Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2005, 18:57
me=pinda
me=pinda is offline
Hallo beste mensen,

HELP! de godsdienstleraar heeft in de klas rondgevraagd wie er goed kon schilderen, en veel mensen wezen naar mij. De reden voor die vraag is dat het lokaal net ik opgeknapt, en daarom zo kaal en leeg is. Hij wil graag een paar muurschilderingen hebben die met het vak godsdienst te maken hebben. Er is iemand die gaat iets met grafitti doen, en er komen ook twee cupidootjes boven het bord.

Ik wilde eerst een lange gang maken met allemaal deuren aan de zijkanten waarop die tien geboden staan, maar dan omgezet in "verleidingen". Bijv: " Gij zult niet stelen" wordt dan een plaatje van een dief o.i.d.. Aan het eind van de gang zou het licht zijn, daar is God. Die gang staat voor het rechte pad, en die deuren voor de verkeerde wegen. Ik vond dit een prima idee, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat het zo wel heel druk zal worden als je op alle deuren iets anders maakt, dan weet je niet meer waar je naar moet kijken...

Hebben jullie ideeen? Het mag uit elk geloof zijn, taferelen uit de bijbel, of iets anders, zolang het maar met het vak godsdienst te maken heeft.

Alvast bedankt.

Laatst gewijzigd op 18-05-2005 om 19:25.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2005, 19:42
Gatara
Gatara is offline
Gaat het om godsdienstles of levensbeschouwingles?

Want gaat het om een eerste, dan zit je vast op een specifiek religieuze school en dan is het misschien handig om iets met die specifieke religie te doen.

En anders kun je gewoon iets heel algemeens doen dat vele godsdiensten bevat.

Aan de andere kant moet je ook weer uitkijken dat t geen afgodsbeeldententoonstelling wordt want dat zal niet iedereen op prijs stellen.

Overigens vind ik jouw eigen idee - dat met "het rechte pad" en de "zonden" wel een mooi idee. De vraag is alleen of iedere zonde dan voor ieder geloof als een zonde geldt en hoe zwaar een zonde aangerekend wordt.

al met al, niet makkelijk
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 19:57
me=pinda
me=pinda is offline
ja, idd niet makkelijk. ik zit op een christelijke school, maar het gaat meer om een levensbeschouwingsles, het mag nl ook over andere godsdiensten gaan. Maar denk je niet dat mijn idee van het rechte pad niet heel druk gaat worden met al die 'zonden' (ik heb dit idee alleen ff op het christendom gebaseerd), ik bedoel: als je op elke deur iets neerzet, dan moet je wel naar heel veel dingen tegelijk kijken. en je moet alle geboden tot een goede "zonde" omzetten, en daarbij nog bedenken hoe je die dan gaat uitbeelden... wat vind jij? je kunt ook bij "artistiek" kijken, daar heb ik ook een link naar deze topic staan, en daar staan ook al een paar andere reacties onder.
Oud 18-05-2005, 19:58
me=pinda
me=pinda is offline
oja, dat over iets wat veel godsdiensten bevat, ik heb er over gedacht, maar dan wordt het wel weer heel algemeen vind ik...
Oud 18-05-2005, 20:27
Gatara
Gatara is offline
Ik vind best dat een schilderij waarnaar lange gekeken moet worden en waarin veel symboliek in zit verwerkt zeker kunnen tijdens een godsdienstles.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 21:05
Anaïs
Anaïs is offline
Waarom geen afbeelding waarin meer dan één godsdienst verwerkt wordt? Aangezien de maatschappij steeds pluralistischer aan het worden is.

Hmm eens denken. Jouw 'deuren'-idee vindt ik wel goed, maar zonden vindt ik een beetje negatief. Waarom geen universele, positieve (godsdienstige) boodschappen achter elke deur? Licht, liefde, vrede, vergeving, hulp bieden, ...

't is maar een ideetje

krijgen we een foto te zien als het af is? 'k Ben wel benieuwd!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 21:05
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Gatara schreef op 18-05-2005 @ 21:27 :
Ik vind best dat een schilderij waarnaar lange gekeken moet worden en waarin veel symboliek in zit verwerkt zeker kunnen tijdens een godsdienstles.
en vervolgens niemand die meer oplet
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 21:45
0fd1ba6bef258b3
0fd1ba6bef258b3 is offline
Ik zou een inpressie schilderen van de schouwingen van Rudolf Steiner. Die hebben namelijk ook een link naar zaken uit verschillende geloven. En bovendien is dat nog eens origineel ook!
Oud 19-05-2005, 13:02
me=pinda
me=pinda is offline
Citaat:
Anaïs schreef op 18-05-2005 @ 22:05 :
Waarom geen afbeelding waarin meer dan één godsdienst verwerkt wordt? Aangezien de maatschappij steeds pluralistischer aan het worden is.

Hmm eens denken. Jouw 'deuren'-idee vindt ik wel goed, maar zonden vindt ik een beetje negatief. Waarom geen universele, positieve (godsdienstige) boodschappen achter elke deur? Licht, liefde, vrede, vergeving, hulp bieden, ...

't is maar een ideetje

krijgen we een foto te zien als het af is? 'k Ben wel benieuwd!
Wat ik bedoel met die deuren is dat er veel 'foute' wegen zijn, en uiteindelijk eentje die helemaal goed is... je kunt wel goede dingen op de deuren zitten (wat jij daarover zei had ik ook al als kritiek op mn eigen idee), maar dan is dat effect weg, want dan zijn het uiteindelijk allemaal goede wegen, en dan is er niet meer eentje die in zn uppie goed is (als je t nog kan volgen).

ik heb ook zitten denken om meerdere religies in een uit te beelden, maar dan wordt het zo algemeen, en dat soort dingen zie ik al vaak genoeg, dan is er voor mij geen lol meer aan...

Maar ik zal kijken of ik een foto van het eindresultaat kan plaatsen, maar eerst maar eens inspiratie voor een ontwerp vinden, en zorgen dat dat goedgekeurd wordt .
Oud 19-05-2005, 20:20
Wiltine
Wiltine is offline
Je hebt gelijk, dat idee van die tien geboden vind ik ook beter dat het idee om het alleen over positieve dingen te doen. Iig succes!!
Oud 19-05-2005, 23:12
Ragnar
Ragnar is offline
Een groot omgekeerd pentagram ofzo.
Oud 19-05-2005, 23:29
Verwijderd
Maak een kruising tussen een crucifix en een bloederig zwaard. Dat is wel realistisch
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 23:42
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-05-2005 @ 00:29 :
Maak een kruising tussen een crucifix en een bloederig zwaard. Dat is wel realistisch

Of: een tijdsloop met eerst een geheel witte muur, vervolgens een BOOM, en vervolgens de aarde.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 16:09
one.
one. is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-05-2005 @ 00:29 :

Maar goed, ik ga dit niet topic niet vergallen met mijn ideëen
Oud 20-05-2005, 16:18
dingokoning
dingokoning is offline
3 figuren uit elk geloof

Bijv Jezus + Mozes + Mohammed aan één tafel

iets met combinaties van geloven zou wel leuk zijn
oid
Oud 20-05-2005, 16:32
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 20-05-2005 @ 17:18 :
3 figuren uit elk geloof

oid
en dan is mohammed de terrorist
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 16:48
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 20-05-2005 @ 17:32 :
Mijn mondhoeken gingen bijna omhoog. Maar laat je niet door mij ontmoedigen, blijven proberen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 20:17
TRXD
TRXD is offline
Misschien een grote vredesduif, alle religies hebben als basis toch vrede volgens mij (en ja er zijn mensen/ groepen die alles uit het verband trekken en er hun eigen intepretaties aan geven).

En zoals hiervoor genoemd is zou een tafel met daarin mensen met verschillende religies ook wel wat zijn. Of een werelbol met iets erin verwerkt. Of mensen van allerlei rassen op een rij op de ene of andere manier.

Zijn maar wat ideetjes, succes met de uitvoering en met het verzinnen van iets.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 15:36
me=pinda
me=pinda is offline
Ik had nog een ideetje: een donkere laan met grote bomen, en tussen die bomen door een paar stralen licht (hoop), en in die stralen licht en in 't donker een paar duiven (vrede).

Nog eentje: De dromen van Jozef: dat de sterren en de korenschoven voor 'm buigen...
Oud 23-05-2005, 15:42
Verwijderd
Citaat:
dingokoning schreef op 20-05-2005 @ 17:18 :
3 figuren uit elk geloof

oid
Da's niet eerlijk. Alledrie zijn belangrijk in de Islam
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 15:43
Verwijderd
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 20-05-2005 @ 17:32 :
Juppie.

Ontopic:
Dat ideetje van je met die tien geboden lijkt me wel leuk, voor een Christelijke school.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 17:03
me=pinda
me=pinda is offline
Citaat:
S. schreef op 23-05-2005 @ 16:43 :
Juppie.

Ontopic:
Dat ideetje van je met die tien geboden lijkt me wel leuk, voor een Christelijke school.
ja, maar het wordt zo druk. als je tien verschillende dingen in 1 tekening verwerkt die allemaal gezien moeten worden (ik weet trouwens niet hoe groot die schildering moet zijn), dan wordt het heel druk en dan weet je niet meer waar je naar moet kijken, en dan let gelijk ook niemand meer op in de les... Natuurlijk leuk voor mij, maar niet voor de leraar (niet dat dat mij zoveel uitmaakt, hoor)...
Oud 24-05-2005, 15:06
me=pinda
me=pinda is offline
kheb nog een idee: een rol perkament maken en dan het gebed van st Fransiscus erop schrijven in kaligrafie. Wat vind je daarvan?
Oud 26-05-2005, 17:56
Lunatik
Lunatik is offline
Die laatste vind ik niks. De 1e is best leuk, al denk ik niet dat er maar 1 weg is maarja dat is maar mijn mening voor een christelijke school waar ze je dat proberen doen te geloven ( ik heb er ook op gezeten) vind ik het leuk. Maar je kan wel die wegen doen met die deuren . Pak gewoon een stuk papier en ga brainstormen . Waarvoor het bedoeld is je ideen het geloof in richtlijnen dan weet je vast wel iets...Je kan bijvoorbeeld ook' het laatste avondmaal' doen maar dan je leraren gebruiken.. slap idee maar wel leuk al denk ik niet dat het de bedoeling is om je leraren te stangen. Die deuren kan je doen door een verschil te maken in dingen die gebeuren en desnoods gewoon alleen symbolen te gebruiken voor de deuren of zoiets...
suc6 post je hier het resultaat ? of op het artstieke forum
-x-
Oud 29-05-2005, 12:44
me=pinda
me=pinda is offline
kweet nog niet waar ik t ga posten, of dat wel lukt: scanner doet t niet, maar kzal t proberen.
Oud 29-05-2005, 13:27
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Wat dacht je bijvoorbeeld van een architectonische voorstelling.

Bijv. een afbeelding van de St Pieter in Rome, de Kaaba in Mekka, de tempel van Herodus (die verwoest is, maar waar reconstructies in maquetevorm van bestaan) die in Jeruzalem stond en het Potala-paleis in Lhasa.
Oud 05-06-2005, 01:31
Sleeping Liar
Sleeping Liar is offline
Wat dacht je van een hele lange bank waar alle goddienstige figuren op zitten te roken of te drinken
Reageren

Regels voor berichten