Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-06-2005, 11:38
Redhair
Redhair is offline
Mijn vriendje en ik hebben nu bijna twee weken. Allebei een zwaar verleden, ik kamp met een eetstoornis, hij weet het en gaat er fijn mee om. 2.5 jaar geleden heeft mijn beste vriend zelfmoord gepleegd.

Vorige week heeft een vriend van hem een poging tot zelfmoord gedaan. Hij ligt in het ziekenhuis, en wil bijna niemand meer zien, ook mijn vriend niet.

Mijn vriendje blowde en dronk, aantal keer per week, maar het gaat nu van kwaad tot erger. de hele dag door is hij stoned. Ik weet een beetje wat hij meemaakt, maar kan niet tot zijn verstand komen. Hij ligt tot een uur of vier 's middags in bed, staat op, blowt, gaat naar de stad, terrasje pakken met vrienden, blowt en drinkt, gaat naar huis, blowt, dan ben ik bij hem en is hij helemaal vrolijk en stoned.

Ik wil niet gaan moederen, een zeikvriendin worden, maar ik ben depressief, en zien hoe hij zichzelf kapot maakt maakt me niet minder depri. Soms praten we even over zijn vriend, maar dat kapt hij snel af.

Hoe moet ik nu met hem, met alles omgaan?
Oud 20-06-2005, 11:47
evanescence
evanescence is offline
2 weken verkering? dan zou ik het uitmaken, je ziet nu toch al in dat dit niet werkt...laat m maar trg komen als hij nuchter is en niet meer constant blowd...dit is echt een uitzichtloze situatie....kies voor jezelf....nu het nog kan....
Oud 20-06-2005, 11:51
Muchacha
Muchacha is offline
Het uitmaken. Anders trek je mekaar toch maar in mekaars shit mee .
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 11:53
Verwijderd
Idd voor jezelf kiezen, hoe moeilijk dat ook is. (Ik zou hem wel zeggen dat je dat wilt doen, dan kan hij kijken of hij er eventueel de moeite voor wil doen om daarom te stoppen met blowen en drinken ed. Wil hij dat niet, dan is dat zijn keus en kan jij verder ook weinig doen.)
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 11:57
Redhair
Redhair is offline
Maar dan voelt hij zich denk ik wel erg verraden. Eerst je vriend die zelfmoord probeert te plegen, dan je vriendin die het uitmaakt.
Oud 20-06-2005, 11:59
Verwijderd
Citaat:
Redhair schreef op 20-06-2005 @ 12:57 :
Maar dan voelt hij zich denk ik wel erg verraden. Eerst je vriend die zelfmoord probeert te plegen, dan je vriendin die het uitmaakt.
Als je het hem van te voren verteld dat je er over na denkt en waarom ed, dan is het toch aan hem om te beslissen wat hij er mee doet? Als hij dan beslist om zo door te gaan, dan doet hij dat zelf en kan hij jou niets verwijten.

Daarnaast gaat het hier niet alleen om hem, maar ook om jou.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 12:00
Marcade
Marcade is offline
Heu is er geen mogelijkheid dat je er voor kan zorgen dat je met hem serieus kan praten zonder dat die stoned is?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 12:00
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-06-2005 @ 12:59 :
Als je het hem van te voren verteld dat je er over na denkt en waarom ed, dan is het toch aan hem om te beslissen wat hij er mee doet? Als hij dan beslist om zo door te gaan, dan doet hij dat zelf en kan hij jou niets verwijten.

Daarnaast gaat het hier niet alleen om hem, maar ook om jou.
Dat is waar.
Lastige situatie.
Oud 20-06-2005, 12:43
Shitonya
Shitonya is offline
Hem proberen in nuchtere toestand te spreken. Hem te overtuigen dat hij ( en jij als je dat nog niet hebt gedaan ) hulp moet zoeken. En de situatie aan hem voorlegt. Als hij samen gevat weigert...uitmaken
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 13:03
Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
Redhair schreef op 20-06-2005 @ 13:00 :
Dat is waar.
Lastige situatie.
Inderdaad en al helemaal geen situatie voor een 16-jarige om een relatie in aan te gaan. Ik snap heel goed dat je behoefte hebt aan steun, iemand om je heen hebben, iemand die er voor je is. Maar alsjeblieft, zoek dat niet bij iemand die minstens even veel en zoniet nog meer problemen heeft dan jijzelf. Het enige wat er dan gebeurd, is dat jullie elkaar in een neerwaartse spiraal omlaag trekken, jullie zullen er geen van beiden mee geholpen zijn. In de situatie zoals die nu is, is er bij jullie beiden geen plaats voor een gezonde relatie, niet met elkaar, maar misschien ook niet met een ander. Zorg eerst dat je je eigen leven een beetje op de rails krijgt, en zoek daarbij hulp bij andere mensen, waarmee je een andere relatie hebt.

Wat betreft de situatie zoals die nu is, leg je vriend uit hoe de situatie ervoor staat (liefts nuchter als je hem zover kunt krijgen) en geef duidelijk aan wat je wil. Daarna zijn jullie allebei vrij om de keuzes te maken die jullie willen.
Oud 20-06-2005, 13:03
Verwijderd
Citaat:
Redhair schreef op 20-06-2005 @ 12:57 :
en als jij niet voor jezelf kiest, ga je jezelf dat ooit heel erg kwalijk nemen, en ben je daarbij gebaat???

iemand die zichzelf dat aandoet, moet daar ook de consequenties maar van inzien.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 13:19
Redhair
Redhair is offline
Oke, ik ga eerst proberen hem in een nuchtere toestand te spreken. Ik ga morgenochtend gewoon naar hem toe en trap hem uit zijn bed, heeft hij geen tijd om te blowen. En als ik lef genoeg heb ga ik het hem maar voorleggen. Minder blowen en met mij of iemand praten, of ik maak het uit.

Makkelijker gezegd dan gedaan
Oud 20-06-2005, 13:25
Verwijderd
Citaat:
Redhair schreef op 20-06-2005 @ 14:19 :
Oke, ik ga eerst proberen hem in een nuchtere toestand te spreken. Ik ga morgenochtend gewoon naar hem toe en trap hem uit zijn bed, heeft hij geen tijd om te blowen. En als ik lef genoeg heb ga ik het hem maar voorleggen. Minder blowen en met mij of iemand praten, of ik maak het uit.

ja makkelijker gezegd dan gedaan, maar later zul je jezelf dankbaar zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 13:27
Smobbo
Smobbo is offline
Eerst gewoon zorgen dat jij je leven helemaal op orde hebt, dit geld ook voor hem. En dan kan je kijken of je nog steeds op hem valt.
Oud 20-06-2005, 13:52
WolterB
WolterB is offline
Zeggen dat je met hem wilt praten als hij niet stoned of dronken is, lukt hem dat neit dat hij het verder kan vergeten.
Daarmee hem duidelijk maken dat hij moet kiezen tussen jou of verdovende middelen.
Oud 20-06-2005, 14:02
Marcade
Marcade is offline
Citaat:

Ik zou 't nog drastische doen .. gewoon helemaal niet meer blowen .. (en als je zelf ook blowt, *natuurlijk* ook stoppen)

Minder blowen is een grijs gebied en dan ga je daar alsnog ruzie over krijgen.

Of hele duidelijke afspraken maken wanneer die mag blowen.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 16:44
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
Marcade schreef op 20-06-2005 @ 15:02 :
Ik zou 't nog drastische doen .. gewoon helemaal niet meer blowen .. (en als je zelf ook blowt, *natuurlijk* ook stoppen)

Minder blowen is een grijs gebied en dan ga je daar alsnog ruzie over krijgen.

Of hele duidelijke afspraken maken wanneer die mag blowen.
Ik blow inderdaad ook, maar ik houd het bij 's avonds. Als je gezellig met anderen bent, filmpje erbij, of samen buiten zitten. Niet de hele dag door.
Oud 20-06-2005, 16:49
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Redhair schreef op 20-06-2005 @ 17:44 :
Ik blow inderdaad ook, maar ik houd het bij 's avonds. Als je gezellig met anderen bent, filmpje erbij, of samen buiten zitten. Niet de hele dag door.
Neu maar 't is nog altijd wel een (flauw) argument voor je vriend om te roepen "Jij blowt toch ook!??!" Ga daar maar is tegenin.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 15:05
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
Marcade schreef op 20-06-2005 @ 17:49 :
Neu maar 't is nog altijd wel een (flauw) argument voor je vriend om te roepen "Jij blowt toch ook!??!" Ga daar maar is tegenin.
Daar kan ik heel makkelijk tegenin. Maargoed, ik was rond 2 uur bij hem, maar hij moest werken. Weet niet of hij stoned was, hij was wel erg druk. Nog niet met hem gepraat dus.
Oud 21-06-2005, 15:42
Verwijderd
Ik heb het twee maanden uit gehouden met een dergelijke jongen, toen ik 15 was..

Het was een dikke opluchting toen dat uiteindelijk uit was, ookal was ik echt gek op hem.. maar het was gewoon veel te zwaar voor mijzelf.. en ik ben dan ook van mening dat afspraken met hem maken geen goed idee is, want hij gaat zich er niet aan houden.. dat kan ik nu al voorspellen, en uiteindelijk loop je toch te moederen en hem te 'dragen' en dat is gewoon niet goed als je zelf al genoeg aan je hoofd hebt.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 18:32
jet
jet is offline
Citaat:

ja en dan houd hij dat een wek vol, dat minder blowen... maar daarna word het gewoon weer erger

ervaring, helaas
Oud 21-06-2005, 20:04
Redhair
Redhair is offline
Maar sinds die zelfmoordpoging gaat het slechter. Hij komt zometeen hier, nu is zijn oom ook nog eens overleden. Eens kijken of er met hem te praten valt.
Oud 21-06-2005, 20:18
Verwijderd
Toch praten met hem. En anders, sorry het is hard, maar uitmaken. Je kunt het niet zo laten dat jij zo vreselijk op je tenen moet gaan lopen voor hem en jezelf vverwaarloost. Jij moet nu ook keihard aan jezelf werken en zelf 'beter' worden. En met een depressieve vriend gaat dat vrij lastig.

succes met het gesprek.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 21:48
Redhair
Redhair is offline
Hij was dronken, maar we hebben een beetje kunnen praten. Ik heb gezegd dat ik niet wil dat hij zijn verdriet wegzuipt/blowt, dat ik dat niet zou trekken. Hij zei dat hij dan zou minderen en dat hij voor mij alles deed .
Ik kijk het deze week nog aan.
Oud 22-06-2005, 10:57
Akilina
Akilina is offline
Hij heeft zo zijn manieren om op dit moment om te kunnen gaan met alle nare dingen en zo heb jij ook jezelf manieren hiervoor aangeleerd. Misschien en hopelijk alleen minder erg en schadelijk.

Hoe dan ook, dit is denk ik voor nu even zijn copingsmechanisme om met alle shit om te gaan en dat is niet goed, maar jij kan niet van hem eisen dat hij hier mee stopt. Je kan wel zeggen dat je het niet fijn vindt en dat het ook niet goed voor hem is en hem vragen er mee te stoppen of te minderen en het is ook goed dat je dit gedaan hebt. Maar iemand zal dit waarschijnlijk pas echt doen als de ernst hiervan doordringt tot de persoon zelf. Het is dan de vraag of je bij iemand wil blijven (en of je dit dan zelf aankunt en of het alles waard is) of dat je hier geen genoegen mee neemt en het uitmaakt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-06-2005, 12:07
Verwijderd
Als ik jou was zou ik eens een goed gesprek met hem hebben over dat drugsgebruik want als ik het zo lees is dat gewoon vluchtgedrag. Maak duidelijk dat je je zorgen maakt en probeer tot hem door te dringen, je mag best boos op hem worden, ook al zijn er nare dingen gebeurd in zijn omgeving.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 12:17
Billy_bob
Billy_bob is offline
Als je in dit geval 2 weken verkering hebt, zou ik misschien toch een beetje voor jezelf kiezen afgaande van je problemen. Je zegt het al zelf dat het geen goed effect heeft op het depri zijn. Misschien heb je hem ook nodig, kan er dus niet zo goed over oordelen. Ik zal in iedergeval wat meer voor jezelf kiezen, en toch met hem praten en niet over zijn vriend, maar ook over zijn blow-zuip-gedrag. Het is behoorlijk buitensporig zoals ik het net gelezen heb, en dat zal geen goed effect hebben! op jullie beiden NIET.
Oud 22-06-2005, 14:20
DvoorA
DvoorA is offline
stop ermee meisje, je bent 16, geniet van je jeugd (ja dit klinkt alsof ik zelf een oma ben maar goed), je hoort niet zoveel zorgen te hebben tenzij je ze aankan en dat kun je niet. Maakt ook helemaal niets uit, maar je moet beseffen dat het niet aan JOU is om hem uit zijn dal te helpen, jij moet juist het goede voorbeeld geven door respect voor jezelf te hebben en niet alles van hem te pikken (hij zadelt jou nml wel op met problemen maar wil er kennelijk niets aan doen die kwijt te raken want hij blijft vluchten voor zijn problemen door drank en teveel blowen). Ik heb zelf ook die fout gemaakt, ik dacht dat ik mijn vriend kon veranderen door er constant voor hem te zijn toen hij in een dal zat, en mezelf te vergeten en me veel op hem te richten. Juist toen ik voor mezelf koos ging het beter met hem, omdat het feit dat ik wegging als er niets veranderde, hem stimuleerde zichzelf te veranderen. Snap je? Half werk helpt niet..kies voor jezelf, ga weg bij hem, en zeg dat je terugwilt komen als hij kan omgaan met alle nare dingen die hem zijn overkomen of er op zn minst met je over wil praten.
Oud 22-06-2005, 14:23
DvoorA
DvoorA is offline
trouwens, nu ik beter lees zie ik dat je zelf ook genoeg te verwerken hebt...juist daarom kun je dit gezeik er niet bij gebruiken! Je zegt dat je een eetstoornis hebt. Pak eerst die aan, leer weer van jezelf te houden, want als je dat niet doet komt er van een relatie toch niets terecht.
Reageren

Regels voor berichten