Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Bekijk resultaten poll: Wat is jullie mening over zwarte gaten?
Zodra je in een zwart gat belandt, wordt de druk zo groot dat je implodeert. 31 41.89%
Via een zwart gat kun je naar een ander stelsel reizen. 14 18.92%
Door een zwart gat kun je tijdreizen. 11 14.86%
Je kunt er niet inkomen, de massa is te groot 19 25.68%
Nadat je in een zwart gat belandt bent, is het onmogelijk om eruit te komen. 43 58.11%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 74. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-04-2005, 09:47
MissCabaret
MissCabaret is offline
Graag jullie mening voor een onderzoek van school...

Wat is jullie menig over zwarte gaten?

Alvast bedankt..
Oud 15-04-2005, 12:41
Daevrem
Daevrem is offline
Wat moet je onderzoeken? Welk soort zwart gat onder jongeren als het hipst gezien wordt?
Oud 15-04-2005, 13:21
Verwijderd
Geen van dat allen, je bent namelijk allang dood voor je in een zwart gat belandt.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 14:22
aniki
aniki is offline
Omg
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 14:41
Sketch
Sketch is offline
"Via een zwart gat kun je naar een ander stelsel reizen."

Wat voor stelsel?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 14:59
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Sketch schreef op 15-04-2005 @ 15:41 :
"Via een zwart gat kun je naar een ander stelsel reizen."

Wat voor stelsel?
Dat van de marsmannetjes natuurlijk
Oud 15-04-2005, 15:02
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 15-04-2005 @ 15:59 :
Dat van de marsmannetjes natuurlijk
Of misschien dit stelsel

Of dit stelsel
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 15:12
Chronocide
Chronocide is offline
Fun fact; Een zwart gat maakt een geluid dat 57 octaven lager is dan de C!
Oud 15-04-2005, 15:14
Chronocide
Chronocide is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-04-2005 @ 14:21 :
Geen van dat allen, je bent namelijk allang dood voor je in een zwart gat belandt.
Stelt dat het WEL kan mepho, dat bedoelt ze.

Of ben je weer eens sarcastisch?
Oud 15-04-2005, 15:14
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Chrome schreef op 15-04-2005 @ 16:12 :
Maken zwarte gaten geluid?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 15:17
Chronocide
Chronocide is offline
Citaat:
Sketch schreef op 15-04-2005 @ 16:14 :
Maken zwarte gaten geluid?
Ze zeggen van wel, ik weet niet hoe ze er achter zijn gekomen, of hoe ze dat opgemeten hebben, maar er zal vast wel ergens een hyperintelligente wetenschapper zijn die dit beweert.
Oud 15-04-2005, 15:20
Verwijderd
Ik weet niets over geluid dat zwarte gaten produceert, maar als zwarte gaten geluid produceren zul je het buiten het zwarte gat in ieder geval niet kunnen horen.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 15:32
Daevrem
Daevrem is offline
Een zwart gat spint toch heel snel rond, dus kan me best voorstellen dat het geluid zou maken, mocht er een drager voor dat geluid zijn.

"Stelt dat het WEL kan mepho, dat bedoelt ze."

Hoe dan? De enige mogelijkheden die ik kan bedenken zijn van die aard dat het zwarte gat dan geen zwart gat meer is.
Oud 15-04-2005, 15:34
Sketch
Sketch is offline
"Nadat je in een zwart gat belandt bent, is het onmogelijk om eruit te komen."

beland
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 15:37
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Nadat je in een zwart gat beland bent, is het onmogelijk om eruit te komen.

Of je nou dood bent of niet.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 15:46
Daevrem
Daevrem is offline
Je komt er wel weer uit, heel langzaam als hawking radiatie.
Oud 15-04-2005, 15:47
Verwijderd
Stel dat je erin komt, niet dat het mogelijk is maar stel dat het gebeurd. Dan ga je dood, maar niet door implodering, maar doordat je uit elkaar getrokken wordt. Je benen gaan sneller naar de 'kern' dan je hoofd.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 17:09
haplo
haplo is offline
Je komt er niet in.

Wat is het nut van dit onderzoek eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 19:35
Verwijderd
hey jammer mijn keuze zit er niet tussen:
Een zwart gat is een wiskundige oplossing voor iets waar geen verklaring voor is.
Maar ik kes tochmaar voor de laatste
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 19:37
Verwijderd
Citaat:
renee182 schreef op 15-04-2005 @ 20:35 :
hey jammer mijn keuze zit er niet tussen:
Een zwart gat is een wiskundige oplossing voor iets waar geen verklaring voor is.
Maar ik kes tochmaar voor de laatste
Da's niet helemaal juist, zwarte gaten zijn al voorspeld voordat ze zijn waargenomen.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 19:56
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
57 octaven lager dan de C? Welke C? Elk octaaf heeft een C. Kan je het iets duidelijker formuleren?
Oud 15-04-2005, 20:00
DAB
DAB is offline
Citaat:
en hoe wou je dat waarnemen ?
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 09:02
Verwijderd
Citaat:
DAB schreef op 15-04-2005 @ 21:00 :
en hoe wou je dat waarnemen ?
Dat is voro een mens niet mogelijk. De Chandra X-ray observation nam het geluid waar. Hier kan je meer lezen
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 09:53
DAB
DAB is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 16-04-2005 @ 10:02 :
Dat is voro een mens niet mogelijk. De Chandra X-ray observation nam het geluid waar. Hier kan je meer lezen
ik bedoelde dat er uit het zwarte gat zelf niets kon komen

maar er staat dat het uit de omgeving van een zwartgat komt
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 10:05
Verwijderd
Het artikel is mij op dat punt niet helemaal duidelijk. Er wordt zowel gesproken over 'The sound waves appear to be heating gas in the Perseus galaxy cluster (...)' terwijl verderop wordt beweerd dat 'Astronomers were not surprised to find the supermassive black hole making a strong sub-bass sound.' Nog verder wordt over zwarte gaten beweerd dat 'they create bright and chaotic environments in which many forms of radiation -- from radio waves to visible light to X-rays -- (...)'. Nu kan ik ernaast zitten, maar volgens mij is gas geen straling. Dus ik vind het niet echt duidelijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2005, 10:33
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 16-04-2005 @ 11:05 :
Het artikel is mij op dat punt niet helemaal duidelijk. Er wordt zowel gesproken over 'The sound waves appear to be heating gas in the Perseus galaxy cluster (...)' terwijl verderop wordt beweerd dat 'Astronomers were not surprised to find the supermassive black hole making a strong sub-bass sound.' Nog verder wordt over zwarte gaten beweerd dat 'they create bright and chaotic environments in which many forms of radiation -- from radio waves to visible light to X-rays -- (...)'. Nu kan ik ernaast zitten, maar volgens mij is gas geen straling. Dus ik vind het niet echt duidelijk.
Wat er volgens mij gebeurd is het volgende:
Het gas van het Perseus stelsel wordt langs een zwart gat versnelt. Doordat het gas versnelt wordt, neemt de temperatuur toe/af. De oorzaak van de temperatuursveranderning is dat het volume groter wordt en later kleiner wordt. Het gas wordt dus samengeperst/uitgerekt en door het samenpersen/uitrekken van gas worden geluidsgolven gecreeërd.

Maar het zou ook zo kunnen zijn dat door geluidsgolven uit het zwarte gat de temperatuur stijgt. Dit is mij ook niet helemaal duidelijk
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 14:38
GinnyPig
GinnyPig is offline
Met geluidsgolven worden altijd dichtheidsgolven bedoeld. En dichtheidsgolven komen altijd voor in materialen, ook in vaste stoffen (bv aardbeving). Het idee is dat in een stof een enkel atoom niet in zijn eentje kan trillen, zonder dat het daarbij zijn omgeving verstoort. Omliggende atomen/moleculen zullen er altijd voor zorgen dat een atoom terug naar zijn plek wordt getrokken. Maar daardoor gaan die omliggende atomen ook weer trillen, die vervolgens weer omliggende atomen aanslaan, etc. Vanwege de interactie tussen de atomen zal een dichtheidsgolf dus in staat zijn door een vaste stof te bewegen. Die golven komen uiteraard ook voor in vloeistoffen en gassen, en staan beter bekend als geluidsgolven. Het enige wat je nodig hebt is een beginoorzaak van de trilling: een trillingsbron.

Als je een materiaal opwarmt, voeg je energie toe. Die energie gaat zitten in de beweging van de atomen; het ene atoom trilt wat meer dan de andere, en hoe meer trillingen er zijn hoe meer energie het materiaal heeft (hogere temp; meer energie). Maar zoals ik net al zei zullen die atomen elkaar beinvloeden door het trillen. Om een lang verhaal kort te maken: warmte transport in een materiaal vindt plaats via geluidsgolven. Het aantal geluidsgolven in een materiaal is daarom een maat voor de temperatuur van het materiaal.

Nu zijn die geluidsgolven ook in staat om andere deeltjes te verstrooien (met name de elektronen). Die kunnen daardoor versneld of vertraagd worden. En een geladen deeltje dat versneld of vertraagd wordt, zal gaan stralen. Dan zie je uiteraard meteen de link:
hoe warmer een materiaal =>
meer dichtheidsgolven aanwezig =>
meer elektronen worden versneld en vertraagd =>
des te intenser het licht is dat het materiaal uitstraalt.

Een zwarte gat kan blijkbaar geluidsgolven opwekken in de omliggende ruimtepuin. Door de zwaartekracht is die puin al behoorlijk op elkaar geduwd, en door een geluidsgolf zal het materiaal opwarmen. Doordat namelijk iedere atoom door de "grote" geluidsgolf begint te trillen, ontstaan er veel meer geluidsgolven in het materiaal zelf: het materiaal warmt op. De ontstane geluidsgolven kunnen weer andere deeltje versnellen en vertragen, en het gevolg is: straling.

Laatst gewijzigd op 16-04-2005 om 14:41.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 16:21
one.
one. is offline
Citaat:
Oud 17-04-2005, 19:10
Verwijderd
Hoe kun je een mening over dit hebben als het eigenlijk allemaal gewoon feitelijk juist of onjuist is?

Als je M.'s argument negeert (je bent dood voor je er echt "in" zit), dan kun je op dezelfde manier de onmogelijkheid van de andere opties negeren.
Gewoon op dezelfde manier "maar stel dat het wel kan..."
Sorry, maar zo werkt de natuur niet.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 20:48
Daevrem
Daevrem is offline
Juist, "stel dat het wel kan" en je hebt geen zwart gat meer. En dan is de vraag ook weg. Toont een totaal gebrek aan het begrijpen waar we het over hebben.
Oud 18-04-2005, 12:54
Chronocide
Chronocide is offline
Citaat:
ecrivaine schreef op 15-04-2005 @ 20:56 :
57 octaven lager dan de C? Welke C? Elk octaaf heeft een C. Kan je het iets duidelijker formuleren?
speel een midden c op je piano
ga een octaaf lager en speel daar de c, die is lager

Oud 18-04-2005, 12:56
RoxX
RoxX is offline
hoe moet ik daar kome?
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 00:08
Periodiek
Periodiek is offline
In een zwart gat heerst toch een oneindige dichtheid? Is de temperatuur daar dan ook -273,15 graden celsius?
Oud 20-04-2005, 00:19
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Chrome schreef op 18-04-2005 @ 13:54 :
speel een midden c op je piano
ga een octaaf lager en speel daar de c, die is lager

Kan je wel gaan rologen maar jouw zin klopte gewoon niet.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 09:03
EggeD
EggeD is offline
Je hebt geen optie geselecteerd. Ga terug naar de vorige pagina en selecteer alsnog een optie voordat je op de stem!-knop drukt.
Oud 20-04-2005, 15:45
Chronocide
Chronocide is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 20-04-2005 @ 01:19 :
Kan je wel gaan rologen maar jouw zin klopte gewoon niet.
Bedankt voor de boeiende mededeling.
Oud 20-04-2005, 17:16
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Periodiek schreef op 20-04-2005 @ 01:08 :
In een zwart gat heerst toch een oneindige dichtheid? Is de temperatuur daar dan ook -273,15 graden celsius?
Nee, de temperatuur van een zwart gat ligt boven het absolute nulpunt. Deze temperatuur is omgekeerd evenredig met de massa van het zwarte gat. Er geldt dus dat een zwart gat met een grote massa een lage temperatuur heeft, en dat een zwart gat met een kleine massa een hoge temperatuur heeft.
Oud 20-04-2005, 17:38
Vice
Vice is offline
Citaat:
Er staat anders nergens dat het om een levend persoon gaat. Of reageert de lichaam van een dood persoon anders dan dat van een levend persoon?
Oud 20-04-2005, 17:53
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Chrome schreef op 20-04-2005 @ 16:45 :
Bedankt voor de boeiende mededeling.
anytime
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 18:31
haplo
haplo is offline
Citaat:
Vice schreef op 20-04-2005 @ 18:38 :
Er staat anders nergens dat het om een levend persoon gaat.
Daar staat niets over, maar als we het over personen hebben is het logisch om aan te nemen dat ze leven anders wordt er wel gesproken over "lijken" of "lichamen".
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 19:28
Verwijderd
Ik had al gezegd dat de poll nergens op slaat, maar even de natuurkunde:

Zodra je in een zwart gat belandt, wordt de druk zo groot dat je implodeert.

Voor je er ook maar in zit word je uit elkaar getrokken door het zwaartekrachtsveld. Omdat de gradient in dat veld zo groot is, is de aantrekkingskracht op de ene kant van je lichaam vele malen groter dan aan de andere kant, dus word je aan stukken gescheurd. Maar als je iets groots dichtbij genoeg krijgt, omplodeert het inderdaad onder de druk.

Via een zwart gat kun je naar een ander stelsel reizen.

Theoretisch is het niet onmogelijk dat er inderdaad wormholes bestaan (= combinatie zwart en wit gat). Maar no way dat je er zelf doorheen komt (zie boven).

Door een zwart gat kun je tijdreizen.

Niet door een zwart gat, wel dicht erbij. Terug in de tijd is overigens niet mogelijk. Het vooruit door de tijd reizen is een "natuurlijk gevolg" van de relativiteitstheorie. Voor een object dat een versnelling ondergaat, gaat de tijd langzamer. Gezien het grote zwaartekrachtsveld om een zwart gat, is de tijdsvertraging enorm. Mocht je in kunnen vallen, dan gaat alle tijd van het overige universum binnen een fractie van jouw eigen tijd voorbij. Zou je er dan uit kunnen komen, is er niets meer over.
Maar als je nou wat verder weg blijft, gaat de tijd om je heen wel sneller dan je eigen tijd, dus zou je als het ware kunnen tijdreizen.

Je kunt er niet inkomen, de massa is te groot

??? Welke massa is te groot? Zwaartekracht is de enige kracht waarbij twee objecten met hetzelfde teken in de eenheid elkaar aantrekken ipv afstoten (electrische kracht +/- trekt aan +/+ en -/- stoten af, maar positieve massa's trekken elkaar aan).
Hoe groter de massa's, hoe groter de aantrekkingskracht. Doordat een zwart gat zo'n grote massa heeft trekt het juist hard aan.

Nadat je in een zwart gat belandt bent, is het onmogelijk om eruit te komen.

Klopt half. Je komt er nooit in one piece uit. Maar zwarte gaten "lekken" energie. Maar als je "je" als persoon bedoelt...inderdaad, dan kom je er nooit uit (niet dat je er last van hebt dat je er niet uit kan, je bent dan toch al samengeperst tot onvoorstelbaar kleine afmetingen).

Laatst gewijzigd op 20-04-2005 om 19:33.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 21:16
Daevrem
Daevrem is offline
Je moet het geen tijdreizen noemen. Het is gewoon dat tijd relatief is en in het geval van een zwart gat is het verschil groter omdat het een uitzonderlijke situatie is. Volgens mij is het trouwens niet de versnelling maar het feit dat de ruimte-tijd extreem kromgetrokken is. Het is dus eigenlijk een bodemloze put in ruimte-tijd.

Zoals hier:

Normaal heb je dus een gewoon roosterveld waarin alle lijnen parallel aan elkaar lopen. Als je dan een punt extreem uit gaat rekken dan worden de vierkantjes in het rooster veel groter. Jij doet er dan nog gewoon even lang over om door een vierkantje van een rooster te reizen. Maar misschien is deze wel 100 keer uitgerekt. Dus iemand anders ziet jouw er 100 keer langzamer doorgaan. Hoe dichter je bij de event horizon komt hoe langzamer. Vlak voordat je daar overheen komt bevries je als het ware in de tijd. Ookal ben je dan allang dood natuurlijk.

Hier kun je de uitgerekte vierkantjes eruit gaan zien als een zware massa ruimte-tijd kromt of warpt: http://www.astronomynotes.com/evolutn/grwarp.gif
Oud 20-04-2005, 21:23
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 20-04-2005 @ 22:16 :
Je moet het geen tijdreizen noemen. Het is gewoon dat tijd relatief is en in het geval van een zwart gat is het verschil groter omdat het een uitzonderlijke situatie is. Volgens mij is het trouwens niet de versnelling maar het feit dat de ruimte-tijd extreem kromgetrokken is. Het is dus eigenlijk een bodemloze put in ruimte-tijd.
En dan het mooie van algemene relativiteitstheorie: een versnellend frame/stelsel is equivalent aan een stelsel dat in een zwaartekrachtsveld zit.

Oftewel: je kan geen onderscheid maken tussen het zitten in een stilstaande lift hier op aarde, met een zwaartekrachtsversnelling van 9.8 m/s^2, en met een lift in de ruimte (vrij van zwaartekrachtsvelden), maar die continu versneld wordt met een versnelling van 9.8 m/s^2
Oud 20-04-2005, 22:07
Verwijderd
Citaat:
Periodiek schreef op 20-04-2005 @ 01:08 :
Even een kleine voetnoot: uit de derde hoofdwet van de thermodynamica volgt dat het absolute nulpunt nooit bereikt kan worden.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 21:22
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 15-04-2005 @ 13:41 :
Wat moet je onderzoeken? Welk soort zwart gat onder jongeren als het hipst gezien wordt?

Wat betreft het tijdreizen, wormgaten en andere stelsels kan ik het 'onderzoek' nog begrijpen, dan is het onderzoek gericht op science fiction en dus wat het meest populair is

De eerste reply omvat meteen al de kern van de (nutteloze) discussie
Oud 30-08-2005, 22:05
Alistar
Alistar is offline
Citaat:
MissCabaret schreef op 15-04-2005 @ 10:47 :
Graag jullie mening voor een onderzoek van school...

Wat is jullie menig over zwarte gaten?

Alvast bedankt..
Wat een vreemde onderzoeken krijg jij dan voor school.
Oud 31-08-2005, 14:25
willypirate
willypirate is offline
effe een offtopic vraagje tussen door.

Waar bestaat het oppervlak uit. Ik bedoel dus het raster op de tekeningen van daevrem?
Oud 31-08-2005, 16:02
Verwijderd
Citaat:
willypirate schreef op 31-08-2005 @ 15:25 :
effe een offtopic vraagje tussen door.

Waar bestaat het oppervlak uit. Ik bedoel dus het raster op de tekeningen van daevrem?
Nergens uit, het is gewoon een vlak in de ruimtetijd. Als je het duidelijker wil maken heb je een vierdimensionale tekening nodig en dat is vrij lastig.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 16:59
VoRaZ
VoRaZ is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-08-2005 @ 17:02 :
Nergens uit, het is gewoon een vlak in de ruimtetijd. Als je het duidelijker wil maken heb je een vierdimensionale tekening nodig en dat is vrij lastig.
Als je tijd als de 4e dimensie beschouwt heb je genoeg aan een 3 dimensionale tekening, dunkt me.
Oud 31-08-2005, 17:21
Verwijderd
Citaat:
VoRaZ schreef op 31-08-2005 @ 17:59 :
Als je tijd als de 4e dimensie beschouwt heb je genoeg aan een 3 dimensionale tekening, dunkt me.
de ruimtetijd=/=tijd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten