Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar dat religies in zedenzaken problemen hebben met de theorie van oorzaak en gevolg, dat wisten we al. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar om het kort te houden, Mephostophilis heeft op één punt gelijk: Het staat in de Edele Koran. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Bij mijn eerste opmerking wilde ik eerst nog klein erbij schrijven 'en maak hier geen flamethread van aub', maar roepende in de woestijn zodra de minste kritiek op het I-woord ter sprake komt natuurlijk. ![]()
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het dragen van een jurk is niet gebaseerd op een openbaring van God of een profeet van Hem, zoals de hoofddoek dat wel is. Het is puur een vrije menselijk keuze om wel of geen jurk te dragen (er zijn trouwens nog maar weinig vrouwen die dat doen).
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Hoewel ik je uitspraak ook niet bepaald van respect vindt getuigen. ![]() |
![]() |
|
Kledingvoorschriften voor de vrouw volgens de Koran
door: Werkgroep IBN Inleiding Dit artikel gaat over de kledingsvoorschriften van de vrouw en de hoofddoek volgens de Koran. Dit is een omstreden onderwerp waar in de traditionele Islam vele en verschillende visies over bestaan. Wat wij echter met dit artikel zullen bewijzen, is dat de Koran zeer duidelijk is over de kledingsvoorschriften van de vrouw, en dat de hoofddoek zoals we die vandaag kennen absoluut geen plaats heeft in de Islam. Kledingvoorschriften in de Koran De verzen die over de kledingsvoorschriften van de vrouw gaan zijn 24:31, 24:60 en 33:59. We zullen nu stap voor stap de verzen langsgaan en uitleggen wat nou precies de kledingsvoorschriften van de vrouw zijn. Vers 24:31 vertelt ons: "En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij hun ogen neerslaan en hun schaamstreek kuis bewaren en dat zij hun sieraad niet openlijk tonen, behalve wat gewoon al zichtbaar is. En zij moeten sluiers over hun boezem dragen en hun sieraad niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten of hun vaders of de vaders van hun echtgenoten of hun zonen of de zonen van hun echtgenoten of hun broers of de zonen van hun zusters of hun vrouwen of slavinnen over wie zij beschikken of mannelijke volgelingen die geen geslachtsdrift meer hebben of de kinderen die nog niet op de schaamdelen van de vrouwen letten. En zij moeten niet met hun voeten stampen zodat men weet wat zij voor verborgen sieraad dragen. En wendt jullie berouwvol tot God, o gelovigen; misschien zal het jullie welgaan." Dit is het vers waar de meeste controversie over bestaat, omdat hierin staat aangegeven wat de kuisheidsvoorschriften voor gelovige vrouwen zijn. Het vers gebiedt ten eerste de gelovige vrouwen hun ogen neer te slaan. Dit is een gebod opdat de vrouwen bescheiden zullen zijn met hun blikken, wanneer ze geconfronteerd worden met leden van het andere geslacht (in 24:30 wordt mannen precies hetzelfde geboden). Het gebod houdt niet in dat de vrouw helemaal geen mannen mag aankijken, want er zijn genoeg andere verzen in de Koran die aangeven dat dat wel is toegestaan, mits het bovenstaande gebod in acht wordt genomen. Dit gebod spreekt voor zichzelf en is duidelijk voor zij die het verschil in beeldspraak en letterlijke bewoordingen inzien. Het volgende gedeelte van het vers gebiedt: "…en hun schaamstreek kuis bewaren.." Kuis betekent proper, of netjes. Dit gedeelte van het vers spreekt zo duidelijk voor zich, dat het eigenlijk overbodig is om er verder op in te gaan. Het is duidelijk dat het onderwerp van dit gedeelte van het vers de schaamstreek is, die kuis bewaard moet worden. De schaamstreek ("faraj" in het Arabisch, "furuj" in het meervoud) wordt in de biologie gedefinieerd met de schaamdelen en hun omgeving.(1) Natuurlijk zal men geen definitie krijgen van precies hoeveel centimeter onder, boven of naast de schaamdelen de schaamstreek begrenst wordt met de rest van het lichaam. Maar het moge duidelijk zijn dat het onderwerp van dit gedeelte van het vers, zowel de schaamdelen zelf, als de omgeving (omstreken, nabijheid) ervan kuis (proper, netjes) bewaard (bedekt) dienen te worden. Omdat de biologische structuur van elk mens apart is, kan er voor iedereen geen standaard omgeving worden bepaald. Maar het is duidelijk dat het de schaamdelen betreft en de omgeving ervan, wat meestal erop neerkomt dat de schaamdelen en de binnenkant van de dijen en het schaambeen en daar waar de schaamharen eindigen bedekt dienen te worden. De anus is ook een schaamdeel, en dient ook (met de omgeving ervan, dus de billen) bedekt te worden. Het laatste gedeelte van de eerste zin van dit vers zegt: "…en dat zij hun sieraad niet openlijk tonen behalve wat gewoon al zichtbaar is." Dit gedeelte van de zin roept de meeste controversie op.Ten eerste over de definitie van wat "sieraad" eigenlijk inhoudt en wat er bedoeld wordt met "wat gewoon al zichtbaar is." De Koran is echter geen wetboek of een woordenboek, maar een leidraad en een vermaning voor de gelovigen die ervoor bedoeld is in verschillende situaties en tijden toegepast te kunnen worden. Vandaar dat het taalgebruik in de Koran vaak heel flexibel is om geïnterpreteert te worden. Natuurlijk kan men niet tijdens het interpreteren afwijken van de structuur en inhoud van de rest van de verzen in de Koran en de verzen uit hun context rukken. Het woord "sieraad" slaat op het woord "schaamstreek" wat eerder in de zin geschreven stond, maar zoals we later zullen zien in het vers worden ook andere delen van het vrouwelijke lichaam als "sieraad" gedefinieerd, namelijk de borsten, want het vers gaat verder met: "En zij moeten sluiers over hun boezem dragen en hun sieraad niet openlijk tonen, behalve aan hun….." Dit komt er op neer dat de vrouw haar schaamstreek en haar borsten dient te bedekken. Er blijft een gegeven over en dat is: "…behalve wat gewoon al zichtbaar is." meer op http://www.monotheist.nl/hoofddoek.html |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Sommige zusters bij mij op school ook nog (ja tis n katholieke school) ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het waarom van deze achtelijke regel weet ik niet, ik kan er als atheist allleen maar om lachen. Volgens mij is dit alleen nog een gebruik in streng gereformeerde gemeenten. Edit: De tekst komt uit 1 Kor. 11: 4 Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande. 5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw. 6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken. Verder heb je nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Laatst gewijzigd op 17-05-2005 om 19:12. |
![]() |
||
Citaat:
Moslimvrouwen dragen-over het algemeen- een hoofddoek omdat dit voorgeschreven staat in de Koran. Een baard is niet verplicht. Dat mannenkledij dat jij soepjurk noemt is ook niet verplicht. Maar op straat zie je toch soms ook Joden lopen in hun kleding... Je kunt even goed een moslim/jood/christen zijn en kiezen wat je aandoet. (Keuze moet voor de vrouw en man niet uitdagend zijn of bloot. Mannen moeten vanaf knieën tot navel bedekt zijn) Wat jij een soepjrk noemt (alweer) bij de vrouwen of een burqua wordt niet voorgeschreven. Zoals ik al eerder postte: -zie verzen- hoeft een vrouw haar gezicht noch handen te bedekken. Dit gebeurt wel in extremistische landen bv; Afghanistan. Maar dit zijn geen Islamitische regels. Soms zie je ook in deze westerse wereld vrouwen rondlopen met bedekking over heel hun lichaam. Ik vind het persoonlijk overdreven, maar ieder doet zijn zin. Vindt men terug bij salafies. |
![]() |
||
Citaat:
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Of te wel er staat niet wie geen hoofddoek draagt gaat naar de hel ofzo. Het is een keuze, zo draag ik geen hoofddoek maar mijn zus wel. En mijn jurk voorbeeld sloeg op mannen niet op vrouwen. Kledingwijze is een structule factor waarin we ons onbewust houden veelal door de maatschappij waarin we leven.Het mensbeeld dat we van jong af aan hebben meegekregen de veranderende mode etc etc. Ons beeld is zo dat mannen in jurken maatschappelijk niet geaccepteerd worden of te wel raar worden aangekeken. Terwijl dat elders bijv bij nomade stammen en Arabie gewoon de klederdracht is. En op zich is er helemaal niks mis met de hoofddoek het is gewoon een kledingsstuk dat voor sommigen mensen een symbolisch betekenis heeft gekregen. Dat het westen er vooral onderdruking van vrouwen in ziet duidt op een gebrekkige inlevingsvermogen en respect voor andere overtuigingen. |
![]() |
||
Citaat:
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Kun jij ook gewoon inhoudelijk ingaan op wat ik zeg dus met onderbouwingen in plaats van meteen met verwijten te komen?Danke schon |
![]() |
||
Citaat:
Voor argumentatie, zie wederom mijn eerste post in dit topic, dat is hoe de machtsverdeling ligt, de resultaten daarvan weeten we onderhand.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
En seks is geen zonde, er wordt je slechts gevraagd het voor je man/vrouw te bewaren en dus niet als een gek rond te sletten met alle gevolgen van dien. Noch is ze verantwoordelijk voor een man die haar oog op zich heeft laten vallen. Misschien moet jij je eens verdiepen in de Islam, dat voorkomt foutieve instellingsname voortaan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Aan de andere kant zie je in bijv. Iran dat vrouwen zich steeds meer gaan verzetten tegen de hoofddoek door bijvoorbeeld opvallend haarlokken onder de hoofddoek uit te laten komen. Ironisch genoeg is de hoofddoek populairder waar hij niet d.m.v. onderdrukking in stand gehouden wordt, bijvoorbeeld in het Westen. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Kledingvoorschriften in de Koran De verzen die over de kledingsvoorschriften van de vrouw gaan zijn 24:31, 24:60 en 33:59. We zullen nu stap voor stap de verzen langsgaan en uitleggen wat nou precies de kledingsvoorschriften van de vrouw zijn. Vers 24:31 |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
hoofddoek Brenda_lelie | 35 | 18-02-2003 11:54 |