Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-07-2005, 20:29
Reem
Reem is offline
Kluizend is mijn rede-
twist, ik twijfel en alleen
van kilo's oestrogeen.
Jij noch hij, maar ik zie zelf
hoe gedachten mij beklemmen
en een tralieraam van stemmen.

De aarde om haar as
en predikers gezanik,
want Italiaans dat ben ik
al is het slechts de helft
van een kwart.
Schreeuwen wil ik, hard,

omdat -

------
Ik heb hier lang over gedaan, en of ik tevreden ben over het resultaat, weet ik waarschijnlijk pas als ik het morgen nog eens over lees. Volgens mij is het geen goed teken om lang te blijven knutselen met een gedicht - of in ieder geval, te lang -, maar we zullen zien. Graag jullie mening.
Oud 05-07-2005, 00:13
xineof
xineof is offline
want Italiaans dat ben ik
al is het slechts de helft
van een kwart.

Hier lijkt het een beetje alsof je iets persé erin wilt verwerken, ik weet niet of dat zo is maar die indruk krijg ik een beetje. Het is niet slecht, zeker niet, maar het komt gewoon nét wat te geforceerd over.

Verder is het goed geschreven, 'een tralieraam' van stemmen is mooi, het sluit goed aan bij het temperament wat je later beschrijft. Dat het ophoudt na omdat vind ik wel mooi.
Oud 05-07-2005, 08:23
Verwijderd
Dat eindigen met omdat vind ik mooi, bijna het leukste aan je gedicht denk ik.
Verder vind ik
Jij noch hij, maar ik zie zelf
hoe gedachten mij beklemmen
en een tralieraam van stemmen.

heel erg mooi, en verder loopt het gedicht ook wel goed, maar vind ik het woordgebruik soms toch wat minder, al is het wel origineel (kilo's oestrogeen) bijvoorbeeld.

Maar het geheel vind ik wel leuk. En het zit wel goed in elkaar, en daaraan kun je wel zien dat je er lang aan gewerkt hebt.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 10:22
Porcelain
Porcelain is offline
ik twijfel en alleen
van kilo's oestrogeen

ditsoort lekker lopende, simpele zinnetjes afgewisseld met mooie zinnen als 'en een tralieraam van stemmen' maken dat ik dit toch een mooi gedichtje vind, al ben ik het met xineof eens dat het zinnetje over dat Italiaanse wat.. vreemd klinkt, alsof het er niet zo voor 100% bij hoort als de rest.
Misschien zou ik het wel mooier hebben gevonden als die twee komma's om , hard, er niet zouden staan. Dan staat het er in andere context en dat leest voor mij fijner en staat ook wat bizarder, wat naar mijn mening in het gedicht past.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 11:06
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
je eerste 3 regels zijn erg goed, kilo's oestrogeen, . kleine vondsten maken grote gedichten, ook een tralieraam van stemmen is gewoon mooi verwoord. ik twijfel ergens aan de punt achter dit gedeelte, zelf lees ik meer gebonden van eerste naar tweede strofe. want Italiaans ..kwart, wat twijfelachtig, wat meer uit het ritme. je afsluiting is overigens goed. juist omdat je een streepje gebruikt en geen punt (niet geheel overeenkomstig je titel?).

edit: nu ik de reactie van porcelain lees, dat vind ik ook wel herkenbaar, over die komma's met hard.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 17:09
Verwijderd
Eerste reactie: leuk. Kilo's oestrogeen is inderdaad echt leuk gevonden. Ik kan niet zo aanwijzen wat ik niet mooi vind, wel wat ik wel mooi vind, maar toch raakt het me niet. Maar misschien was dat ook wel helemaal niet je bedoeling

Citaat:
Schreeuwen wil ik, hard,

omdat -
Dit stukje is echt heel mooi. De 'omdat' maakt het zo mooi af, net zoals de klankrijm van 'hard' en 'omdat'.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 19:03
Reem
Reem is offline
Bedankt! Tja, ik denk dat ik het allemaal maar zo laat, vooral na het lezen van jullie kritiek. Over het Italiaanse stukje: dat wilde ik er gewoon heel graag in, maar het is waar dat het er minder goed bij past - hoewel het wel wat zegt over mij als persoon.
Reageren

Regels voor berichten