Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-07-2005, 09:44
Carl Johnson
Carl Johnson is offline
Ik heb een ati radeon 9700pro. En nu doet het vinnetje al een tijdje raar. Ik heb dat eens bekeken en ben erachter gekomen dat ie een beetje speling heeft gekregen en daarom weleens aanloopt. Nu zou het naar mijn mening genoeg zijn om alleen een nieuw vinnetje in het koelblok te zetten. Maar waar kan ik die kopen of bestellen? En als dat niet mogelijk is, is het dan veilig om er een heel nieuw koelblok op te zetten? En waar moet ik dan op letten?

Ik ben al naar een aantal computerzaken geweest. Die hadden alleen complete koelblokken dus daar heb ik nog maar even mee gewacht.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-07-2005, 10:52
Verwijderd
Dat is waarschijnlijk niet mogelijk. Bij de meeste videokaarten is de ventilator een geintegreerd onderdeel van het koelblok. Wat je het beste kunt doen is gewoon een volledige nieuwe koeler kopen, mits je tenminste niet bang bent voor enig knutselwerk.

Je kunt dan denken aan een Arctic VGA Silencer rev. 3 (heel stil) of een Arctic ATI Silencer 1 (ook stil, maar dan moet hij wel op 5V). Verder heb je van Zalman nog de VF700-Cu en AlCu (waarbij de laatste het goedkoopste is).

Mocht je echt allergisch zijn voor prutsen met koelpasta en dergelijke, dan kun je misschien eens kijken of je het ventilatortje zelf niet kunt verhogen. Dus de schroefjes losdraaien, het ventilatortje uit het koelblok tillen en hem weer terug erin zetten met een paar stukjes papier of rubber ertussen, zodat hij net wat meer draairuimte heeft.

Mocht je zelfs dat niet willen dan heb ik hier nog wel een koeler van een 9700 nonpro liggen, zal waarschijnlijk dezelfde ventilator zijn.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 11:20
Carl Johnson
Carl Johnson is offline
Het probleem is meer dat de kaart, of eigenlijk het koelblok op zijn kop in de pc hangt. Het vinnetje word beschermd met een kapje en juist daar hangt hij tegenaan denk ik. Ik zie niet zo snel een optie om het vinnetje omhoog te houden. (het heeft een aantal mm speling op zijn as, van boven naar beneden) Nu heb ik het ook even laten draaien zonder dat kapje erop zodat hij eigenlijk nergens tegen aan kan hangen maar toen kwam ik erachter dat het vinnetje al zo loszit dat het zelfs gaat schommelen en dan alsnog gaat aanlopen. Als ik het vinnetje uit het koelblok haal staat er een serie nummer of iets dergelijks aan de onderkant namelijk: MW-4510H12C. Google geeft daar in ieder geval geen resultaat op.

Ik heb dus weinig zin om zo'n vinnetje ergens te gaan bestellen en er een tijd op te moeten wachten. De snelste optie is om naar de winkel te gaan en een nieuw koelblok te halen. De vraag is, is dat wel veilig? Is zo'n blok niet speciaal ontworpen voor de kaart waar hij opzit? En zijn de modellen die jij noemt echt de enige waarvoor ik zou moeten kijken of zijn er best nog wel meer goede?

In ieder geval alvast bedankt. Een beetje knutselen vind ik niet zo erg maar het probleem is dat ik weinig verstand van hardware heb dus het moet wel te doen zijn.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 12:19
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Carl Johnson schreef op 01-07-2005 @ 12:20 :
Het probleem is meer dat de kaart, of eigenlijk het koelblok op zijn kop in de pc hangt. Het vinnetje word beschermd met een kapje en juist daar hangt hij tegenaan denk ik. Ik zie niet zo snel een optie om het vinnetje omhoog te houden. (het heeft een aantal mm speling op zijn as, van boven naar beneden) Nu heb ik het ook even laten draaien zonder dat kapje erop zodat hij eigenlijk nergens tegen aan kan hangen maar toen kwam ik erachter dat het vinnetje al zo loszit dat het zelfs gaat schommelen en dan alsnog gaat aanlopen. Als ik het vinnetje uit het koelblok haal staat er een serie nummer of iets dergelijks aan de onderkant namelijk: MW-4510H12C. Google geeft daar in ieder geval geen resultaat op.

Ik heb dus weinig zin om zo'n vinnetje ergens te gaan bestellen en er een tijd op te moeten wachten. De snelste optie is om naar de winkel te gaan en een nieuw koelblok te halen. De vraag is, is dat wel veilig? Is zo'n blok niet speciaal ontworpen voor de kaart waar hij opzit? En zijn de modellen die jij noemt echt de enige waarvoor ik zou moeten kijken of zijn er best nog wel meer goede?

In ieder geval alvast bedankt. Een beetje knutselen vind ik niet zo erg maar het probleem is dat ik weinig verstand van hardware heb dus het moet wel te doen zijn.
de kans is aanwezig dat de fan idd langzaam van de as is gelopen.. met een beetje geluk zit er een stikkertje op je fan (met een merknaam oid) als je deze eraf haalt kan je de rubberen ringetjes die het draaiende gedeelte op hun plaats houden terug naar hun plek duwen (en dump er dan meteen een druppeltje naaimachine olie in, uiteraard onder de ringen in de schacht)
stickertje terug plakken en klaar is klara
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 12:27
Verwijderd
Wat hij zegt.

Maar toch is dat vreemd, want de fans van alle videokaarten hangen op de kop en ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat er één afliep. En speling op de as zit er altijd.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 13:49
Carl Johnson
Carl Johnson is offline
Ik heb de zalman vf700-cu gekocht gekocht. Nu heb ik even het installatie filmpje bekeken op www.zalmanusa.com. Nu heb ik mn oude koelblok verwijderd maar op 2 van die chips zit nog een blokje. Dat blokje krijg ik er niet af. Kan ik die laten zitten of is het echt noodzakelijk de bijgeleverde blokjes van de zalman te monteren?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 14:42
Carl Johnson
Carl Johnson is offline
http://www.zalmanusa.com/usa/product...x=149&code=013

op deze pagina is het installatie filmpje te vinden voor wat meer duidelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 15:29
Verwijderd
Koellichamen zijn koellichamen en als je niet gaat overklokken dan wordt je geheugen met die VF700 natuurlijk niet warmer dan wanneer je het gewoon zo laat als het al was.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 15:36
Carl Johnson
Carl Johnson is offline
bedankt
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 17:55
Alonso
Alonso is offline
En, hoe bevalt ie?

Ik denk binnenkort zo'n zelfde te kopen voor mn 9700@pro, maar ik zit nog te kijken naar mn airflow die niet al te best is. Het voordeel van deze koeler is dat hij ook te gebruiken is op mn volgende kaart.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 22:33
Jolt
Jolt is offline
En hij maakt ook een mooi airflow en hij koelt ook nog eens je northbrigde als je daar een goede heatsink heb geplaats.

Het kost misschien wat, maar het is wel zeer goede kwaliteit, heb zelfde de VF700AlCu op een 6600 GT.
Oud 02-07-2005, 21:58
real.scary
real.scary is offline
Jolt, even ene vraagje aan jou

Ikzelf heb ook een 6600GT op een MSI nForce 4 Platinum mobo, gekoeld door een Zalman NB47J.
Nu moest ik al een 3 pennen van het koelblok verwijderen doordat de graka in de wegzat, ik denk dat vf700 helemaal te groot is ?
Hoeveel zou ik van de koeler moeten verwijderen zodat het gaat passen en heeft dit grote gevolgen ? Ik verwacht een niet al te grote invloed, aangezien het te verwijderen oppervlak relatief niet erg groot is ?
Oftewel hoeveel zou ik moeten verwijderen van de koeler ?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 11:45
Jolt
Jolt is offline
Ik denk niet veel, aangezien je al wat hebt gezaagd van je northbrige heatsink.

Die koeler steekt eigenlijk helemaal niet uit. En anders draai je hem een slag naar links, dan koelt hij wel het geheugen niet helemaal actief, maar het past dan wel.

Hij steekt dan een beetje uit, maar in een normale kast moet het gewoon passen.
Reageren

Regels voor berichten