieder geval afgelast.
Ik doe nu een 5 jarige studie en ik stop na 1 februari. Ik ga een 4 jarige studie doen.
Mijn 5 jarige stufi word daarom omgezet in een 4 jarige stufi. Daarvan heb ik nu al 7 maanden verbruikt. Dus ik heb nog 3 jaar en een paar maanden over.
Die 4 jarige studie kan ik beginnen alleen de laatste 7 maanden daarvan, moet ik dus zelf betalen. Maar dat kan gewoon achteraf als je een baan hebt, zodat het beetje bij beetje gebeurt en je er (hoop ik) niet al te veel van merkt.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 10:14
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
IjSbLoKiE schreef op 15-03-2005 @ 19:26 :
WBA check je pm ffies

Nog even een keer:

als de regel van studiepunten door de IBG is afgelast hoef je niets te betalen. (en dat neem ik dan aan van wba)
als deze regel wel nog bestaat moet je je basisbeurs van dit jaar terugbetalen.

als je niet binnen 10 jaar je diploma haalt, moet je alsnog terugbetalen (daarom heet het nog steeds "prestatiebeurs" - je moet er wel wat voor doen)

als je verder gaat studeren is het raadzaam om je beurs (en dus ook je ov) stop te zetten, zodat je die maanden spaart voor wanneer je weer wel gaat studeren. (je hebt normaal gesproken maar recht op 4 jaar en daarna nog 3 jaar lening)

maar bellen met de IBG kan natuurlijk nooit kwaad
Oud 16-03-2005, 12:43
wba
wba is offline
Hoi,

mijn studiebegeleider had hele andere informatie van de ib groep gekregen dan ik! Ik snap er werkelijk niks meer van.
Dus als ik jou was zou ik zelf even met de ib groep contact opnemen. als ik zeker weet dat ik de goede info heb dan zet ik het hier wel neer.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 15:48
wba
wba is offline
Citaat:
wba schreef op 16-03-2005 @ 13:43 :
Hoi,

mijn studiebegeleider had hele andere informatie van de ib groep gekregen dan ik! Ik snap er werkelijk niks meer van.
Dus als ik jou was zou ik zelf even met de ib groep contact opnemen. als ik zeker weet dat ik de goede info heb dan zet ik het hier wel neer.
we zijn er al uit, ik had gelijk (gelukkig ) dus dat van mij hier ergens boven klopt wel als het goed is.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 18:17
Shadina
Shadina is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 11-03-2005 @ 09:40 :
Nee. Je krijgt alleen extra stufi als je een onderzoeksmaster doet (die duren meestal 2 jaar, 2+3=5), of geneeskunde (6 jaar), biologie (5 jaar) en andere aanverwante studies. Dus als je begint met een opleiding en je stopt na een jaar, ben je een jaar van je studiefinanciering kwijt. Als je dan weer met een vierjarige opleiding begint, moet je het laatste jaar per definitie zelf betalen.
Onderzoeksmaster.. bedoel je daar gewoon master mee? En geldt dit voor alle opleidingen? En ook voor HBO? Want ik wil misschien ook master gaan doen later (studeer HBO).. maar dan krijg ik dus 5 jaar studiefinanciering?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 19:30
Balance
Balance is offline
Citaat:
Shadina schreef op 19-03-2005 @ 19:17 :
Onderzoeksmaster.. bedoel je daar gewoon master mee? En geldt dit voor alle opleidingen? En ook voor HBO? Want ik wil misschien ook master gaan doen later (studeer HBO).. maar dan krijg ik dus 5 jaar studiefinanciering?
nee. je krijgt voor een master na een HBO opleiding geen extra studiefinanciering. Althans, dat zei m'n decaan vorig jaar. Dus tenzij dat afgelopen jaar veranderd is, is het antwoord 'nee'.
Oud 19-03-2005, 21:00
Verwijderd
Citaat:
Shadina schreef op 19-03-2005 @ 19:17 :
Een onderzoeksmaster is een master aan een universiteit die je klaarstoomt voor het AIO schap bijvoorbeeld (dus promoveren.) Die duren twee jaar. Dat is dus niet het schakelprogramma voor het HBO, dat staat daar los van.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 19:20
Shadina
Shadina is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 19-03-2005 @ 22:00 :
Een onderzoeksmaster is een master aan een universiteit die je klaarstoomt voor het AIO schap bijvoorbeeld (dus promoveren.) Die duren twee jaar. Dat is dus niet het schakelprogramma voor het HBO, dat staat daar los van.
Jammer.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 19:24
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 19-03-2005 @ 22:00 :
Dus het is zo dat je met een onderzoeksmaster (waarmee je dus in totaal dan 5 jaar bezig bent met een bachelor van 3 jaar) 5 jaar studiefinanciering krijgt? Beter

En kan je me uitleggen wat nou precies het AIO schap is? Daar hoorde ik pas ook wat over.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 19:43
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
Citaat:
wba schreef op 16-03-2005 @ 16:48 :
we zijn er al uit, ik had gelijk (gelukkig ) dus dat van mij hier ergens boven klopt wel als het goed is.
Ja dit kreeg ik ook te horen wat jij vertelde na goed doorgevraagd te hebben...
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 20:41
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 20-03-2005 @ 20:24 :
Dus het is zo dat je met een onderzoeksmaster (waarmee je dus in totaal dan 5 jaar bezig bent met een bachelor van 3 jaar) 5 jaar studiefinanciering krijgt? Beter

En kan je me uitleggen wat nou precies het AIO schap is? Daar hoorde ik pas ook wat over.
Een AIO is een onderzoeker in opleiding. Dat doe je na je universitaire opleiding. Je gaat promoveren (onderzoek doen dus) en daarmee wordt je dr. (een vrij 'hoge' titel). AIO's worden betaald door de universiteit, het is meestal niet zo'n hoog salaris dan als je meteen een 'echte' baan hebt, maar daarná verdient het wel lekker. Ohja, en het duurt meestal een jaar of 4 -5.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten