Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-06-2002, 21:26
Kupu
Kupu is offline
Kheb dus een account bij endoria.net, inclusief gastenboek. Maar nu krijg ik als ik een berichtje wil plaatsen een 500 internal server error.

Hoe komt dit? En wat moet ik hier als endoria-gebruiker invullen: $guestbookreal = "/home/yourname/public_html/guestbook.htm". Bij home en yourname dus? Mijn accountnaam is pagodesteen
Oud 03-06-2002, 21:50
Verwijderd
ik zou een php gastenboek gebruiken
sneller, makkelijker

en de beheerders waarderen dat ook meer
Met citaat reageren
Oud 03-06-2002, 21:58
pietje63
pietje63 is offline
Citaat:
McLaren schreef:
ik zou een php gastenboek gebruiken
sneller, makkelijker

en de beheerders waarderen dat ook meer
tja, ze bieden niet voor niets cgi aan
ik wilde net naar jouw site doorverwijzen, maar dat heeft denk ik geen zin, want jij weet het kennelijk dus ook niet

500 is dacht ik een parse fout, maar weet niet zeker
Oud 03-06-2002, 22:59
Manuzhai
Manuzhai is offline
/home/endoria/askama/public_html/dirvanguestbook/guestbook.htm
Oud 03-06-2002, 23:01
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
pietje63 schreef:
tja, ze bieden niet voor niets cgi aan
Wel hoor.
Oud 04-06-2002, 07:35
Verwijderd
CGI word als service aangeboden maar kost veel meer load dan een php script.

het zal zo iets worden:
/home/endoria/<naam>/public_html/cgi-bin/gastenboek.pl
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 08:14
Kupu
Kupu is offline
Citaat:
McLaren schreef:

het zal zo iets worden:
/home/endoria/<naam>/public_html/cgi-bin/gastenboek.pl
OK thnx allemaal. En ik zal nog maar even verder gaan zoeken naar een php-gastenboek denk ik.
Oud 04-06-2002, 08:24
Verwijderd
hint: www.hotscripts.com

Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 08:27
Verwijderd
Citaat:
Kupu schreef:

OK thnx allemaal. En ik zal nog maar even verder gaan zoeken naar een php-gastenboek denk ik.
PHP == Perl voor beginners...

Schrijf (of zoek) zelf een gastenboek in Perl.
Perl ==
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 08:46
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef:

Schrijf (of zoek) zelf een gastenboek in Perl.
Perl ==
Perl ==
PHP == er
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 09:01
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
eddie schreef:
Klets geen onzin. PHP is voor het web, Perl is bedoeld voor shellscript-achtige dingen. Consequently is het voor webdingen veel makkelijker PHP te gebruiken (behalve voor dingen die een constant draaiend script gebruiken, of heel erg veel filedata moeten verwerken).
Oud 04-06-2002, 09:11
Verwijderd
Citaat:
Manuzhai schreef:
Klets geen onzin. PHP is voor het web, Perl is bedoeld voor shellscript-achtige dingen. Consequently is het voor webdingen veel makkelijker PHP te gebruiken (behalve voor dingen die een constant draaiend script gebruiken, of heel erg veel filedata moeten verwerken).
PHP is (onder andere) afgeleid van Perl.
Citaat:
PHP is an HTML-embedded scripting language. Much of its syntax is borrowed from C, Java and Perl with a couple of unique PHP-specific features thrown in. The goal of the language is to allow web developers to write dynamically generated pages quickly.
Bron: http://www.php.net/manual/en/faq.gen...q.general.what

Perl is afgeleid van C en unixcommando's (en nog een paar andere talen)
Citaat:
Perl is a high-level programming language with an eclectic heritage written by Larry Wall and a cast of thousands. It derives from the ubiquitous C programming language and to a lesser extent from sed, awk, the Unix shell, and at least a dozen other tools and languages. Perl's process, file, and text manipulation facilities make it particularly well-suited for tasks involving quick prototyping, system utilities, software tools, system management tasks, database access, graphical programming, networking, and world wide web programming. These strengths make it especially popular with system administrators and CGI script authors, but mathematicians, geneticists, journalists, and even managers also use Perl. Maybe you should, too.
Bron: http://www.perldoc.com/perl5.6.1/pod...#What-is-Perl-

Ik heb eigenlijk geen idee wat ik met deze post wil zeggen
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 09:24
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef:
Ik heb eigenlijk geen idee wat ik met deze post wil zeggen

ik ook niet..
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 12:43
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
eddie schreef:

Grote onzin. Perl is bedoelt als algemene scripttaal, terwijl PHP specifiek voor webomgevingen ontwikkeld is. Daardoor is het veel makkelijker om in PHP een MySQL database te benaderen, of images te bewerken. PHP heeft een gigantische API, bij Perl moet je alles zelf doen.

Verder is de syntax van Perl gewoon een goed voorbeeld van hoe het niet moet. PHP heeft gewoon een simpele duidelijke syntax overgenomen die half de wereld toch al snapt.

Bovendien is er niets dat in Perl wel, en in PHP niet kan. Dat Perl voor beginners slaat helemaal nergens op.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 12:43
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
eddie schreef:

Waarop baseer je dat? PHP leent de standaard C/C++/Java syntax. Hoezo is PHP dan op perl gebaseerd?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 12:44
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
McLaren schreef:
Je hebt ook perl modules, en PHP kan ook als CGI geinstalleerd zijn. Grote onzin dus.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef:

Je hebt ook perl modules, en PHP kan ook als CGI geinstalleerd zijn. Grote onzin dus.
Ik bedoelde als service in de zin van dat je de mogelijkheid hebt om het te gebruiken als je wilt

Laatst gewijzigd op 04-06-2002 om 12:50.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 12:57
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
McLaren schreef:

Ik bedoelde als service in de zin van dat je de mogelijkheid hebt om het te gebruiken als je wilt
Je zegt dat Perl trager is dan PHP, en dat is gewoon onzin. CGI != Perl kerel.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 13:34
Verwijderd
Perl is vrijwel altijd sneller dan PHP omdat (bijna) alles maar één keer geparsed hoeft te worden. Als je in een loop zit maakt dat heel veel uit natuurlijk.

Bij MOD_Perl (de "niet-CGI" variant van Perl) is het zelfs zo dat scripts bij het uploaden één keer worden geparsed (of "gecompiled" zoals veel mensen het noemen, maar dat is niet helemaal waar), en daarna niet weer.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 13:58
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Chip Zero schreef:
Perl is vrijwel altijd sneller dan PHP omdat (bijna) alles maar één keer geparsed hoeft te worden. Als je in een loop zit maakt dat heel veel uit natuurlijk.
Waar haal je die onzin vandaan? PHP wordt net zo goed maar een keer geparsed. Zou ook wel volkomen achterlijk zijn dit vaker dan een keer te doen.

Citaat:

Bij MOD_Perl (de "niet-CGI" variant van Perl) is het zelfs zo dat scripts bij het uploaden één keer worden geparsed (of "gecompiled" zoals veel mensen het noemen, maar dat is niet helemaal waar), en daarna niet weer.
Perl kan code omzetten in bytecode, PHP kan dat ook. Dus?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 14:05
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef:
Waar haal je die onzin vandaan? PHP wordt net zo goed maar een keer geparsed. Zou ook wel volkomen achterlijk zijn dit vaker dan een keer te doen.
Umm ja.. ik lees inderdaad net dat PHP 4 dat nu ook kan... In dat geval zal het snelheidsverschil nog maar weinig uitmaken... En moet Perl het dus vooral van de extra mogelijkheden als uitgebreidere regexps hebben...
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 14:40
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
eddie schreef:
Je bron zegt slechts dat de syntax is afgeleid van Perl (en dat is gewoon standaard syntax, zoals elke zichzelf respecterende taal die gebruikt ).

Citaat:
Chimera schreef:
Grote onzin. Perl is bedoelt als algemene scripttaal, terwijl PHP specifiek voor webomgevingen ontwikkeld is. Daardoor is het veel makkelijker om in PHP een MySQL database te benaderen, of images te bewerken. PHP heeft een gigantische API, bij Perl moet je alles zelf doen.

Verder is de syntax van Perl gewoon een goed voorbeeld van hoe het niet moet. PHP heeft gewoon een simpele duidelijke syntax overgenomen die half de wereld toch al snapt.

Bovendien is er niets dat in Perl wel, en in PHP niet kan. Dat Perl voor beginners slaat helemaal nergens op.
Dat zei ik.
Oud 04-06-2002, 14:48
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef:

Verder is de syntax van Perl gewoon een goed voorbeeld van hoe het niet moet.

Leg uit
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 15:08
Verwijderd
Citaat:
Manuzhai schreef:
Citaat:
eddie schreef:
Je bron zegt slechts dat de syntax is afgeleid van Perl (en dat is gewoon standaard syntax, zoals elke zichzelf respecterende taal die gebruikt ).
PHP is ooit begonnen als een alternatieve manier om Perl aan te roepen: met <? en ?> om de code aan te geven in plaats van gewoon code met HTML erin. Nog steeds worden dingen als regular expressions en splitten uitbesteed aan Perl, waarbij je niet eens de volledige controle over de syntax hebt. Geen gepreparsde regexps in een array kunnen zetten zoals in Perl en een heel indirecte aanroep zijn het gevolg.

En omdat Perl een voor meer bedoelt is dan alleen webdeveloping, is het modulair. Dus als je bijvoorbeeld een URL wilt unescapen, dan geef je eerst op dat je de module URI::Escape wilt gebruiken, waarna je dan met uri_unescape kunt unescapen. Zoiets zit er echt wel in, alleen functies als nl2br zul je echt niet vinden in Perl, da's echt iets voor beginners (die nog helemaal niets van regexps weten, ookal vind je die in elke tutorial). Vind je het gek dat ze PHP "Perl voor beginners" noemen...
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 19:45
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
Chip Zero schreef:
PHP is ooit begonnen als een alternatieve manier om Perl aan te roepen: met <? en ?> om de code aan te geven in plaats van gewoon code met HTML erin. Nog steeds worden dingen als regular expressions en splitten uitbesteed aan Perl, waarbij je niet eens de volledige controle over de syntax hebt. Geen gepreparsde regexps in een array kunnen zetten zoals in Perl en een heel indirecte aanroep zijn het gevolg.
Helemaal niet. PHP is begonnen als een taal om op simpele wijze wat interactiviteit in een site te bouwen... Rasmus Lerdorf heeft toen in C wat shit geschreven die dingen tussen <? en ?> parsete. Hij noemde die paar simpele functies (een mSQL interface, wat standaard functies om het maken van een guestbook makkelijk te maken) PHP/FI. Later evolueerde dat naar PHP 3, waarna de Zend Engine werd gebouwd door Zeev Suraski en Andi Gutmans, waaromheen PHP 4 en alle extensies daarvoor werden gebouwd. PHP heeft nooit iets met Perl te maken gehad (behalve dat het doel misschien deels op elkaar lijkt), JUIST omdat Rasmus Perl te moeilijk vond voor de dingen die hij wilde doen.
Oud 04-06-2002, 20:17
Verwijderd
Citaat:
Manuzhai schreef:
Helemaal niet (...) PHP heeft nooit iets met Perl te maken gehad (behalve dat het doel misschien deels op elkaar lijkt), JUIST omdat Rasmus Perl te moeilijk vond voor de dingen die hij wilde doen.
Er zijn anders vele verhalen die het tegendeel beweren...
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 20:19
Verwijderd
Citaat:
Manuzhai schreef:
PHP heeft nooit iets met Perl te maken gehad (behalve dat het doel misschien deels op elkaar lijkt), JUIST omdat Rasmus Perl te moeilijk vond voor de dingen die hij wilde doen.
Uuhmm...
'Perl te moeilijk vond'...
Geef je hier niet aan dat PHP Perl voor beginners is?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 20:28
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
eddie schreef:

Uuhmm...
'Perl te moeilijk vond'...
Geef je hier niet aan dat PHP Perl voor beginners is?
Moeilijk als in omslachtig. Een gozer die z'n eigen parser schrijft kan ECHT wel een beetje Perl kloppen hoor
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 01:07
Manuzhai
Manuzhai is offline
http://www.php-center.de/en-html-manual/history.html

Okay, hij schreef kennelijk de allereerste versie in Perl, maar daarna is ie overgegaan op C.
Oud 06-06-2002, 01:23
Questor
Questor is offline
Perl is voor baardige mannen met geitenwollen sokken en sandalen die achter hun BSD machine het laatste beetje automatisering in hun beheer willen pompen (houdt dan ook zijn mond over z'n Perl scripts)

Melig testje beiden drukken "test!" af... simpele Content header + TEST\n wordt geprint....

Finished 4000 requests
Server Software: Apache/1.3.24
Server Hostname: www.endoria.net
Server Port: 80

Document Path: /cgi-bin/test.pl
Document Length: 6 bytes

Concurrency Level: 20
Time taken for tests: 27.037 seconds
Complete requests: 4000
Failed requests: 0
Broken pipe errors: 0
Total transferred: 796000 bytes
HTML transferred: 24000 bytes
Requests per second: 147.95 [#/sec] (mean)
Time per request: 135.19 [ms] (mean)
Time per request: 6.76 [ms] (mean, across all concurrent requests)
Transfer rate: 29.44 [Kbytes/sec] received

Finished 4000 requests
Server Software: Apache/1.3.24
Server Hostname: www.endoria.net
Server Port: 80

Document Path: /test.php
Document Length: 6 bytes

Concurrency Level: 20
Time taken for tests: 11.972 seconds
Complete requests: 4000
Failed requests: 0
Broken pipe errors: 0
Total transferred: 808404 bytes
HTML transferred: 24012 bytes
Requests per second: 334.11 [#/sec] (mean)
Time per request: 59.86 [ms] (mean)
Time per request: 2.99 [ms] (mean, across all concurrent requests)
Transfer rate: 67.52 [Kbytes/sec] received

Laatst gewijzigd op 06-06-2002 om 01:41.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 07:29
dystopia
dystopia is offline
Da's heel leuk ja, dat is cgi/perl. En hoe zit het met cgi/c? Want dat is precompiled
Oud 06-06-2002, 07:49
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 08:16
pietje63
pietje63 is offline
het gaat er toch niet om welke taal het 'stoer' is om te gebruiken
maar het gaat erom wat je er uiteindelijk mee kan; volgens mij is er niets tegen een makkelijke taal, die veel kan, en nog een standaard is ook
Oud 06-06-2002, 08:33
Verwijderd
Citaat:
pietje63 schreef:
het gaat er toch niet om welke taal het 'stoer' is om te gebruiken
maar het gaat erom wat je er uiteindelijk mee kan; volgens mij is er niets tegen een makkelijke taal, die veel kan, en nog een standaard is ook
Naar mijn id gaat het ook wel om de load en om de snelheid
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 08:42
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
McLaren schreef:

Bij een prive gastenboek van een kleine site boeit dat vrij weinig. Bij een groot gastenboek mogelijk wel. Bijv. zo'n condoleanceregister van een bekende NLer die gestorven is (denk aan o.a. recenetelijk: De Graaf, Fortuyn, Brood).
Oud 06-06-2002, 08:47
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:

Bij een prive gastenboek van een kleine site boeit dat vrij weinig. Bij een groot gastenboek mogelijk wel. Bijv. zo'n condoleanceregister van een bekende NLer die gestorven is (denk aan o.a. recenetelijk: De Graaf, Fortuyn, Brood).
Gaat niet om 1 persoon..
Maar als alle personen op endoria dat gaan doen...
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 10:23
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:
Da's heel leuk ja, dat is cgi/perl. En hoe zit het met cgi/c? Want dat is precompiled
Inderdaad... Vergelijk het nu eens mod_perl of vergelijk cgi php met cgi perl. Of probeer het eens met een script dat ook daadwerkelijk wat doet (vergelijk een dos batch file met een C programma dat alleen een tekstje op het scherm zet en dan wint ook de batch file, en da's voor echte applicaties wel anders). En er zijn genoeg tests die het tegendeel bewijzen... [of zoals een wijze man ooit zei: "Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true. Facts schmacts."]
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 22:00
* ^_^ *
* ^_^ * is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Grote onzin. Perl is bedoelt als algemene scripttaal, terwijl PHP specifiek voor webomgevingen ontwikkeld is.
php-gtk. daarmee kan je programmas in PHP schrijven met gtk-bindings, dus opdat je een grafisch php-programmatje hebt
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 22:04
* ^_^ *
* ^_^ * is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Nope is zo, PHP gebruik veel minder cpu-load dan cgi
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 22:11
Verwijderd
Citaat:
* ^_^ * schreef:
Citaat:
Chimera schreef:
Nope is zo, PHP gebruik veel minder cpu-load dan cgi
Zeg dan niets... PHP heb je in cgi-vorm, Perl kan cgi zijn, java, whatever.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 09:21
* ^_^ *
* ^_^ * is offline
Citaat:
Chip Zero schreef:
Zeg dan niets... PHP heb je in cgi-vorm, Perl kan cgi zijn, java, whatever.
PHP zonder cgi bedoelde ik dus "pure" php
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 10:02
Verwijderd
Citaat:
McLaren schreef:
Even iets opklaren: PHP4 met de Zend compiler is net zo snel, als niet sneller, dan PERL.

PHP4 is, zoals al vaker geopperd in deze topic; voornamelijk gericht op webdevelopment en als zodanig de beste keus. Dit aangezien de korte leer- en ontwikkelingstijd en uitgebreide API.

PERL is meer all-round en geschikt voor allerlei scripting. Je kan met PERL doorgaans meer dan met elk ander shell-script, vandaar dat je het ook vaak terug zult vinden op allerlei *NIX systemen (zij het als configuratiescript, periodieke onderhoudscripts, etc, etc)..

#!/usr/bin/perl

En als laatste opmerking: zowel de PERL als PHP syntax erft oorspronkelijk van C. Je had eerst C .. dan kwam PERL voor specifieke toepassingen .. en veel later kwam PHP pas in beeld. PHP heeft ook dingen van PERL overgenomen.

C/ya
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten