Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2002, 21:53
Superfly
Superfly is offline
Nederlanders geloven alleen nog Peter R. de Vries

HILVERSUM (GPD) - De Nederlandse bevolking heeft zich de afgelopen maand massaal gewend tot misdaadjournalist Peter R. de Vries. Precies een maand na de moord op Pim Fortuyn, op 6 mei in het Mediapark in Hilversum telt De Vries zeker drieduizend e-mails van mensen die hem 'dringend verzoeken' de zaak op de voet te volgen.

De afzenders zijn bang dat er blunders worden gemaakt en belangrijke zaken anders in de doofpot worden gestopt. Tot op de dag van vandaag stromen mailtjes van gelijke strekking nog bij hem binnen.

De misdaadverslaggever zegt in een gesprek met deze krant dat de bevolking kennelijk massaal het vertrouwen heeft verloren in de overheid en justitie in het bijzonder. De Vries stelde onlangs nog forse justitiële blunders aan de kaak, nadat mede door zijn toedoen de Twee van Putten werden vrijgesproken van de moord op stewardess Christel Ambrosius. Het tweetal, Wilco Viets en Herman Dubois, heeft zeven jaar vastgezeten. Maar de rechtbank stelde vast dat er voldoende twijfel is of zij die moord ook werkelijk hebben gepleegd.

Onder de duizenden mensen die Peter R. de Vries benaderden bevinden zich ook de broers van Pim Fortuyn. Ook zij zijn volgens de programmamaker bang dat justitie steken gaat laten vallen en hebben de misdaadjournalist om advies gevraagd. De Vries zegt weliswaar 'vereerd te zijn' door het massale vertrouwen dat de duizenden Nederlanders in hem hebben gesteld, maar zegt het ook 'zorgwekkend' te vinden dat het volk geen enkel geloof heeft in een correcte afhandeling van de moordzaak. Hij pleit ervoor dat justitie een onafhankelijke commissie benoemt die 'meekijkt' met het onderzoek naar de achtergronden van de moord en met enige regelmaat opening van zaken geeft.

Volgens De Vries werkt het stilzwijgen van justitie over de moord op Fortuyn de wildste complottheorieën in de hand en zet hij vraagtekens bij een aantal onderzoeksmethoden. “Ik vind het bijvoorbeeld eigenaardig dat justitie pas negen dagen na de moord op Fortuyn huiszoeking heeft gedaan bij de Vereniging Milieu Offensief, werkgever van Volkert van der G. In mijn ogen laat. Zelf zou ik geneigd dit direct te doen. De Vries, die denkt dat Volkert van der G. niet alleen handelde, is inmiddels zelf een onderzoek gestart naar de achtergronden van de moord.

De Vries: “Ik vraag mij bijvoorbeeld af hoe hij aan dat wapen is gekomen, waar hij zo heeft leren schieten. Zijn er mensen op de hoogte geweest van zijn plannen en wie waren dat dan?”, zijn enkele van de vele vraagtekens die De Vries bij de zaak zet.

Wanneer televisiekijkend Nederland het 'dossier Fortuyn' in zijn programma mag verwachten kan De Vries, die zelfs op straat dagelijks door talloze kijkers over dit onderwerp wordt aangeklampt, nu nog niet zeggen. In ieder geval niet morgen. “Ik kom alleen met een verhaal als ik iets goeds te melden heb. Natuurlijk voel ik me verplicht om de moord en de achtergronden daarvan te onderzoeken, het interesseert mijzelf ook. Maar ik ga heel zorgvuldig te werk. Ik ga nu niet voor de deur bij Van der G.'s advocaat liggen om maar iets over Fortuyn te kunnen brengen. Of nu proberen om Volkert van der G. in de cel te spreken alleen maar voor wat oneliners. In al die jaren dat ik dit werk doe heb ik geleerd dat je geduldig moet zijn. Je moet je kans kunnen afwachten en dat kan misschien jaren duren. Het is soms beter niet meteen je vinger op te steken. Misschien ben je dan juist daardoor wel de eerste. Ik ga voor het enige echte, werkelijke verhaal. Ook in deze zaak.”
Oud 06-06-2002, 21:59
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Ik kan me voorstellen dat Justitie niet echt blij met em is...
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 22:29
Joostje
Joostje is offline
triest dat men meer vertrouwen heeft in hem dan in justitie.
Oud 06-06-2002, 23:14
twiety
twiety is offline
Triest dat je hem meer kan vertrouwen dan justitie.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 00:03
biertjehappen
biertjehappen is offline
wat een trieste kerel die peter
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 08:43
respecTina
respecTina is offline
hoezo heeft Nederland geen vertrouwen in justitie en politie. Als je goed leest dan zie je dat 3000 mensen een mailtje hebben gestuurd. dat betekent toch niet dat ook die andere 15.997.000 ook geen vertrouwen hebben in justitie.

In belgie heeft men reden om justitie niet te vertrouwen daar is ze bijna openlijk corrupt. maar hier in Nederland gaat het heel goed. Er sluipen altijd wel fouten in zoals de puttense moordzaak, maar dat is niet de enige rechtzaak in Nederland
Oud 07-06-2002, 11:14
twiety
twiety is offline
Laten we het er op houden dat justitie zich bezig houdt met recht en rechtspraak en dat Peter gewenst is om hier een oogje in het zeil te houden om evt. fouten te beperken/voorkomen, zodat het rechtvaardig gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 13:02
the Comebackkid
the Comebackkid is offline
hallo tweety, sorry hoor, justitie houdt zich niet bezig met recht en rechtspraak, je bent in de war met de rechterlijke macht- die houdt zich bezig met recht en rechtspraak. Justitie houdt zicg bezig met het verzamelen van bewijs en het onderzoeken van de zaak.
Oud 07-06-2002, 13:39
RuffThugg
RuffThugg is offline
Ach, t kan geen kwaad dat hij oplet. Hij heeft toch ook geholpen bij de Puttense moordzaak? En ik vind dat hij zich professioneel opstelt, ik zie er niks slechts in.

En of mensen minder vertrouwen hebben in de politie, ik denk het niet.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 13:45
twiety
twiety is offline
Citaat:
the Comebackkid schreef:
hallo tweety,
't Is twiety, met een i, zodat er 'wiet' in het midden staat.

sorry hoor, justitie houdt zich niet bezig met recht en rechtspraak, je bent in de war met de rechterlijke macht- die houdt zich bezig met recht en rechtspraak.
Inderdaad, goed opgelet, was een beetje erg krom van me.

Justitie houdt zicg bezig met het verzamelen van bewijs en het onderzoeken van de zaak.
Blijf ik erbij dat dit goed gedaan moet worden zodat het bovenstaande rechtvaardiger kan geschieden. En ik denk dat het zeker geen kwaad kan (integendeel) als Peter een oogje in het zeil houdt.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 16:52
UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
meneer de Vries voor jou

Ach, als 'het volk' denkt dat meneer de Vries nodig is, dan moet t maar.... Ik denk persoonlijk dat Justitie het in dit geval heel goed zelf af kan handelen.
Oud 07-06-2002, 17:13
Baron Sengir
Baron Sengir is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
meneer de Vries voor jou

Ach, als 'het volk' denkt dat meneer de Vries nodig is, dan moet t maar.... Ik denk persoonlijk dat Justitie het in dit geval heel goed zelf af kan handelen.
Dat heb ik vaker gehoord...
En wie had het toen rechtgezet? Justitie iig niet.
Reageren

Regels voor berichten