Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-06-2005, 18:57
buffoon
buffoon is offline
Heej allemaal,

Ik heb een paar vraagjes..... De rest heb ik al opglosd, maar deze weet ik niet. Kunnen jullie me helpen?
Alvast Bedankt!!!

1 omschrijf welke energie omzettingen er plaats vinden bij:
a. Een aardgas gestookte elektriciteitscentrale tot het elektrisch kookplaatje, dat aan staat, in de keuken.
b. werking van een ventilator.

2 a. Waar staat groene stroom voor?
b. Als je kiest voor groene stroom, zal er dan thuis echt groene stroom uit de stopcontacten te halen zijn?

Ik kom er echt niet uit..... tnxxxxx

xxxxxx Sharon
Oud 05-06-2005, 18:59
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
buffoon schreef op 05-06-2005 @ 19:57 :
Heej allemaal,

Ik heb een paar vraagjes..... De rest heb ik al opglosd, maar deze weet ik niet. Kunnen jullie me helpen?
Alvast Bedankt!!!

a. Een aardgas gestookte elektriciteitscentrale tot het elektrisch kookplaatje, dat aan staat, in de keuken.

2 a. Waar staat groene stroom voor?
b. Als je kiest voor groene stroom, zal er dan thuis echt groene stroom uit de stopcontacten te halen zijn?

Ik kom er echt niet uit..... tnxxxxx

xxxxxx Sharon
1a) chemische energie wordt omgezet in elektrische energie en warmte

b) elektrische energie wordt omgezet in kinetische (bewegings)energie.

2a) groene stroom staat voor elektriciteit dat niet is opgewekt uit aardgas.

b) nee, de elektriciteit is gewoon hetzelfde, alleen de bron is milieuvriendelijker.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2005, 19:26
buffoon
buffoon is offline
Hartsikke bedankt....
tnxxxxx
Groetjes Sharon
Oud 06-06-2005, 10:39
Verwijderd

a)

Chemische energie van het aardgas wordt omgezet in warmte, deze warmte wordt omgezet in kinetische energie, die wordt omgezet in elektrische energie. Vervolgens wordt deze elektrische energie deels omgezet in warmte door verliezen in de leidingen en bij transformatoren en het restant wordt omgezet in warmte in het kookplaatje.

b)

Elektrische energie wordt omgezet in kinetische energie van de ventilator, die wordt omgezet in kinetische energie van de lucht.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 21:59
Rocks
Rocks is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 05-06-2005 @ 19:59 :

2a) groene stroom staat voor elektriciteit dat niet is opgewekt uit aardgas.

b) nee, de elektriciteit is gewoon hetzelfde, alleen de bron is milieuvriendelijker.
Volgens die redenering zijn kerncentrales (waarvan er ook nog in NL zijn) en klassieke thermische centrales (zware fuel, steenkool) ook groen... ik denk het niet

Groene energie is alle energie opgewekt zonder schade het milieu te vervuilen. Concreet
- windengerie
- waterengerie (stuwdammen)
- biomassa: dit is het vergisten van groenafval. Alhoewel men hierover kan discusiëren omdat de vrijgekomen gassen (methaan) verbrand worden en dus CO2 vormen.

Een nieuwe trend zijn de zogenaamde WKK's (warmtekrachtkoppelingen). Dit is een samenwerking tussen industrie en een elektriciteitsproducent, met als doel zoveel mogelijk warmte te recupureren.

Voorbeeld: STEG centrale:
- aardgas wordt verbrand en drijft een gasturbine aan => elektriciteit
- hete dampen komen in warmterecup-ketel en maken van water stoom
- stoom drijft 2de turbine aan => elektriciteit
- condensaat gaat naar ander bedrijf (voeding, papier, brouwerij, tabak, ... => koppeling) en wordt daar "opgebruikt": zoveel mogelijk resterende warmte wordt er uit ontrokken. De rest-condensaat gaat terug, via een aero-condensor (geen klassieke koeltoren, geen verdamping) en het water gaat terug naar warmterecupketel.

Sommige producenten zien dat ook als groene energie

Voor België is het zo dat er meerdere "leveranciers" zijn van elektriciteit (Electrabel, Luminus, Nuon, ...). Eentje profileert zich als "groene stroom leverancier" maar momenteel zijn er in België maar 2 producenten: Electrabel (klassieke centrales, WKK, windturbines, waterturbines, kerncentrales) en SPE (WKK, waterkrachtcentrale, biogas).

Iedereen koopt bij een van die twee aan. Dus je kan wel denken dat je groene stroom koopt, maar wie zegt dat die stroom echt groen is?
Reageren

Regels voor berichten