Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-07-2005, 18:10
FrantiC
FrantiC is offline
hey allemaal...
ik ben bang dat het een lang verhaal wordt, maar ik ben erg benieuwd naar jullie mening/ervaringen.
ik heb altijd al last gehad van mijn enkels. mijn enkelbanden waren veel te lang (inmiddels redelijk bijgegroeid), slecht kraakbeen. ik ging toen ik jong was iedere dag meerdere malen door mijn enkels, hoeweel dit meestal niet al te ernstig was (meestal had ik er geen last van, soms 1 of 2 dagen). een jaar op 8 geleden scheurde ik mijn enkelband dusdanig dat ik 6 weken op krukken belande. sindsdien nog veel meer ongelukjes met mijn enkels gehad (o.a. nog een keer op krukken gelopen, enkelbanden meerdere malen opgerekt). veel onderzoeken ondergaan, de enige afwijking was (redelijk veel) littekenweefsel.

op dat moment had ik twee opties: stoppen met sporten of sporten met braces om. ik koos voor de braces (maximaal tot het einde van mijn groei) maar deze gooide ik een jaar of 3 weer uit mijn sporttas omdat ik steeds meer last van mijn knieen kreeg. ik heb het toen rustig afgebouwd, ook nog even bandages of tape omgehad ipv de braces waarin ik mijn enkels helemaal niet meer kon bewegen.

bladiebladiebla.. duurt ff..

ehm, nu heb ik dus al een aantal jaren last van mijn enkels en knieen zonder (voor zover ik weet) een duidelijke oorzaak. als ik niet sport (in de vakantie en in de winterstop (ik korfbal 3 keer in de week, by the way ) ) heb ik er meer last van.

nu heb ik het laatste half jaar het idee dat ik er meer last van heb. mijn linkerpols/hand doet me ook een tijdje pijn, en vanmiddag voelde ik dezelfde pijn in mijn linkerelleboog..

sinds +/- 2 jaar heb ik dagelijks last van mijn rug, waarvoor ik sinds 9 maanden fysiotherapie heb (over twee weken de laatste keer als het goed is). het gaat nu een stuk beter maar ik heb er nog steeds regelmatig last van. omdat ik een hele slechte houding had en deze pijn anders voelt, denk ik echter dat dit niets met de rest van het verhaal te maken heeft.

goed... dat was het denk ik zo ongeveer wel..
nu zit ik alleen nog met een paar vraagjes..
denken jullie dat er iets is wat ik kan doen waardoor de symptomen minder worden/verdwijnen? kan ik de pijn verzachten? enig idee wat het kan zijn? is het raadzaam om naar de huisarts te gaan?

pfffft... bedankt dat je de moeite genomen hebt om het te lezen/om te reageren..!
groetjes!
Oud 18-07-2005, 18:18
Verwijderd
Iets van Mensendieck ofzo? (Als je bij de fysio nog niets/weinig over houding gehad hebt dan tenminste.) Als je nog steeds veel last hebt, zou ik zeker nog een keer langs de huisarts gaan.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 18:21
FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-07-2005 @ 02:18 :
Iets van Mensendieck ofzo? (Als je bij de fysio nog niets/weinig over houding gehad hebt dan tenminste.) Als je nog steeds veel last hebt, zou ik zeker nog een keer langs de huisarts gaan.
mjaah maar die fysiotherapie was alleen voor mijn rug (waarvan ik dus denk dat het niets met de rest te maken heeft)

owjaah nog ff n edit:
ik kan niet om mijn hurken zitten vanwege de pijn in mijn knieen (dat moet ik eigenlijk anders zeggen: ik kom niet meer overeind vanwege de pijn in mn knieen )
Oud 18-07-2005, 19:34
$un$hine
$un$hine is offline
Is er wel eens goed naar je voeten en enkels gekeken bij bijvoorbeeld een podotherapeut? Zo kan pijn in voeten, enkels en knieen te maken hebben met pijn in je rug. Anders is dat misschien nog een optie.
Bij mij is het namelijk zo dat doordat mijn enkels een afwijking naar binnen hebben en m'n achillespezen aan de korte kant zijn ik verkeerd loop, waardoor ik last van m'n voeten en enkels, last van m'n knieen en ook last van m'n rug kreeg.
Al verklaart dit dan niet de pijn in je armen/polsen
Oud 18-07-2005, 19:49
Dís
Dís is offline
Citaat:
FrantiC schreef op 18-07-2005 @ 19:21 :
mjaah maar die fysiotherapie was alleen voor mijn rug (waarvan ik dus denk dat het niets met de rest te maken heeft)

owjaah nog ff n edit:
ik kan niet om mijn hurken zitten vanwege de pijn in mijn knieen (dat moet ik eigenlijk anders zeggen: ik kom niet meer overeind vanwege de pijn in mn knieen )
ik heb dat aan mn linkerenkel,ik kan ook niet (voorover)gebogen zitten enzo,door een overbelasting(via karate opgelopen,daar ben ik dan ook mee gestopt).
myn dokter heeft alle mogelyk testen gedaan en toch maar verteld dat ik ermee moet leren leven en veel zalfjes smeren en pillen nemen.
Oud 19-07-2005, 13:58
FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
Dís schreef op 19-07-2005 @ 03:49 :
ik heb dat aan mn linkerenkel,ik kan ook niet (voorover)gebogen zitten enzo,door een overbelasting(via karate opgelopen,daar ben ik dan ook mee gestopt).
myn dokter heeft alle mogelyk testen gedaan en toch maar verteld dat ik ermee moet leren leven en veel zalfjes smeren en pillen nemen.
pillen omdat je niet meer op je hurken kan zitteen?
das vaag
Oud 19-07-2005, 13:59
FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
$un$hine schreef op 19-07-2005 @ 03:34 :
Is er wel eens goed naar je voeten en enkels gekeken bij bijvoorbeeld een podotherapeut? Zo kan pijn in voeten, enkels en knieen te maken hebben met pijn in je rug. Anders is dat misschien nog een optie.
Bij mij is het namelijk zo dat doordat mijn enkels een afwijking naar binnen hebben en m'n achillespezen aan de korte kant zijn ik verkeerd loop, waardoor ik last van m'n voeten en enkels, last van m'n knieen en ook last van m'n rug kreeg.
Al verklaart dit dan niet de pijn in je armen/polsen
dit is opzich wel n goeie vind ik persoonlijk...
kan iid een heleboel schelen.. de oorzaak weet ik dan nog steeds niet (maar daar kom ik sowieso misschien nooit achter), maar de symptomen worden dat wel aangepakt..

Oud 19-07-2005, 20:40
Shyra
Shyra is offline
Ja, ik had ook zo'n soort verhaal.
Allebei mijn enkels staan scheef, vooral omdat ik soepele pezen heb, en ik dus dagelijks door mijn enkels ging.
Heb nu steunzolen (....) en het helpt wel, minder pijn in mijn knieën en enkels.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 14:59
FrantiC
FrantiC is offline
hm.. dan alleen mn handen/polsen/elleboog nog
Oud 20-07-2005, 15:23
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Je verhaal doet me behoorlijk aan mijn eigen 'geschiedenis' denken, ik kreeg steeds meer pijn nadat ik vocht in mijn knie bleek te hebben. Eerst één knie, toen mijn enkels, daarna mijn schouders, vingers, rug. Drie jaar geleden (na vijf jaar hevige pijnen) is men er dan eindelijk achtergekomen dat ik RA heb, mijn kraakbeen is al zo erg aangetast dat de pijn nooit meer zal verdwijnen Bij mij is de pijn erger als ik niet sport (dan worden mijn gewrichten en spieren namelijk stijf). Is je bloed al eens getest? Ik zou zeker naar de dokter blijven gaan en steeds opnieuw aandringen op testen, foto's etc. Ik wil je niet bang maken maar het is beter om, als het iets dergelijks is, er op tijd bij te zijn.
Oud 21-07-2005, 15:40
FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
Lady Lazarus schreef op 20-07-2005 @ 23:23 :
(na vijf jaar hevige pijnen) is men er dan eindelijk achtergekomen dat ik RA heb
ja maar daar doe ik niet aan hoor

je weet het nooit natuurlijk, maar ik kan het me niet voorstellen...
Oud 22-07-2005, 10:29
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
FrantiC schreef op 21-07-2005 @ 16:40 :
ja maar daar doe ik niet aan hoor

je weet het nooit natuurlijk, maar ik kan het me niet voorstellen...
Ik wil ook absoluut niet beweren dat je een vorm van reuma hebt, maar als je het gevoel hebt dat er iets 'mis' is moet je er gewoon achteraan gaan. Voor mij is het nu te laat, ik heb gewoon jarenlang met pijn gelopen en mijn grenzen steeds een beetje verlegd. Terwijl het gewoon nooit zo erg was geworden als ik beter naar mijn eigen lichaam had geluisterd en niet naar mijn huisarts.
Oud 24-07-2005, 13:17
FrantiC
FrantiC is offline
nou ik moet sowieso ff naar de huisarts, maak maandag een afspraak.. ik zal dit verhaal gelijk ff aankaarten..
andere pols doet ook sinds 24 uur pijn (bij bepaalde bewegingen..)

Regels voor berichten