Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-06-2005, 13:00
Twanos
Twanos is offline
Gister met het zwemmen kwam een vriend per ongeluk nogal hard met zijn knie tegen mijn oor aan (onder water). Het was erg pijnlijk en ben meteen het water uitgegaan.

Als ik druk zet op mijn oren (mond en neus dicht en blazen) dan hoor ik een gesuis/gekraak/gepiep bij mijn oor, (mijn moeder kon dit ook horen toen ze er dicht bij zat) en ik voel als het ware de lucht naar buiten gaan. Niet zoals bij mijn andere oor waar de druk wel blijft.

Gisteravond voelde het aan als een oorontsteking. Vanochtend weinig last gehad maar nu toch weer wel.

Ik wil wel even naar de dokter maar die is constant in gesprek .

Wat denken jullie ? En is het verstandig om te gaan zwemmen ivm dit goddelijke weer .
Oud 20-06-2005, 13:08
Cookie
Cookie is offline
Als er toch al een gat in zit is er toen ook water ingekomen. Dan kan je wel gaan zwemmen denk ik.
Maar ik ben dus geen dokter en zou zelf eigenlijk het zekere voor het onzekere nemen.
kan je niet gewoon even langsgaan bij de dokter?
Oud 20-06-2005, 13:12
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 20-06-2005 @ 14:08 :
Als er toch al een gat in zit is er toen ook water ingekomen. Dan kan je wel gaan zwemmen denk ik.
Maar ik ben dus geen dokter en zou zelf eigenlijk het zekere voor het onzekere nemen.
kan je niet gewoon even langsgaan bij de dokter?
ja kan er pas morgen langs, ga ook niet zwemmen denk ik, om de reden die jij ook al noemt. Wil gewoon even horen wat mensen ervan denken.
Oud 20-06-2005, 13:15
Freestyler*
Freestyler* is offline
als er daadwerkelijk een gat in je trommelvlies zit, mag daar geen water inkomen
Oud 20-06-2005, 13:22
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 20-06-2005 @ 14:15 :
als er daadwerkelijk een gat in je trommelvlies zit, mag daar geen water inkomen
Dan verdrinken je hersenen??
Oud 20-06-2005, 13:24
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 20-06-2005 @ 14:22 :
haha

het is ter voorkoming van ontsteking in het middenoor trouwens

Laatst gewijzigd op 20-06-2005 om 13:27.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 15:15
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 20-06-2005 @ 14:22 :
Ik vond 'm wel grappig
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 16:41
Twanos
Twanos is offline
het is idd een gescheurde trommelvlies. Wat een timing, over 2 weken op vakantie. Maar ja, afgezien van het feit dat ik oordopjes in moet als ik ga zwemmen oid maakt het eigenlijk geen flikker uit.
Oud 21-06-2005, 09:42
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Twanos schreef op 20-06-2005 @ 17:41 :
het is idd een gescheurde trommelvlies. Wat een timing, over 2 weken op vakantie. Maar ja, afgezien van het feit dat ik oordopjes in moet als ik ga zwemmen oid maakt het eigenlijk geen flikker uit.
Krijg je geen gehoorverlies dan? Ik ken een meisje en die had hetzelfde en die hoort heel iets minder nu.
Oud 21-06-2005, 11:16
Ivo
Ivo is offline
Inderdaad zorgen dat er geen water in komt. Middenoorontsteking is niet fijn. Ik ben er 1,5 week terug voor de tweede keer aan geopereerd.
Eerste keer rechts en nu links.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 17:09
hansolo
hansolo is offline
Hoe is je gehoor nu?

Ik ben zelf een keer te snel op diepte gekomen met duiken en kreeg op 20 meter diepte plotseling een bloedneus, en allemaal gekraak in mijn oor. Ik was dus bang dat ik mijn trommelvlies gescheurd had, en verder een week lang een half doof oor gehad. Daarna toch maar in nederland naar het ziekenhuis gegaan, maar gelukkig bleek alles helemaal ok te zijn.

Als ik jou was zou ik naar de eerste hulp in het ziekenhuis gaan, een scheurtje in je trommelvlies zien ze in 3 seconden. In elk geval nu zeker niet gaan zwemmen!
Oud 22-06-2005, 16:28
Twanos
Twanos is offline
de doktor heeft dus bevestigt dat het een gaatje in het trommelvlies is, en ik mag alleen zwemmen met oordopjes in.

Het lullige is dat ik geen druk op mijn oor mag zetten, (bijvoorbeeld hard blazen met je mond en neus dicht) maar ik heb echt zwaar last van hooikoorts op het moment en kan nu dus mijn neus niet snuiten want dan voel ik meteen weer die lucht uit mijn oor komen, dit vertraagt dus zwaar de genezing.

Mijn gehoor is gewoon goed, maar die van mij is dan ook niet gescheurd, maar er zit gewoon een gat in ofzo.
Oud 22-06-2005, 16:29
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Twanos schreef op 22-06-2005 @ 17:28 :
de doktor heeft dus bevestigt dat het een gaatje in het trommelvlies is, en ik mag alleen zwemmen met oordopjes in.

Het lullige is dat ik geen druk op mijn oor mag zetten, (bijvoorbeeld hard blazen met je mond en neus dicht) maar ik heb echt zwaar last van hooikoorts op het moment en kan nu dus mijn neus niet snuiten want dan voel ik meteen weer die lucht uit mijn oor komen, dit vertraagt dus zwaar de genezing.
Zoutwater neusspray kan je misschien goed helpen en is niet verslavend
Oud 22-06-2005, 18:38
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
naar de dokter gaan.

Mijn zus die had door velemale buisjes een gat in dr trommelvlies en heeft daarom een nieuw trommelvlies. Maar vroeger mocht ze nooit zonder oordoppen zwemmen. Dus nog even niet zwemmen.
Oud 22-06-2005, 20:28
toemba
toemba is offline
Citaat:
Ivo schreef op 21-06-2005 @ 12:16 :
Inderdaad zorgen dat er geen water in komt. Middenoorontsteking is niet fijn. Ik ben er 1,5 week terug voor de tweede keer aan geopereerd.
Eerste keer rechts en nu links.
Middenoor ontsteking is niet prettig, maar gaat in meer dan 90 % van de gevallen spontaan over. Dit om het beeld even iets af te zwakken..
Oud 23-06-2005, 13:36
Twanos
Twanos is offline
Ik ga over 8 dagen op vakantie en nu ben ik bang dat ik heel veel dingen die ik van plan was om te doen, niet kan gaan doen.

Zwemmen met oordopjes wordt mij door iedereen afgeraden omdat die dingen niet goed afsluiten.

Maar ik vroeg me voor de rest nog af:

Ik was van plan om te gaan bungeejumpen, kan dit wel (ivm drukverschillen) ?
Te harde muziek is sowieso al schadelijk voor oren, zal het in dit geval niet nog veel meer schade aanrichten ?
Oud 23-06-2005, 18:13
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
ik zou het gewoon even vragen bij de dokter
Oud 23-06-2005, 18:23
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Twanos schreef op 23-06-2005 @ 14:36 :
Zwemmen met oordopjes wordt mij door iedereen afgeraden omdat die dingen niet goed afsluiten.
Als je standaard dopjes koopt bij de drogist dan zal dat idd het geval zijn. Je kan (al weet ik niet of dat op korte termijn kan) speciale dopjes laten aanmeten, die dan speciaal voor jou oren gemaakt zijn. Kost wel aardig wat geld, maar je gehoor is wel wat waard.

Hoe doe je dan nu dan met douchen/haarwassen? Op vakantie kan je lijkt me wel het water in maar je moet gewoon niet te diep gaa ("pootjebaden ")
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 07:26
KreZor
KreZor is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 23-06-2005 @ 19:23 :
Als je standaard dopjes koopt bij de drogist dan zal dat idd het geval zijn. Je kan (al weet ik niet of dat op korte termijn kan) speciale dopjes laten aanmeten, die dan speciaal voor jou oren gemaakt zijn. Kost wel aardig wat geld, maar je gehoor is wel wat waard.
Ik heb in allebei mijn trommelvliezen een gat, ik zwem soms nog wel... bij de apotheek zijn "aquaears" te koop, ik vond deze oordopjes zelfs beter dat die speciaal op maat gemaakte. Ze zijn roze en lijken een beetje op kleine antennes, maar ze blijven goed zitten. Ik denk dat bungeejumpen wel kan op zich, alleen met duiken (druk onder water) moet je uitkijken (zegt mijn kno-arts)
Oud 24-06-2005, 17:31
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
KreZor schreef op 24-06-2005 @ 08:26 :
Ik heb in allebei mijn trommelvliezen een gat, ik zwem soms nog wel... bij de apotheek zijn "aquaears" te koop, ik vond deze oordopjes zelfs beter dat die speciaal op maat gemaakte. Ze zijn roze en lijken een beetje op kleine antennes, maar ze blijven goed zitten. Ik denk dat bungeejumpen wel kan op zich, alleen met duiken (druk onder water) moet je uitkijken (zegt mijn kno-arts)
hoe lang heb je die gaatjes al dan? Als het goed is heelt het binnen 6 weken (is mij vertelt).

iig bedankt voor de tip
Oud 24-06-2005, 17:44
phensicske
phensicske is offline
Ik heb ook gaatjes in mijn trommelvlies door de vele oorontstekingen vroeger. Ik weet niet of dit al genezen is, volgens mij was het onherstelbaar. Ik weet alleen als ik te lang of te diep onder water ga ik enkele dagen verschrikkelijk veel pijn heb aan mijn oren, dus mijd ik dat maar.

Maar volgens mij mag je wel nog gaan zwemmen, hoor.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 18:25
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
phensicske schreef op 24-06-2005 @ 18:44 :
Ik heb ook gaatjes in mijn trommelvlies door de vele oorontstekingen vroeger. Ik weet niet of dit al genezen is, volgens mij was het onherstelbaar. Ik weet alleen als ik te lang of te diep onder water ga ik enkele dagen verschrikkelijk veel pijn heb aan mijn oren, dus mijd ik dat maar.

Maar volgens mij mag je wel nog gaan zwemmen, hoor.
als ze klein zijn, dan kunnen ze herstellen. Maar kon ooronstekingen wat bij jou het geval is, gaat het veel slechter. Waardoor ze helemaal niet meer dicht kunnen gaan.
Oud 25-06-2005, 08:36
KreZor
KreZor is offline
Citaat:
Twanos schreef op 24-06-2005 @ 18:31 :
hoe lang heb je die gaatjes al dan? Als het goed is heelt het binnen 6 weken (is mij vertelt).

iig bedankt voor de tip
ik hebt vroeger erg veel oorontstekingen gehad, en waarschijnlijk zijn er door de vele littekens gaatjes ontstaan. Ze groeien bij mij niet dicht, ik ben er aan geopereerd, maar dat was niet echt een succes. Ach, het is op zich geen groot probleem... je moet alleen even oppassen met water.
Oud 25-06-2005, 09:50
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
KreZor schreef op 25-06-2005 @ 09:36 :
ik hebt vroeger erg veel oorontstekingen gehad, en waarschijnlijk zijn er door de vele littekens gaatjes ontstaan. Ze groeien bij mij niet dicht, ik ben er aan geopereerd, maar dat was niet echt een succes. Ach, het is op zich geen groot probleem... je moet alleen even oppassen met water.
wat voor operatie heb jij gehad dan, als ik het vragen mag?
Oud 25-06-2005, 13:01
Freestyler*
Freestyler* is offline
je kan ook een badmuts over de oordopjes doen
staat niet cool
maar als je naar italie gaat, is een soort badmuts toch vaak verplicht
Oud 25-06-2005, 19:19
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
KreZor schreef op 25-06-2005 @ 09:36 :
In het vliegtuig is het vaak ook vervelend.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 09:09
KreZor
KreZor is offline
Citaat:
dark*dizzie* schreef op 25-06-2005 @ 10:50 :
wat voor operatie heb jij gehad dan, als ik het vragen mag?
een operatie, waar ze een stukje donorhuid tegen het trommelvlies hebben geplaatst, waardoor het trommelvlies zelf de kans zou hebben om dicht te groeien. Als dat gelukt zou zijn zouden ze mijn andere oor ook fixen. Maar ondanks dat het volgens de arts "bijna niet mis kon gaan" heb ik nog steeds een gat (wel iets kleiner) in mijn geopereerde trommelvlies zitten. Een hersteloperatie heeft minder kans van slagen, en aangezien de originele operatie bij mij al niet wilde lukken zie ik er nu maar helemaal vanaf.

@ phensicske: wat merk je ervan als je gaat vliegen? ik ga deze zomer met het vliegtuig, en zijn er dingen die kunnen 'helpen' (slikken oid?)
Oud 27-06-2005, 10:08
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
KreZor schreef op 27-06-2005 @ 10:09 :
een operatie, waar ze een stukje donorhuid tegen het trommelvlies hebben geplaatst, waardoor het trommelvlies zelf de kans zou hebben om dicht te groeien. Als dat gelukt zou zijn zouden ze mijn andere oor ook fixen. Maar ondanks dat het volgens de arts "bijna niet mis kon gaan" heb ik nog steeds een gat (wel iets kleiner) in mijn geopereerde trommelvlies zitten. Een hersteloperatie heeft minder kans van slagen, en aangezien de originele operatie bij mij al niet wilde lukken zie ik er nu maar helemaal vanaf.

wow dat lijk me lastig, ben je geopereerd en dan heb je er nog last van. Mn zus heeft een trommelvlies transplantatie gehad, en nu heeft ze er helemaal geen last meer van
Oud 27-06-2005, 11:00
KreZor
KreZor is offline
Citaat:
dark*dizzie* schreef op 27-06-2005 @ 11:08 :
wow dat lijk me lastig, ben je geopereerd en dan heb je er nog last van. Mn zus heeft een trommelvlies transplantatie gehad, en nu heeft ze er helemaal geen last meer van
Zo heette het geloof ik ja, maar als je maar in een oor een gat hebt is het wel makkelijker te 'repareren'... als je twee gaten hebt is er nl. ook een verbinding tussen beide oren waardoor en drukverschillen blijven optreden. Maar in verhouding is het niet zó'n probleem, ik ben allang blij dat ik voor de rest redelijk gezond ben .
Oud 27-06-2005, 21:26
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
KreZor schreef op 27-06-2005 @ 10:09 :
...

@ phensicske: wat merk je ervan als je gaat vliegen? ik ga deze zomer met het vliegtuig, en zijn er dingen die kunnen 'helpen' (slikken oid?)
Ik neem pijnstillers mee voor het zekere en doe tijdens het stijgen en landen oordopjes in. Dan kan ik zelf de drukverandering wat minder drastisch laten verlopen. En inderdaad, kauwgom eten, water drinken om te kunnen slikken en zo.

De ene keer valt het al beter mee dan de andere keer.

De laatste keer had ik wel verschrikkelijk veel pijn, heb ik er met de tranen in de ogen gezeten tijdens de landing en heb ik een dag met kop -en oorpijn rondgelopen.

Maar uiteindelijk is het maar een dagje dat ik er maximum al eens last van het gehad. Idereen voelt zowiezo die druk wel op zijn oren, ook als je geen gaatjes heb of zo. Maar t is gewoon mogelijk dat het wel pijnlijk is voor mensen met een beschadigd trommelvlies.

Dus maak je geen zorgen, je ziet wel hoe het loopt. Het kan evengoed super meevallen. Neem gewoon kauwgom en zo mee, dat kan al veel schelen.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten