Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-05-2005, 12:11
In Your Room
In Your Room is offline
Sinds een tijdje, ik weet niet precies hoe lang, maar toch wel een aantal weken, 'bevriest' mn pc regelmatig. Waarmee ik dan bedoel dat alles er wham, in 1 seconde mee ophoudt. Alles staat vast, muziek in winamp gaat uit, muis werkt niet, toetsenbord werkt niet, het enige dat helpt is de pc opnieuw opstarten met het reset-knopje. Het is ook niet altijd onder dezelfde omstandigheden, vaak staan de normale dingen voor mij aan, namelijk MSN, firefox met een paar tabs en winamp, maar hij heeft het bijvoorbeeld ook al gedaan als ik alleen een DVD aan het kijken was en verder MSN op de achtergrond draaide. Nou ja, zoals ik zei, opnieuw opstarten met het reset-knopje, en nu start ie daarna altijd wel weer keurig netjes op, maar volgens mij is het niet echt 'gezond' om steeds die pc op die manier opnieuw op te starten. K heb geen virussen oid, eergisteren volledige systeemscan gedraaid en niks gevonden (Norton Antivirus 2005). Nu vraag ik me dus af waar dit aan kan liggen en hoe ik het kan verhelpen? Hoop dat iemand iets weet... Alvast dank.

Offtopic: Ik wist niet echt wat voor tag ik ervan moest maken, dus dit maar gedaan. Hoop dat t ok is zo.
Oud 24-05-2005, 17:11
Simba
Simba is offline
Laat even hitmanpro draaien:
http://www.hitmanpro.nl/

Of meteen de download link: http://members.home.nl/mloman/hitmanpro2012nl.exe

Als norton niks vindt en met hitmanpro is het ook niet opgelost en is het denk ik tijd voor een format C:/
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 17:16
In Your Room
In Your Room is offline
Citaat:
Simba schreef op 24-05-2005 @ 18:11 :
Laat even hitmanpro draaien:
http://www.hitmanpro.nl/

Of meteen de download link: http://members.home.nl/mloman/hitmanpro2012nl.exe

Als norton niks vindt en met hitmanpro is het ook niet opgelost en is het denk ik tijd voor een format C:/
Hitmanpro is voor spyware enzo, hmm? Ik heb ook al adaware gedraaid, met de nieuwste definities etc. Maar ik zal ff kijken.
Oud 24-05-2005, 17:51
Verwijderd
Ik heb dat ook gehad en bij mij kwam het door oververhitting van de processor - er zat tevee stof in de ventilator. Ik zou zeggen, trek die kast eens open en kijk eens wat erin zit aan stof, mooi met een stofdoek erbij (NIET met de stofzuiger in de ventilatoren!) en kijk eens of ie het dan nog doet.

Oh trouwens, als het goed is heeft je PC lampjes bij de aan/uit knop, kijk eens wat die doen als de PC weer vastloopt, en check de gebruiksaanwijzing wat het betekent.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 17:52
Jolt
Jolt is offline
Formatteren is de laatste oplossing, wel de makkelijkste, defragmenteer je systeen eens.

Koeling e.d is allemaal in orde?
Oud 24-05-2005, 18:05
In Your Room
In Your Room is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 24-05-2005 @ 18:51 :
Ik heb dat ook gehad en bij mij kwam het door oververhitting van de processor - er zat tevee stof in de ventilator. Ik zou zeggen, trek die kast eens open en kijk eens wat erin zit aan stof, mooi met een stofdoek erbij (NIET met de stofzuiger in de ventilatoren!) en kijk eens of ie het dan nog doet.

Oh trouwens, als het goed is heeft je PC lampjes bij de aan/uit knop, kijk eens wat die doen als de PC weer vastloopt, en check de gebruiksaanwijzing wat het betekent.
Oké, danku.
Zal dat eens checken idd.

@ Jolt: defragmenteren dacht ik ook zelf al aan ja, binnenkort maar eens gaan doen.
Moet zeggen dat ik van de koeling niet echt verstand heb..
Oud 24-05-2005, 18:12
Jolt
Jolt is offline
Gewoon eens een kijkje in je kast nemen, of alles nog draait, voel aan de koeler of hij warm wordt, ect.

Wijst allemaal vanzelf, als er iets mis is met de koeling, dan zie je dat wel .

Ook eventjes kijken of alle kabeltjes goed zitten.
Oud 24-05-2005, 18:22
grensgeval
grensgeval is offline
Citaat:
Jolt schreef op 24-05-2005 @ 19:12 :
Gewoon eens een kijkje in je kast nemen, of alles nog draait, voel aan de koeler of hij warm wordt, ect.

Wijst allemaal vanzelf, als er iets mis is met de koeling, dan zie je dat wel .

Ook eventjes kijken of alle kabeltjes goed zitten.
allemaal weggesmolten fans enzo

aan TS:

wat voor pc heb je precies?

cpu, moederbord en geheugen?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 18:37
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
grensgeval schreef op 24-05-2005 @ 19:22 :

aan TS:

Fans smelten niet zo gauw
Oud 24-05-2005, 18:45
grensgeval
grensgeval is offline
Citaat:
Jolt schreef op 24-05-2005 @ 19:37 :

Fans smelten niet zo gauw
Thermoharders ik weet het...
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 21:12
M@rco
M@rco is offline
Hm... oververhitting zou wel kunnen, maar ik meen me te herinneren van een vorig topic dat IYR een redelijk nieuw Athlon XP systeem had, die gaan gewoon uit als ze te warm worden.

Kun je misschien je geheugen testen met Memtest86?
Dit bestand downloaden, uitpakken, install.bat draaien en doen wat er staat (hij vraagt om Target floppy drive, dat is dan A:\). Vervolgens je PC opstarten vanaf die floppy en het programma een uurtje ofzo laten draaien. Als ie fouten ontdekt dan weet je dus dat het aan je RAM-geheugen ligt.
Oud 24-05-2005, 22:19
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 24-05-2005 @ 22:12 :
Hm... oververhitting zou wel kunnen, maar ik meen me te herinneren van een vorig topic dat IYR een redelijk nieuw Athlon XP systeem had, die gaan gewoon uit als ze te warm worden.
Ja, ik weet niet hoe dat zit bij nieuwe systemen, maar ik dacht ik opper het gewoon eens, het kan nooit kwaad, eh?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 22:21
Jolt
Jolt is offline
Bijna alle nieuwere CPU's hebben dat ze automatisch rebooten of uitzetten na een bepaald aantal graden wat ze op de die geraakt hebben.

Tis niet meer zo als vroeger, vroeger was alles beter!
Oud 24-05-2005, 22:29
In Your Room
In Your Room is offline
Citaat:
grensgeval schreef op 24-05-2005 @ 19:22 :

aan TS:

Moederbord is een Shuttle MK35N (*klik*). Processor is een AMD Athlon XP 1800+. 256mb intern geheugen waarvan videokaart 16 gebruikt..
Oud 24-05-2005, 22:47
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 24-05-2005 @ 23:21 :
Tis niet meer zo als vroeger, vroeger was alles beter!
"Ik heb 30 MB harde schijf."
- "Whoah, vet!"

Dat soort dingen. De nostalgie.

En, is het een stofnest, In Your Room?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 23:01
In Your Room
In Your Room is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 24-05-2005 @ 23:47 :
"Ik heb 30 MB harde schijf."
- "Whoah, vet!"

Dat soort dingen. De nostalgie.

En, is het een stofnest, In Your Room?
*kuch*

K ga t morgen checken, als er weer licht is. Als ik t voor elkaar krijg. Maar ik wil mn vader er niet bij halen want dan gaat ie vragen of t al langer zo is en dan zeg ik: paar weekjes en dan gaat ie kwaad worden dat ik dat niet eerder zei enzo. Dus eerst maar es zelf proberen.
En als ik tijd heb, want ik loop zóóó hard achter met tentamens leren. Magoed, offtopic. *stilhoudt*
Oud 24-05-2005, 23:12
Jolt
Jolt is offline
Tja, tentamens gaan voor je pc .

Ik zou ook eens proberen wat M@rco zegt. Al lijkt het me eerder dat er iets mis is met je software.
Warmte probleem is 90% een reboot of dat hij uitvalt. Niet dat hij gaat schokken en af en toe bevriest.
Oud 25-05-2005, 12:28
T_om
T_om is offline
Met mijn P2 heb ik een soortgelijk probleem gehad. Random crashes, als ik bezig was met veel programma's, zelfs als ik niets deed.
: deel van de HDD corrupt
Oud 25-05-2005, 17:49
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 25-05-2005 @ 00:12 :
Warmte probleem is 90% een reboot of dat hij uitvalt. Niet dat hij gaat schokken en af en toe bevriest.
Bij mij bevroor ie dus wel.

@IYR: Het is vrij simpel om je kast open te krijgen, meestal heb je wel een draaiknopje enzo, of je moet ff een schroevendraaier pakken. Maar dat is niet zo heel erg eng hoor
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 19:54
MaHo
MaHo is offline
Zorg wel dat je niet statisch geladen bent voordat je aan van alles gaat zitten. Voordat je de kast openmaakt moet je dus ff met 2 handen een niet geverfd stuk buis van de verwarming vastpakken ofzo.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 02:17
Soullar
Soullar is offline
Citaat:
MaHo schreef op 25-05-2005 @ 20:54 :
Zorg wel dat je niet statisch geladen bent voordat je aan van alles gaat zitten. Voordat je de kast openmaakt moet je dus ff met 2 handen een niet geverfd stuk buis van de verwarming vastpakken ofzo.
Moet ik je eerlijk zeggen dat ik daar dus nog nooit stil bij heb gestaan. Ik wist het wel, maar eerder gewoon maling aan gehad. En nog nooit problemen meegemaakt. als ik mijn pctje op de bank zet en ik haal de dingen er uit leg ik ze meestal zachtjes neer. Natuurlijk niet op het wollen kleed, maar ik ging mijzelf niet eerst ontladen.

Heb je er zelf wel eens last van gehad? Dat er door het spanningsverschil iets kapot is gegaan? Het is natuurlijk wel handig als je hem openmaakt om de stekkers er uit te halen. En ff de startknop te duwen. Dan weetje iig dat er niet nog stroom in de spoel van je voeding zit.
Oud 27-05-2005, 08:20
Jolt
Jolt is offline
Eigenlijk als je je kast al openschroeft ben je ontladen.

Mij is het een keer gebeurt, ik had me in mijn hand gesneden, verband zat erom, dat was geladen, en ik ging een nieuwe koeler monteren.

Maar gelukkig kreeg ik een nieuwe.
Oud 27-05-2005, 18:49
In Your Room
In Your Room is offline
Oké. Defragmenteren helpt niet.
Oud 27-05-2005, 22:44
M@rco
M@rco is offline
Nee, dat had ik je zo ook wel kunnen vertellen. Er is iets mis met je systeem en defragmenteren verandert daar niets aan.
Oud 27-05-2005, 23:07
MaHo
MaHo is offline
Citaat:
Soullar schreef op 27-05-2005 @ 03:17 :
Heb je er zelf wel eens last van gehad? Dat er door het spanningsverschil iets kapot is gegaan?
Sorry, daar kom ik liever niet achter. Voorkomen is beter dan genezen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-05-2005, 00:17
In Your Room
In Your Room is offline
Citaat:
M@rco schreef op 27-05-2005 @ 23:44 :
Nee, dat had ik je zo ook wel kunnen vertellen. Er is iets mis met je systeem en defragmenteren verandert daar niets aan.
Ja. T zou heel fijn zijn als ik wist wat. Dit irriteert me.
Oud 28-05-2005, 12:03
In Your Room
In Your Room is offline
C, D én E schijf foutcontrole op uitgevoerd, op alle schijfstations dus, geen fouten...

