Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2005, 22:30
Verwijderd
als je in je eerste jaar van een willekeurige hbo-opleiding genoeg studiepunten haalt om je propedeuse te behalen, kan je dan meteen doorstromen naar de uni? of vraag ik nu iets heel doms?

(stond ook al in het topic 'engels' maar wegens gebrek aan aandacht plaats ik het even als een nieuw topic).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-04-2005, 07:12
Verwijderd
In theorie kan het, maar niet iedere universiteit laat mensen met alleen een P (meteen) toe (om verschillende redenen: soms willen ze bv. een P van een aansluitende opleiding of ze laten helemaal geen mensen met alleen P toe of alleen na een aanvullende cursus oid) en soms moet je meedoen met de loting en kun je dus niet 'meteen' doorstromen.

Als je al weet welke universitaire studie je wilt gaan doen, informeer dan vooraf goed hoe het bij die studie zit, zodat je niet voor vervelende verrassingen komt te staan.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 08:56
Wawl
Wawl is offline
Je bent nu nog 15 dus je zou kunnen overwegen om over te stappen naar VWO.
Oud 09-04-2005, 00:13
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 08-04-2005 @ 09:56 :
Je bent nu nog 15 dus je zou kunnen overwegen om over te stappen naar VWO.
true, true, maar aangezien ik 3 jaar atheneum heb gedaan en nu 4havo doe lijkt me dat geen slim idee.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 09:13
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
ERICx schreef op 09-04-2005 @ 01:13 :
true, true, maar aangezien ik 3 jaar atheneum heb gedaan en nu 4havo doe lijkt me dat geen slim idee.
Misschien moet je jezelf afvragen of je dan wel geschikt bent voor een wetenschappelijke studie.
Oud 09-04-2005, 09:31
Pukka
Pukka is offline
ik heb ook eerst 3 jaar vwo gedaan, daarna naar havo gegaan, dat afgemaakt (ik heb dus een diploma) en toen weer naar het vwo gegaan... Nu ga ik VWO examen doen. Het kan dus wel... En het is niet zo dat ik 2 uur per dag aan mn huiswerk zit ofzo.
Oud 09-04-2005, 11:36
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 09-04-2005 @ 10:13 :
Misschien moet je jezelf afvragen of je dan wel geschikt bent voor een wetenschappelijke studie.
Idd, een zeer laag percentage van HBO'ers die na het behalen van hun P WO gaan proberen, slaagt daar ook werkelijk in.
Houd er daarentegen wel rekening mee, dat iedereen zijn eigen reden heeft om bijv. naar de HAVO te (moeten) gaan.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 12:23
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 09-04-2005 @ 12:36 :
Houd er daarentegen wel rekening mee, dat iedereen zijn eigen reden heeft om bijv. naar de HAVO te (moeten) gaan.

(Uh ja, nietszeggend ja)
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 22:52
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 09-04-2005 @ 10:13 :
Ja, ik ben superieur. Ik ben vanwege wiskunde, natuurkunde, scheikunde naar havo gegaan. Qua talen liep ik op het atheneum zelfs voor, dus ik denk dat ik eventueel wel goed genoeg ben voor een wetenschappelijk studie mits het vakken betreft waar ik goed in ben.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 22:57
Verwijderd
Citaat:
ERICx schreef op 10-04-2005 @ 23:52 :
Ja, ik ben superieur. Ik ben vanwege wiskunde, natuurkunde, scheikunde naar havo gegaan. Qua talen liep ik op het atheneum zelfs voor, dus ik denk dat ik eventueel wel goed genoeg ben voor een wetenschappelijk studie mits het vakken betreft waar ik goed in ben.
Als je het VWO niet aankan is de kans dat je een WO-studie wel aankan klein.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 14:08
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-04-2005 @ 23:57 :
Als je het VWO niet aankan is de kans dat je een WO-studie wel aankan klein.
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
MetalliCat schreef op 09-04-2005 @ 12:36 :
--------------------------------------------------------------------------------

Daarbij zei hij dat ie met talen zelfs vóórliep op het VWO. En kom nou niet weer met je gezeik aan dat wiskunde het belangrijkste is en bepalend voor alles op het VWO.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 14:49
El Kim
El Kim is offline
Ik zou het niet aanraden, omdat het HBO een heel andere onderwijsvorm is dan het WO.
Oud 13-04-2005, 15:19
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
El Kim schreef op 13-04-2005 @ 15:49 :
Ik zou het niet aanraden, omdat het HBO een heel andere onderwijsvorm is dan het WO.
Wat maakt dat nou weer uit? Ik wil ontzettend graag naar de universiteit omdat het HBO me totaal niet trekt. Veel te oppervlakkig en te weinig theorie (als je de richting van gedrag en maatschappij op wilt tenminste). De opleidingsvorm op de universiteit trekt mij veel meer.

Ik zal dus wel eerst mn P op het HBO moeten halen aangezien ik absoluut niet terug wil naar de middelbare school. Daarbij vind ik het fijner om naar de universiteit te gaan met propedeuse van t HBO in dezelfde richting (toegepaste psychologie en dan psychologie, wat ik bijv. van plan ben). Zo heb ik al aardig wat kennis opgedaan en heb ik een kleine voorsprong op anderen qua stof.

Laatst gewijzigd op 13-04-2005 om 15:21.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 17:07
Li
Li is offline
Ik ben tijdens mijn middelbare school periode met 2 vingers in m'n neus binnen 6 jaar het gymnasium doorgegaan. Maar ik moet zeggen dat ik de universiteit nog best lastig vind

Ik dacht, ik gooi hier ook even een ervaring neer
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 17:11
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 11-04-2005 @ 15:08 :
Daarbij zei hij dat ie met talen zelfs vóórliep op het VWO. En kom nou niet weer met je gezeik aan dat wiskunde het belangrijkste is en bepalend voor alles op het VWO.
Nee, maar wiskunde vormt wel een onderdeel van de meeste WO-studies, al is het maar simpele statistiek. Dat gaat toch een probleem vormen als zelfs de VWO-wiskunde al te moeilijk is.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 17:13
Li
Li is offline
Bij alle economische en beta studies heb je sowieso veel wiskunde. En bij die andere studies statistiek inderdaad. Dus als je vanwege je wiskunde naar de havo moet, dan kun je veel wo studies minder makkelijk aan
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 18:49
Verwijderd
Ik kan me zo inderdaad maar heel weinig studies bedenken waarbij echt helemaal geen wiskunde aan de orde komt. Ja, rechtsgeleerdheid en de taalkundige opleidingen, maar verder hebben vrijwel alle faculteiten veel wiskunde (vaak in de vorm van statistiek).
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 19:18
dwight88
dwight88 is offline
wiskunde komt bij vrijwel elke hbo/wo studie terug. zodra ze over onderzoek beginnen.. beginnen ze vaak over statistiek.. en daar heb je het gedonder al

maargoed, ik heb zelf keurigjes mijn atheneumdiploma gehaald. Ik heb werkelijk elke universitaire studie bekekeken die ook maar een beetje aansloot op mijn interesses, en nog kon ik niks vinden waar ik me echt in kon vinden. Daarnaast had ik het na 6 jaar "wo-en" eigenlijk wel gehad, en had behoefte aan iets waarbij ik het gevoel had ook echt met iets concreets bezig te zijn.
Daarom heb ik met mijn vwo gekozen voor hbo... van de 90 eerstejaars bij ons zijn er, voor zover ik weet, maar 2 (including me) die een vwo-diploma op zak hebben. Het is ook geen "logische" opvolging na het vwo, maar voor mij wel een bewuste.

Mijn tip: ga geen havo doen als je vwo aan zou kunnen.. het kost je nu misschien een jaar extra, maar je weet nooit wat je er later nog aan zou kunnen hebben.
Met een P op hbo naar uni klinkt mooi, maar in praktijk denk ik dat de 2 omschakelingen vrij snel achter elkaar (middelbaar ==> hbo, hbo ==> uni) erg lastig zullen zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 11:49
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-04-2005 @ 18:11 :
Nee, maar wiskunde vormt wel een onderdeel van de meeste WO-studies, al is het maar simpele statistiek. Dat gaat toch een probleem vormen als zelfs de VWO-wiskunde al te moeilijk is.
Was jij niet de gene die zei dat wiskunde bij de studie psychologie niets voorstelde oid? Of was dat iemand anders?

Maar goed, dit gaat gelukkig niet voor mij op want ik haalde wiskunde zelfs op t VWO op mn sloffen, gelukkig...
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 13:04
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 14-04-2005 @ 12:49 :
Was jij niet de gene die zei dat wiskunde bij de studie psychologie niets voorstelde oid? Of was dat iemand anders?

Maar goed, dit gaat gelukkig niet voor mij op want ik haalde wiskunde zelfs op t VWO op mn sloffen, gelukkig...
Ik zei toch "simpele statisiek"? Dat impliceert nou niet bepaald een hoge achting.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 16:09
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 14-04-2005 @ 14:04 :
Ik zei toch "simpele statisiek"? Dat impliceert nou niet bepaald een hoge achting.
Ja maar met veel leren of goed je best doen is misschien zelfs "simpele statistiek" wel te doen voor iemand die geen wiskunde kon op t VWO. Aangezien het niet de basis vormt voor de hele opleiding. Je moet je alleen goed beseffen dat het wel een onderdeel is. Misschien is hij wel een intelligente jongen, alleen ligt wiskunde hem toevallig niet.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 16:23
Verwijderd
Als je echt geen wiskunde kan, kun je ook geen 'simpele' statistiek doen. En helaas maar waar, er zijn maar heel weinig studies waarbij je absoluut geen wiskunde hebt.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 17:12
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Sylph schreef op 14-04-2005 @ 17:23 :
Als je echt geen wiskunde kan, kun je ook geen 'simpele' statistiek doen. En helaas maar waar, er zijn maar heel weinig studies waarbij je absoluut geen wiskunde hebt.
Hm okay, het zou kunnen. Heb tenslotte zelf nog geen statistiek gehad (op universitair niveau)
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 12:39
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 14-04-2005 @ 18:12 :
Hm okay, het zou kunnen. Heb tenslotte zelf nog geen statistiek gehad (op universitair niveau)
Ach, ik was zelf behoorlijk slecht in wiskunde op het vwo, maar statistiek bij een economische studie was nog wel te doen. De echte wiskunde daarentegen...
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 13:20
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 14-04-2005 @ 17:09 :
Ja maar met veel leren of goed je best doen is misschien zelfs "simpele statistiek" wel te doen voor iemand die geen wiskunde kon op t VWO. Aangezien het niet de basis vormt voor de hele opleiding. Je moet je alleen goed beseffen dat het wel een onderdeel is. Misschien is hij wel een intelligente jongen, alleen ligt wiskunde hem toevallig niet.
Ja, maar iemand die al te lui is om Wiskunde A1 te doen zal waarschijnlijk falen op het WO.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-04-2005, 17:16
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-04-2005 @ 14:20 :
Ja, maar iemand die al te lui is om Wiskunde A1 te doen zal waarschijnlijk falen op het WO.
Tsja, dan moet die gene niet de ambitie hebben om naar het WO te gaan...
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 22:08
Verwijderd
Volgens mij heb je toch echt weinig wiskunde nodig als je een moderne vreemde taal wilt studeren op een universiteit.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 22:15
Verwijderd
Als je er dat nou ook bijzet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten