![]() |
||
Citaat:
Kan dus eigelijk wel zo goed als stoppen met mn opleiding? Voor de leken, een software patent houd in dat ideeen geregistreerd kunnen worden "Start knop linksonder in beeld" "Dubbel clicken opent een nieuw window" etc. Ik zie het bijzonder somber in moet ik zeggen.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
In Amerika is er volgens mij een patent op 'het onthouden van de voorkeuren/keuzes van de gebruiker om deze op een later tijdstip weer op te kunnen vragen'. Nou... dat is dan fijn. Dag cookies en sessions. Dag fora, dag webshops. De patente die worden toegewezen, moeten naar mijn idee niet te lang duren, gezien de snelle ontwikelingen op computergebied. Een maximum van 5 jaar voor zeer specifiek omschreven algoritmen bijvoorbeeld. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Want het gekke is eigenlijk dat microprocessors al sinds eind jaren tachtig beschermd kunnen worden door een intellectueel eigendomsrecht (voor Nederland de zgn. Chipswet, waarmee topografiëen van microchips beschermd kunnen worden). Waarschijnlijk zouden de meeste mensen hier het bijzonder onrechtvaardig vinden als Intel of NVidia iets uit zou vinden, waar vervolgens AMD of ATi van zou kunnen profiteren zonder er ook maar een cent voor te hoeven betalen. Dat spoort natuurlijk niet. Je ziet bijv. in de keihard concurrerende wereld van CPUs en GPUs voor videokaarten dat de concurrentie helemaal niet verzwakt is doordat microchips beschermd kunnen worden. Sterker nog, je ziet daar juist dat chipsfabrikanten niet eens van elkaars techniek gebruik zouden wíllen maken, aangezien ze allemaal menen dat zij de beste methode in huis hebben. Ook in de CPU-wereld is gebleken dat bescherming niet leidt tot monopolisering. Intel heeft het GTL+ busprotocol voor de Pentium-II beschermd, maar dat heeft AMD niet verhinderd om op alle mogelijke manieren met Intel te concurreren. AMD heeft gewoon een andere manier bedacht om de bus aan te sturen, namelijk door het EV6-protocol van Alpha in licentie aan te schaffen. Niks monopolisering. Dat ook software voor bescherming in aanmerking behoort te komen is voor mij een uitgemaakte zaak. De vraag is alleen hoe scherp je de grenzen van beschermbaarheid trekt. Het gaat natuurlijk niet aan om 'het cachen van data' of 'het gebruik van iconen' te beschermen. Dat heeft veel te weinig onderscheidend vermogen. Maar specifieke, zelfstandige en complexe methodieken in software kunnen en moeten m.i. beschermd worden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|