Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2005, 11:34
Wandering
Wandering is offline
Naar aanleiding van de uitspraak "Nu kun je het via computerbeheer die 30 gig toevoegen onder een nieuwe partitie" van someboy in zijn thread, was ik toch benieuwd hiernaar.
Ik heb al een tijdje een HD van 160 Gig erin zitten, maar hij herkent maar 127 Gig. Ik had al wat gegoogled en ik kwam enkel bij ingewikkelde oplossingen uit zoals de bios flashen, wat wel risico inhoudt, voor een leek.
Nu is mijn vraag, is het mogelijk op die 30 Gig er nog uit te halen via computerbeheer? En hoe?
Oud 15-06-2005, 11:55
M@rco
M@rco is offline
Heb je Windows XP?
Zo ja: haast je naar Windows Update en installeer Service Pack 2 (en de rest van alle belangrijke updates).

Het kan ook zijn dat je die inmiddels al wel hebt geïnstalleerd, maar je Windows hebt geïnstalleerd vanaf een service pack-loze CD-ROM, en dus herkende hij bij de installatie maar 128GB (aangezien Windows vóór SP1 maar tot 128GB kon herkennen). Je kunt bij Schijfbeheer dan nu wel een nieuwe partitie maken van die ongebruikte 30GB.
Oud 15-06-2005, 15:11
Wandering
Wandering is offline
Hmmz, ik weet nog niet hoe ik eraan moet komen. Ik heb SP 2 geinstalleerd, (teminste, die link van jou) maar ik vind niets in schijfbeheer. Moet de HD dan weer geformat worden ofzo? Of moet ik gewoon bij de instellingen ergens kijken?
Oud 15-06-2005, 16:53
Verwijderd
Je hebt waarschijnlijk je computer en die harde schijf voor het eerst geïnstalleerd onder Windows XP Servicepack 1 en hebt daar waarschijnlijk een tijd onder gewerkt. Die harde schijf is dus waarschijnlijk gewoon maar voor 127 GB in gebruik.

Je hebt nu als het goed is SP2 erop gezet. Je kunt nu het resterende deel formatteren, maar dat zal een aparte partitie (apart deel op de schijf met een eigen letter, bijv. D: of E: ) worden. Je kunt dat doen door op te starten de Logical Disk Manager:

Startmenu -> Run (onderin) -> typ daar 'compmgmt.msc' (enter) -> Start nu 'Disk Management' op (in het linkergedeelte van het scherm te vinden).

Je ziet nu een overzicht van de schijf en welke gedeelten benut zijn. Bij 'Disk 0' staat als het goed is aan de rechterkant een gedeelte 'Unallocated' (of 'ongebruikt' oid). Daarop moet je rechts klikken en kiezen voor formatteren. Dan krijgt het een letter toegewezen en kun je het gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2005, 17:29
Wandering
Wandering is offline
Daar had ik dus al gekeken, maar vond niets. Het is een 2e HD, en staat dus onder "schijf 1" maar er staat niets van ongebruikt ofzo.
Kan het dat er iets mis is gegaan met het installeren van SP 2? Hoewel het toch in de software lijst staat.
Oud 15-06-2005, 20:11
Verwijderd
Kun je controleren door even rechts te klikken op Deze computer en dan bij Eigenschappen -> Algemeen, bij Systeem. Als daar de toevoeging 'Service Pack 2' staat, dan weet je zeker dat hij goed geïnstalleerd is.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 13:35
ChateauDenise
ChateauDenise is offline
Wat voor harde schijf is het? Bij Maxtor bijvoorbeeld kan je een bestandje van de site downloaden waardoor de schijf wel volledig gebruikt kan worden (Ja, zelfs nadat je SP 1 of 2 geinstalleerd hebt moet dit).
Oud 16-06-2005, 21:30
Wandering
Wandering is offline
Daar staat het dus niet bij. Het staat wel bij "software", hoe kan dat dan?
Jep het is een maxtor, dan ga ik morgen ook nog even naar dat bestandje zoeken.
Oud 18-06-2005, 17:43
Verwijderd
http://www.maxtor.com/portal/site/Ma...&downloadID=11

prolly.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 20:07
Nocturnal
Nocturnal is offline
Het lijkt me ook verstandig om een BIOS-update te doen, ookal kan je Windows versie de omvang wel aan, oudere BIOS versies kunnen dat niet...
Oud 18-06-2005, 20:20
Verwijderd
Citaat:
Nocturnal schreef op 18-06-2005 @ 21:07 :
Het lijkt me ook verstandig om een BIOS-update te doen, ookal kan je Windows versie de omvang wel aan, oudere BIOS versies kunnen dat niet...
Je moet wel een verdomd oud BIOS hebben wil het geen nieuwe schijven ondersteunen. Dan kan jouw PC ook echt geen XP draaien.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 20:30
Nocturnal
Nocturnal is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-06-2005 @ 21:20 :
Je moet wel een verdomd oud BIOS hebben wil het geen nieuwe schijven ondersteunen. Dan kan jouw PC ook echt geen XP draaien.
Dat ben ik niet met je eens, als je een BIOS hebt van begin 2002, heb je dit probleem ook nog...

BIOS van tussen juni 1999 en begin 2002

De 28bits LBA addressering zit nu op haar grens: 128GB. Dit is te omzeilen door een BIOS update (bijv. Promise/Highpoint controllers) danwel door een driver update (de onboard IDE van Intel 8xx chipsets). De 28bits LBA addresering wordt dan omgezet in 48bits LBA addressering met als gevolg dat het limiet wordt verlegd naar 128PB (144 miljoen GB).
Oud 18-06-2005, 20:44
Verwijderd
Daar heb je wel gelijk in.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 20:47
Nocturnal
Nocturnal is offline
En je kunt me niet wijsmaken dat je op een PC uit 2002 geen XP kunt draaien!
Oud 19-06-2005, 09:51
Wandering
Wandering is offline
Maar neem je geen risico als je een bios update doet?
Ik heb hier al eens naar gezocht, maar ik kwam er niet uit. Ook werd er mij aangeraden dat niet te doen, want als er iets mis ging...
Oud 19-06-2005, 14:09
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Nocturnal schreef op 18-06-2005 @ 21:47 :
En je kunt me niet wijsmaken dat je op een PC uit 2002 geen XP kunt draaien!
Dit gaat om hardeschijven, niet om XP.

Het klopt dat veel ATA/100 controllers geen Large LBA (LBA 48-bit) ondersteunen, waardoor je aan de 128GB grens zit. Je OS kan dit softwarematig omzeilen, alhoewel ik dat zelf nog nooit heb getest.

Alle ATA/133 controllers ondersteunen Large LBA, dus dan zit je automatisch goed.
Reageren

Regels voor berichten