![]() |
|
Omdat ik het écht niet alleen kan=).
Ik moet goniometrische functies differentiëren en daarna de afgeleide vergelijken met nul (want toppen berekenen). Ik heb wat gedaan, maar kom niet verder dan wat ik hier beneden heb opgeschreven. Iemand die me verder kan helpen? Hiervoor de volgende gegevens nodig: f (x) = sinx --> f (x) = cosx f (x) = cosx --> f'(x) = -sinx en ook die somformules: Formulekaart f (x) = 4sin(2x-Pi/4) + 10 afgeleide volgens mij: f' (x) = 8cos(2x-Pi/4) poging tot toppen berekenen: 8cos(2x-Pi/4)=0 in cosx=0 is x=Pi dus: 2x-Pi/4= Pi 2x= 5Pi/4 x= 5Pi/8 dus de top zit op (5Pi/8 ; -0,835) Maar volgens mij klopt dit niet. f (x) = (sinx)/(1+cosx) Ik probeerde de afgeleide te nemen m.b.v. quotientregel, maar ik kwam uit op: f'(x) = (cosx^2-2sinx) / (1+cosx)^2 vereenvoudigd: (-2sinx) / (1+2cox) Meer kon ik er niet van maken, maar dit klopt niet. En vergelijken met nul al helemaal niet. Vast bedankt! |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
de eerste:
f(x) = 4 sin (2x - pi/4) + 10 hiervoor moet je de kettingregel gebruiken (en natuurlijkde somregel maar de afgeleide van 10 is 0) --> f ' (x) = 4 cos (2x - pi/4) * 2 dus: f ' (x) = 8 cos (2x - pi/4) gelijk stellen aan nul levert dan: cos (2x - pi/4) = 0 --> 2x - pi/4 = 1/2 pi + k * 2pi \/ 2x - pi/4 = -1/2 pi + k * 2pi --> 2x = 3/4 pi + k * 2pi \/ 2x = -1/4 pi + k * 2pi --> x = 3/8 pi + k * pi \/ x = -1/8 pi + k * pi de tweede: f(x) = sin x / (1 + cos x) doen we even met de quotientregel: f ' (x) = cos x * ( 1 + cos x) - sin x * -sin x / (1 + cos x)2 veereenvoudigen: f ' (x) = cos x + cos2x + sin2x / (1+cos x)2 en aangezien sin2x + cos2x = 1 krijgen we: cos x + 1 = 0 --> cos x = -1 --> x = pi + k * 2pi \/ x = -pi + k * 2pi en omdat deze antwoorden voor x dezelfde waarden opleveren krijgen we als oplossing: x = pi + k * 2pi maar omdat dit in alle gevallen 0/0 oplevert kun je dit geen maxima noemen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat oef 1 betreft, bij cos (2x - pi/4) = 0 zou ik verder gaan met: 2x - pi/4 = pi/2 + k*pi 2x = 3pi/4 + k*pi x = 3pi/8 + k*pi/2 Dan heb je geen geval-opsplitsing nodig.
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() dat wordt nooit een voldoende voor de goniometrietoets.. In ieder geval weer hartstikke bedankt! |
![]() |
|
![]() |
Een breuk is 0 wanneer de teller 0 is en de noemer verschillend van 0.
Hier is dat echter niet van toepassing, zie mijn bovenstaande reply. De afgeleide is 1/(1+cosx) en die wordt nooit 0. In de gevallen die sdekivit op het einde beschrijft wordt de noemer 0, niet de breuk (en dus ook niet de afgeleide). Je zit er bijgevolg met verticale asymptoten ipv met extrema.
||
Citaat:
Maar wat raar dat ze een oefening maken met 'geef extremen' terwijl die er dan niet kunnen zijn.. nog raarder dat mijn GR toch echt extremen laat zien, dat dit een sinusoïde is en die toch altijd extremen hebben. Kortom, het is me niet zo duidelijk. Of kun je de extremen gewoon niet algebraïsch berekenen? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De grafiek lijkt zeer sterk op y = tan x (vermits dat sinx/cosx is en het hier om sinx/(1+cosx) gaat) en die heeft toch ook geen extrema?
|
![]() |
Toen ik het over sinx/(1+cosx) had ging het uiteraard over de 2e
![]() Het was ook daarover dat ik sdekivit quote ivm die afgeleide die niet 0 werd. De eerste is inderdaad sinusoidaal, maar daar vonden we ook extrema ![]()
|
Aah, ik kijk echt met mijn neus
![]() Wordt ook zó duizelig van die getalletjes.. ![]() Nog een vraagje: volgens mijn antwoordenblad is de afgeleide van: f (x) = sin^2x+sinx als volgt: f' (x) = 2sinxcosx+cox Ik snap niet waarom ze daar 2sinx behouden. Ik kwam zelf op: 2cosx * cosx + cosx. En dat leek míj volkomen logisch ![]() |
![]() |
|
![]() |
Kettingregel toepassen en niet vergeten dat sin²x eigenlijke een 'verkorte notatie' is voor (sinx)² zodat je het niet zou verwarren met sin(x²).
((sinx)²+sinx)' = ((sinx)²)' + (sinx)' = 2sinx*(sinx)' + cosx = 2sinx*cosx + cosx. Die 2sinxcosx kun je overigens eventueel nog vervangen door sin(2x)
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
2sinx cosx + cosx = 0 2sinx = -1 (voor cos x =/= 0) sin x = -1/2 x = -pi/6 + 2k*pi Edit: ook nog de oplossing 7pi/6 + 2k*pi en de oplossingen voor cos x = 0. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() doen we hem even met de productregel: f(x) = sinx / (1 + cosx) = sinx * (1+cosx)^-1 f ' (x) = cos x /(1 + cos x) + [sin x * -1(1 + cos x)^-2 * -sin x] f ' (x) = cosx / (1 + cos x) + sin^2 (x) / (1 + cosx)^2 f ' (x) = cosx (1 + cosx) / (1 + cosx)^2 + sin^2x / (1 + cosx)^2 f ' (x) = cosx + cos^2 (x) + sin^2(x) / (1+cosx)^2 f ' (x) = cosx + 1 / (1 + cosx)^2 Laatst gewijzigd op 08-06-2005 om 21:31. |
![]() |
||
Citaat:
Ik snap niet waarom (1+cos x)/(1+cos x)² anders zou zijn dan 1/(1+cosx). |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens zit er wel degelijk een verschil tussen. Kijk bijvoorbeeld naar de functies f(x) = x en g(x) = x²/x. Deze zijn niet hetzelfde, want in x=0 is f(x) wel gedefinieerd en g(x) niet. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
is veel 'veiliger' door cos x buiten haakjes te halen: cosx * (2sinx + 1) = 0 --> cosx = 0 \/ 2 sin x = -1 |
![]() |
|
![]() |
@Meph: ik heb het misschien wat overhaast en onvoorzichtig aangepakt door de factor (1+cosx) in teller en noemer te schrappen, maar zoals reeds aangegeven geeft ook (1+cosx)/(1+cosx)² geen aanleiding tot nulpunten, ook niet voor x = -1.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
|