Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-04-2005, 07:07
dragonrider
dragonrider is offline
Ik gebruik samen met iemand anders een vpn verbinding. Nu is t zo dat als ik de server ben en de ander logt in dan heeft die ander opeens geen internetverbinding meer. Nu las ik ergens dat je de optie "Standaard-Gateway in extern netwerk gebruiken" uit moest vinken. Als je dit gedaan hebt dan heeft die ander idd nog wel internet en je kan elkaar ook nog wel gewoon pingen. Maar een lan game zoals warcraft 3 kan dan opeens geen verbinding meer maken. Hoe kan dit?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-04-2005, 14:20
dragonrider
dragonrider is offline
uhm, wat doet dit in hardware eigenlijk, kan t even naar software verplaatst worden?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 04:16
Enlightenment
Enlightenment is offline
Your wish is My command
Oud 26-04-2005, 04:23
Enlightenment
Enlightenment is offline
Wat betreft je vraag. Het is goed om te begrijpen wat een default gateway precies is.

Een computer heeft een IP adres, laten we zeggen 10.0.0.20. En een subnet mask zoals 255.255.255.0. Dat laatste houdt in dat alles van 10.0.0.1 tot en met 10.0.0.255 als "lokaal" beschouwd wordt. Als jij een pakketje wilt sturen naar 10.0.0.4 gebeurt dat direct. Wil je iets sturen naar 62.43.145.77 (een website bijvoorbeeld) dan valt dit buiten het huidige netwerk. Alle pakketten die niet in het huidige lokale netwerk passen, worden gestuurd naar de default gateway, ook wel default route genoemd.

Een gateway is iets wat tussen twee (of meer) netwerken in staat. Het mooiste voorbeeld van een gateway is een hardware router: daar waar je je internet mee deelt. Immers als jij iets stuurt naar 62.43.145.77, dan moet het naar die router toe, die stuurt het vervolgens door.

Default gateway is dus de computer/IP adres waar alle netwerkpakketjes naartoe moeten die buiten het lokale netwerk vallen.

Nu VPN: VPN is een techniek om je LAN uit te breiden over internet. Jij thuis hebt een LAN, en een vriend van je heeft een LAN. Via VPN kun je deze twee LANs koppelen. Dan moet je wel zorgen dat je default gateway ongewijzigd blijft. Het 'internetten' verloopt immers via de oude verbinding (je router bijvoorbeeld). Ik heb gene ervaring met Windows icm VPN, dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen. Maar mij lijkt dat je de optie "Standaard-Gateway in extern netwerk gebruiken" uit moet vinken omdat je je default gateway ongewijzigd wilt laten. Je voegt alleen static routes toe, die onder je LAN gaan vallen.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Oud 02-05-2005, 19:08
dragonrider
dragonrider is offline
Ik snap t nu wel wat beter iig. Maar al laat je de standaard gateway ongeweizigd dan kan je elkaar wel gewoon pingen. En internet doet t ook gewoon. Maar in een lan game kan je elkaar niet meer zien. Dat is wel een beetje vreemd opzich, maar daarvoor heb ik dus nog geen oplossing gevonden.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 20:42
Verwijderd
Je zou ook eens kunnen kijken naar Hamachi.

Een VPN progje dat erg goed werkt. Eenvoudig, maar functioneel.

http://www.hamachi.cc
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten