Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-06-2005, 20:26
wann
wann is offline
Gisteren heb ik deze PC afgehaald in de winkel, en sinds het begin is er al iets met de CPU.

Specs:
Mobo: Asus A8N-SLI Deluxe S-939
CPU: AMD 64 3000+ S-939
Geheugen: DIMM PC3200 DDR Twinmos 2x512 MB
HDD: WD 250 GB S-ATA (system drive)
GFX: Powercolor Radeon X700 Pro 256 MB PCIexpress

Dat was wel ongeveer wat van belang is denk ik.

Het probleem is dus dat bij bepaalde handelingen de CPU volledig in gebruik raakt en dat de PC dan vertraagt.

Enkele voorbeelden:
- Als ik een niet-gemaximaliseerd scherm versleep hapert de PC en gaat CPU usage naar 100%.
- Als ik bijv. op een webpage wil scrollen hapert het scherm wederom en gaat CPU usage ook weer naar 100%.
- Video's afspelen wil ook niet bepaald goed lukken, bij het overgaan naar full-screen wederom hapering. Niet gekeken naar CPU usage.

Wellicht zijn sommige van deze dingen GFX-card problemen maar ik vermoed vanwege het CPU usage dat het eerder met de CPU te maken heeft.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn, of het ligt bij de CPU of de videokaart/beiden/andere onderdelen, en of ik er iets aan kan doen of dat ik beter direct terug naar de winkel kan gaan?

Edit: OS = WinXP Pro

Laatst gewijzigd op 25-06-2005 om 20:36.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-06-2005, 20:34
Jolt
Jolt is offline
Defragmenteren?
Cool en Quiet aan staan?
Spy/Adware vrij?

Amd driver geinstalleerd?
etc?
Oud 25-06-2005, 20:43
wann
wann is offline
Defragmenteren? - Done
Cool en Quiet aan staan? - Done
Spy/Adware vrij? - Ook. Probleem was daarnaast al aanwezig voordat PC op internet was aangesloten (was ook clean install)

Amd driver geinstalleerd? - Nee. Microsoft driver. Ik zal later even AMD officiele driver zoeken.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2005, 20:48
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Dat cool en quiet hoort niet uit te maken, alsmede het eventueel gefragmenteerd zijn van een harde schijf.

Staan de juiste chipset drivers er wel op, dat lijkt me wel degelijk iets uit te maken.. Verder klinkt het trouwens verdomde bekend, alleen weet ik niet meer hoe ende wat.
Oud 25-06-2005, 21:10
phoxetis
phoxetis is offline
dit klinkt gewoon als een gare videodriver, of een driver die geen acceleratie gebruikt ofzoiets. kijk eens voor de lol op de website van de fabrikant van die videochip....
Oud 26-06-2005, 00:29
wann
wann is offline
Hmmm. Ik heb net een driver gehaald van de website van AMD maar dat heeft niets verbeterd.

Maar ik heb van deze pagina: http://www.amd.com/us-en/Processors/...1_9706,00.html
Deze driver gehaald: AMD Athlon™ 64 Processor Driver for Windows XP and Windows Server 2003 Version (exe) 1.2.2.2; geinstalleerd, gereboot, geen verbetering. Dat lijkt me toch wel de juiste driver.

Erg vaag.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 00:38
Verwijderd
Dat je met een niet-gemaximaliseerd scherm 100% load veroorzaakt is logisch. Als je 'show window contents while dragging' aan hebt staan via Powertools, dan wordt gewoon bij slepen zoveel mogelijk frames berekend als de CPU aankan, dan heb je dus altijd 100% load. Dat hij schokt als je dat doet kan eraan liggen dat je dingen hebt die met de Windows Explorer interfereren - wordt er toevallig op het netwerk gezocht ('always check for network files and folders' moet uitstaan in de folder properties), heb je de Indexing Service wel uitstaan (Run -> services.msc), gebruikt een programma (via de Explorer) een CD-ROM drive? Et cetera.

Verragd scrollen op webpagina's kan eraan liggen dat je een te oude versie van Flash, Java of iets dergelijks geïnstalleerd hebt. Wat betreft het haperend afspelen van video's geldt natuurlijk dat je de nieuwste videodrivers en codecpacks moet hebben. Maar ga ook even spelen met de overlay-instellingen. Op een moderne videokaart is bij DiVX-video het gebruik van overlay mode 2 veel sneller dan in software. Overigens is bij het switchen van fullscreen naar venster altijd wel een hapering te zien, maar dat heeft niets te maken met je PC.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 00:40
wann
wann is offline
Woooooohooooooo.

Het probleem lag uiteindelijk bij de videokaart?

Anyway, de videokaart werd gediagnostiseerd als goedwerkend maar ik dacht van waarom niet, dus ik heb nog maar eens de drivers geherinstalleerd.

En nu doet ie het gewoon goed.

Waarom werd trouwens de CPU overbelast? Probeerde de CPU de functies van de videokaart op zich te nemen ofzo?

Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 00:48
Verwijderd
Citaat:
wann schreef op 26-06-2005 @ 01:40 :
Waarom werd trouwens de CPU overbelast? Probeerde de CPU de functies van de videokaart op zich te nemen ofzo?
Dat kan, op verschillende manieren. Als je een moderne videokaart hebt en je installeert geen drivers, dan gaan alle grafische dingen in Windows heel langzaam, omdat de processor ze via Windows zelf uitrekent. Met drivers kan de videokaart te hulp komen.

En ook bij het afspelen van DiVX- of DVD-films geldt dat de videokaart veel beter is in dat werk, dus je kunt veel beter overlays aanzetten.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 21:34
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
wann schreef op 26-06-2005 @ 01:40 :
Woooooohooooooo.Het probleem lag uiteindelijk bij de videokaart?
dat zei ik toch
Oud 26-06-2005, 22:57
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
jezus man, denk dan ff na. waarom zou je cpu een probleem hebben, als die een 'load' van 100% heeft ? dan doet-ie t toch...
dat je cpu taken van de gpu gaat overnemen als je niet de goeie drivers inschakeld is nogal wiedes, vroeger deed de cpu alles en dat gebeurt nog steeds als de videokaart niet fatsoenlijk aangestuurd wordt. Dat het probleem zich voordoet bij alles wat met de videokaart te maken heeft (venstertjes slepen, filmpje, scrollen) zou je ook best wel al richting videokaart hebben kunnen sturen... ff nadenken voortaan lijkt me.
Reageren

Regels voor berichten