Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2005, 15:12
juno
juno is offline
Wat denk jij dat de oorzaak is van de amerika-haat die al een tijdlang bij veel moslims overal ter wereld heerst?

en wat zou een oplossing zijn?

Edit: we gaan gewoon netjes een discussie aan en we gaan niet schelden of beledigen, spreken we dat af? We zijn hier allemaal redelijk verstandige mensen, dus dat moet lukken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2005, 15:15
noewkie
noewkie is offline
Ik denk dat de oorzaak van de amerika haat in een woord te vertellen is BUSH
deze man laat zich voorkomen als wereld leider hij verteld alle landen wat ze wel en niet mogen alleen maar omdatie ut kan.
gwoon om macht.
de moslims worden hier boos om omdat hun lieders er boos om worden omdat ze jaloers zijn op de macht die Bush uitoefend op andere landen.
Ik zeg bush afzetten en een vrouw aan de macht in ieder land
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:16
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
noewkie schreef op 07-03-2005 @ 16:15 :
Ik denk dat de oorzaak van de amerika haat in een woord te vertellen is BUSH
deze man laat zich voorkomen als wereld leider hij verteld alle landen wat ze wel en niet mogen alleen maar omdatie ut kan.
gwoon om macht.
de moslims worden hier boos om omdat hun lieders er boos om worden omdat ze jaloers zijn op de macht die Bush uitoefend op andere landen.
Ik zeg bush afzetten en een vrouw aan de macht in ieder land

Het moge trouwens duidelijk zijn dat Bush niet de oorzaak is.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:17
juno
juno is offline
Ik mag niet gaan schelden of beledigen. Ik mag niet...
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:17
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
juno schreef op 07-03-2005 @ 16:17 :
Ik mag niet gaan schelden of beledigen. Ik mag niet...
Lach er gewoon eens smakelijk om.

Het is maar internet.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:18
noewkie
noewkie is offline
leg uit waarom niet hij is gwoon ongeloofeloijk machts geil net als alle andere mannelijke lieders in de wereld dus okeej de oorzaak ligt niet alleen bij bush maar hij heeft zeker een bijdrage aan de amerika haat onder moslims
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:20
Brian
Brian is offline
Citaat:
noewkie schreef op 07-03-2005 @ 16:18 :
leg uit waarom niet hij is gwoon ongeloofeloijk machts geil net als alle andere mannelijke lieders in de wereld dus okeej de oorzaak ligt niet alleen bij bush maar hij heeft zeker een bijdrage aan de amerika haat onder moslims
Niet alle moslims haten Bush. 70% van de Irakezen zijn Bush juist dankbaar voor de bevrijding van Irak.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:20
DMC
DMC is offline
Citaat:
Brian schreef op 07-03-2005 @ 16:20 :
Niet alle moslims haten Bush. 70% van de Irakezen zijn Bush juist dankbaar voor de bevrijding van Irak.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:21
Brian
Brian is offline
Citaat:
DMC schreef op 07-03-2005 @ 16:20 :
Jij bent vast geen Irakees? Gedraag je dan en doe niet zo dom
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:22
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:24
juno
juno is offline
We zouden niet gaan schelden of beledigen!

En ontopic please.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:25
*** Sido ***
*** Sido *** is offline
dat amerika gewoon te opdringerig is,
Zij willen zich overal mee bemoeien.. !
Oud 07-03-2005, 15:28
juno
juno is offline
Dat niveau kan hoger.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:31
Verwijderd
Hiervoor zijn vele oorzaken te noemen.

In de regel refereren moslims verwijzen naar een tweetal zaken.

Ten eerste zijn ze na hun (Ottomaanse) nederlaag bij Wenen eind zeventiende eeuw nooit te boven gekomen. Vanaf die periode is een verval van hun cultuur, economie en andere aspecten van de volken van het Midden-Oosten ingetreden - mede door toedoen van Europees imperialisme.

Landen als Groot-Brittanië en Frankrijk zijn vanaf die tijd gestaag doorgetrokken naar de landen aan de oostkant van de Mediterranee tot in Egypte. Ook Noord-Afrika ontkwam niet aan Europese invallen.

Deze schande, zoals moslims het ervaren, is in de tweede plaats verergerd met de komst van de Verenigde Staten in het Midden-Oosten. In de afgelopen acht decennia hebben de Amerikanen, vooral economisch, een stevige poot aan de grond gekregen. Anders dan de voorgaande Europese landen gaan de Amerikanen daarin ver - letterlijk zelfs zo ver, dat ze zich in het Heilige Land Saudi Arabië bevinden. De economische uitbuiting was tot daar aan toe, maar dat ongelovige voeten de Heilige grond betreden, is voor veel moslims een grove belediging. En dat maakt dat Amerika nummer 1 op de lijst van vijanden is.

Maar er zijn ook nog andere redenen te noemen. Zo vinden sommigen, dat moslims niet in de eerste plaats de vijand in Amerika zien, maar vooral bij zichzelf. De teloorgang van hun cultuur, het achterblijven bij modernisering, de seculiere regeringen - allen dragen bij aan dit sentiment en Amerikaans handelen geeft hen een excuus om die gevoelens tot iemand te richten.

Zo zijn er nog vele oorzaken van deze problematiek. Boeken zijn er over vol geschreven. Dus één post zou geen complete uitleg kunnen geven.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:32
Verwijderd
De oorzaak ligt mijns inziens enerzijds aan anti-Amerikaanse propaganda in de Arabische media en anderzijds aan de arrogante houding van de Amerikanen - waar ik niet Bush mee bedoel, maar gewoon bijna alle Amerikanen, met name die walgelijke patriotten.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:37
professor2
professor2 is offline
ik denk dat er een algehele haat tegen ''het westen'' is waar amerika dan eht ultieme symbool van is

ik heb geen zin om nu veel te typen dus kom hier later wel op terug
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:39
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-03-2005 @ 16:32 :
De oorzaak ligt mijns inziens enerzijds aan anti-Amerikaanse propaganda in de Arabische media en anderzijds aan de arrogante houding van de Amerikanen - waar ik niet Bush mee bedoel, maar gewoon bijna alle Amerikanen, met name die walgelijke patriotten.
Als je de kritiek van moslims leest, bijvoorbeeld die van ene Osama, dan blijkt dat zij een heel andere tijdslijn hanteren. Zij gaan wat de oorzaken betreft, veel verder terug.

Zo spreekt Bin Laden in een van zijn videotapes over de vernedering, die moslims al 80 jaar hebben moeten doorstaan. Hij refereert hiermee (waarschijnlijk) naar de opdeling van het Ottomaanse rijk na WO I.

Wij in het Westen zijn dit al lang vergeten, maar voor moslims is dit dagelijkse kost. Zij zien dit als een breuk met hun succesvolle verleden
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:39
professor2
professor2 is offline
Citaat:
alluman schreef op 07-03-2005 @ 16:31 :

Ten eerste zijn ze na hun (Ottomaanse) nederlaag bij Wenen eind zeventiende eeuw nooit te boven gekomen. Vanaf die periode is een verval van hun cultuur, economie en andere aspecten van de volken van het Midden-Oosten ingetreden - mede door toedoen van Europees imperialisme.
volgens mij was al veel eerder duidelijk dat ze niet mee konden met het westen en zich er daardoor tegen gingen afzetten
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:40
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 07-03-2005 @ 16:39 :
volgens mij was al veel eerder duidelijk dat ze niet mee konden met het westen en zich er daardoor tegen gingen afzetten
Tot die tijd was Europa geen waardige sparringspartner van het Midden-Oosten.

[Edit] Ik ben trouwens wel benieuwd waarom je dat denkt.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:43
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 07-03-2005 @ 16:39 :
Als je de kritiek van moslims leest, bijvoorbeeld die van ene Osama, dan blijkt dat zij een heel andere tijdslijn hanteren. Zij gaan wat de oorzaken betreft, veel verder terug.

Zo spreekt Bin Laden in een van zijn videotapes over de vernedering, die moslims al 80 jaar hebben moeten doorstaan. Hij refereert hiermee (waarschijnlijk) naar de opdeling van het Ottomaanse rijk na WO I.

Wij in het Westen zijn dit al lang vergeten, maar voor moslims is dit dagelijkse kost. Zij zien dit als een breuk met hun succesvolle verleden
Uhu, maar het feit dat zij dit zo zien is het gevolg van hun opvoeding cq. cultuur. Daarom haten wij bijvoorbeeld ook de Duitsers niet meer vanwege WOII (hoogstens nog vanwege '74 ).
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:44
juno
juno is offline
Ik geloof ook dat het in de eerste plaats frustratie is, over hun eigen economische onderontwikkeling, en het teloorgaan van hun oude luister, terwijl het rijke westen steeds rijker word. Ook geloof zal een rol spelen. Moslims beschouwen zichzelf, net als alle geloven ter wereld overigens, als de uitdragers van het allerbeste geloof. Waarom zijn het dan toch die anderen die het veel beter hebben?

Verder speelt het gebrek aan democratie en de scheve inkomensverdeling een rol. Het zijn oorzaken van armoede en onvrede van de gewone bevolking. En net zoals het katholicisme in vroeger tijden hier, is religie op dt moment daar opium voor het volk. Was het niet Lodewijk de Veertiende die tegen de paus zei: hou jij ze dom, dan hou ik ze arm?

Amerika is een prachtige bliksemafleider voor het eigen wanbeleid van regimes in de moslimwereld. Liever dan de verantwoordelijkheid voor de armoede op zich te nemen, is het makkelijk om een buitenstaander de schuld te geven. Scapegoating, heet dat. Het zorgt ervoor dat de eigen gelederen samentrekken, omdat alle negatieve energie naar buiten gericht kan worden. Joden kunnen hier van meepraten. Zes miljoen zijn er vergast door het westers antisemitisme.

Laatst gewijzigd op 07-03-2005 om 15:46.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:45
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-03-2005 @ 16:43 :
Uhu, maar het feit dat zij dit zo zien is het gevolg van hun opvoeding cq. cultuur. Daarom haten wij bijvoorbeeld ook de Duitsers niet meer vanwege WOII (hoogstens nog vanwege '74 ).
Dat zal ongetwijfeld mede oorzaak zijn. Een en ander doet echter niets af aan dat zij het zo zien...en benadrukt eveneens dat wij ook niet star in onze geschiedenisboeken moeten staren.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:45
dingokoning
dingokoning is offline
Niet te vergeten de steun van Amerika aan Israel.

En dat van het Ottomaanse rijk, dat lees ik nu voor het eerst maar eerlijk gezegd geloof ik daar niets van. De haat jegens Amerika bestaat vooral uit Arabische hoek en niet zozeer uit de Turkse hoek.

En dat Osama bin Laden over het Ottomaanse rijk praat is ook nieuw voor mij, aangezien de Arabische landen onder het juk van de Turken wilden komen lijkt het mij logischer dat de Arabische landen zich verraden voelden na de opsplitsing van de gebieden na de uiteenval van het Ottomaanse rijk.
Oud 07-03-2005, 15:47
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 07-03-2005 @ 16:44 :
*weer een andere verklaring*
Ook dat is een verklaring, die in het rijtje past.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:48
juno
juno is offline
Wat dacht je van misbruik van religie door de politieke islam? Oorlogshitsen om de eigen machtsbasis te bestendigen?

Beproefd recept, Bush doet het zelf ook.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2005, 15:49
Verwijderd
Citaat:
dingokoning schreef op 07-03-2005 @ 16:45 :

En dat van het Ottomaanse rijk, dat lees ik nu voor het eerst maar eerlijk gezegd geloof ik daar niets van. De haat jegens Amerika bestaat vooral uit Arabische hoek en niet zozeer uit de Turkse hoek.

En dat Osama bin Laden over het Ottomaanse rijk praat is ook nieuw voor mij, aangezien de Arabische landen onder het juk van de Turken wilden komen lijkt het mij logischer dat de Arabische landen zich verraden voelden na de opsplitsing van de gebieden na de uiteenval van het Ottomaanse rijk.
Je moet het Ottomaanse Rijk niet gelijkstellen met de Turken nu. Dat is onjuist, want je vergelijkt twee totaal verschillende periodes. Probeer het in de context te zien.

[Edit] Wie overigens iets van de geschiedenis van het Midden-Oosten weet, weet welke belangrijke rol het Ottomaanse Rijk voor moslims heeft gespeeld. Die belangrijke rol zijn wij wellicht vergeten, maar zij (Arabieren in het algemeen) niet.

Laatst gewijzigd op 07-03-2005 om 15:52.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:49
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 07-03-2005 @ 16:48 :
Wat dacht je van misbruik van religie door de politieke islam? Oorlogshitsen om de eigen machtsbasis te bestendigen?

Beproefd recept, Bush doet het zelf ook.
Gelukkig krijgen dit soort lieden alleen steun in Nederland vlak nadat filmmakers worden vermoord.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:54
juno
juno is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 07-03-2005 @ 16:45 :

Wat hebben moslims overigens tegen joden?

De katholieke kerk was anti-semiet omdat het in hun ogen de schuld was van de joden dat Jezus gekruisigd werd. In ieder geval was dat de haat die ze gewone katholieken bijbrachten, het feit dat joden in diaspora moesten leven en overal zich als nieuwkomer moesten vestigen heeft de zaken ook geen goed gedaan. Daarbij beschouwen zij zichzelf als GOds uitverkoren volk, en dat zet ook kwaad bloed bij de reeds bestaande volken waartussen zij zich vestigden. En ze trokken zich terug in zichzelf, integreerden niet.

(Ik zie hier veel parallelen met de situatie van moslims hier en nu, maar dat is meer iets voor een ander topic)

Wie heeft eigenlijk het joodse volk hun eigen land, Israel, uitgegooid?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 15:55
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
juno schreef op 07-03-2005 @ 16:54 :
Wat hebben moslims overigens tegen joden?

De katholieke kerk was anti-semiet omdat het in hun ogen de schuld was van de joden dat Jezus gekruisigd werd. In ieder geval was dat de haat die ze gewone katholieken bijbrachten, het feit dat joden in diaspora moesten leven en overal zich als nieuwkomer moesten vestigen heeft de zaken ook geen goed gedaan. Daarbij beschouwen zij zichzelf als GOds uitverkoren volk, en dat zet ook kwaad bloed bij de reeds bestaande volken waartussen zij zich vestigden. En ze trokken zich terug in zichzelf, integreerden niet.

(Ik zie hier veel parallelen met de situatie van moslims hier en nu, maar dat is meer iets voor een ander topic)

Wie heeft eigenlijk het joodse volk hun eigen land, Israel, uitgegooid?
Beats me Ik heb niks tegen joden maar het is frusterend voor de Arabischhe landen rondom Israel dat Amerika Israel steunt.
Oud 07-03-2005, 15:56
Love & Peace
Love & Peace is offline
De haat tegen het Westen begon in plusminus 1910 , toen de Britten en Fransen turkije aanvielen, en de Arabiers( dat toen onderdeel van turkije was) overhaalden mee te vechten. Ze werden al onderdrukt door de turken, en met de mooie woorden van de Westerlingen erbij, hebben ze de tuken aangevallen.De Arabiers zouden het grond krijgen, zo was afgesproken. Maar de toenmalige ministers van buitelandse zaken, syres en picot kwamen hun woord niet na. Ze sloten in het geheim een verdrag, en hielden het land voor zochzelf. Dit verdrag wordt het sykes-picotverdrag genoemd.
De Arabiers die eerst door de turken werden onderdrukt, stonden nu onder Brits/Frans gezag, werden nu zelfs harder onderdrukt, en alle gestorven Arabieren waren voor niks doodgegaan. Vanaf Syrie geloof ik, naar het Oosten toe, werd Brits, en naar het Oosten toe werd Frans. Daarom zul je zien dat sommige Noord-Afrikaanse landen nog steeds frans spreken. Hier is de haat tegen het Westen begonnen.

Vervolgens hebben de Britten het stuk Palestina aan de Israeliers gegeven, en zijn de Palestijnen verjaagd. En hier kwam Amerika in actie. Steeds gaven ze steun aan de Israeli's. Hele gebieden werden door de israeli's, met Amerikaanse wapens ingepikt, en natuurlijk vele doden. En dit is nog aan de gang.

Daarnaast heeft Amerika in Iran ingegrepen, Irak chemische wapens gegeven, om mekaar af te maken, en later Irak om die rede binnengevallen.

En dan heb je nog de embargo's van Amerika, die vele duizenden kinderen het leven hebben gekost.

Dit terwijl moslims niets tegen het Westen had gedaan. Daarom waren sommigem Molsims blij met 9/11.

Daarnaast vallen de Moslims over kapitalistische systeem, dat totaal geen respect voor mens en natuur kent. ikke ikke ikke, en de rest mag stikke.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:00
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 07-03-2005 @ 16:56 :
Daarnaast vallen de Moslims over kapitalistische systeem, dat totaal geen respect voor mens en natuur kent. ikke ikke ikke, en de rest mag stikke.
Lol. Ik vind het vervelend je te moeten desillusioneren, maar de meest genivelleerde landen ter wereld zijn kapitalistische sociaal-liberale landen.
Met citaat reageren
juno
juno is offline
Jemig, haat vanaf 1910? Wordt het dan niet eens tijd om die strijdbijl te begraven? Er zijn zoveel vormen van politiek verraad en nog twee wereldoorlogen geweest sinds die tijd, maar iedereen is weer dikke vriendjes.

En wat hebben moslims tegen joden? Historisch gezien, dus.
Met citaat reageren
professor2
professor2 is offline
Citaat:
De haat tegen het Westen begon in plusminus 1910 [...]
toch wel een stukkie eerder
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:02
professor2
professor2 is offline
Citaat:
alluman schreef op 07-03-2005 @ 16:40 :
Tot die tijd was Europa geen waardige sparringspartner van het Midden-Oosten.

[Edit] Ik ben trouwens wel benieuwd waarom je dat denkt.
laat maar ik maakte een lees fout
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:07
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
professor2 schreef op 07-03-2005 @ 17:00 :
toch wel een stukkie eerder
Dat van Wenen was gewoon een nederlaag, zoals zovelen. In 1910 werden de Arabieren gewoon hard genaaid.
Citaat:
Jemig, haat vanaf 1910? Wordt het dan niet eens tijd om die strijdbijl te begraven? Er zijn zoveel vormen van politiek verraad en nog twee wereldoorlogen geweest sinds die tijd, maar iedereen is weer dikke vriendjes.
Toen is de haat begonnen, en zoals eerder is gesommeerd, meerdere problemen is die haat niet verdwenen. In de jaren 60, was het even weg, toen in Egypte Abdelnasser aan de macht was, en hij een soort hoop was voor de Arabische wereld, maar toen die dood ging, ging alles weer mis.
Citaat:
En wat hebben moslims tegen joden? Historisch gezien, dus.
He-le-maal niks. Wel tegen Israeliers.
btw, Joden en Moslims hebben vele jaren vredig naast mekaar geleefd, ten tijde van het Ottomaanse rijk.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:11
Verwijderd
Citaat:
[...]
1. Vervolgens hebben de Britten het stuk Palestina aan de Israeliers gegeven, en zijn de Palestijnen verjaagd. En hier kwam Amerika in actie. Steeds gaven ze steun aan de Israeli's. Hele gebieden werden door de israeli's, met Amerikaanse wapens ingepikt, en natuurlijk vele doden. En dit is nog aan de gang.

[...]

2. Daarnaast vallen de Moslims over kapitalistische systeem, dat totaal geen respect voor mens en natuur kent. ikke ikke ikke, en de rest mag stikke.
Het verhaal over het Ottomaanse Rijk (Turkije is pas in 1923 gesticht) is ongeveer juist.

Toch heb ik bij andere punten wat kanttekeningen.

Ad 1. Ten eerste hebben de Britten Palestina niet aan de Israëli's gegeven. De Israëli's hebben zelf de staat Israel uitgeroepen, nog voordat de VN het plan kon uitvoeren om Palestina tussen Israel en Jordanië te verdelen.

Ten tweede hebben de Israeli in eerste instantie niet met Amerikaanse, maar met Russische wapens gevochten. In 1948 beschikten de Israeli's alleen over verouderd Russisch materiaal. Ze hebben die oorlog kunnen winnen, omdat de samenwerking tussen de aanvallende landen niet optimaal was.
De Amerikaanse wapens zijn pas later gekomen.

Ad 2. Moslims hebben op zich geen probleem met kapitalisme. Ook dit systeem is verenigbaar met hun waarden.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:13
juno
juno is offline
Polen is al in de jaren dertg vreselijk genaaid door Duitsland en rusland. (Het Oder-Neisse pact) Ik zie hen niet met spandoeken en leuzen nog steeds kwaad wezen op duitsland en rusland.

Er komt een tijd dat je krenkingen uit het verleden moet laten varen, omwille van de lieve vrede.

En wat hebben moslims tegen Israeliers? Ennogmaals: wie hebben de joden destijds verdreven uit het heilig land? Ik bedoel, Palestina/Israel/Heilig land, allemaal hetzelfde stukje aarde, en het was toch van oudsher van de joden. Ik kan me best voorstellen dat ze het terug wilden.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:13
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 07-03-2005 @ 17:07 :
[B]Dat van Wenen was gewoon een nederlaag, zoals zovelen. In 1910 werden de Arabieren gewoon hard genaaid. [...]/B]
Wenen was niet zomaar een nederlaag; het was de ommekeer van de zegetocht van het Ottomaanse rijk...en het begin van de zegetochten van Europese landen.

Overigens zijn ze in 1910 inderdaad flink onder de naaimachine gelegd.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:15
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 07-03-2005 @ 17:13 :
Polen is al in de jaren dertg vreselijk genaaid door Duitsland en rusland. (Het Oder-Neisse pact) Ik zie hen niet met spandoeken en leuzen nog steeds kwaad wezen op duitsland en rusland
Het gaat hier om verklaringen, niet om rechtvaardiging of wie er gelijk heeft. Een groep moslims ziet dit zo en of we het daar mee eens zijn, doet er niet zo toe. Know thy enemy.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:16
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 07-03-2005 @ 17:07 :
Dat van Wenen was gewoon een nederlaag, zoals zovelen. In 1910 werden de Arabieren gewoon hard genaaid.

ja maar hoe kun je nou stellen dat vanaf toen de haat tegen eht westen en amerika is begonnen?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:18
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 07-03-2005 @ 17:16 :
ja maar hoe kun je nou stellen dat vanaf toen de haat tegen eht westen en amerika is begonnen?
Eerst haat tegen Europese imperialisten, vervolgens haat tegen de later gekomen Amerikanen.
Met citaat reageren
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
juno schreef op 07-03-2005 @ 17:13 :
En wat hebben moslims tegen Israeliers? Ennogmaals: wie hebben de joden destijds verdreven uit het heilig land? Ik bedoel, Palestina/Israel/Heilig land, allemaal hetzelfde stukje aarde, en het was toch van oudsher van de joden. Ik kan me best voorstellen dat ze het terug wilden.
Ik kan me ook best voorstellen dat de Indianen hun land terug willen. En volgens mij waren de Joden nooit verdreven.
Met citaat reageren
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
alluman schreef op 07-03-2005 @ 17:13 :
Wenen was niet zomaar een nederlaag; het was de ommekeer van de zegetocht van het Ottomaanse rijk...en het begin van de zegetochten van Europese landen.
dat is ook weer waar, maar ik als turk zijnde heb nog nooit bij iemand gezien dat hij of zij daarom Amerika of het WEsten zegt te haten. De schuld voor het falen tijdens het Otomaanse rijk wordt vooral bij de Ottomanen gezocht. De haat van de Moslims begint toch echt na de 1e W.O.

Citaat:
Overigens zijn ze in 1910 inderdaad flink onder de naaimachine gelegd.

