Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-06-2005, 12:30
-Farfalla85-
-Farfalla85- is offline
Hoi iedereen,
Ik ben 16 en ik ben zo'n 1,5 jaar geleden om de een of andere duistere reden begonnen met afvallen. Ik was niet op dieet, het gebeurde gewoon. Ik vond dat niet zo erg. Ik had een bmi van 22 dus het kon wel. Ik viel af totdat ik een bmi van 20 had en toen vond ik mezelf zo veel mooier! Ik kreeg ook veel complimentjes over mijn figuur. Ik werd bang om bij te komen, en zo ontwikkelde zich een eetstoornis. Ondertussen kan ik nu echt niet meer zomaar iets eten. Ik denk altijd aan de vetten en de calorien. Ik ben ontzettend afgevallen, ik heb nu een bmi van 17. Mijn ouders willen dat ik me 3 x per week weeg. Maar aan hun geef ik een gewicht door dat 10 kg hoger is (zodat ik een bmi van 20 heb.). Ze zeggen vaak dat ik er niet zo uit zie.. Het doet me zon pijn tegen hun te liegen. Het gaat nu beter met me (geestelijk, want ik had heel veel problemen, en daar gaat het nu beter mee). Ik vind mezelf nu echt veel te mager. En ik wil graag weer mn figuur hebben van toen ik een bmi van 20 had. Daar heb ik foto's van en die vind ik mooi. Een tijd geleden vond ik mezelf nog dik, ik wou absoluut niet aankomen, daarom loog ik tegen mijn ouders. Dat doet me zo ontzettend pijn, ik kan het niet zo goed aan om daarmee door te gaan. Maar ik wil ook niet dat ze boos op me worden omdat ik net stabiel begin te worden. Mijn ouders hebben de afgelopen tijd heel veel meegemaakt en dit kunnen ze er niet bij hebben. ik heb wel hulp voor mijn andere dingen, maar omdat ik zo'n laag bmi heb moet die hulpverlener het wel doorgeven aan mijn ouders. Ik heb een vrij goede band met hun en ik wil ze geen pijn doen. Ik wil ook geen ruzie. En ik ben bang dat ik met dit gewicht opgenomen moet worden. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen behalve aankomen. Maar dat is ook veel moeilijker dan ik dacht... Kan iemand me helpen?
Oud 04-06-2005, 13:05
Verwijderd
Als je het vertelt, kunnen ze je helpen om weer aan te sterken. Het geeft je een stok achter de deur om ook écht weer proberen aan te komen. Anders is het veel makkelijker om terug te vallen en toch weer te gaan lijnen.

En als je verplicht 3x in de week moet wegen, dan zien zij ook wel dat het niet goed gaat.. er over praten neemt dan misschien wat stess weg bij hun.

Snap wel dat het moeilijk is, maar nu je zelf aangeeft dat je weer wilt aankomen, heb je juist hun steun zo hard nodig om ook echt die weg terug weer te bewandelen..
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 13:46
dark princess
dark princess is offline
Goed dat je zelf in ziet dat je moet aankomen en dat je het ook wil. Je kan het alleen als je het ook echt wilt, iig dat is mijn ervaring. Misschien is het wel handig om het je ouders te vertellen, maar ik weet dat dat niet zomaar gaat en dat dat heel moeilijk is...ik vertel het ze zelf ook niet. Maar ouders hebben zulk soort dingen wel door, maar ze zien dan iig vanzelf wel dat je weer wat meer gaat eten.

Het zal nog wel een tijd duren voor je er helemaal vanaf bent, dat gaat niet zomaar door alleen aankomen. Want het zit zo in je hoofd om erop te letten, je weet waarschijnlijk precies wat veel calorien e.d. bevat..iig dat is bij mij wel het geval en op de een of andere manier ontwijk ik dat nog steeds.

Ik vind het knap dat je wilt aankomen, ik hoop ook dat het je echt gaat lukken! Mij is het wel gelukt om wat aan te komen, maar inmiddels zit ik weer op mn oude lage gewicht met een bmi van 16,nogwat...het gaat dus wel met vallen en opstaan, maar misschien als je het je ouders vertelt, dat zij er ook een beetje op kunnen letten, zodat je minder snel een terugval krijgt.

Heel veel sterkte meis! Je mag me altijd een PM sturen ofiets als je iets wilt weten of gewoon je verhaal kwijt wilt!
Oud 04-06-2005, 14:27
smvs
smvs is offline
Aankomen lijkt me persoonlijk niet zo heel moeilijk. Gewoon vreten, vreten en nog eens vreten (bij de Aldi hebben ze goedkope giga repen chocolade en naturel chips van bijv. AHhuismerk zijn ook goedkoop en doeltreffend) en niet bewegen. Dus niet fietsen maar het OV of de Auto pakken. Geen water drinken maar cola. Veel zuipen in de kroeg.

Of haal gewoon een HEMA slagroomtaart. Of wat dacht je van lekker van die slagroom uit zo'n spuitbus opvreten.

Ik wil je probleem niet bagatelliseren maar ik wil je de positieve kant van dit geheel proberen te laten zien. De gemiddelde persoon droomt er alleen maar van dat zij(of hij) de hele dag zoveel mag vreten als die wil.

Laatst gewijzigd op 04-06-2005 om 14:33.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 15:14
-Farfalla85-
-Farfalla85- is offline
Citaat:
smvs schreef op 04-06-2005 @ 15:27 :
Aankomen lijkt me persoonlijk niet zo heel moeilijk. Gewoon vreten, vreten en nog eens vreten (bij de Aldi hebben ze goedkope giga repen chocolade en naturel chips van bijv. AHhuismerk zijn ook goedkoop en doeltreffend) en niet bewegen. Dus niet fietsen maar het OV of de Auto pakken. Geen water drinken maar cola. Veel zuipen in de kroeg.

Of haal gewoon een HEMA slagroomtaart. Of wat dacht je van lekker van die slagroom uit zo'n spuitbus opvreten.

Ik wil je probleem niet bagatelliseren maar ik wil je de positieve kant van dit geheel proberen te laten zien. De gemiddelde persoon droomt er alleen maar van dat zij(of hij) de hele dag zoveel mag vreten als die wil.
ten eerste: ik vind mezelf nu wel dun, k wil aankomen, maar wel met gezonde voeding
ten tweede: mijn lichaam kan die chocolade en slagroom echt niet meer verdragen....

Het gekke is, is dat ik mezelf regelmatig echt te dun vond, maar er toch mee door ging. Ik weeg me 3 x per week maar zeg dan gewoon dat mn gewicht goed is. Soms zeg ik wel 2 kg te weinig, als ik echt ben afgevallen en ze dat hebben gezien, dan eet ik weer 3 dagen goed en dan gaat het weer slecht. Ik wil gewoon niet meer liegen. Maar ik wil ook geen ruzie.. en ik wil gezond zijn... want dit is niet gezond.

Ik ben ook 2,5 maand geleden 5 kg aangekomen, maar dat is nu 7 minder. Toen had ik precies een bmi van 18,5. Dat was omdat ik toen ergens heen moest waar ze me gingen wegen. Ik wou dat wel behouden maar ik voelde me zo vet.. Toen ging het dus weer slecht...
Oud 04-06-2005, 17:47
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
-Farfalla85- schreef op 04-06-2005 @ 16:14 :

Het gekke is, is dat ik mezelf regelmatig echt te dun vond, maar er toch mee door ging.
Hoe voel je jezelf over andere zaken? Ben je zeker van de dingen die je doet? Heb je het gevoel dat je goed bent in wat je doet? Ben je perfectionistisch of niet?
Oud 04-06-2005, 19:45
-Farfalla85-
-Farfalla85- is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 04-06-2005 @ 18:47 :
Hoe voel je jezelf over andere zaken? Ben je zeker van de dingen die je doet? Heb je het gevoel dat je goed bent in wat je doet? Ben je perfectionistisch of niet?
Ik ben erg perfectionistisch en heb een erg laag zelfbeeld...
Oud 05-06-2005, 08:18
tuttebel
tuttebel is offline
een vriendin van me heeft ook een eetstoornis (gehad).

het beste is echt om het aan je ouders en als je wil aan je vrienden te vertellen.
in je eentje is het ontzettend moeilijk om ervanaf te komen. het beste is nog om professionele hulp te zoeken.
ik weet niet of je je zou generen als je hulp zou zoeken, maar dat is nergens voor nodig..het is juist een positieve eigenschap om toe te geven dat iets je misschien zelf niet lukt.
Oud 05-06-2005, 18:31
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
-Farfalla85- schreef op 04-06-2005 @ 20:45 :
Ik ben erg perfectionistisch en heb een erg laag zelfbeeld...
gefeliciteerd met je verjaardag

Welk gevoel heb je wanneer je bent afgevallen? Ben je dan blij/trots/boos/teleurgesteld? of totaal wat anders?
praat je met anderen over jouw eetgedrag?
Oud 06-06-2005, 16:07
-Farfalla85-
-Farfalla85- is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 05-06-2005 @ 19:31 :
gefeliciteerd met je verjaardag

Welk gevoel heb je wanneer je bent afgevallen? Ben je dan blij/trots/boos/teleurgesteld? of totaal wat anders?
praat je met anderen over jouw eetgedrag?
Dankje..

Eerst was ik altijd heel erg trots dat ik was afgevallen.. Gaf me een enorme kik.. er was iets waar ik goed in was! Maar hoe lager mn gewicht werd, en hoe meer de rest van mijn problemen oplosten, hoe vaker ik me schuldig voelde en inzag dat het echt heel erg fout was. Soms werd ik overvallen door angst, was bang anorexia te krijgen, bang dat ik later geen kinderen meer kan krijgen. Zeker toen ik ook stopte met menstueren. Ik vertelde wel aan anderen dat ik te weinig woog, maar dat was meer omdat ze er naar vroegen. Ik ging een tijdje wat meer eten, maar ik raakte weer in een depressie en vond mezelf dik. Toen viel ik vervolgens weer af... Nu wil ik echt normaal zijn en meer wegen en niet meer met eten bezich zijn...
Oud 07-06-2005, 10:24
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
-Farfalla85- schreef op 06-06-2005 @ 17:07 :
Dankje..

Eerst was ik altijd heel erg trots dat ik was afgevallen.. Gaf me een enorme kik.. er was iets waar ik goed in was! Maar hoe lager mn gewicht werd, en hoe meer de rest van mijn problemen oplosten, hoe vaker ik me schuldig voelde en inzag dat het echt heel erg fout was. Soms werd ik overvallen door angst, was bang anorexia te krijgen, bang dat ik later geen kinderen meer kan krijgen. Zeker toen ik ook stopte met menstueren. Ik vertelde wel aan anderen dat ik te weinig woog, maar dat was meer omdat ze er naar vroegen. Ik ging een tijdje wat meer eten, maar ik raakte weer in een depressie en vond mezelf dik. Toen viel ik vervolgens weer af... Nu wil ik echt normaal zijn en meer wegen en niet meer met eten bezich zijn...
dat eerste... dat idee had ik al een beetje ja... Iets waar je goed in bent, waar je trots op kunt zijn! Ik vind het echt onwijs knap van je dat je inziet dat het zo niet langer goed gaat.
Misschien kun je eens langs de huisarts gaan. hij kan je wellicht vertellen hoe je op een goede, verantwoorde manier kan aankomen en hoe je dit moet aanpakken?
Oud 08-06-2005, 09:18
-Farfalla85-
-Farfalla85- is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 07-06-2005 @ 11:24 :
dat eerste... dat idee had ik al een beetje ja... Iets waar je goed in bent, waar je trots op kunt zijn! Ik vind het echt onwijs knap van je dat je inziet dat het zo niet langer goed gaat.
Misschien kun je eens langs de huisarts gaan. hij kan je wellicht vertellen hoe je op een goede, verantwoorde manier kan aankomen en hoe je dit moet aanpakken?
Ik ben bang dat de huisarts mn ouders in licht omdat ik ondergewicht heb..
Ben vergeleken met zaterdag een kg aangekomen
Oud 08-06-2005, 12:42
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
-Farfalla85- schreef op 08-06-2005 @ 10:18 :
Ik ben bang dat de huisarts mn ouders in licht omdat ik ondergewicht heb..
Ben vergeleken met zaterdag een kg aangekomen
huisarts heeft beroepsgeheim
goedzo dat je een kg bent aangekomen, ga zo door
Reageren

Regels voor berichten