Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2005, 07:59
Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
allemaal bieden ze (T)EW aan, maar naar welke kan ik het best gaan?
Oud 18-04-2005, 13:36
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik studeer zelf in Leuven (doe wel een andere studie) en het bevalt me hier echt heel goed.

Het lijkt me het beste dat je overal zelf eens gaat kijken zodat je zelf kan oordelen over de studie die jij wilt gaan doen.
Oud 20-04-2005, 17:04
Verwijderd
Leuven/Gent
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 10:36
Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
et pourqoui?
Oud 21-04-2005, 17:24
Shinosu
Shinosu is offline
Ik zou zeggen Leuven of Gent. Dat zijn de steden die het meest ingericht zijn voor studenten, en waar het naar mijn mening het makkelijkst is om een kamer/kot te vinden.

Een reden waarom ik zeker Brussel al niet kies, is dat de andere 3 steden me veel 'vriendelijker' om het zo maar te zeggen, voorkomen. En er is geen enkele faciliteit die Brussel heeft die de andere steden niet hebben.

Ook hebben de universiteiten van Gent en Leuven de beste reputatie qua onderwijs.
Oud 21-04-2005, 17:29
Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Ik twijfel tussen Leuven en Brussel.
Brussel is voor mij makkelijker.
btw In Brussel zijn er heus wel heel goeie univ. met goede reputatie
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 18:32
woezel
woezel is offline
gent is de leukste stad, leuven is dood in het weekend en in de vakantie (als er geen studenten zijn) (naar het schijnt)
Oud 22-04-2005, 18:53
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
woezel schreef op 22-04-2005 @ 19:32 :
gent is de leukste stad, leuven is dood in het weekend en in de vakantie (als er geen studenten zijn) (naar het schijnt)
Dat klopt wel ja maar ik vind het juist heel erg leuk dat het er doordeweek zo overheerst word door studenten.
Oud 22-04-2005, 19:39
Verwijderd
Ik ga zelf in Antwerpen studeren. Dat was niet mijn eerste keuze, liefst wou ik naar Gent maar dat zal niet lukken. Eerst vond ik dat heel erg want Gent trok mij ook erg aan vanwege de sfeer en de uitstraling daar, maar uiteindelijk denk ik dat Antwerpen ook wel heel leuk kan zijn. Het uitgaansleven moet volgens mij in elk geval al niet onderdoen voor dat in Gent.

En voor de richting die ik wil gaan doen (sociologie) heeft de univ van Antwerpen een even goede reputatie als die van Gent. Dus.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 20:09
Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
en vertel er dan ook meteen bij hoe je het onderwijs zelf vindt, het uitgaansleven etc. etc. please?
Oud 16-05-2005, 09:36
Verwijderd
Info over oa uitgaansleven van Antwerpen:
http://forum.scholieren.com/showthre...ostid=17192608
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 10:55
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
imène schreef op 21-04-2005 @ 18:29 :
Ik twijfel tussen Leuven en Brussel.
Brussel is voor mij makkelijker.
btw In Brussel zijn er heus wel heel goeie univ. met goede reputatie
ja juist de ULB
vlaamse universiteiten in brussel zijn zeker onder het niveau van leuven of gent. naar wat ik hoor is het niveau in antwerpen ook heel goed hoor, maar daar weet ik verder niets van. je kan misschien es op de sites van de univ's kijken naar waar welk onderzoek wordt gedaan en wat je misschien het meest intresseert.
voor de rest in een notedop: leuven is een universiteit met een dorp aan, gent is een universiteitsstad en antwerpen is een stad waar toevallig ook gestudeerd wordt. das nbtje het verschil, op sociaal vlak dan.
Oud 11-06-2005, 14:21
Verwijderd
Ik woon in Leuven, studeer in Brussel en ga regelmatig uit in Gent.
Ideale combinatie

Serieuzer:
Leuven is relatief klein qua stad, maar in mijn ogen wel het gemakkelijkste georganiseerd voor studenten.
Afstanden tussen faculteiten en koten/station zijn heel beperkt aangezien het centrum relatief klein is.
Leuven heeft heel wat studentenvoozieningen (ALMA: goedkoop studentenrestaurant op verschillende plaatsen in de stad en meestal dichtbij de grote campussen)
Er zijn ook heel wat sportinfrastructuren die gratis zijn (en héél degelijk) voor studenten.
Volgens mij is dit ook de veiligste studentenstad van België. Het is allemaal vrij klein en gezellig.
Uitgaansmogelijkheden vond ik allemaal heel leuk toen ik 16/17 was, maar ondertussen heb ik het wel gezien. Ik vind het eigenlijk vrij beperkt.
Café's zijn daarentegen super in Leuven, ontelbaar en heel divers.

Brussel:
Brussel is niet voor niets de hoofdstad van België, niets te maken met de kleine gezellige sfeer van Leuven. Dit is een werkstad, geen studentenstad.
Er is veel minder voorzien voor studenten en om het te vinden moet je veel harder zoeken (sportinfrastructuren zijn er bijna niet in het centrum).
Daarentegen is het uitgaansleven er veel ruimer, zowel in hoeveelheid als diversiteit.
Café's zijn er ook, maar je moet de juiste weten zijn.
Hoogstwaarschijnlijk de stad met de meeste criminaliteit. Alhoewel ik naar het Zuiden toe op kot zit (meest "beruchte" deel)en ik eigenlijk nog nooit iets noemenswaardig heb meegemaakt.
Ik heb voor deze stad gekozen omwille van verschillende zaken.
Ten eerste bestaat mijn studie (Handelswetenschappen - heel gelijkaardig aan TEW trouwens) enkel hier en in Gent (maar daar is het niveau beduidend inferieur!), dus in Leuven kon ik niet blijven.
Daarbij vond ik het gewoon interessant om in een echte stad te leven en niet in de beschermende cocoon die heel sterk aanwezig is in Leuven.
Ik wou een soort van 'real life experience'.
Tenslotte zou ik willen zeggen dat veel mensen een negatief beeld hebben van Brussel als studentenstad, maar dat dit vaak op vooroordelen berust. Brussel is anders, dat trek ik niet in twijfel, je moet je plan weten trekken en je moet het vaak weten te vinden/weten te zijn.
Maar die beperkingen verdwijnen heel snel eenmaal je in de stad zelf woont en dan merk je pas hoeveel voordelen het bezit!

Mijn ervaring is vooral gebaseerd op Brussel centrum, maar de VUB en KUB liggen wat meer op de rand.
Sowieso denk ik dat de VUB hoger aangeschreven staat dan de KUB.

Gent ken ik veel minder aangezien ik er nooit gewoond heb.
Ik denk dat het een soort middenmaat is tussen de 2 vorige.
Gent is denk ik groter dan Leuven en zeker kleiner dan Brussel.
Maar ik denk dat je dat beter kunt vragen aan de mensen die er studeren.

Ik hoop dat mijn klein roman u iets kan verduidelijken.

edit: als ge nog andere vragen hebt moogt ge mij altijd een pm sturen...
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 19:07
108xxx
108xxx is offline
Als ik uitgeloot wordt voor geneeskunde wil ik misschien naar Belgie, waarschijnlijk Gent
Hoe zit dat daar eigenlijk? Moet je een toelatingexamen doen ofzo? of kan iedereen de studie attenderen?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 19:25
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
108xxx schreef op 29-06-2005 @ 20:07 :
Als ik uitgeloot wordt voor geneeskunde wil ik misschien naar Belgie, waarschijnlijk Gent
Hoe zit dat daar eigenlijk? Moet je een toelatingexamen doen ofzo? of kan iedereen de studie attenderen?
Je moet idd toelatingsexamen doen. De eerste keer daarvoor is dinsdag al, 5 juli dus daar ben je al te laat voor met inschrijven denk ik. Er is nog een tweede mogelijkheid ergens in augustus.

Ik doe nu biomedische wetenschappen en daar zitten veel mensen die uitgeloot zijn voor geneeskunde en gezakt zijn voor het toelatingsexamen want als je het eerste jaar biomedische haalt dan mag je instromen in het tweede jaar van geneeskunde als je dan nog een aantal vakken inhaalt. Het eerste jaar van bmw is dus bijna gelijk als het eerste jaar geneeskunde. Ik vind het erg zwaar. Het is heel erg wetenschappelijk, veel natuurkunde, wiskunde en scheikunde en ook echt wel heel anders als het onderwijs in Nederland. Ik weet ook nog niet goed of ik hier volgend jaar wel blijf want het systeem ligt me niet zo.
Oud 30-06-2005, 12:49
108xxx
108xxx is offline
Ok bedankt voor je heldere uitleg Daantje.
Ik weet ook nog niet of ik Belgie echt zie zitten.Ik had idd begrepen dat het systeem nogal anders is, en daarbij komt ook dat je natuurlijk in een totaal andere omgeving bent.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 10:14
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
108xxx schreef op 30-06-2005 @ 13:49 :
Ok bedankt voor je heldere uitleg Daantje.
Ik weet ook nog niet of ik Belgie echt zie zitten.Ik had idd begrepen dat het systeem nogal anders is, en daarbij komt ook dat je natuurlijk in een totaal andere omgeving bent.
Systeem is idd erg anders (al kan ik natuurlijk niet vergelijken met een Nederlandse uni). De omgeving went heel snel, waarschijnlijk ga je toch in een andere stad studeren als waar je woont en of dat dan Nederland of Belgie is maakte voor mij weinig uit. Ik vond al heel snel mijn plekje en heb het hier qua stad echt super naar mij zin
Reageren

Regels voor berichten