Citaat:
dat lees je, dat hoor je.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:20
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
alluman schreef op 07-03-2005 @ 17:11 :
Het verhaal over het Ottomaanse Rijk (Turkije is pas in 1923 gesticht) is ongeveer juist.

Toch heb ik bij andere punten wat kanttekeningen.

Ad 1. Ten eerste hebben de Britten Palestina niet aan de Israëli's gegeven. De Israëli's hebben zelf de staat Israel uitgeroepen, nog voordat de VN het plan kon uitvoeren om Palestina tussen Israel en Jordanië te verdelen.

Ten tweede hebben de Israeli in eerste instantie niet met Amerikaanse, maar met Russische wapens gevochten. In 1948 beschikten de Israeli's alleen over verouderd Russisch materiaal. Ze hebben die oorlog kunnen winnen, omdat de samenwerking tussen de aanvallende landen niet optimaal was.
De Amerikaanse wapens zijn pas later gekomen.

Ad 2. Moslims hebben op zich geen probleem met kapitalisme. Ook dit systeem is verenigbaar met hun waarden.
Ad1. ( wat dat moge betekenen) heb je vast wel gelijk in. ik ken mijn geschiedenis niet goed.

Ad2., heb ik iig wel problemen mee. Hoe het in de islamitische wereld zit weet ik neit precies.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:21
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 07-03-2005 @ 17:18 :
dat is ook weer waar, maar ik als turk zijnde heb nog nooit bij iemand gezien dat hij of zij daarom Amerika of het WEsten zegt te haten. De schuld voor het falen tijdens het Otomaanse rijk wordt vooral bij de Ottomanen gezocht. De haat van de Moslims begint toch echt na de 1e W.O.
Absoluut. Maar dergelijke startpunten kennen altijd een voorgeschiedenis. Ik heb deze slag genoemd in mijn toelichting op het verval van het Midden-Oosten.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:23
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 07-03-2005 @ 17:20 :
Ad2., heb ik iig wel problemen mee. Hoe het in de islamitische wereld zit weet ik neit precies.
Ik denk dat je problemen hebt met neoliberalisme, consumerisme, globalisering. Deze bewegingen worden veelal als drijfveren van hyperindividualisering en hedonisme gezien - zeg maar een samenleving waarin 'ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken' zegeviert.

Kapitalisme is puur een economisch systeem, meer niet.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:24
professor2
professor2 is offline
Citaat:
alluman schreef op 07-03-2005 @ 17:18 :
Eerst haat tegen Europese imperialisten, vervolgens haat tegen de later gekomen Amerikanen.
ik zie het verschil niet zo
me haatte het westen pas toen begon amerika invloed te krijgen en uit te groeien tot het symbool van eht westen
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:31
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 07-03-2005 @ 17:24 :
ik zie het verschil niet zo
me haatte het westen pas toen begon amerika invloed te krijgen en uit te groeien tot het symbool van eht westen
Tja, die haat is inderdaad sinds de komst van de Amerikanen erg gestegen. En hoewel Amerika inderdaad als de apex van Westers leven gezien kan worden, is dit niet in eerste instantie de oorzaak van de haat.

Belangrijk is om te beseffen, dat sommige moslims de Westerse waarden inderdaad als een belangrijke factor in het verval van hun eigen cultuur zien. Vandaar dat ze Amerika ook de grote satan noemen - het is de Satan, die hen verleidt en van het rechte pad afbrengt.

Maar het is de beledeging, dat de ongelovigen de Heilige land betreden, die hen over de streep trekt. Voor moslims is het een onvergeeflijke belediging, dat niet-moslims in het land van de profeet rondlopen en hun bronnen uitputten. Vergelijk het met tegen de paus aan pissen. Dat heeft hen aangezet tot actie.

Het verschil met daarvoor is dat de Europese landen destijds de Saudi's met rust hebben gelaten. Amerika heeft dat niet gedaan en heeft (mede daardoor) de haat op de eigen hals gehaald.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:39
Verwijderd
Pure afgunst.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:39
Donny must die
Donny must die is offline
Tlijkt me voor een moslim tegenwoordig moeilijk om amerika niet te haten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren