Oud 07-07-2005, 22:40
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Begin juni ben ik de British Museum geweest waarin allemaal griekse ampforae staan. Nou is het al weer een tijdje geleden dat ik KCV heb gehad (en het is daar ook maar vluchtig genoemd) en nou zou ik wel willen weten hoe het zit met de techniek van de beschilderingen. Als ik het goed onthouden heb, zijn de oudste amforae geel/zwart, vervolgens krijg je dan of rood op zwart en daarna zwart op rood of net andersom, nou zou ik dat natuurlijk wel op kun zoeken op google, maar wat ik vooral wilde weten is waarom juist de laatste ontwikkeling heeft plaatsgevonden. Op de een of andere manier was de laatste techniek een betere techniek om preciezere schilderingen te krijgen, maar waarom weet ik niet. Iemand die het wel weet?
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-07-2005, 08:28
Verwijderd
"The red-figure technique was invented around 530 B.C., quite possibly by the potter Andokides and his workshop. It gradually replaced the black-figure technique as innovators recognized the possibilities that came with drawing forms, rather than laboriously delineating them with incisions. The use of a brush in red-figure technique was better suited to the naturalistic representation of anatomy, garments, and emotions."

http://www.metmuseum.org/toah/hd/vase/hd_vase.htm

(Dat had ik ook nog wel moeten weten )

Laatst gewijzigd op 08-07-2005 om 08:32.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 15:01
Sylver-Myst
Avatar van Sylver-Myst
Sylver-Myst is offline
Daarvoor (toen het nog zwarte figuren op een rode achtergrond waren) moest je de details inkerven en inkrassen. Dit kostte teveel tijd en er was veel vraag naar vazen. Daarom zijn ze over gestapt naar rode figuren op een zwarte achtergrond. Details kon je zo op het figuur verven en het zag er ook gewoon mooier uit. Meer mogelijkheden dus. Er was ook nog iets met de verf en het aardewerk waarvan het gemaakt was, maar dat ben ik vergeten


Heb dit ooit met KCV gehad
__________________
In the depths of a mind insane, fantasy and reality are all the same...
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 21:13
Verwijderd
Als je zwartfigurige schilderingen wil maken verf je de figuren met een bepaalde verf, en een of andere stof zorgt voor een chemische reactie in de oven (iets met het bijlaten van zuurstof). De figuren worden dan zwart en zo kun je de details uitwerken door er met een mesje in te krassen. Rond 530 BC vonden ze de omgekeerde techniek uit waarmee je dus roodfigurige schilderingen krijgt. Je verft niet de figuren maar het omgevend gebied en na dat hele chemische proces en bakproces blijven de figuren rood waardoor je niet de details hoeft in te krassen maar ook met zwarte verf (na het bakken) de details kunt weergeven. Dat ziet er ook mooier en nauwkeuriger uit.

Over hoe dat chemische proces in zijn werk gaat moet je zelf maar even op google uitzoeken.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 19:23
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Mijn dank is groot
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Vaasschilderingen!!
arend9
8 01-03-2005 16:54
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Olympische Goden
Apomes
35 27-08-2004 14:34
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Hellup!!!! Ik heb 7 uur CKV per week!!!!
eminem20
26 09-04-2001 21:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:05.