Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2005, 21:47
Verwijderd
Hallo kenners,

Ik organiseer voor een jongerenvereniging een zeiluitje. We gaan met auto's naar een dorpje aan het water, gaan daar op een boot en zeilen wat rond, en gaan 's avonds stappen. En dat dan een paar dagen.

De schipper is verzekerd voor eventuele ongevallen op de boot.

Maar stel nu dat we onderweg een ongeluk krijgen, of buiten de boot gebeurt er iets met onze deelnemers. (In het verleden zijn wel eens voorvallen gebeurd, maar dat is nooit op ons verhaald.)

Zijn wij aansprakelijk voor zoiets, of kunnen we erop rekenen dat voor iets dergelijks de mensen zelf aansprakelijk zijn voor wat ze doen? (We hebben daar, voor zover ik weet, geen verzekering voor.)

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk gesteld heb. Helaas heb ik van dergelijke zaken maar weinig verstand.

Bedankt,
Herman
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-06-2005, 22:05
Verwijderd
Dat is een erg grijs gebied. Je moet in elk geval een risico van aansprakelijkheid niet vantevoren uitsluiten. Dus het minste wat je kunt doen is alle personen vantevoren inlichten dat de vereniging niet aansprakelijk is. Stel dat eventueel op schrift. Naar alle waarschijnlijkheid hebben alle vrijwilligers wel een AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren). Het is dus niet zo handig om die aansprakelijkheid naar de vereniging toe te trekken.

Voor schade aan leden of vrijwilligers ben je als vereniging in beginsel niet aansprakelijk als het zoals hier gaat om een uitje, natuurlijk tenzij de vereniging schuld treft. Maar hoogstwaarschijnlijk zal het dan gaan om een handeling niet namens de vereniging, maar namens iemand privé (bijvoorbeeld een bestuurslid van de vereniging rijdt auto en veroorzaakt een ongeluk waarbij leden gewond raken). Er geen werkgeversverhouding ofzo. In principe draagt iedereen zijn eigen schade. Voor schade door vrijwilligers of leden geldt wat ik boven zei, dus licht iedereen vantevoren in en maak duidelijke schriftelijke afspraken dat een vrijwilliger of lid dat schade veroorzaakt aan derden, daar in geen geval de vereniging of organisator voor aansprakelijk kan worden gehouden.

Laat dat tenslotte door alle deelnemers ondertekenen. De kans dat er iets gebeurt waarbij men verhaal zoekt op de vereniging is klein, maar je kunt bij zoiets beter het zekere voor het onzekere nemen.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2005, 01:26
Verwijderd
Goed. Hartelijk dank voor je uitleg en tips.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten