Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-04-2005, 20:11
Verwijderd
Pas geleden had ik een thread gemaakt over een error tijdens het opstarten:http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1158329

Deze error vond alleen soms plaats, dus na een reboot deed hij het meestal weer maar dat is nu niet meer het geval.

Hij zegt steeds dat hij mijn Pri Master niet kan vinden en als er staat dat hij hem wel vindt, en dus doorgaat met opstarten, dan begint er iets in mijn computer te tikken en loopt hij vast voordat ik ingelogd ben.

Ik heb tot nu toe 1x kunnen inloggen en hij gaf een error dat hij het bestand nvcpl.dll niet heeft kunnen initialieren, en vervolgens, je raadt het al, liep hij wederom vast.

Is mijn hardeschijf overleden of is er nog hoop?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-04-2005, 22:50
twain4me
twain4me is offline
het tikkende geluid is de kop die keer op keer zijn plaats "zoekt" op de disk. Een zeer slecht teken. Schijven die dit doen zijn over het algemeen tendode opgeschreven. (als ze dat al niet zijn)
Met citaat reageren
Oud 30-04-2005, 00:09
Verwijderd
Even naar de website van de fabrikant van de schijf gaan en een diagnose utility downloaden. Dan weet je het zeker.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2005, 10:15
Verwijderd
Enig idee waar ik kan vinden welk merk mijn hardeschijf is?
(ben een leek )
Met citaat reageren
Oud 30-04-2005, 10:46
Verwijderd
Zeker ook niet zelf gekocht dan

Of een Dell/Compaq-PC gekocht, daar vermelden ze ook niet het merk van de harde schijf, terwijl dat van groot belang is. Klantvriendelijk

Maar goed. Het merk van je harde schijf kun je zien bij het opstarten van de computer. Dan staat er iets in de geest van 'Primary master: xxxxxxxx'. Dat is merk en type van je harde schijf. Waarschijnlijk gaat het te snel om dat te zien, dan moet je even op DEL drukken om het bios in te gaan. Daar kun je bij de Standard CMOS setup als het goed is ook wel het merk/type zien.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2005, 11:54
Jolt
Jolt is offline
Kast open schroeven, staat daar ook op.
Anders via Everest checken.
Oud 30-04-2005, 12:02
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Jolt schreef op 30-04-2005 @ 12:54 :

Anders via Everest checken.
dat zal lastig gaan
Met citaat reageren
Oud 30-04-2005, 13:29
Verwijderd
En om nou iemand die zelf zegt een leek te zijn zijn kast te laten openschroeven...
Met citaat reageren
Oud 30-04-2005, 14:17
Verwijderd
Had hem gister opengeschroefd, kabeltjes aangeduwd en beetje schoongemaakt maar hielp niets.

Maar hij vindt mijn pri master niet (not detected) dus kan ik ook niet echt zien welk merk het is

Zal maar eens gaan proberen dan ^^

Hij staat nu trouwens wel aan maar hij kan die nvcpl.dll niet initialiseren en mijn IP adres is 0.0.0.0 en mijn bij software staat er dat mijn Nvidia drivers al verwijdert zijn terwijl hij nog wel in de software lijst staat, ofzoiets.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2005, 15:03
Verwijderd
Wacht even, je kunt dus af en toe nog opstarten? Als je in Windows bent moet je dan eventjes rechtklikken op Deze computer -> eigenschappen -> en dan bij Disk drives kijken wat daar staat. Als je XP hebt zie je daar iig het typenummre van je schijf en meestal oko het merk.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2005, 15:28
Verwijderd
Apparaatbeheer kan ik niet komen; er staat dat ik geen toegang tot mmc.exe heb maar ik ben admin dus da's nogal wazig.

Tijdens het opstarten stond er

Citaat:
Pri Master...IDE Hard Disk
Met citaat reageren
Oud 30-04-2005, 21:49
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-04-2005 @ 14:29 :
En om nou iemand die zelf zegt een leek te zijn zijn kast te laten openschroeven...
En dan het serie nummer/model van de hardeschijf op te zoeken, moet toch kunne?

Mits hij niet goed weg verstopt zit in een hdd rack.
Oud 30-04-2005, 21:54
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 30-04-2005 @ 22:49 :
En dan het serie nummer/model van de hardeschijf op te zoeken, moet toch kunne?

Mits hij niet goed weg verstopt zit in een hdd rack.
Daar zit hij wel in.
(blok ijzer er omheen)
Met citaat reageren
Oud 30-04-2005, 22:07
Jolt
Jolt is offline
Kijk, dan zou ik er niet aan kloten, dan kan je hem kapot maken.
Naja zoveel is het eigenlijk ook niet:

- Stroom van je pc halen
- Kabeltjes los halen
- Uit het rackje schuiven (Mits het een klick systeem is, 90% van de gevallen wel. Anders los schroeven)
- Nummer/merk lezen en opschrijven
- Terug zetten
- Kabeltje terug hangen
- Stroom erop
- Gaan met die banaan.

Als je jezelf niet vertrouwd zou ik gewoon iemand met verstand er naar toe laten kijken.
Oud 01-05-2005, 18:29
CrazY G
CrazY G is offline
ik heb ook een probleem met mn hardeschijf, ik post het maar in dit topic.
Als ik me HD aansluit en me pc opstart dan krijg ik een melding wat je ook krijgt als er helemaal geen HD is aangesloten.
Weet niet precies wat er in die melding staat, maar doet er niet toe.
Is deze harde schijf definitief dood, of kan hij nog gemaakt worden bij een computerzaak?
Oud 01-05-2005, 20:08
Verwijderd
Harde schijven worden in de regel niet gerepareerd. Het is voor de fabrikant goedkoper om een volledig nieuwe schijf uit te leveren dan om een technicus er een halfuur naar te laten kijken. Een detaillist kan helemaal niet op eigen houtje een harde schijf repareren.

Maar goed, dat terzijde. In het geval dat het lijkt alsof je schijf niet meer aangesloten moet je het volgende doen. Eerst controleren of alle kabels goed zijn aangesloten en of er stroom staat op de molexconnector (gaat de schijf draaien?). Sluit ook een probleem met je moederbord uit door de schijf op een andere controller aan te sluiten. En ga even spelen met de master/slave-jumpers.

Als je ook met het diagnoseprogramma van de fabrikant van de schijf ook de schijf niet kunt vinden, dan zou ik wel concluderen dat hij stuk is. Je kunt overigens een hoop afleiden uit het geluid van de schijf. Bedenk dat defecten van de electronica van de schijf veel onwaarschijnlijker zijn dan defecten van de mechanische onderdelen. Dus als je hem wel goed hoort opspinnen en geen vreemde kopgeluiden oid hoort, moet je de mogelijkheid van een brak moederbord niet uitsluiten.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 20:20
Verwijderd
De rare piepende en tikkende geluiden zijn over, hij start inmiddels weer normaal op maar mijn hele computer is nu wel naar de kloten.

Apparaatbeheer kan ik niet komen (toegang tot mmc.exe geweigerd), hardware toevoegen kan niet omdat er staat dat ik niet 2 hardware-onderdelen tegelijk kan toevoegen, mijn IP adres staat op 0.0.0.0 en mijn Nvidia drivers zijn ineens niet meer geïnstalleerd én hij kan nvcpl.dll niet meer vinden.

Hoezee
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 21:25
Verwijderd
Je zult toch echt moeten weten wat het merk van je schijf is. Haal 'm desnoods uit je kast, maar je moet weten welk merk het is. Anders kun je geen diagnoseprogramma draaien en zonder foutcode van een diagnoseprogramma neemt sowieso een fabrikant je spul niet terug.

Overigens, hoe oud is die schijf? Als hij ouder is dan drie jaar zou ik 'm sowieso weggooien, want dan zit er sowieso geen garantie meer op en een tikkende schijf is gewoon onbruikbaar, ook al lijkt hij nu weer te 'werken'.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 23:12
Greenbird
Greenbird is offline
NvCPL.dll staat voor Nvidea Control Panel. een bestand wat hoort bij de Nvidea Display Adapter (je videokaart dus). dit bestand bevat instellingen (en laad) het nvidea control panel tijdens het opstarten, waar je ook je instellingen kunt aanpassen.

wel even opletten.
de normale locatie van dit bestand (NcCPL.dll) is als volgt:
Windows 95/98/ME --> "C:\WINDOWS\SYSTEM\"
Windows NT/2000 --> "C:\WINNT\SYSTEM32\"
Windows XP --> "C:\WINDOWS\SYSTEM32\"

geeft je foutmelding aan dat het bestand wordt gezocht op een andere locatie, dan kan het namelijk ook een virus of spyware zijn.
(scannen dus).
Oud 02-05-2005, 05:58
Verwijderd
Citaat:
Greenbird schreef op 02-05-2005 @ 00:12 :
NvCPL.dll staat voor Nvidea Control Panel. een bestand wat hoort bij de Nvidea Display Adapter (je videokaart dus). dit bestand bevat instellingen (en laad) het nvidea control panel tijdens het opstarten, waar je ook je instellingen kunt aanpassen.

wel even opletten.
de normale locatie van dit bestand (NcCPL.dll) is als volgt:
Windows 95/98/ME --> "C:\WINDOWS\SYSTEM\"
Windows NT/2000 --> "C:\WINNT\SYSTEM32\"
Windows XP --> "C:\WINDOWS\SYSTEM32\"

geeft je foutmelding aan dat het bestand wordt gezocht op een andere locatie, dan kan het namelijk ook een virus of spyware zijn.
(scannen dus).
Mijn Nvidia geeft ook een error tijdens het opstarten (code 10: apparaat start niet op).

De drivers zijn ineens weg

Oh en mijn schijf is ongeveer 3 jaar oud als ik me niet vergis..dus zal dan toch maar keer een nieuwe gaan halen maja, ik heb het al niet zo ruim op het moment met geld dus dat wordt hopen dat het achteraf niet mijn moederbord blijkt t ezijn.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2005, 07:18
Greenbird
Greenbird is offline
Waarschijnlijk moet je de driver(s) van de videokaart nog installeren. Die staan meestal op de cd met drivers die bij het moederbord geleverd is.
Het kan ook zijn dat je aparte software hebt om je video-kaart
te installeren

Als je die cd niet (meer) hebt, zoek dan op de website van de leverancier (het merk) van het moederbord.
Oud 02-05-2005, 07:26
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Greenbird schreef op 02-05-2005 @ 08:18 :
Als je die cd niet (meer) hebt, zoek dan op de website van de leverancier (het merk) van het moederbord.
Dat laatste zou ik sowieso maar doen, want de oude drivers op de cd kun je beter niet gebruiken.
Oud 02-05-2005, 08:07
Verwijderd
Heb tijd geleden een keer mijn moederbord drivers willen updaten maar dit was niet gelukt (site was traag als de pest).

Anyway, ik heb laatst een nieuwe videokaart gekocht en daar zat een CD bij had de CD al gezocht maar kon hem niet vinden maar ik ben iig van plan om die drivers weer zo snel mogelijk te installeren.

Als dat gebeurd is dan werkt mijn computer eigelijk weer, op internet na dan
Met citaat reageren
Oud 02-05-2005, 08:26
Greenbird
Greenbird is offline
Wat voor internetverbinding heb je ADSL-LAN of gewoon telefoon ?
Oud 02-05-2005, 08:35
Jolt
Jolt is offline
Als je een nforce chipset hebt met onboard lan, en je installeert dan je nvidia chipset drivers, dan moet hij het gewoon doen.
Oud 02-05-2005, 10:49
Verwijderd
Citaat:
Greenbird schreef op 02-05-2005 @ 09:26 :
Wat voor internetverbinding heb je ADSL-LAN of gewoon telefoon ?
Kabel
Met citaat reageren
Oud 02-05-2005, 13:05
Greenbird
Greenbird is offline
Om het internet op te kunnen zijn een paar voorwaarden nodig:

je ethernet kaart (USB adapter of interne NIC) moet geinstalleerd zijn, zie Aparaatbeheer.

de computernaam moet goed staan (tabblad identificatie, bij configuratiescherm -> netwerk)

je modem moet verbinding hebben met de PC. Dit kan je checken op je modem - kijk eens of je PC ACTIVITY lampje brand of knippert. ALs deze niet brand is er geen verbinding tussen modem en PC. Dit betekend *of* dat je UTP kabel defect is, *of* dat je ethernet kaart niet is geinstalleerd

je USB adapter moet verbonden zijn met je PC. Probeer eens een ander USB poort. Als je een USB hub gebruikt, gooi die er eens tussen uit.

je modem moet natuurlijk NIET op standby staan

In een DOS venster, typ eens WINIPCFG. Bij Adapter moet staan, je USB adapter (als er PPP staat of zo, moet je dat dus even veranderen). Wat is nu je IP adres? Als het goed is, is dit NIET 0.0.0.0 of 169.x.x.x. Als je geen goed IP adres hebt, klik eens op "Alles Vrjgeven" en waneer dat klaar is op "Alles Verniewen". Krijg je nu een juist IP adres?
Oud 02-05-2005, 13:29
Verwijderd
Apparaatbeheer kan ik niet komens volgens mijn PC (geen machtiging tot toegang, ofzoiets wazigs, en dat terwijl ik gewoon admin ben met alle rechten).

Modem en router werken gewoon, want ik kan op deze computer wél op internet. (aangesloten op zelfde router)

USB werkt gewoon.

Ik weet welk IP adres het eigelijk moet zijn, deze geeft mijn router namelijk door maar deze is nogsteeds 0.0.0.0

Ik zal nu dan maar eens Ipconfig gaan checken.

EDIT: Via Deze Computer --> Eigenschappen --> Apparaatbeheer kan ik niet in apparaatbeheer komen maar via een link in een helpdesk van Windows wel, lekker wazig.

Laatst gewijzigd op 02-05-2005 om 13:39.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2005, 13:49
Verwijderd

Tja...
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 08:27
Verwijderd
Denk ik toch maar nieuwe schijf kopen en hopen dat het werkt.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 08:29
Jolt
Jolt is offline
Had je nu je lan drivers geinstalleerd?chipset en zo?
Oud 03-05-2005, 09:34
Verwijderd
De link tussen een defecte schijf en een ongeldig IP-adres is mij nu niet direct duidelijk. Voor je een misschien onnodige aankoop doet kun je toch echt beter eerst even kijken of je niet met een diagnoseprogramma kunt werken.

Desnoods download je gewoon alle verschillende: Maxtor, WD, Seagate en Hitachi, en dan gewoon kijken welk programma jouw schijf vindt.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 12:10
twain4me
twain4me is offline
mja of leer lezen. Er staat immrs niet voor niets een type nummer op het eerste bootscherm

primary master WD............... (insert een hoop nummers) is waarschijnlijk wel een westerndigital
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 12:17
Verwijderd
Citaat:
twain4me schreef op 03-05-2005 @ 13:10 :
mja of leer lezen. Er staat immrs niet voor niets een type nummer op het eerste bootscherm

primary master WD............... (insert een hoop nummers) is waarschijnlijk wel een westerndigital
Misschien is het echt een elcheapo-schijfje, hence de naam 'IDE Hard Disk'.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 12:25
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Snees schreef op 03-05-2005 @ 13:17 :
Misschien is het echt een elcheapo-schijfje, hence de naam 'IDE Hard Disk'.
waar slaat dat op. volgens de ide standaard moet elk product een "Flag" (ben ff de naam kwijt) dragen met daarin zijn indentiteit.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 13:18
Verwijderd
Dat hangt af van je bios hoor. Sommige biossen geven alleen het type en soort schijf aan, maar niet de identification string. Mijn ouwe Celeron geeft ook alleen maar aan 'Primary slave: IDE CD-ROM drive' terwijl hij op mijn eigen systeem herkend wordt als een Toshiba SD-M1402 DVD-ROM (nota bene DVD ).

Anyway, schijven zonder naam bestaan niet, maar je hebt wel biossen die die naam dus niet weergeven.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten