Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-06-2005, 15:59
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Niet nee

ik speel, nee
niet speel
maar ik spijt

nu speel ik, ja
maar wat?
weet ik niet
niet ik
weet ik
stik
nee

speel? ja
maar
geen maar, wat
wat nu
nee, wat vroeger?
dat spijt
speel ik?

ja

- - - - - -

Ooeeh, wat ben ik benieuw wat jullie hiervan vinden!!
Als je het moeilijk vind om het te beoordelen zeg dan wat er de eerste keer bij je opkwam toen je het las, wanneer las je het snel/langzaam en met/zonder nadruk, enz.
Het is een beetje een soort experiment achtig, denk ik.

Als je 3 uur naar spijt en speel zit aan te kijken wordt je best wel cynisch gestoord 0_o

Edit:
"wat nu
nee
vroeger wat"

heb ik verandert in:
"wat nu
nee, wat vroeger?"

Zo lijkt het me wat duidelijker

Laatst gewijzigd op 02-06-2005 om 18:57.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-06-2005, 16:08
Verwijderd
cynisch gestoord? (de rest komt later wel)
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 16:08
Sketch
Sketch is offline
Ik vind het niks, ik weet niet waar het aan ligt. De vorm is sowieso niet mijn ding. Je afbreking voegt voor mij niets toe, het ropet totaal niks bij me op, en elke betekenis ontgaat me eigenlijk.
Waar gaat het over?

Edit:
cy·nis·me (het ~)
1 wijsgerige school bij de oude Grieken
2 levenshouding waarbij men afwijzend staat tegenover idealisme of geestdrift

Ok, iemand die cynisch gestoord is, is een gek met een attitude die denkt dat hij oud-Grieks is.

Laatst gewijzigd op 02-06-2005 om 16:13.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 16:35
Diary of Dreams
Citaat:
Sketch schreef op 02-06-2005 @ 17:08 :
Waar gaat het over?
Het gedicht is een soort van gesprek tussen ik en ik, twee gedachtes in één geest. Het geeft de gedachten stroom in een zieke geest tussen twee persoonlijkheden weer. Het 'waar gaat dit in vredesnaam over' hoort er dus bij maar er moet wel betekenis uitkomen.

Het laatste stukje: "dat spijt ~ speel ik?" is de gedachte waarmee ik begon, het is de hoofdgedachte achter het gedicht zeg maar. De persoon weet niet meer of hij echt spijt heeft van wat hij heeft gedaan of dat hij dat alleen maar speelt. Hij weet niet of hij zichzelf voor de gek loopt te houden of niet. Radeloosheid komt om de hoek kijken ("wat nu?"), hij worstelt met zijn verleden (vandaar de "wat vroeger ", als tegenstelling tot het "wat nu ").

Op het laatst komt hij erachter dat hij geen spijt heeft van wat hij heeft gedaan, hij speelt het alleen maar, hij houdt zichzelf voor de gek.

Het 'spelen' moet ook kinderlijkheid uitdrukken, de persoon denkt veel (en serieus) na maar is eigenlijk nogsteeds een klein kind.

Buh, misschien lukt het me later om het wat duidelijker te maken ^^.

Edit: Ik ben geen griek.

Laatst gewijzigd op 02-06-2005 om 18:55.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 18:52
M@ra
M@ra is offline
Ik vind het mooi.
ik hou wel van deze schrijfstijl het laat ruimte over voor de lezer zodat hij/zij er zelf wat bij kan bedenken.
Bij mij riep het in ieder geval wel het gevoel op wat jij beschrijft. (en dit meen ik sirieus, het is niet zo dat ik je beschrijving had gelezen en toen dacht oh ja )
Oud 02-06-2005, 19:06
Porcelain
Porcelain is offline
Ik moest de beschrijving lezen voor ik er een idee bij kreeg, en voordat die beschrijving er was heb ik het een paar keer gelezen maar er niets bij gevoeld. Het idee vind ik goed, al wel een beetje creepy, maar de uitwerking doet me dus niets.
Jammer, wel=), maar leuk dat je eens wat nieuws probeert!
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 21:52
Blues
Blues is offline
Ik vind dit soort gedichten juist VET!
Laat je niet beÏnvloeden door de massa meid ga gewoon door met opschrijven dat wat in je hoofd komt!
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 14:28
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
laat je niet beïnvloeden door de massa meid
Meid

't komt toch door je naam, DoD.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 18:17
zaza zebra
zaza zebra is offline
Citaat:
Blues schreef op 02-06-2005 @ 22:52 :
Laat je niet beÏnvloeden door de massa meid ga gewoon door met opschrijven dat wat in je hoofd komt!
deze schrijfstijl vind ik zelf geweldig. ik schrijf soms ook zo. maar vaak heb je dan wel dat je zelf weet waar het om gaat, maar dat buitenstaanders het niet weten. voor jou is je gedachtengang logisch, maar zij weten niet wat er in je hoofd om gaat. snap je?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 19:13
audio bully
audio bully is offline
Citaat:
Sketch schreef op 02-06-2005 @ 17:08 :

Edit:
cy·nis·me (het ~)
1 wijsgerige school bij de oude Grieken
2 levenshouding waarbij men afwijzend staat tegenover idealisme of geestdrift

Ok, iemand die cynisch gestoord is, is een gek met een attitude die denkt dat hij oud-Grieks is.
pff wat een quasi, semi halfdoorbakken intelectueel ben jij zeg... cynisch is enigzins te vergelijken met sarcastisch.. zoek dat op en je raakt in de war

ow wacht of het was een grapje zo ja dan sorry kerel...
Oud 03-06-2005, 19:26
audio bully
audio bully is offline
mmm

interesant dit...

tja ik weet niet.. vindt het wel leuk maar over dat 'ruimte' overlaten waar eerder over gesproken werd.. ik vind denk ik dat er teveel ruimte is, je moet zelf kunnen dichten om er nog iets van te maken zeg maar, en tja.... dat komt voor mij dan een beetje afgeraffeld over..
Oud 03-06-2005, 20:34
Diary of Dreams
Citaat:
Blues schreef op 02-06-2005 @ 22:52 :
Leuk dat je het leuk vind

Opzich krijg ik best wel de neiging om een nieuwe account aan te maken zodat ik, ehm, de goede reacties krijg xD
Ow en ik laat me juist express door de massa beinvloeden, alles wat de massa mooi vind vind ik lelijk en andersom... zo lijkt het vaak wel iig ^^. Ach, ik ben tenminste uniek met mijn attidude.

@audio bully: Laat Sketch maar, hij probeert mij zoals belachelijk te maken maar dat gebeurt alleen maar bij zichzelf, fantastische vent dus xD
Oud 04-06-2005, 07:53
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
audio bully schreef op 03-06-2005 @ 20:13 :
pff wat een quasi, semi halfdoorbakken intelectueel ben jij zeg... cynisch is enigzins te vergelijken met sarcastisch.. zoek dat op en je raakt in de war

het was een grapje ja
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 10:26
Verwijderd
Citaat:
audio bully schreef op 03-06-2005 @ 20:13 :

cynisch gestoord is gewoon een vreemde opmerking.

Het gedicht: het heeft erg potentiële stukken, ik hou wel van het verwarrende woordspel, maar sommige stukken had ik liever beter uitgewerkt gezien.

nu speel ik, ja
maar wat?
weet ik niet
niet ik
weet ik
stik
nee

De vraag ja, maar wat vind ik afbreuk doen. Dat maakt het zo... simpel geschreven. De rest, vooral het ik stik vind ik goed.

dat spijt speel ik, mooi einde, voor mij had je niet met nee hoeven eindigen.
Maar op zich wel iets waarmee je zou kunnen verder gaan. Ik hou hier meer van dan van de andere dingen die ik al van je heb gezien.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 11:13
Lalala1111
Lalala1111 is offline
***, daar ging mijn reactie! Per ongeluk kruisjes drukken is niet leuk! Opnieuw dan maar:

Je gedicht is heel anders dan de dingen die je 'normaal' post (ja, ik reageer niet vaak maaar ja, ik lees wel heel vaak) en daarom ga ik ook niet vergelijken. In eerste instantie snapte ik je gedicht niet, het was voor mij iets te vaag uitgewerkt. Na jouw uitleg gelezen te hebben, snapte ik het wel. Het idee is goed, maar misschien kun je duidelijker nadruk leggen op de 'één ziel twee gedachten'.
Ik vind het dus een leuk experiment, maar voor mij nogniethelemaalaf.

Voordat ik me nu begeef naar de electronicawinkel om mijn kapotte mp3-speler terug te brengen, wil ik mijn speciale aandacht nog even geven aan dit stuk:

ik speel, nee
niet speel
maar ik spijt

Omdat ik hier van houd. Geniaal is wat overdreven, en geweldig iets te min. Je begrijpt het wel
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 12:03
Verwijderd
Ik moest ook eerst je uitleg lezen om er überhaupt íets van te snappen..

Ik hou op zich wel van die tegenstrijdigheid.. Een gesprek waarin je iets denkt en vervolgens jezelf weer verbetert... maar om de een of andere reden vind ik het niet echt móói in dit geval.

Het gedicht zelf roept niks bij me op.. de uitleg vind ik dan wel mooi, maar dat zegt meer over de uitleg dan over het gedicht..
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 16:52
Miss_Bella
Miss_Bella is offline
eerste gedachte:

toen ik je uitleg gelezen had begreep ik het ietsje beter
Oud 04-06-2005, 19:59
tjam
tjam is offline
dit is totaal mijn stijl niet.. maar het heeft indd wat.. mooi gemaakt.. en de achterliggende gedachte daar ben ik nieuwschierig na..

kijk zo kan het ook.. i.p.v. iemand keihard afkraken..
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 20:07
Diary of Dreams
Citaat:
tjam schreef op 04-06-2005 @ 20:59 :
dit is totaal mijn stijl niet.. maar het heeft indd wat.. mooi gemaakt.. en de achterliggende gedachte daar ben ik nieuwschierig na..

kijk zo kan het ook.. i.p.v. iemand keihard afkraken..
Heb je dan liever dat ik lieg of een gedeelte van mijn mening verhul? Ik bedoel het allemaal positief, je vat het alleen verkeerd op.

De achterliggende gedachte heb ik al gepost.
Oud 04-06-2005, 20:17
CSN
CSN is offline
Ik schrijf een verslag over Marcus Aurelius en moet nu even heel wijs doen

@ tjam: "[16] Bedenk dat het ook een uiting van onafhankelijkheid is van mening te veranderen en te luisteren naar iemand die je corrigeert. Het is immers jouw daad, volgens jouw verlangen, jouw oordeel en vooral jouw redelijk denken."

Marcus Aurelius, 'Meditaties', boek acht.

Stel je dus niet zo aan, tjam, en doe wat met de kritiek die je krijgt. Afzeiken ziet er heel anders uit.
Oud 04-06-2005, 20:19
tjam
tjam is offline
je egte mening kan je beter pm-en.
net zoals ik dat net heb gedaan..
maar togh bedankt.. en ik vat het niet verkeerd op.. ik vat het op zoals het er staat.. lijkt mij..
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 20:21
Diary of Dreams
Citaat:
tjam schreef op 04-06-2005 @ 21:19 :
je egte mening kan je beter pm-en.
net zoals ik dat net heb gedaan..
maar togh bedankt.. en ik vat het niet verkeerd op.. ik vat het op zoals het er staat.. lijkt mij..
Je echte mening over een gedicht of over een persoon?
Je echte mening over een gedicht moet je gewoon hier zetten, het is een dichtersforum... En ik heb nog totaal geen mening over een persoon geuit. En volgens mij kan ik iets beter weten wanneer iemand mij verkeerd opvat.

En wil je astjeblieft onmiddelijk stoppen met die kleurtjes en groter lettertype?

@CSN: Geniala quote ^^

Laatst gewijzigd op 04-06-2005 om 20:24.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 20:25
tjam
tjam is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 04-06-2005 @ 21:21 :
Je echte mening over een gedicht of over een persoon?
Je echte mening over een gedicht moet je gewoon hier zetten, het is een dichtersforum... En ik heb nog totaal geen mening over een persoon geuit. En volgens mij kan ik iets beter weten wanneer iemand mij verkeerd opvat.
een heuse discussie..
maar in die pm die ik van je kreeg liet je wel een beetje een ander verhaal horen..
ik houd er nu ook gewoon mee op.. dit heeft geen zin..
ik weet van mezefl hoe ik iets opvat.. en ik voelde me door jou heus niet aangevallen.. maar door zo te reageren hoor je wel wat die persoon precies bedoelt.. jo standpunt snap ik nu.. en ik zal je kritiek gebruiken.. dankjewel..
(dit is moeilijk hoor.. iets toegeven.. nouwjah ut was geen toegeven maar samenvatten.. )
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 20:33
Diary of Dreams
Citaat:
tjam schreef op 04-06-2005 @ 21:25 :
een heuse discussie..
maar in die pm die ik van je kreeg liet je wel een beetje een ander verhaal horen..
Ahem, je bedoelt deze PM ?

"Zoals ik al heb gezegd: ik probeer je te helpen. Je moet mijn commentaar niet negatief opvatten. Toen ik begon met dichten reageerde ik ongeveer hetzelfde als jou, ik had ook het gevoel dat ik werd afgekraakt, dat gevoel was bij mij en is nu bij jou onterecht.
Ik zal eerlijk zijn, ik vind je gedichten niet mooi, maar dat heb ik niet in mijn reacties gezet. Daar heb ik gezet wat ik in je gedicht mis en wat je daar aan kan doen, als bedoeling om je te helpen om beter te worden.

Nog meer advies: kijk rond op DoP, lees gedichten van andere kritisch en ga vooral ook die kritiek plaatsen, daar kun je veel van leren. Wat echter niet zo leerzaam is is een gedicht 1 keer oppervlakkig te lezen en daarna zeggen 'Mooi.'. Kijk er kritisch naar en zeg wat je er mooi aan vind maar ook(/vooral) wat je er minder mooi aan vind.
Wat ook erg belangrijk is is dat je genoeg tijd neemt voor je gedichten. Als je iets heb geschreven bewaar het en kijk er de volgende dagen naar, vertrouw me hier in, doe het! Als je gelijk een gedicht post nadat je die in 5 minuten heb geschreven zal hij veel minder mooi zijn dan een gedicht waar je nog 4 dagen naar heb gekeken!!!

Bovenal, blijf dichten, geef niet op.
Nog veel succes verder

DoD"

Zoals je hierboven duidelijk kunt zien ben ik een arrogante kwal.

Laatst gewijzigd op 04-06-2005 om 20:36.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 20:38
tjam
tjam is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 04-06-2005 @ 21:33 :
Ahem, je bedoelt deze PM ?

"Zoals ik al heb gezegd: ik probeer je te helpen. Je moet mijn commentaar niet negatief opvatten. Toen ik begon met dichten reageerde ik ongeveer hetzelfde als jou, ik had ook het gevoel dat ik werd afgekraakt, dat gevoel was bij mij en is nu bij jou onterecht.
Ik zal eerlijk zijn, ik vind je gedichten niet mooi, maar dat heb ik niet in mijn reacties gezet. Daar heb ik gezet wat ik in je gedicht mis en wat je daar aan kan doen, als bedoeling om je te helpen om beter te worden.

Nog meer advies: kijk rond op DoP, lees gedichten van andere kritisch en ga vooral ook die kritiek plaatsen, daar kun je veel van leren. Wat echter niet zo leerzaam is is een gedicht 1 keer oppervlakkig te lezen en daarna zeggen 'Mooi.'. Kijk er kritisch naar en zeg wat je er mooi aan vind maar ook(/vooral) wat je er minder mooi aan vind.
Wat ook erg belangrijk is is dat je genoeg tijd neemt voor je gedichten. Als je iets heb geschreven bewaar het en kijk er de volgende dagen naar, vertrouw me hier in, doe het! Als je gelijk een gedicht post nadat je die in 5 minuten heb geschreven zal hij veel minder mooi zijn dan een gedicht waar je nog 4 dagen naar heb gekeken!!!

Bovenal, blijf dichten, geef niet op.
Nog veel succes verder

DoD"

Zoals je hierboven duidelijk kunt zien ben ik een arrogante kwal.
jah die
als je dat ook van jezelf zegt..
iets minder serieus praten.. en dat arrogant kan weg.. (neej grapje) ik wil wel door 1 deur kunnen..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-06-2005, 07:35
Halogeen
Halogeen is offline
DoD, aan arrogant mag je ook pretentieus toevoegen. En ja, dat spreekt iedereen uit als pretentieus

Ik vind de gedachte erachter leuk en goed ook dat je experimenteert. Het had wel beter uitgewerkt kunnen worden en 'ja' had ik weggelaten.
Oud 05-06-2005, 10:51
Diary of Dreams
Citaat:
Halogeen schreef op 05-06-2005 @ 08:35 :
DoD, aan arrogant mag je ook pretentieus toevoegen. En ja, dat spreekt iedereen uit als pretentieus

Ik vind de gedachte erachter leuk en goed ook dat je experimenteert. Het had wel beter uitgewerkt kunnen worden en 'ja' had ik weggelaten.
Ik heb vrij lang nagedacht over de ja, eerst wou ik hem weg laten maar dat heb ik niet gedaan omdat het dan mss nog vager wordt. Maar het zou inderdaad mss wel mooier zijn als het met de (iet wat retorische) vraag eindigt. Ik weet het niet meer.

Iedereen bedankt voor al jullie reacties ik heb er van geleerd.

De lijst met benamingen (ed.) voor mij wordt nu wel verrekte lang: APCGPPSK, iemand nog iets toe te voegen?

Laatst gewijzigd op 05-06-2005 om 10:55.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2005, 11:57
Verwijderd
nu ja, omdat je aandringt

Ik ben het dus met Riven eens, al zie ik dat je nee in ja hebt veranderd. Het contrast van nee en ja vind ik wel interessant, maar toch vind ik het te weinig uitgewerkt. Het is nog te uitgeschreven en gemakkelijk gemaakt om echt een gedachtenflard neer te zetten, verwarring compleet te maken.

Ik denk wel dat je weet dat ik dit soort dingen wel waardeer, maar op zich zou je verder moeten gaan. Maar alle begin is moeilijk, je kunt onmogelijk opeens overgaan op sonnetten en een expert zijn of in een klap geweldig experimenteel zijn, tenzij je gewoon een genie bent, maar ik denk niet dat we dan hier zouden zitten.

Leuk dat je dit probeert iig.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2005, 12:09
Diary of Dreams
Dank voor uwe iet wat vertraagde reactie .

I'm learning as I go ^^.

Maar je wilt dat ik hiermee verder ga experimenteren?
Oud 05-06-2005, 12:20
Verwijderd
Ik hou van dat soort dingen, dus ja.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2005, 13:20
Verwijderd
Wat een hoop reacties. Alsof ik daar nu nog iets aan toe kan voegen...

Ik houd er wel van als mensen hun gedicht uitleggen

Ik vind
ik speel, nee
niet speel
maar ik spijt

trouwens hartstikke leuk.

Voor de rest struikel ik onder andere een klein beetje over de hoeveelheid vraagtekens

edit: DoD, je sig
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 19:19
Blues
Blues is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 03-06-2005 @ 21:34 :
Leuk dat je het leuk vind

Opzich krijg ik best wel de neiging om een nieuwe account aan te maken zodat ik, ehm, de goede reacties krijg xD
Niet doen jóh...gewoon jezelf zijn JIJ dus
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 19:39
Verwijderd
Citaat:
Blues schreef op 06-06-2005 @ 20:19 :
Niet doen jóh...gewoon jezelf zijn JIJ dus
Ja, maar ik denk dat HIJ doelde op het feit dat jij Hem een 'meid' noemde
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 19:57
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 02-06-2005 @ 16:59 :
Niet nee

ik speel, nee
niet speel
maar ik spijt

nu speel ik, ja
maar wat?
weet ik niet
niet ik
weet ik
stik
nee

speel? ja
maar
geen maar, wat
wat nu
nee, wat vroeger?
dat spijt
speel ik?

ja

Ik vind het een mooi gedicht. Zoals al eerder gezegd is: Werk het nog iets verder uit. Trouwens bedankt voor de uitleg. Ik hou hier wel van.

Omnium principium defficele est.
Oud 06-06-2005, 20:11
Sjoerd
Sjoerd is offline
Ik sluit me aan bij Sketch, precies hoe ik erover denk.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 20:17
Diary of Dreams
Citaat:
Ave schreef op 06-06-2005 @ 20:39 :
Je bent een genie .
Citaat:
dark*dizzie* schreef:
Omnium principium defficele est.
En wat betekent dat in Algemeen Beschaaft Nederlands?
Oud 06-06-2005, 21:32
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 06-06-2005 @ 21:17 :

Is Algemeen Beschaaft Latijn niet goed dan???
Alle begin is moeilijk.
Oud 06-06-2005, 21:44
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 06-06-2005 @ 21:17 :
DoD, Algemeen Beschaafd Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 12:31
Diary of Dreams
Citaat:
Sketch schreef op 06-06-2005 @ 22:44 :
DoD, Algemeen Beschaafd Nederlands.
Je vraagt naar onbeschaafde reacties.

zie sig ^^
Oud 07-06-2005, 19:40
Blues
Blues is offline
Citaat:
Ave schreef op 06-06-2005 @ 20:39 :
Oh...sorry 'bout that...
Leesfoutje van me bedoelde ik niks mee!
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 20:06
Diary of Dreams
Citaat:
Blues schreef op 07-06-2005 @ 20:40 :
Oh...sorry 'bout that...
Leesfoutje van me bedoelde ik niks mee!
Maakt niet uit

Maar nu iedereen opflikkeren en op andere gedichten gaan reageren!
Oud 07-06-2005, 20:31
Jenneke.*
Jenneke.* is offline
Mooi. Het liet me achteraf nog even nadenken. Het geheel klopt voor mijn gevoel wel, maar volgens mijn verstand niet.
Oud 07-06-2005, 21:12
Lalala1111
Lalala1111 is offline
Dan moet jij voor jouzelf gaan beslissen, wat jij belangerijker acht: geheugen, of gevoel.

DoD, ik wou de 42e post hebben omdat.. Ik 42 een mooi getal vind. Gefeliciteerd met deze 42 reacties, gefeliciteerd met het door jou geposte gedicht dat toch wel de meeste reacties heeft gehad, van deze maand, of dit kwartaal, of dit decennia.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 21:18
Diary of Dreams
Aandacht trekken is een van mijn primaire levensdoelen.

24 is een mooier getal trouwens.
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten