Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2005, 18:37
Snoezeke
Snoezeke is offline
Ik kreeg de opdracht om in de Nederlandse les een boek te promoten, aanlokkelijk voor te stellen zodat veel mensen dat boek ook daadwerkelijk gaan lezen... De vraag die ik me hier bij stel is : hoe maak ik die voorstelling origineel, dus niet zo lekker saai de korte inhoud vertellen en baf gedaan... Tips ??

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-04-2005, 19:00
swolha
swolha is offline
Heb je enig idee wat voor boek je gaat promoten? Een titel zou heel makkelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 19:04
Snoezeke
Snoezeke is offline
Heb nog geen boek gekozen, zou misschien inderdaad wel handig zijn ! Algemene tips zijn welkom, ondertussen kijk ik voor een boek !
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 21:47
muts8848
Avatar van muts8848
muts8848 is offline
begin met een opvallende zin, een 'schokkende' bewering of iets dergelijks. Maak niet al te lange zinnen, zorg dat het leesbaar blijft, en snel te lezen is. Geef wat informatie, maar niet te veel, houd spannend. Zorg dat de lezer heel veel vragen heeft aan het eind van de 'promo'. Maar leg het er niet te dik op. Dat lijkt zo kinderachtig. Maak het stuk ook niet te lang, dan zijn mensen snel genijgd om aftehaken of er helemaal niet aan beginnen om zelfs de promo te lezen. Probeer de gulden middenweg te vinden.
__________________
ego quoque nescio quid hic scriptum est
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 15:41
Snoezeke
Snoezeke is offline
Ik heb het boek ' Jij, jij en jij ' van Per Nilsson gekozen ! Kan iemand mij meer hulp bieden ?
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:44
swolha
swolha is offline
Zijn er dingen die je verplicht moet vertellen bv wat over de schijver? Mag je hulpmiddelen gebruiken.

Laatst gewijzigd op 25-04-2005 om 18:50.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 19:45
Snoezeke
Snoezeke is offline
Voor de geïnteresseerden heb ik mijn voorlopige promote van het boek hieronder geplaatst. Ben enkele uurtjes zoet geweest ! Eventuele fouten ivm taalgebruik of dergelijke mogen altijd vermeld worden... Ik vind wel persoonlijk dat mijn inleiding per stukje niet zo goed is, daar moet nog wat aan gewerkt worden bvb wat boeit de lezer het meest enz.

Boekbespreking
Beste kijkers, welkom bij Sarahs Teleshop ! Voortaan heeft u extra tijd over om leuke dingen te doen ! Gaat u maar eens na hoeveel tijd winkelen in beslag neemt… Dat zal al snel zo’n 2 uur zijn. U kan uw tijd veel beter benutten in plaats van uren lang een geschikte parkeerplaats te zoeken en uren in een ellenlange rij aan de kassa te staan aanschuiven. We kunnen alle nadelen opnoemen maar NU kunt u genieten van onze voordelen. Vandaag heb ik speciaal voor u uit ons ruim assortiment de nieuwste aanwinst van Per Nilsson “Jij, jij en jij” gekozen.

We nieuwe roman van Per Nilsson ‘Jij, jij en jij’ is net uit. Het is een amusante maar bijtende en confronterende roman geworden over liefde en dood.

Wat boeit de lezer het meest wanneer ze een boek lezen ? Natuurlijk, het genre ! Liefde is een belangrijk thema van het boek. De heftige, slopende liefde tussen Zarah en Victor, de onbeantwoorde liefde van Nils voor Zarah en van Mia voor Zarah ! De dood is ook een belangrijk gegeven in het verhaal. Nils is geobsedeerd door de dood, zo zeer zelfs dar hij zich levend wil laten begraven. Anon denkt dat hij de zoon van God is en daardoor onsterfelijk. Zarah speelt met de dood, ze daagt haar agressieve vriendje Victor tot het uiterste en wordt maar op het nippertje – toevallig – gered door Anon. Een zoektocht naar je eigen identiteit, je eigen weg is een laatste hoofdthema in ‘Jij, jij en jij’. Elk van de personages maakt in de paar maanden dat het boek beschrijft een ontwikkeling door die een stap vormt in de richting van volwassenheid.

De lezer gaat natuurlijk ook op zoek naar de personages in het verhaal. In dit verhaal kom je daar al snel achter.

Anon : Anon is 12 jaar en leeft in zijn eigen wereld. Hij heeft geen contact met zijn klasgenoten. Hij denkt dat zijn vader een god is, en hijzelf onsterfelijk. Hij draagt laarzen omdat de grond vol stralingen zit en de laarzen hem daartegen beschermen, denkt hij. Hij wordt gepest op school omdat hij zo anders is. Hij droomt de hele dag, op straat loopt hij regelmatig tegen een lantaarnpaal omdat hij met zijn gedachten ver weg is. Als hij de portemonnee van Zarah vindt, droomt hij over haar. Hij wordt uitgenodigd voor het klassenfeest omdat zijn kasgenoten er een toneelstukje willen opvoeren waarin ze hem belachelijk maken. Dit feest vormt een keerpunt in Anons leven. Hij raakt bevriend met Magdalena en geeft de portemonnee van zijn droomvriendinnetje terug in ruil voor een echte vriendschap met Magdalena. Maar met Zarah behoudt hij een goede band.

Zarah : Zarah is een mooi meisje van 17 jaar. Ze houdt van Victor, een Turkse jongen die heel dominant en bezitterig is. Zarah vindt het leuk om hem uit te dagen, om te kijken hoe ver ze kan gaan. Het leven en haar relatie is een spelletje voor haar. Haar vriendschap met Mia dreigt op de klippen te lopen als ze merkt dat Mia verliefd is op haar en z emet Mia hetzelfde spelletje moet spelen als ze met Victor doet. Uiteindelijk lopen de spanningen tussen Zarah en Victor op tot een climax en is Zarah vrij. Haar vriendschap met Mia wordt hersteld en ze heeft er 2 nieuwe vrienden bij : Nils en Anon.

Nils : Nils is een dromerige, intelligente student wiskunde van 20 jaar. Hij en zijn ebste vriend Hannes praten en filosoferen graag over het leven, de zin ervan en over de dood. In het begin van het verhaal zoekt Nils naar mogelelijkheden om te weten te komen hoe het is om dood te zijn. Zijn motto op dat moment is “To know life, you must know death, to know life, you must die “. Eerst brengt Nils een nacht door in een doodskist in een begrafenisonderneming. Dan, met hulp van zijn vriend Hannes, wordt hij gedurende bijna 2 uur levend begraven. Hierna ziet Nils in dat hij niet dood wil : hij wil leven ! Door deze ervaringen is zijn angst en fascinatie voor de dood afgenomen. Zijn nieuwe motto is dan ook “ Eerst leef je. Dan ga je dood. Er is niets om bang voor te zijn.”.

Sommige lezers interesseren zich voor de symboliek van een verhaal. In ‘Jij, jij en jij” lees je over 3 jongeren die elk afzonderlijk op zoek zijn naar hun eigen identiteit. Dat lukt ze ook, ieder op zijn eigen manier. En dat brengt ze uiteindelijk bij elkaar. Elk personage heeft zijn eigen motto in het boek dat goed bij hem of haar past. Het motto van Anon luidt “Mijn vader is een god. Mijn moeder is een gewone vrouw, maar mijn vader is een god.”. Het motto van Zarah luidt “Je wilt mijn hart, zeg je. En wat krijg ik daarvoor terug? Woorden. Wat heb ik aan jouw mooie woorden?”. Het motto van Nils luidt “Eerst leef je. Dan ga je dood. Er is niets om bang voor te zijn.”. Heel opmerkelijk in deze topper van Per Nilsson is zijn schrijfstijl en het perspectief dat in het verhaal aanwezig is. Per Nilsson heeft een heldere, duidelijke schrijfstijl, waardoor het verhaal – dat in opbouw redelijk ingewikkeld in elkaar zit – toch goed leesbaar is. Een personage heeft zijn eigen hoofdstuk en zijn eigen manier van vertellen. Elk hoofdstuk van Nils begint met een regel uit een boek dat hij leest : The Quest. Het citaat “But is you find your angel,follow her,don’t let her disappear, don’t let her fly away” staat boven het hoofdstuk waarin Nils besluit om Zarah te volgen naar Italië. Soms breekt de schrijver in : hij spreekt de hoofdpersoon aan en er ontstaan een gesprek tussen de schrijven en de hoofdpersoon. “He jij. Ja jij Zarah. Misschien moet je een beetje voorzichtig zijn. Houd je maar een beetje rustig. Misschien speel je wel met vuur. Ik weet het.”.
Niet alleen wij, de medewerkers van Sarahs Teleshop, beweren dat “Jij, jij en jij” van Per Nilsson een echte aanrader is, de kritieken zijn lovend…
- Het literaire gehalte is hoog, zonder dat het hoogdravend wordt. Het gaat diep, zonder opvallend te graven. De 3 hoofdpersonen zijn neergezet met veel oog voor detail. Dat maakt het geloofwaardig.
- Door het gebruik van hints, suggestief taalgebruik, veel symbolen en parallellen is er een sublieme spanningsboos gecreëerd.

Naast een scherpe prijsstelling kunt u bij ons altijd terecht voor een gedegen advies waarin u als klant centraal staat. Sarahs Teleshop is voor nadere informatie en bestellingen bereikbaar op het volgende nummer : ( 079 ) 351 60 42
En vergeet niet “Kwaliteit hoeft niet duur te zijn !”
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Muziek Tiesto - Just Be [20.05.2004]
M. Arnoldi
12 06-05-2004 23:03
Muziek Dillinger escape plan
86dagreed
98 19-08-2003 15:23
Muziek welke liedjes wil je op je begravenis?
Belle
248 08-12-2002 20:30
Vrije tijd F1 Manager spel! (doe mee)
Verwijderd
204 14-10-2002 15:04
Liefde & Relatie Wanneer een meisje zoenen
16Maarten16
30 30-08-2002 02:20
Lifestyle De nieuwe trends!
*MEGAN*
59 14-06-2002 20:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:30.