Hmm. In de bios ff bij health status gekeken. Krijg deze dingen (geen idee of t allemaal nuttig is, maar ik dacht ik schrijf t op):

CPU V-core : 1.76V
+ 2,5V : 2.48V
+ 3.3V : 3.34V
+ 5V : 4.94V
+ 12V : 12.44V
Voltage battery : 3.40V
Current system temperature : 46°C
Current CPU temperature : 64°C

CPU FAN1 : wisselt tussen 3068 en 3125 RPM
CAS FAN1: 0 RPM

Iets raars aan te ontdekken? Ik heb er zelf geen verstand van, van dat soort technische dingen...

----

Hmm. Zo dan maar ff die memtest draaien als ik tijd heb.
Oud 28-05-2005, 12:14
M@rco
M@rco is offline
Temperaturen zijn wel wat aan de hoge kant maar, er even van uitgaande dat het ook klopt wat daar staat, 64°C mag eigenlijk geen problemen opleveren.
Oud 28-05-2005, 12:30
In Your Room
In Your Room is offline
Ja ik hoop dat t klopt hè, ik heb t iig overgeschreven zoals t daar stond.

&Hmz... Nja, zoals gezegd, ik probeer die memtest dan wel ff.
Oud 28-05-2005, 13:37
Jolt
Jolt is offline
64 ºC is aardig hoog.
Zet eens een huis tuin en keuken ventilator ertegen aan, als hij dan niet meer 'bevriest' dan ligt het aan je temperatuur...

Zetten jullie nooit in je bios aan, dat hij bij 65 ºC moet rebooten of zo...
Oud 28-05-2005, 13:52
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
In Your Room schreef op 27-05-2005 @ 19:49 :
Oké. Defragmenteren helpt niet.
Defragmenteren verhelpt geen instabiliteit, hooguit dat je hardeschijf wat sneller wordt.

Je zegt dat je een 1800+ Athlon XP hebt, dat zal wel een Palomino zijn, die kunnen vrij warm worden. Controleer even met Everest of bijvoorbeeld in je BIOS (health monitor) wat de temperatuur van je processor is. Je computer kan 'bevriezen' als teken van instabiliteit, als je Windows 2000 of XP draait (hetgeen ik aanneem). Spyware is ook een onlogisch gevolg van dergelijke instabiliteit.

Edit: oops F5 drukken mag ook wel eens.
Maargoed het probleem is je temperatuur dus.

Je zou een andere (betere) koeler kunnen nemen, en zorgen voor meer airlow, luchtstroom. Je moet sowieso wat aan je koelsituatie doen. Houd voorlopig de zijpanelen maar eens van je kast open.

Laatst gewijzigd op 28-05-2005 om 13:55.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2005, 14:03
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-05-2005 @ 14:52 :

Je zou een andere (betere) koeler kunnen nemen, en zorgen voor meer airlow, luchtstroom. Je moet sowieso wat aan je koelsituatie doen. Houd voorlopig de zijpanelen maar eens van je kast open.
Nee dat heeft zin, hele airflow naar de klote.
Gewoon een huis tuin en keuken ventilator, dan kan je meteen zien of het aan je temp zit of niet.

Als je load al dadelijk rond de 70 zit, maakt die 2 graden verschil echt niet uit.
Oud 28-05-2005, 14:10
Enlightenment
Enlightenment is offline
Als je ambient temperatuur 40 graden is, is er in feite geen airflow. Dus als hij zijn kast open doet, zal hopelijk die ambient temperatuur meer naar de 26 graden van zijn kamer trekken, en dat is toch een potentiele 14 graden. Maar een fan eropzetten, als hij die heeft, is natuurlijk nog beter.
Oud 28-05-2005, 14:16
In Your Room
In Your Room is offline
Hmm, memtest gedraaid. Heb em 5 keer die hele cyclus laten doorlopen van al die tests, rond de 1½ uur laten draaien, en geen fouten te vinden...

-------

Citaat:
Enlightenment schreef op 28-05-2005 @ 14:52 :
Defragmenteren verhelpt geen instabiliteit, hooguit dat je hardeschijf wat sneller wordt.
Het was slechts een van de tips die gegeven werd... Dus ja, het viel te proberen, niet?

Citaat:
Je zegt dat je een 1800+ Athlon XP hebt, dat zal wel een Palomino zijn, die kunnen vrij warm worden. [...] Je computer kan 'bevriezen' als teken van instabiliteit, als je Windows 2000 of XP draait (hetgeen ik aanneem). Spyware is ook een onlogisch gevolg van dergelijke instabiliteit.
Is idd een Palomino, ja. Ik draai XP met servicepack 2... &Over die spyware: Ik snap ook wel dat dat vrij onlogisch is, maar ja, het kan geen kwaad om álles even te testen..
Oud 28-05-2005, 14:17
In Your Room
In Your Room is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-05-2005 @ 15:10 :
Als je ambient temperatuur 40 graden is, is er in feite geen airflow. Dus als hij zijn kast open doet, zal hopelijk die ambient temperatuur meer naar de 26 graden van zijn kamer trekken, en dat is toch een potentiele 14 graden. Maar een fan eropzetten, als hij die heeft, is natuurlijk nog beter.
Ambient temperature?

Offtopic: &Ik ben een zij, dankjewel.

Maar ehm, zou het eventueel er ook aan kunnen liggen dat de boel gewoon overbelast wordt, ofzo? 256 RAM is wel vrij minimaal, dacht ik...?

Laatst gewijzigd op 28-05-2005 om 14:19.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2005, 14:23
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
In Your Room schreef op 28-05-2005 @ 15:17 :
Ambient temperature?
Ambient betekent omgeving. Dus Ambient temperature is omgevingstemperatuur. In dit geval de kast dus. Als de temperatuur in je kast 40 graden is, zal je processor met een 20 graden delta (verschil) 60 graden worden. Als je kast opeens 20 graden wordt, zal de temperatuur van je processor ook met 20 graden afnemen. Zo werkt het.
Citaat:
Offtopic: &Ik ben een zij, dankjewel.
Ik ook, dus?
edit: oh ik zei "hij", sorry.
Citaat:
Maar ehm, zou het eventueel er ook aan kunnen liggen dat de boel gewoon overbelast wordt, ofzo? 256 RAM is wel vrij minimaal, dacht ik...?
Nee daar zal het niet aan liggen. Het probleem is overduidelijk: 64 graden is veels te hoog. Dit is typisch een geval van instabiliteit door oververhitting. Dus je zult moeten zorgen dat de temperatuur in die kast omlaag gaat. En een betere CPU koeler zou ook veel kunnen uitmaken.

Voor nu: kast open en - zoals Jolt zegt - een blower hem laten afkoelen als je zo'n ding hebt.
Oud 28-05-2005, 14:42
In Your Room
In Your Room is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-05-2005 @ 15:23 :
Ambient betekent omgeving. Dus Ambient temperature is omgevingstemperatuur. In dit geval de kast dus. Als de temperatuur in je kast 40 graden is, zal je processor met een 20 graden delta (verschil) 60 graden worden. Als je kast opeens 20 graden wordt, zal de temperatuur van je processor ook met 20 graden afnemen. Zo werkt het.
Ohhh, op die manier... Hmm..

Citaat:
Nee daar zal het niet aan liggen. Het probleem is overduidelijk: 64 graden is veels te hoog. Dit is typisch een geval van instabiliteit door oververhitting. Dus je zult moeten zorgen dat de temperatuur in die kast omlaag gaat. En een betere CPU koeler zou ook veel kunnen uitmaken.

Voor nu: kast open en - zoals Jolt zegt - een blower hem laten afkoelen als je zo'n ding hebt.
Oké, nu hebben we een tegenstrijdigheid... Toen ik daarstraks in mn bios keek, gelijk bij t opstarten, gaf hij de gegevens die ik al gepost had... Maar ik heb dat everest gedownload, en die zegt dit:

Dat is dus géén 64 graden...

&Over dat van m'n kast open zetten... Als ik die 'kap' eraf haal, zeg maar, dan is het wel gelijk redelijk open he... Ik bedoel, is dat qua stof enzo niet een beetje onhandig? Een een ventilator heb ik niet, dus dat zal moeilijk worden...
Oud 28-05-2005, 14:58
MaHo
MaHo is offline
jah, maar dat is wss in "idle" toestand. Op "stressed" zal ie denk ik makkelijk de 64 graden halen al;s ik het zo zie (je CPU). Ga eens een spelletje spelen en ga na een half uur (als ie dat volhoudt, anders na een kortere tijd) nog eens je temp. checken.

Edit; mijn temps zijn in "idle" gemiddeld 10 graden lager dan de jouwe (Alleen CPU scheelt maar 6 graad)

Laatst gewijzigd op 28-05-2005 om 15:01.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2005, 15:00
M@rco
M@rco is offline
Hm.. tja, het BIOS en andere programma's lezen die sensoren vaak iets anders uit, dat is geloof ik bij elke computer wel zo.

Nou ja, laten we aannemen dat ie rond de 60 graden zit, dat is erg warm maar Palomino's kunnen en mogen aardig warm worden. Neemt niet weg dat koeler altijd beter is natuurlijk. Wat heb je eigenlijk voor kast... is het zo'n kleine Shuttle? Je harde schijf wordt trouwens wél gevaarlijk warm, daar zou ik me eerder zorgen om maken. Hoe warmer ze worden, hoe sneller ze doodgaan en 56 graden is voor een harde schijf echt gevaarlijk warm.

Je zou hem iig eens open kunnen maken en de processorkoeler eens goed afstoffen. Waarschijnlijk zit er een hoop stof tussen en dat kan behoorlijk schelen qua temperatuur.

Laatst gewijzigd op 28-05-2005 om 15:02.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2005, 15:16
In Your Room
In Your Room is offline
Citaat:
M@rco schreef op 28-05-2005 @ 16:00 :
Hm.. tja, het BIOS en andere programma's lezen die sensoren vaak iets anders uit, dat is geloof ik bij elke computer wel zo.

Nou ja, laten we aannemen dat ie rond de 60 graden zit, dat is erg warm maar Palomino's kunnen en mogen aardig warm worden. Neemt niet weg dat koeler altijd beter is natuurlijk. Wat heb je eigenlijk voor kast... is het zo'n kleine Shuttle? Je harde schijf wordt trouwens wél gevaarlijk warm, daar zou ik me eerder zorgen om maken. Hoe warmer ze worden, hoe sneller ze doodgaan en 56 graden is voor een harde schijf echt gevaarlijk warm.

Je zou hem iig eens open kunnen maken en de processorkoeler eens goed afstoffen. Waarschijnlijk zit er een hoop stof tussen en dat kan behoorlijk schelen qua temperatuur.
Wat heb ik voor kast? Euhm, ja...

Heb je daar iets aan?

En over die harddisk, hoe warm mag die dan worden, eigenlijk? En zou dat misschien ook (een deel van) het probleem kunnen zijn? Kan een PC daardoor bevriezen?

Ik zal idd eens kijken naar die processorkoeler ja, of die stoffig is. Straks even doen als m'n vader thuis is, dan is het in ieder geval niet alleen míjn schuld als er iets fout gaat.

Laatst gewijzigd op 28-05-2005 om 18:41.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2005, 18:11
In Your Room
In Your Room is offline
Euhm... Mijn papa zei dat t idd een kleinere kast was, microkast...
Oud 28-05-2005, 18:30
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
In Your Room schreef op 28-05-2005 @ 19:11 :
Euhm... Mijn papa zei dat t idd een kleinere kast was, microkast...
dat is te zien.. netals het ontbreken van de casefan achterop
Met citaat reageren
Oud 28-05-2005, 19:04
In Your Room
In Your Room is offline
Citaat:
twain4me schreef op 28-05-2005 @ 19:30 :
dat is te zien.. netals het ontbreken van de casefan achterop
Dat klopt, ja.
Oud 28-05-2005, 21:10
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 28-05-2005 @ 16:00 :
Nee. Maar als je in je BIOS zit is er geen ACPI die de CPU-snelheid kan regelen. Dus de processor draait op volle toeren. Eenmaal in windows neemt ACPI de processorsnelheid over (en bij AMD processoren ook het voltage: CoolNQuiet), en zal bij idle toestand de temperatuur van je processor dus ook dalen. Zo zie je in de taskmanager ook het process "System Idle Process", deze slurpt alle overgebleven processortijd op, die ACPI gebruikt voor stroombesparing. Derhalve zal in Windows de temperatuur van de processor lager zijn dan in het BIOS.
Citaat:
Nou ja, laten we aannemen dat ie rond de 60 graden zit, dat is erg warm maar Palomino's kunnen en mogen aardig warm worden.
Ik hoop dat je niet refereert aan de Tmax waarde van transistors? Die zo'n 80 á 85 graden mogen worden? Dat betekent niet dat de processor die-oppervlak 80 á 85 graden mag worden. Als zijn temperatuursensor 64 graden aangeeft, kan het goed zijn dat dat betekent dat de transistoren op een temperatuur van 84 graden zitten. Je dient 15 á 20 graden marge te nemen als je de Tmax waarde wilt vergelijken met de waarde die je temperatuursensor aangeeft.

Conclusie: een processor mag GEEN 80 á 85 graden worden, dat is een fairytale (sprookje).
Citaat:
Je harde schijf wordt trouwens wél gevaarlijk warm, daar zou ik me eerder zorgen om maken. Hoe warmer ze worden, hoe sneller ze doodgaan en 56 graden is voor een harde schijf echt gevaarlijk warm.
Mee eens
Citaat:
Ook mee eens.

En houd je kast sowieso maar eens open, kijken hoeveel dat scheelt qua temperatuur.
Oud 28-05-2005, 21:16
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-05-2005 @ 22:10 :
Nee. Maar als je in je BIOS zit is er geen ACPI die de CPU-snelheid kan regelen. Dus de processor draait op volle toeren. Eenmaal in windows neemt ACPI de processorsnelheid over (en bij AMD processoren ook het voltage: CoolNQuiet), en zal bij idle toestand de temperatuur van je processor dus ook dalen. Zo zie je in de taskmanager ook het process "System Idle Process", deze slurpt alle overgebleven processortijd op, die ACPI gebruikt voor stroombesparing. Derhalve zal in Windows de temperatuur van de processor lager zijn dan in het BIOS.
Hm... maar... een ouwe Athlon XP doet toch niet aan stroombesparing? Die processorsnelheid blijft gewoon hetzelfde.
Citaat:
Ik hoop dat je niet refereert aan de Tmax waarde van transistors? Die zo'n 80 á 85 graden mogen worden? Dat betekent niet dat de processor die-oppervlak 80 á 85 graden mag worden. Als zijn temperatuursensor 64 graden aangeeft, kan het goed zijn dat dat betekent dat de transistoren op een temperatuur van 84 graden zitten. Je dient 15 á 20 graden marge te nemen als je de Tmax waarde wilt vergelijken met de waarde die je temperatuursensor aangeeft.

Conclusie: een processor mag GEEN 80 á 85 graden worden, dat is een fairytale (sprookje).
Oke.

En ik kan Engels hoor.
Oud 28-05-2005, 21:25
In Your Room
In Your Room is offline
De temperatuur lag ook gedeeltelijk aan het warme weer, CPU is nu 48/49 graden volgens Everest en de harde schijf is ook ongeveer die temperatuur... Wat overigens niet weg neemt dat ik morgen sowieso die kast eens open ga maken en kijken wat er af te stoffen valt, ja. &Kast openhouden, hm.. Ik zit nog steeds met t idee dat er dan véél stof enzo in de kast komt, maar dat valt misschien ook mee...?

En wat betreft de warmte van die harde schijf, wat kan ik daar aan doen?
Oud 28-05-2005, 21:38
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
In Your Room schreef op 28-05-2005 @ 22:25 :
De temperatuur lag ook gedeeltelijk aan het warme weer, CPU is nu 48/49 graden volgens Everest en de harde schijf is ook ongeveer die temperatuur... Wat overigens niet weg neemt dat ik morgen sowieso die kast eens open ga maken en kijken wat er af te stoffen valt, ja. &Kast openhouden, hm.. Ik zit nog steeds met t idee dat er dan véél stof enzo in de kast komt, maar dat valt misschien ook mee...?
Dat zit er al in, waarschijnlijk. Je kan met de stofzuiger veel stof uit je kast halen. Dat raad ik ook zeker aan. Op de vloer van de kast, en de processor fan/heatsink. Zorg wel dat je je stofzuiger op een lagere stand zet, en zorg dat je met je handen geen gevoelige dingen aanraakt, zoals een printplaat.

En ja de temperatuur is afhankelijk van het weer, als het in jouw kamer 10 graden warmer wordt, wordt je processor dat op den duur ook.

Houd ook in je achterhoofd dat als je een spel gaat spelen of op een andere manier je processor belast, deze warmer wordt. Dat kan wel 10 graden schelen. Je kunt het uittesten met het programma Prime95:
http://www.fluffles.net/files/Prime95%20v2.38.exe
(draai de torturetest met maximum FPU/HEAT, niet de blend-test)
Citaat:
En wat betreft de warmte van die harde schijf, wat kan ik daar aan doen?
Zorgen dat je kast koeler wordt. Je zou eens een foto kunenn maken van hoe je HDD in je kast zit.
Oud 28-05-2005, 23:02
Jolt
Jolt is offline
Huis tuin en keuken fan er voor zetten, niet zo moeilijk doen.

@Enlight, alleen de Athlon Xp Mobile had powernow, zelfde geld voor Opteron, later kwam Cool en Quiet, Athlon XP draait altijd Full Speed.

Cpu slaat normaal gesproken bij 80 ºC uit hoor, we leven niet meer in het tijdperk waar ineens je kast in de fik stond bij wijze van spreken.

GPU's daarintegen mogen wel wat hitte, en kunnen er ook tegen maar dat ligt natuurlijk ook aan het model, etc.

En daarnaast, zit de temp sensor op de die of in de die...

Maar jah, gebruik eerst maar eens een huis tuin en keuken ventilator.
Oud 28-05-2005, 23:07
MaHo
MaHo is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-05-2005 @ 22:38 :
Houd ook in je achterhoofd dat als je een spel gaat spelen of op een andere manier je processor belast, deze warmer wordt. Dat kan wel 10 graden schelen. Je kunt het uittesten met het programma Prime95:
http://www.fluffles.net/files/Prime95%20v2.38.exe
(draai de torturetest met maximum FPU/HEAT, niet de blend-test)
Jah mesnen, negeer mijn vorige post maar he, daar stelde ik nl. hetzelfde vast en stelde ik bijna hetzelfde voor. Dat ik niet in die leuke technische termen mee kan komen betekend nog niet dat mijn posts onnutig zijn
Met citaat reageren
Oud 28-05-2005, 23:08
M@rco
M@rco is offline
Vat het niet te persoonlijk op, Enlightenment houdt niet zo van lezen
Reageren

Regels voor berichten