Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2005, 21:33
Martha*
Martha* is offline
Ik heb een vraag en hoop dat iemand met juridische kennis een beetje kan helpen.
Een oom van mij heeft een nieuwe vriendin. Nu heeft die vriendin een ex-man en daarmee een kind. Die ex-man is laatst verhuisd (erg ver weg) en wil nu dat die vriendin van mijn oom dat kind steeds naar hem brengt (en dat hij haar dan terugbrengt). Zij vindt dit echter belachelijk omdat het zijn keuze was om zo ver te gaan wonen en ze wil eventueel juridische stappen gaan nemen. Zou dit enige kans van slagen hebben?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-05-2005, 22:10
Verwijderd
Ik neem aan dat er een omgangsregeling is vastgesteld bij het uitspreken van de echtscheiding door de rechter? Ik weet niet of daar destijds een regeling is getroffen over de wijze waarop en de tijden waartijdens het kind bij elke ouder is, maar waarom zou je zelf juridische stappen gaan nemen? Ik zou eerder gewoon afwachten en die vent aan zet laten, hij komt dat kind dan maar ophalen als hij het wil zien. Waarom zou zijn ex-vrouw dat kind moeten brengen?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 10:01
Martha*
Martha* is offline
Bedankt voor je reactie.
Ik heb het verhaal alleen niet echt compleet opgeschreven want het zit namelijk zo dat die man vervelend doet.
Het is zelfs zo erg dat toen zij een keer weigerde het kind te halen, hij haar heeft ingeschreven op een school daar met de intentie haar daar te houden.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 23:01
miekmuis
miekmuis is offline
Ik denk inderdaad niet dat dat werkt. Als zij zegt dat hij het kind zelf maar moet komen halen als hij het wil zien, kan hij hetzelfde tegen haar zeggen en dan moet ze alsnog rijden, alleen dan om het kind te halen in plaats van om het kind te brengen.
Oud 15-05-2005, 23:28
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Martha* schreef op 15-05-2005 @ 11:01 :
Bedankt voor je reactie.
Ik heb het verhaal alleen niet echt compleet opgeschreven want het zit namelijk zo dat die man vervelend doet.
Het is zelfs zo erg dat toen zij een keer weigerde het kind te halen, hij haar heeft ingeschreven op een school daar met de intentie haar daar te houden.
Dan lijkt het me inderdaad dat er eens even iemand bij een jurist langsmoet om even de voorwaarden van de omgangsregelingen te laten bekijken. Als hij het kind enkele keren doelbewust houdt, is hij z'n omgangsregeling zó kwijt, weet ik van een vriendin van me.
Oud 15-05-2005, 23:39
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
offtopic: Ik vind eigenlijk dat ze niet moet zeuren en het gewoon moet doen. Ze heeft al geluk dat het kind in de basis bij haar woont terwijl de vader dat blijkbaar net zo graag wilde. De omgangsregeling is zo opgezet dat het kind veel vaker bij de moeder is dan bij de vader en dan weigert die moeder ook nog eens normaal mee te werken aan de omgangsregeling. Het argument dat hij zelf heeft gekozen om ver te gaan wonen is belachelijk, waarom zou hij zijn woonplaats moeten kiezen op grond van waar zij wil wonen terwijl zij geen rekening houdt met hem.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 23:43
Gimme more beer
Citaat:
Bloedpropje schreef op 16-05-2005 @ 00:39 :
offtopic: Ik vind eigenlijk dat ze niet moet zeuren en het gewoon moet doen. Ze heeft al geluk dat het kind in de basis bij haar woont terwijl de vader dat blijkbaar net zo graag wilde. De omgangsregeling is zo opgezet dat het kind veel vaker bij de moeder is dan bij de vader en dan weigert die moeder ook nog eens normaal mee te werken aan de omgangsregeling. Het argument dat hij zelf heeft gekozen om ver te gaan wonen is belachelijk, waarom zou hij zijn woonplaats moeten kiezen op grond van waar zij wil wonen terwijl zij geen rekening houdt met hem.
Er staat nergens dat zij geen rekening houdt met hem. Als hij wegverhuist, kun je niet van haar verwachten dat ze dat kind maar achter hem aan komt brengen. Ze zijn niet voor niets uit elkaar.
Oud 16-05-2005, 09:37
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-05-2005 @ 00:43 :
Er staat nergens dat zij geen rekening houdt met hem. Als hij wegverhuist, kun je niet van haar verwachten dat ze dat kind maar achter hem aan komt brengen. Ze zijn niet voor niets uit elkaar.
Waarom moet die vader brengen en halen? Ik snap dat niet. Die moeder kan dat toch net zo goed ook? Ik vind het redelijk als haar vraagt dat zij brengt en hij haar weer terug brengt. Dan rijden ze allebei. En zo draaien ze ook allebei voor de vervoerskosten op. Hij is al de dupe dat ie zn kind zo weinig ziet, nu moet ie ook als enige heen en weer gaan rijden. Ik vind ook dat die moeder zeurt.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 10:36
Gimme more beer
Citaat:
Chloe Siere schreef op 16-05-2005 @ 10:37 :
Waarom moet die vader brengen en halen? Ik snap dat niet. Die moeder kan dat toch net zo goed ook? Ik vind het redelijk als haar vraagt dat zij brengt en hij haar weer terug brengt. Dan rijden ze allebei. En zo draaien ze ook allebei voor de vervoerskosten op. Hij is al de dupe dat ie zn kind zo weinig ziet, nu moet ie ook als enige heen en weer gaan rijden. Ik vind ook dat die moeder zeurt.
Dat ligt inderdaad aan de voorwaarden, ben ik helemaal met je eens. Als daar niets voor overeengekomen is en de moeder wil het kind niet ophalen, lijkt mij dat inderdaad meer haar probleem.
Oud 16-05-2005, 11:04
Verwijderd
Lijkt me inderdaad ook. De ouder die het kind wil zien haalt het op. Ik zie dus sowieso niet in waarom die vrouw eerder zou moeten zijn met 'juridische stappen'. Je kunt natuurlijk altijd een verzoek doen aan de rechter om de omgangsregeling te wijzigen, maar als die man niets doet...
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 11:10
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 16-05-2005 @ 12:04 :
Lijkt me inderdaad ook. De ouder die het kind wil zien haalt het op. Ik zie dus sowieso niet in waarom die vrouw eerder zou moeten zijn met 'juridische stappen'. Je kunt natuurlijk altijd een verzoek doen aan de rechter om de omgangsregeling te wijzigen, maar als die man niets doet...
Mjah, maar je kunt je wel voorstellen dat als hij naar Zuid-Frankrijk verhuist en eist dat ze dat kind elk weekend komt brengen of halen, je toch wel het gevoel hebt dat dat niet helemaal klopt. Maar het is gewoon niet alleen jouw kind, het is het kind van beide ouders en je bent er allebei bijgeweest toen je uit elkaar ging.
Oud 16-05-2005, 12:03
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik ben wel benieuwd hoe ver weg die man dan precies is gaan wonen.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 12:13
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-05-2005 @ 12:10 :
Mjah, maar je kunt je wel voorstellen dat als hij naar Zuid-Frankrijk verhuist en eist dat ze dat kind elk weekend komt brengen of halen, je toch wel het gevoel hebt dat dat niet helemaal klopt. Maar het is gewoon niet alleen jouw kind, het is het kind van beide ouders en je bent er allebei bijgeweest toen je uit elkaar ging.
Ja, maar je begrijpt dat van gescheiden ouders natuurlijk ook niet verwacht wordt dat ze binnen een straal van x kilometer van hun kind blijven wonen voor de rest van hun leven, omdat het voor hun ex anders zo ver is.

In dat geval kun je het beste gewoon weer aan de rechter een verzoek tot wijziging van de omgangsregeling doen.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 12:18
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
zonder te weten hoe ver 'ver weg' dan is kan niemand hier een zinnige uitspraak over doen. Als t een uurtje rijden is, vind ik dat die vrouw niet zo moet zeuren, tenslotte is het kind van hun beiden, en niet alleen van de moeder. Tenslotte ziet die moeder het kind al veel vaker dan dat de vader het kind ziet.
Als de man verhuist is naar afghanistan dan kan ik me lichtelijk enige frustratie voorstellen.
Oud 16-05-2005, 12:26
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 16-05-2005 @ 13:18 :

Als de man verhuist is naar afghanistan dan kan ik me lichtelijk enige frustratie voorstellen.
Dat lijkt mij nogal onwaarschijnlijk. Ik gok dat die man wel nog hier in Nederland woont. Maar dan kan de afstand nog 3 uur zijn.

Maar uit ervaring weet ik dat de vrouw nogal goed is om de man zoveel mogelijk te dwarsbomen.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 20:08
Robjee
Robjee is offline
Waarschijnlijk zal de man het kind zelf moeten gaan halen bij de moeder, tenzij het anders is afgesproken in een omgangsregeling (als deze aangevraagd is, lijkt me wel). Het is niet de plicht van de moeder om het kind bij de vader te krijgen, hier moet de vader zelf voor zorgen. Als hij zelf zo ver weg is gaan wonen...jammer dan, had hij dan niet moeten doen. Gewoon ff kijken wat er in die regeling staat. Als er alleen staat dat het kind bij de moeder zijn "1e woning" heeft en de vader er recht op heeft het kind een aantal dagen bij hem thuis te mogen laten verblijven, en meer niet, dan hoeft de moeder het kind niet te brengen en zal waarschijnlijk de vader hem ook weer bij de moeder af moeten zetten, maar daar ben ik niet zeker van.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten