Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-04-2005, 14:47
netjee
netjee is offline
hoi,

Ik moet voor school een p.o. maken, daarvoor moet ik weten wanneer een onderneming a la hausse speculeert en wanneer een onderneming a la baisse speculeert. Ik weet zelf niet wat het is en ik kan het nergens terug vinden

Je zou me er erg mee helpen.

alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-04-2005, 16:48
Wawl
Wawl is offline
Bij a la hausse speculeert een onderneming op een koersstijging terwijl diezelfde onderneming bij a la baisse speculeert op een koersdaling.
Oud 12-04-2005, 19:45
netjee
netjee is offline
Ik begrijp het niet . Zou je het misschien anders kunnen formuleren of uitleggen. Vast bedankt.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 20:26
DhrVerkade
DhrVerkade is offline
Bij a la hausse koopt een onderneming aandelen met de hoop ze later tegen een hogere prijs(dus met koersstijging) te verkopen

bij a la baisse is het heel apart

de onderneming verkoopt dat aandelen op een punt die ze niet heeft om ze op een later moment in te kopen tegen een lagere prijs(ze verwachten dus een koersdaling en richtten zich daarop)
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 23:46
Verwijderd
Het hoeven niet alleen ondernemingen te zijn. Besides, op een conjunctuurbeweging speculeren kan in principe wat moeilijk met aandelen, maar des te beter met opties.

Staat de markt laag en verwacht je dat hij omhoog gaat, dan koop je een calloptie: het recht om tegen een bepaalde prijs een aandeel te kopen en geleverd te krijgen. Je koopt de optie als de koers van het betreffende aandeel laag staat en oefent hem uit als de koers hoog staat. Vervolgens verkoop je het verkregen aandeel weer met winst in de markt.

Staat de markt hoog en verwacht je dat hij omlaag gaat, dan koop je een putoptie: het recht om tegen een bepaalde prijs een aandeel te verkopen en te leveren. Je koopt de optie dan als de koers hoog staat en oefent hem uit als de koers laag staat. Je verkoopt dan het aandeel voor een veel hogere prijs dan de marktwaarde, waardoor je ook winst maakt.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 10:43
Wawl
Wawl is offline
Wat ik nou nooit echt heb begrepen; waarom schrijven particulieren nou opties? Dan heb je toch alleen maar kans op verlies?
Oud 14-04-2005, 11:10
Verwijderd
Kijk, je moet als gewone particulier natuurlijk niet gaan kloten met opties. Maar zijn heel veel zgn. high net worth individuals op de effectenmarkt die zeer wel in staat zijn door het schrijven van opties winst te maken. Als zo'n particulier verwacht dat de markt stijgt of daalt kan hij zeer wel call- of putopties gaan schrijven. Hij krijgt er immers ook direct inkomsten door, namelijk doordat hij de optiepremie ontvangt - en dat zal voor hem zwaarder wegen dan de kans dat de optie daadwerkelijk wordt uitgeoefend, want die schat hij natuurlijk laag (of in elk geval acceptabel) in. Anders schrijft hij die optie niet.

Maar je hebt gelijk, de kans dat je verplichtingen aangaat die je draagkracht als particulier te boven gaan is levensgroot. Daarom is de zorgplicht van effecteninstellingen die opties aanbieden aan particulieren ook zo uitdrukkelijk uitgewerkt in (o.a.) het Fondsenreglement en de Bijlagen daarbij (van Euronext). Zo geldt bijv. voor een effecteninstelling die met particulieren handelt, dat de instelling informatie moet inwinnen over de klant (know your customer-beginsel), met name over diens financiële situatie, zijn beleggingsdoelstellingen en zijn kennis van het aan te kopen effect. Ook is de instelling verplicht om periodiek bij de klant te informeren over die gegevens.

Verder zijn bij particulieren de zgn. marginverplichtingen hoger, dat zijn saldi die aangehouden moeten worden in de vorm van effecten op een effectenrekening of in de vorm van giraal geld. Hoe groter het risico van de optie, hoe hoger de marginverplichting. Is de klant niet meer in staat aan zijn marginverplichting te voldoen, dan zal de effecteninstelling alle openstaande seats (optieposities) moeten sluiten tot de klant weer genoeg margin heeft opgebouwd of anderszins collateral (zekerheid) heeft verschaft.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten