Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-03-2005, 15:58
Verwijderd
Ik heb even een vraag.
Is een instantie zoals de politie of de NS (BOA) gemachtigt jouw een boete uitteschrijven als ze zichzelf niet kunnen legitimeren?
Ik bedoel iedereen kan wel zeggen dat hij politie is...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2005, 20:06
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 25-03-2005 @ 16:58 :
Ik heb even een vraag.
Is een instantie zoals de politie of de NS (BOA) gemachtigt jouw een boete uitteschrijven als ze zichzelf niet kunnen legitimeren?
Hee, nu geef je me een idee om mijn ongelofelijk hoge komende telefoonrekening te bekostigen
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 20:39
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 25-03-2005 @ 16:58 :
Ik heb even een vraag.
Iemand die een dergelijke functie heeft, is altijd verplicht een geldige legitimatie te dragen waaruit blijkt dat diegene inderdaad dat beroep uitoefent. Kortom, als pietje jou geen legitimatie kan laten zien, kan pietje jou ook geen boete geven. Maar waarom zou pietje jou geen legitimatie kunnen laten zien?
Oud 25-03-2005, 21:00
Iduna
Iduna is offline
Algemene vraag: Moet een conducteur,politieagent enz. zich legitimeren als jij daar om vraagt?
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 21:21
Verwijderd
Ze moeten zich kunnen legitimeren. Maar dat is niet zoals dat heet een constitutieve voorwaarde voor een boete. Met andere woorden, als zij zich niet ter plekke aan jou maar slechts achteraf op het p-v of het bureau legitimeren, is die boete net zo geldig.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 00:04
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-03-2005 @ 22:21 :
Ze moeten zich kunnen legitimeren. Maar dat is niet zoals dat heet een constitutieve voorwaarde voor een boete. Met andere woorden, als zij zich niet ter plekke aan jou maar slechts achteraf op het p-v of het bureau legitimeren, is die boete net zo geldig.
Natuurlijk, maar als ze de boete "zomaar" uitschrijven en jou met je twijfels laten zitten, werkt het niet. Dat kan ook als bezwaar op je boete komen en dat kan voor vervelende situaties zorgen. Daarom hebben die lui dan ook vrijwel altijd legitimatie en laten ze die ook vrijwel altijd zien.
Oud 26-03-2005, 11:17
Verwijderd
Maar als een conducteur nu een boete wil uitschrijven zonder legitimatie, mag je dan weigeren om je adresgegevens te verstrekken?
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 11:28
Verwijderd
Natuurlijk mag dat, maar dan word je waarschijnlijk wel overgedragen aan de spoorwegpolitie of op zijn minst gewoon de trein uitgezet.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 11:46
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 26-03-2005 @ 12:28 :
Natuurlijk mag dat, maar dan word je waarschijnlijk wel overgedragen aan de spoorwegpolitie of op zijn minst gewoon de trein uitgezet.
Maar dat mag die man dan toch niet doen, omdat hij zich niet kan legitimeren
Dus ik bedoel eigenlijk: wat zijn z'n rechten nog en mijn plichten tvh als hij zich niet kan legitimeren. Niet dat ik opzettelijk zwart ga rijden, maar ik had gister geen week ov mogen gebruiken, omdat een gedeelte van nederland dan vrij heeft. Belachelijk, als je het nu op kerst, konningendag, oud en nieuwjaardag doet ok, maar niet op goede vrijdag, zo meteen moet ik ook nog gaan bijhouden of het niet toevallig Dag van de verlossing is
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 11:56
Grimmetje
Grimmetje is offline
De bevoegdheid van die man (of agent in that matter) zit hem niet in dat papiertje waarmee hij zich kan legitimeren. Dat papiertje dient om zich kenbaar te kunnen maken t.o.v. de burger. Als hij dat om wat voor reden dan ook niet kan, is hij wel degelijk nog steeds bevoegd om een boete o.i.d. uit te schrijven.

Als hij alleen bevoegd zou zijn mét dat papiertje, dan zou ik die van hem af kunnen pakken en zo mezelf bevoegd maken om hém te bekeuren..
Oud 26-03-2005, 12:04
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 26-03-2005 @ 12:46 :
Dus ik bedoel eigenlijk: wat zijn z'n rechten nog en mijn plichten tvh als hij zich niet kan legitimeren. Niet dat ik opzettelijk zwart ga rijden, maar ik had gister geen week ov mogen gebruiken, omdat een gedeelte van nederland dan vrij heeft. Belachelijk, als je het nu op kerst, konningendag, oud en nieuwjaardag doet ok, maar niet op goede vrijdag, zo meteen moet ik ook nog gaan bijhouden of het niet toevallig Dag van de verlossing is
Doe toch niet zo moeilijk, op de achterkant van je OV staat heel duidelijk op welke dagen hij alleen recht geeft op korting
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 12:09
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 26-03-2005 @ 13:04 :
Doe toch niet zo moeilijk, op de achterkant van je OV staat heel duidelijk op welke dagen hij alleen recht geeft op korting
Mjah dat heb ik ooit 1x door gelezen en toen wist ik dat hij op de belangrijkste feestdagen niet geldig was, maar goed dat refereer ik echt niet aan goede vrijdag, zeker niet als ik dan ook les heb.

@grimmetje: Dat betekend dus dat iemdereen met een politieuniform jouw een boete mag uitschrijven. Diegene is toch gewoon verplicht om aan jouw aan te tonen dat hij diegene die hij beweert te zijn ook echt is
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 12:22
Grimmetje
Grimmetje is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 26-03-2005 @ 13:09 :
@grimmetje: Dat betekend dus dat iemdereen met een politieuniform jouw een boete mag uitschrijven. Diegene is toch gewoon verplicht om aan jouw aan te tonen dat hij diegene die hij beweert te zijn ook echt is
Dat betekent dat helemaal niet. De bevoegdheid van die agent vloeit voort uit de politiewet en die bevoegdheid zit vast aan zijn ambt, hij heeft niet zijn bevoegdheid door het donkerblauwe / zwarte pakje met een een platte pet op zijn hoofd. Zoals nare man al zei, als hij zich later legitimeert op het proces-verbaal (wat een willekeurig persoon in een uniform dus niet kan) zal je toch echt moeten betalen..
Oud 26-03-2005, 12:47
Verwijderd
Het is heel simpel. Op het moment dat jij een strafbaar feit pleegt en een opsporingsambtenaar deelt jou een boete uit, ontstaat voor jou de verplichting die boete te voldoen. Die verplichting ontstaat niet door het feit dat die opsporingsambtenaar een pet draagt of zich als zodanig kan legitimeren, maar door een wilsbesluit van de opsporingsambtenaar, die het mandaat om transacties aan te gaan (want dat zijn boetes in feite) heeft gekregen van Openbaar Ministerie.

Als een opsporingsambtenaar zich niet kan legitimeren, mag hij jou nog steeds bekeuren. Weiger jij de boete te voldoen, dan zul je meemoeten naar het bureau. De opsporingsambtenaar zal zich dan daar kunnen legitimeren, als hij zijn legitimatiebewijs is vergeten (wat vrijwel niet voorkomt). In elk geval heeft de legitimatie niets te maken met de geldigheid van een boete. Het is waarborg, maar die waarborg kan evengoed achteraf vervuld worden.

De politiepraktijk is overigens dat agenten hun legitimatiebewijs altijd bij zich hebben, maar het vaak niet expliciet tonen omdat bij zo ongeveer elke bekeuring irritante pubers wel gaan zeiken: 'kunt u zich wel legitimeren'. Daar krijg je na een paar keer ook ongelooflijk schoon genoeg van.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 13:44
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 26-03-2005 @ 12:46 :
Zal ik je nog wat mooiers vertellen iedereen had je gewoon mogen aanhouden omdat je zwart reed, dus of dat nou een conducteur is of je medepassagier, zou er niet eens toedoen...dan kan je beter de boete accepteren dan overgedragen worden aan de politie lijkt me, dan wordt t nl nog duurder.

Ik zie hier trouwens een nieuwe niet helemaal legale bron van inkomsten boven drijven
Oud 26-03-2005, 15:01
Verwijderd
Citaat:
Sithan schreef op 26-03-2005 @ 14:44 :
Zal ik je nog wat mooiers vertellen iedereen had je gewoon mogen aanhouden omdat je zwart reed, dus of dat nou een conducteur is of je medepassagier, zou er niet eens toedoen...dan kan je beter de boete accepteren dan overgedragen worden aan de politie lijkt me, dan wordt t nl nog duurder.

Ik zie hier trouwens een nieuwe niet helemaal legale bron van inkomsten boven drijven
Bevoegdheid van elke burger om aan te houden bij heterdaad =/= bevoegdheid om boetes uit te delen
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 15:52
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-03-2005 @ 16:01 :
Bevoegdheid van elke burger om aan te houden bij heterdaad =/= bevoegdheid om boetes uit te delen
t ging ook om het chantage middel, als je niet betaalt hou ik je aan
Oud 26-03-2005, 18:08
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 26-03-2005 @ 16:01 :
Is daar dan niet een minimale dremmel voor om iemand aan te mogen houden als burger?

En wat nu als die opsporingsambtenaar er nu gewoon niet op ingaat en ook niet naar het bureau wil en je gewoon de boete geeft. Lijkt me niet helemaal juist, vooral als ze ook weigeren hun persooneelsnr/naam te geven.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 21:21
Verwijderd
Mijn god, is dit soms een nieuwe manier om onder je boete uit te komen? Je reed zwart en daar staat nu eenmaal een boete op.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 21:29
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 26-03-2005 @ 19:08 :
Is daar dan niet een minimale dremmel voor om iemand aan te mogen houden als burger?
Nee.

Citaat:
En wat nu als die opsporingsambtenaar er nu gewoon niet op ingaat en ook niet naar het bureau wil en je gewoon de boete geeft. Lijkt me niet helemaal juist, vooral als ze ook weigeren hun persooneelsnr/naam te geven.
Nou, dan weiger je je gegeven op te geven zodat ze je wel meenemen naar het bureau.

Maar weet je, stiekem is het best handig om gewoon niet zo moeilijk te doen als je zwart of in elk geval buiten de geldigheid van je OV reed. Je weet dat je fout zat, wat is nou het probleem? Die kans van één op tien miljoen dat er een keer een grapjurk met een politiepak jou ten onrechte een bekeuring uitdeelt?
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 21:31
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 26-03-2005 @ 19:08 :

als ik me niet vergis mag jij iedereen die een strafbaar feit pleegt aanhouden, maar ik ben geen jurist, dus pin me daar niet op vast.

in dat laatste geval heb je vrijwel zeker te maken met een clown in een gehuurd politie-uniform, en lijkt de boete mij ongeldig. Ik vraag me alleen af wat je dan moet doen.
Oud 27-03-2005, 23:07
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 27-03-2005 @ 22:29 :

Maar weet je, stiekem is het best handig om gewoon niet zo moeilijk te doen als je zwart of in elk geval buiten de geldigheid van je OV reed. Je weet dat je fout zat, wat is nou het probleem? Die kans van één op tien miljoen dat er een keer een grapjurk met een politiepak jou ten onrechte een bekeuring uitdeelt?
Ik heb een brief geschreven na de ns
Ik vind het absoluut belachelijk dat er een christelijk feestdag je gewoon door de strot wordt geduwd terwijl het overgrote deel van de bevolking gewoon werkt. Maar daar zullen jullie vast anders over denken.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 23:43
PV
PV is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 28-03-2005 @ 00:07 :
Ik vind het absoluut belachelijk dat er een christelijk feestdag je gewoon door de strot wordt geduwd terwijl het overgrote deel van de bevolking gewoon werkt. Maar daar zullen jullie vast anders over denken.
Het overgrote deel van de bevolking had vrij, zo rustig was het vrijdagochtend in de trein - en zo druk was het richting de kust vrijdagmiddag. Dat er een paar arme zielen wel moeten werken hou je altijd Ook met kerst en zo.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 23:56
Verwijderd
Citaat:
PV schreef op 28-03-2005 @ 00:43 :
Het overgrote deel van de bevolking had vrij, zo rustig was het vrijdagochtend in de trein - en zo druk was het richting de kust vrijdagmiddag. Dat er een paar arme zielen wel moeten werken hou je altijd Ook met kerst en zo.
Iedereen die ik tegenkwam die ouder was dan 18 had die dag gewoon gewerkt
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 09:25
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 28-03-2005 @ 00:07 :
Dat doet er toch in vredesnaam niet toe?

Je krijgt een OV, IGB stellen de voorwaarden en met het tekenen bij ontvangst ben je daarmee akkoord gegaan...is dat wel de NS die daar dus uberhaupt verantwoordelijk is?

Daarnaast is het gewoon zeuren om niks, aangezien je aan het begin van het jaar al in je agenda had kunnen zetten dat je op goede vrijdag niet op je week-OV mag reizen. En dat is wat ze je ook zullen gaan vertellen.
Oud 28-03-2005, 10:55
Verwijderd
Ja, ga inhoudelijk betwisten dat het een feestdag is maar een normale dag omdat er in jouw trein zoveel forensen zaten, dan nemen ze je vast serieus.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 10:58
Verwijderd
Citaat:
Sithan schreef op 28-03-2005 @ 10:25 :
Dat doet er toch in vredesnaam niet toe?

Je krijgt een OV, IGB stellen de voorwaarden en met het tekenen bij ontvangst ben je daarmee akkoord gegaan...is dat wel de NS die daar dus uberhaupt verantwoordelijk is?

Daarnaast is het gewoon zeuren om niks, aangezien je aan het begin van het jaar al in je agenda had kunnen zetten dat je op goede vrijdag niet op je week-OV mag reizen. En dat is wat ze je ook zullen gaan vertellen.
ik heb geen agenda, maar goed het topic ging daar niet over.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 14:41
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-03-2005 @ 11:55 :
Ja, ga inhoudelijk betwisten dat het een feestdag is maar een normale dag omdat er in jouw trein zoveel forensen zaten, dan nemen ze je vast serieus.
Dan nog, ze kunnen op je OV zetten dat ie niet geldig is op 13 september, dan hoef je niet eens te betwisten of t een feestdag is, en dan nog is ie gewoon niet geldig.

Ontopic,

Tegen zulke dingen ingaan is A vragen om niet serieus genomen te worden en B. vragen om een extra hoge boete, aangezien je dan nog wellicht nog de zaak zou moeten voordragen, en je bij de politie qua transactie beter af bent dan bij het OM.
En inderdaad wat nare al zegt, de kans dat een nepperd eronder zit is aanzienlijk klein, zeer waarschijnlijk ook kleiner dan de kans dat je boete hoger uitvalt als je niet wenst te betalen op zo'n moment.
Reageren

Regels voor berichten