Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2005, 15:34
swolha
swolha is offline
Het etiket narcistische stoornis:

De bal ligt bij jou,
een ander perspectief
dan bij anderen.

Je hebt er zeker trekken van,
maar je bent meer dan dit,
je blijft gewoon een leuk knul!

’t groeien doet pijn

Het etiket kan helpen om,
een beter zelfbeeld te krijgen,
en van anderen.

Graag com. en kritiek.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2005, 16:48
Verwijderd
Het idee, leuk. De titel zou ook gewoon Narcisme kunnen zijn of, Etiket: narcisme. Narcistische stoornis klinkt bij mij niet.

De uitwerking vind ik minder, heel oppervlakkig, simpel gezegd. De herhaling van anderen vind ik niets (er wordt sowieso al teveel naar die anderen verwezen terwijl narcisme echt wel om jezelf draait)

Je hebt er zeker trekken van,
maar je bent meer dan dit,

Dit is zo absoluut nietszeggend. Zo van je hebt zo'n dinges, met zo'n ander dinges eraan, maar het lijkt niet echt op dat ene ding.
Knul vind ik een lelijk woord.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 20:57
Verwijderd
Ik kom er niet echt in.

De bal ligt bij jou,
een ander perspectief
dan bij anderen.

Welk perspectief, de bal? Een ander perspectief dan wat?

Tweede strofe: trekken waarvan? De term 'narcisme' kan je daarvoor het beste even laten vallen, nu verwijs je nergens naar. En: je bent meer dan wat?

Het groeien doet pijn. Maar van welke fase, naar welke andere toestand? Fysiek groeien? Waarschijnlijk bedoel je iets van groeien uit dat narcisme, maar dat begrijpt de lezer niet.

De laatste strofe begrijp ik niet. Hoe kan een/dat etiket helpen om een beter zelfbeeld te krijgen? Bij mensen die een beter zelfbeeld nodig hebben denk ik eerder aan mensen met een minderwaardigheidscomplex dan aan narcisten. Bovendien moet je 'beeld' herhalen; nu loopt de laatste regel niet: 'een beter beeld van jezelf en van anderen' zou beter zijn.

Wat ik eigenlijk bedoel is dat je minder vaag moet zijn. Dat is erg lastig, maar je ziet dat alle grote dichters alleen verwijzen naar zaken die ze eerder genoemd hebben. In hun gedichten zit een rode lijn, zeg maar een motief, uitwerking en conclusie. Jouw gedicht is meer een hersenspinsel, een idee. Dat moet helderder opgeschreven en uitgewerkt worden, dan kan je er pas over praten als lezer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten