Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2005, 19:00
rode_wodka
rode_wodka is offline
Vaas I bevat 2 rode en 3 gele knikkers.
Vaas II bevat 5 rode en 7 blauwe knikkers.
Er wordt blindelings uit elke vaas 1 knikker gepakt.

Hoe groot is de kans op minstens 1 rode knikker?

A 10/60
B 29/60
C 39/60
D 49/60

Kan iemand me hiermee helpen? Ik ben gewend aan Binomcdf. Danku
Oud 21-05-2005, 19:06
MC Bobie
MC Bobie is offline
Ik heb dit een hele tijd gehad dus er is een grote kans dat ik het fout heb maar toch doe ik een poging:

2/5 + 5/12 = 24/60 + 25/60 = 49/60

D

of ?
Oud 21-05-2005, 19:22
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
MC Bobie schreef op 21-05-2005 @ 20:06 :
Ik heb dit een hele tijd gehad dus er is een grote kans dat ik het fout heb maar toch doe ik een poging:

2/5 + 5/12 = 24/60 + 25/60 = 49/60

D

of ?
is goed denk ik, heb verder niet naar de uitwerkingen van je breuk gekeken maar de som die je kiest was goed.

2/5 is kans op rode knikker uit vaas 1 (vaas 2 doet er dan niet meer toe)
5/12 is kans op rode knikker uit vaas 2 (vaas 1 doet er dan niet meer toe)
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 19:29
rode_wodka
rode_wodka is offline
Oke!! Dankje!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 20:38
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Sorry voor het roet in het eten gooien, maar volgens mij klopt dat niet. Als je de complement regel gebruikt krijg je namelijk P(minstens 1 rood ) = 1 - P(nul rood) geeft nu:

1 - (3/5 x 7/12) = 1 - 21/60 = 39/60 dus antwoord C. Als ik zo even snel kijk lijkt me dat de forummers boven mij het antwoord "2 rode knikkers" dubbel tellen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 21:10
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Miekie schreef op 21-05-2005 @ 20:00 :
Vaas I bevat 2 rode en 3 gele knikkers.
Vaas II bevat 5 rode en 7 blauwe knikkers.
Er wordt blindelings uit elke vaas 1 knikker gepakt.

Hoe groot is de kans op minstens 1 rode knikker?

A 10/60
B 29/60
C 39/60
D 49/60

Kan iemand me hiermee helpen? Ik ben gewend aan Binomcdf. Danku
je krijgt de kans op 0 rode knikkers:

3/5 * 7/12 = 0,35

er wordt gevraagd om minstens 1 rode dus dat is 1 of meer roden en dus gebruiken we de complementregel:

1 - 0,35 = 0,65 --> antwoord C 39/60
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 21:16
Verwijderd
Multiple choice in wiskunde. Waar gaat dat heen met deze wereld?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 21:31
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-05-2005 @ 22:16 :
Misschien voor een kangoeroewedstrijd oid (zo heette dat toch?)

maar ja, C is het goede antwoord, zoals sdekivit al uitlegde
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 01:06
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
I-brahimovic schreef op 21-05-2005 @ 21:38 :
Sorry voor het roet in het eten gooien, maar volgens mij klopt dat niet. Als je de complement regel gebruikt krijg je namelijk P(minstens 1 rood ) = 1 - P(nul rood) geeft nu:

1 - (3/5 x 7/12) = 1 - 21/60 = 39/60 dus antwoord C. Als ik zo even snel kijk lijkt me dat de forummers boven mij het antwoord "2 rode knikkers" dubbel tellen.
Ja sorry. Ik voel me ineens heel dom. Je hebt gelijk dat antwoord wordt inderdaad dubbel getelt. Had er niet aangedacht

Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 10:18
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-05-2005 @ 22:16 :
Toen ik indertijd m.a.v.o.-examen wiskunde deed hadden we 2 examenzittingen: een met open vragen, en een met meerkeuzevragen, dus zo vreemd is dat verschijnsel wat dat betreft niet. Bovendien werden er in de methode Getal en Ruimte die we toen gebruikten ook altijd na ieder hoofdstuk meerkeuzevragen gebruikt om de inhoud van dat hoofdstuk te toetsen.
Oud 22-05-2005, 12:14
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 22-05-2005 @ 11:18 :
Toen ik indertijd m.a.v.o.-examen wiskunde deed hadden we 2 examenzittingen: een met open vragen, en een met meerkeuzevragen, dus zo vreemd is dat verschijnsel wat dat betreft niet. Bovendien werden er in de methode Getal en Ruimte die we toen gebruikten ook altijd na ieder hoofdstuk meerkeuzevragen gebruikt om de inhoud van dat hoofdstuk te toetsen.
Op de mavo (of vmbo tegenwoordig) zou helemaal geen wiskunde gegeven moeten worden. Ze moeten kunnen rekenen, that's it. Die paar uitzonderingen (zoals jij ) die later alsnog iets met wiskunde gaan doen kunnen het later wel bijspijkeren. Wiskunde legt een onnodige drempel voor mensen die praktisch bezig willen zijn, wat het overgrote deel van de vmbo'ers betreft.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 13:29
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-05-2005 @ 13:14 :
Op de mavo (of vmbo tegenwoordig) zou helemaal geen wiskunde gegeven moeten worden. Ze moeten kunnen rekenen, that's it. Die paar uitzonderingen (zoals jij ) die later alsnog iets met wiskunde gaan doen kunnen het later wel bijspijkeren. Wiskunde legt een onnodige drempel voor mensen die praktisch bezig willen zijn, wat het overgrote deel van de vmbo'ers betreft.
Voor die v.m.b.o.-ers die h.a.v.o. willen doen of na het v.m.b.o. een technische richting kiezen is wiskunde in ieder geval een essentieel onderdeel van de v.m.b.o.-studie. Overigens moet ik hier volledigheidshalve aan toevoegen dat het huidige wiskunde-onderwijs in de theoretische leerweg van het v.m.b.o. (voorheen m.a.v.o.) lang niet meer zo formeel is als toen ik indertijd m.a.v.o.-wiskunde deed. Wij kregen toen nog verzamelingenleer en rekenen met vectoren, om maar een paar (inmiddels vervallen) onderwerpen te noemen, dus het huidige wiskundeniveau is niet meer met het toenmalige wiskundeniveau te vergelijken.
Oud 22-05-2005, 20:10
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 22-05-2005 @ 14:29 :
Voor die v.m.b.o.-ers die h.a.v.o. willen doen of na het v.m.b.o. een technische richting kiezen is wiskunde in ieder geval een essentieel onderdeel van de v.m.b.o.-studie. Overigens moet ik hier volledigheidshalve aan toevoegen dat het huidige wiskunde-onderwijs in de theoretische leerweg van het v.m.b.o. (voorheen m.a.v.o.) lang niet meer zo formeel is als toen ik indertijd m.a.v.o.-wiskunde deed. Wij kregen toen nog verzamelingenleer en rekenen met vectoren, om maar een paar (inmiddels vervallen) onderwerpen te noemen, dus het huidige wiskundeniveau is niet meer met het toenmalige wiskundeniveau te vergelijken.
Het is toch wel opmerkelijk dat onderwerpen die jij op de MAVO kreeg nu op het VWO niet meer behandeld worden. Ach ja, dat alles in het kader van de middelmatigisering van het Nederlandse volk.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 22:41
Keith
Keith is offline
Is erg jammer ja, Mephos, maar daar gaat het topic niet over.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 19:38
rode_wodka
rode_wodka is offline
De vraag komt uit een quickscan, normaal krijg ik noot meerkeuze vragen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten