Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2005, 16:10
Jolt
Jolt is offline
Aangezien ik me verveel, ga ik Windows XP en Win Xp 64 bit erop zetten.

Vroeg ik me af als ik bijvoorbeeld op mijn C schijf Windows XP zet, en dan maak ik een aparte Partitie, F bijvoorbeeld voor Windows XP 64.

Maakt ie dan automatisch een bootloader, zodat ik kan kiezen welke Windows XP ik wil, of moet ik die ook nog eens installeren.

Moet ik die van te voren installeren, dan alles formatteren en daarna windows erop zetten.

Of pas nadat ik een OS geinstalleerd heb?
Ben niet zo into de bootloaders e.d.
Oud 23-06-2005, 16:16
freyk
freyk is offline
Citaat:
Jolt schreef op 23-06-2005 @ 17:10 :
Aangezien ik me verveel, ga ik Windows XP en Win Xp 64 bit erop zetten.
Tja, je zult daar weinig verschil merken als win xp 64 dat je het draait.
Nee, als je je toch verveelt, installeer dan een leuke linux-distributie

Citaat:
Vroeg ik me af als ik bijvoorbeeld op mijn C schijf Windows XP zet, en dan maak ik een aparte Partitie, F bijvoorbeeld voor Windows XP 64.
Kan allemaal, je kan zelfs twee besturingsystemen op een partitie gooien.

Citaat:
Maakt ie dan automatisch een bootloader, zodat ik kan kiezen welke Windows XP ik wil, of moet ik die ook nog eens installeren.
Als de windows xp 64 installatie merkt dat je al een windows versie hebt, zal hij dat zeggen en automatisch een bootloader voor je installeren.

Citaat:
Moet ik die van te voren installeren, dan alles formatteren en daarna windows erop zetten.
Is dus niet nodig.

Citaat:
Of pas nadat ik een OS geinstalleerd heb?
Niet installeren, maar ff je bootloader configureren.
(want ik neem aan dat je geen zin hebt om 25 seconden in het keuzescherm te wachten, totdat de bootloader automatisch de gewenste besturingsysteem laad)

Laatst gewijzigd op 23-06-2005 om 16:21.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 16:25
Jolt
Jolt is offline
Oke dan ga ik dat eens doen.

Voornamelijk om eens te benchen met de nieuwe Far Cry Patch, of jah die runt eigenlijk ook om 32 bit.

Maar eventjes testen
Oud 23-06-2005, 21:43
Jolt
Jolt is offline
Win XP 64 valt dus zwaar tegen, heb hem maar verwijderd, maar nu heb ik nog altijd dat boot logo, moet ik dan in de boot.ini wat aanpassen?
Oud 23-06-2005, 22:09
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Aanpassen ja, mijn XP 64 draait nu trouwens heerlijk
Oud 23-06-2005, 22:22
Jolt
Jolt is offline
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Dit staat in mijn boot.ini backup, maar welke moet ik nou deleten?
Oud 24-06-2005, 08:46
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Als je niet wil dat je dat bootloader-scherm krijgt, moet je je time-out op 0 zetten.

Voor de rest lijkt alles wat erin staat te kloppen.
Oud 24-06-2005, 09:30
Jolt
Jolt is offline
Jah maar Windows XP 64 staat bovenaan. In mijn bootloader.
Dan start hij toch meteen daarmee op?
Oud 24-06-2005, 09:41
freyk
freyk is offline
Kan je ons ff vertellen wat de naam is van je windows map
En hoeveel partities je hebt?

En zou je ook de huidige inhoud van je boot.ini geven?

Laatst gewijzigd op 24-06-2005 om 09:53.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 10:01
Jolt
Jolt is offline
Lokaal Station C.
Ik had Win Xp 64 geinstalleerd op F, daarna heb ik die maar geformatteerd in Windows XP zelf.

Boot.ini vind ik nergens.
Oud 24-06-2005, 11:21
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
[boot loader]
timeout=10
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Dit is mijn boot.ini . Zoals je kan zien: 2 windows XP-installaties met een bootloader die ingesteld staat op 10 seconden waarop de windows-installatie op mijn partition(1) als standaard staat ingesteld.

Als ik dit vergelijk met jouw bootloader, dan kan ik daar enkel uit afleiden dat jij nog maar 1 windows-installatie hebt draaien op die pc, en dat hij dus een keuzelijst zou geven met daarin 1 windows-installatie.

Die default die vanboven staat in de bootloader is gewoon de verwijzing naar de windows-installatie die hij moet opstarten nadat de timer verstreken is. In het "operating systems" gedeelte staan dan de verschillende herkende OS'en op jouw pc.
En bij jou boot.ini is de default dezelfde als diegene die bij de "operation stystems" staat (wat uiteraard logisch is als je nog maar 1 windows-installatie hebt draaien.)

edit:
Oh, ik zie nu pas dat je een backup van je boot.ini gepost hebt en niet je boot.ini zelf. Dan klopt bovenstaande uitleg enkel voor je boot.ini backup, en niet voor je huidige boot.ini

Idd best dan even je huidige boot.ini posten (zie hieronder waar je 'm vind, maar je kan 'm ook raadplegen via rechtermuisknop op "deze computer" => eigenschappen => geavanceerd => opstartinstellingen en dan daar bij opstartinstellingen op de knop bewerken klikken. Dan opent je huidige boot.ini in kladblok

Laatst gewijzigd op 24-06-2005 om 11:32.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 11:27
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
ow, en je boot.ini vind je losjes op je C-schijf. Je moet daarvoor wel bij de mapinstellingen "beveiligde besturingssysteembestanden verbergen" uitvinken.

(Maar eigenlijk kan je die beter aangevinkt laten, zodat je niet per ongeluk één van deze bestanden verwijderd of zo, want dan zit je wel met de gebakken peren )
Oud 24-06-2005, 11:51
Jolt
Jolt is offline
[boot loader]
timeout=0
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /noexecute=optin /fastdetect

Had trouwens zo gezogd.

Maar ik heb nu gewoon mijn Windows XP geselecteerd, waar je zei dat dat kan. En dat je 30 seconden moet wachten uitgeschakeld.
Als het goed is doet hij het nu gewoon weer.
Oud 24-06-2005, 19:15
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
jup

En als ik me niet vergis, mag je zelfde regel:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /noexecute=optin /fastdetect
verwijderen uit je boot.ini als je die XP x64 er toch afgesmeten hebt.
Oud 24-06-2005, 19:31
Jolt
Jolt is offline
Yes had ik al gezien

Eitje.
Reageren

Regels voor berichten