Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2005, 10:55
dr dribble
dr dribble is offline
beste mensen,
ik moet voor school een labtop gaan kopen, en via school kan ik een labtop kopen. het scheeld dat ik deze met een lenig zonder rente kan kopen, voor mij wel makkelijk.
ik zou graag van jullie weten of dit een redelijk notebook is voor deze prijs?

Intel® Pentium® M Dothan 735 processor (1.6Ghz, Intel® Centrino™ mobiele technologie)
512 MB geheugen
60 GB harddisk
15,4 inch TFT beeldscherm
8x DVD +/- RW Double Layer
802.11b/g wireless LAN geďntegreerd
ingebouwde webcam
€ 1049,00

alvast bedankt voor jullie reactie!!

Laatst gewijzigd op 21-07-2005 om 10:57.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-07-2005, 10:57
Verwijderd
Moet dat? Waarvoor heb je 'm nodig (welke studie)?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 10:59
dr dribble
dr dribble is offline
niks moet natuurlijk maar ik ben al eventjes naar een opzoek, en nu ga ik MER doen en gaf men aan dat het aan te raden was.
maar ik vind het voor mezelf ook wel makkelijk.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 13:32
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-07-2005 @ 11:57 :
Moet dat? Waarvoor heb je 'm nodig (welke studie)?
Doet dat er wat toe dan?
Oud 21-07-2005, 13:46
Verwijderd
Citaat:
dr dribble schreef op 21-07-2005 @ 11:59 :
niks moet natuurlijk maar ik ben al eventjes naar een opzoek, en nu ga ik MER doen en gaf men aan dat het aan te raden was.
maar ik vind het voor mezelf ook wel makkelijk.
Ik doe zelf ook de MER en ik heb op aanraden van de school ook zo'n notebook gekocht. In principe is een notebook zeer aan te raden omdat je veel in projectgroepen werkt: met een notebook werk je gewoon veel makkelijker samen omdat je altijd al je gegevens bij de hand hebt en er gelijk samen aan verder kan werken.

Als ik echter terugkijk, zou ik nu niet zo'n notebook kopen. Aan een simpele pentium 3 heb je ook al genoeg: het enigste wat je, voor je studie, op je notebook doet is Officegebruik en internetten. Daar heb je geen dure notebook van 1100 Euro voor nodig: een simpel tweedehandsje van een paar honderd Euro voldoet ruimschoots.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 14:21
Verwijderd
Citaat:
wammus schreef op 21-07-2005 @ 14:32 :
Doet dat er wat toe dan?
Als hij toch al een laptop wil kopen niet. Als hij denkt dat hij een laptop moet kopen omdat hij hem nodig heeft voor zijn opleiding, dan wordt hij misleid.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 14:21
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
wammus schreef op 21-07-2005 @ 14:32 :
Doet dat er wat toe dan?
Dat doet er toe ja. Waarom zou je een veel te dure en onpraktische notebook gaan kopen als je voor hetzelfde geld een high-end desktop kan kopen? Als je per sé mobiel moet zijn, ja.

Voor veel studies hoeft dat niet.
Oud 21-07-2005, 14:30
patrik594
patrik594 is offline
Citaat:
dr dribble schreef op 21-07-2005 @ 11:55 :
beste mensen,
ik moet voor school een labtop gaan kopen, en via school kan ik een labtop kopen. het scheeld dat ik deze met een lenig zonder rente kan kopen, voor mij wel makkelijk.

Intel® Pentium® M Dothan 735 processor (1.6Ghz, Intel® Centrino™ mobiele technologie)
512 MB geheugen
60 GB harddisk
ingebouwde webcam
€ 1049,00

Sorry dat ik het zeg, maar hoe kunnen ze zulke domme mensen toelaten tot de universiteit?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 14:55
Verwijderd
Citaat:
patrik594 schreef op 21-07-2005 @ 15:30 :
Sorry dat ik het zeg, maar hoe kunnen ze zulke domme mensen toelaten tot de universiteit?
Ten eerste gaat hij niet naar de universiteit en ten tweede: .
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 15:02
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-07-2005 @ 15:21 :
Als hij toch al een laptop wil kopen niet. Als hij denkt dat hij een laptop moet kopen omdat hij hem nodig heeft voor zijn opleiding, dan wordt hij misleid.
Voor school is het zowiezo wel handig om een notebook te hebben. Dan kan je ten minste altijd bij je data en het meteen veranderen als dat nodig is. Bovendien is het gewoon een stuk makkelijker dan kloten met weet ik het hoeveel mappen/schriften/agenda noem het hele zooitje maar op. Dat hoeft inderdaad niet maar handig is het wel.

Citaat:
Gimme more beer schreef op 21-07-2005 @ 15:21 :
Dat doet er toe ja. Waarom zou je een veel te dure en onpraktische notebook gaan kopen als je voor hetzelfde geld een high-end desktop kan kopen? Als je per sé mobiel moet zijn, ja.

Voor veel studies hoeft dat niet.
ik zie geen reden om een high end desktop te kopen als je m alleen maar wilt gaan gebruiken voor school. Ik zie ook geen reden om zo'n dure notebook te kopen als je m alleen maar gaat bebruiken voor school. Ik sluit me dan ook aan bij Laurens om te kijken naar een goedkopere laptop maar dat hangt er natuurlijk wel vanaf wat hij er naast school nog meer mee wil gaan doen.
Oud 21-07-2005, 15:10
Verwijderd
De enige reden dat (met name) hogescholen hun studenten een notebook laten kopen is gewoon het afwikkelen van de kosten van ICT op de studenten.

Het veel in projectgroepen laten werken van studenten is op zichzelf ook al een manier van het afbouwen van kosten. Hoe meer projectjes en onzin, hoe minder docenten nodig.

INHOLLAND en Jos Elbers, eat your heart out.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 15:54
Gimme more beer
Citaat:
wammus schreef op 21-07-2005 @ 16:02 :
ik zie geen reden om een high end desktop te kopen als je m alleen maar wilt gaan gebruiken voor school. Ik zie ook geen reden om zo'n dure notebook te kopen als je m alleen maar gaat bebruiken voor school. Ik sluit me dan ook aan bij Laurens om te kijken naar een goedkopere laptop maar dat hangt er natuurlijk wel vanaf wat hij er naast school nog meer mee wil gaan doen.
Ik zou eerst kijken of een goedkope desktop afdoende is. Als je dan goedkoop een laptop kunt krijgen en je gebruikt hem echt vaak op school, is het misschien te overwegen. Maar je moet wel een heel bijzondere studie doen, wil je hem echt nodig hebben op school.
Oud 21-07-2005, 15:56
Gimme more beer
Op de uni hier in Nijmegen bijvoorbeeld is het bijna ondenkbaar dat je er echt één nodig hebt. En dan heb ik dus voor 1000 euro een prima desktop waar ik een paar jaar mee uit de voeten kan in plaats van een trage, dure laptop waar ik meer kramp dan voldoening uit haal.
Oud 21-07-2005, 16:31
Verwijderd
Tuurlijk. Het is ook opvallend dat het vooral HBO's zijn die (uit pure bezuinigingsdrang) de kosten aan de studenten overdragen door ze wijs te maken dat ze een laptop nodig hebben (zo'n kreng hoort niet thuis in het hoger onderwijs).

Kijk je aan de technische universiteiten, toch een plek waar je veel computeractiviteit en notebooks zou verwachten, dan zie je dat vrijwel nergens een notebook nodig is en dat die zelfs niet eens aangeraden wordt. Puur misbruik van de onwetendheid van studenten dus.

Maar hell, laten we een leuk notebookje uitzoeken voor de knul >)
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 16:47
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 21-07-2005 @ 17:31 :
Kijk je aan de technische universiteiten, toch een plek waar je veel computeractiviteit en notebooks zou verwachten, dan zie je dat vrijwel nergens een notebook nodig is en dat die zelfs niet eens aangeraden wordt. Puur misbruik van de onwetendheid van studenten dus.
Wij kregen ook zo'n aanbieding van de TU Delft. Alleen voor een paar studies (IO, TB e.a.), maar in die brief schreven ze ook dat het niet nodig is, maar handig kon zijn. Dat vind ik eerlijk.

Ik vind niets handigs aan een laptop, maar als ik bijvoorbeeld voor m'n werk veel mobiel zou moeten zijn (het komt al vaker voor), zou een laptopje voor m'n mail en internet uiteindelijk niet verkeerd zijn. Ik blijf er echter bij dat ik hem voor m'n studie niet nodig heb en het zelfs overbodig en onhandig vind. Als je hem meeloopt, loop je met zo'n ding te sjouwen en je moet ook nog eens constant waakzaam zijn.

En op m'n kamer zou een laptop al nooit van z'n leven aangaan, daar heb ik al helemaal een gruwelijke hekel aan.
Oud 21-07-2005, 16:49
Verwijderd
Tsja, IO en TB, dan noem je ook wat he Bij CT en TN smeren ze je in elk geval niet zo'n ding aan, daar hebben ze gewoon goede faciliteiten (in Enschede althans).
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 16:54
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 21-07-2005 @ 17:49 :
Tsja, IO en TB, dan noem je ook wat he Bij CT en TN smeren ze je in elk geval niet zo'n ding aan, daar hebben ze gewoon goede faciliteiten (in Enschede althans).
Ach, ik kan me bij IO héél misschien nog wel voorstellen in welke situaties het handig is. Maar ook daar vind ik gewoon dat er fatsoenlijke faciliteiten moeten zijn, in plaats van de verantwoordelijkheid op de studenten te schuiven. Bij TB vind ik het onzin. Waar je mee werkt zijn eenvoudige programma's als Excel, Word en misschien wat statistische rotzooi. Dan voldoet zelfs het kelderlokaal van mijn middelbare school nog.

Als je een studie aanbiedt, moet je gewoon voor de noodzakelijke faciliteiten zorgen. Je gaat toch ook niet tegen een tandheelkundestudent zeggen dat hij z'n eigen practicumset moet aanschaffen?
Oud 21-07-2005, 20:51
Kurogane
Kurogane is offline
dit jaar ga ik tb doen, had ik ook zo'n folder gekregen maar toch vind ik de tekst misleidend.

De computer speelt een steeds toenemende rol in het dagelijks leven en in het onderwijs. Modern onderwijs vraagt om snelle toegang tot gegevensbronnen en tot je eigen bestanden. Bij de ontwikkeling van onderwijsmodules wordt er steeds meer van uitgegaan dat studenten over een eigen laptop met de nodige faciliteiten beschikken. Voor deelname aan de onderwijsprogramma's voor de opleidingen Industrieel Ontwerpen, Maritieme Techniek, Werktuigbouwkunde en Technische Bestuurskunde is een eigen laptop dan ook eigenlijk onontbeerlijk. Bij deze opleidingen wordt iedere 1e jaars student met nadruk geadviseerd over te gaan tot de aanschaf van een geschikte laptop. De laptop wordt gebruikt bij projecten, oefeningen en toetsen en stelt u in staat om plaats- en tijdonafhankelijk te werken.

dus ff vragen aan oude klasgenoten die tb hadden gedaan, laptop was dus helemaal niet nodig.
Oud 21-07-2005, 21:45
dr dribble
dr dribble is offline
Citaat:
patrik594 schreef op 21-07-2005 @ 15:30 :
MER is niet aan de universiteit, HBO opleiding
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 21:51
dr dribble
dr dribble is offline
maar mensen ik ben me er terdege van bewust dat zo'n ding niet altijd nodig is voor de studie. nu woon ik niet meer bij mijn ouders en is het amkklijk als ik gewoon mijn notebook op kan nemen en thuis werken als ik dat wil.
ook ben ik nog weleens in het buitenland en is het dus makkelijk als ik het ding kan dragen.
dus wat iedereen er ook van vindt ( en ik vindt het intressant om te weten hoe jullie hier over denken hoor ) maar ik zou graag weten of het een redelijk syteem is voor de prijs die gevraagd wordt??
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 22:56
M@rco
M@rco is offline
Voor die prijs is het een prima ding, als je het mij vraagt
In de winkel betaal je denk ik al gauw 200-300 euro meer voor een vergelijkbare laptop.
Oud 21-07-2005, 23:22
Jolt
Jolt is offline
Wat voor 3d kaart zit er eigenlijk in?
Oud 22-07-2005, 00:56
Gimme more beer
Citaat:
Kurogane schreef op 21-07-2005 @ 21:51 :
dit jaar ga ik tb doen
Gast, serieus? In Delft, neem ik aan? Dan gaan wij elkaar nog tegenkomen
Oud 22-07-2005, 01:47
Verwijderd
Citaat:
dr dribble schreef op 21-07-2005 @ 11:55 :
beste mensen,

512 MB geheugen
60 GB harddisk
ingebouwde webcam
€ 1049,00

Ik heb nu de Asus M67Ne besteld. Zelfde specs, maar dan met een ATI Radeon 9700 Pro. Die kostte mij 200 euro meer. Goedkoper kon ik hem niet krijgen.

Kwam meerdere malen zeer goed uit reviews, soort desktop replacert. Ultieme allrounder. Nog geen IBM Thinkpad, maar wel betaalbaar.

Er lopen op Tweakers.net verschillende topics over. Extreem goede prijs/kwaliteit verhouding.

Ik weet niet van welk merk die notebook is die jij hierboven noemt, maar hij is zeker niet duur.

Laat je trouwens niet misleiden door de hoeveelheid gHz waar fabrikanten mee schermen. In dit geval lijkt 1,6 gHz niet echt bijzonder veel, maar deze notebook is wel degelijk een rappe jongen!

En HBO's zijn centenknijpers die teveel zaken maar afschuiven naar de portemonnee van de studenten.

Ik gebruik mijn notebook straks als mijn mobiele kluscentrum, beetje bijbeunen bij klanten, Internetten, videomontages maken op locatie, enz. Natuurlijk ook voor school, maar daar ligt de prioriteit niet.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 08:39
Jolt
Jolt is offline
Het is helaas een Dothan, ga liever voor de Sonama 100 vs 133 bus
Oud 22-07-2005, 10:41
dr dribble
dr dribble is offline
ik heb even na gevraagd bij school wat voor grafische kaart er in zit en dat is een ATI Radeon 9700 Pro
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 11:48
JaJ
JaJ is offline
De TU in eindhoven raad iedereen aan om wel een notebook te kopen. vreemd, vind ik. die notebook is trouwens wel wat beter, en hij kost nog steeds minder vanwege die regeling, dus misschien dat het daar wel de moeite is om mee te doen. maar voor schoolwerk en surfen zou ik idd een desktop van 600 euro kopen. als je veel download, koop dan gewoon zelf een grotere schijf.
Oud 22-07-2005, 12:41
dr dribble
dr dribble is offline
hier de rest van de specificaties:

Specificaties
Processor Intel® Pentium® M Dothan 735 processor (1.6Ghz, Intel® Centrino™ mobiele technologie)
Chipset Intel 855GM chipset
Geheugen 512 MB (1 x 512MB module, uitbreidbaar met 256 MB en 512 MB)
PCMCIA uitbreidingssloten 1 maal type I/II
Harddisk 60 GB
Grafische kaart ATI Radeon 9700PRO
Video geheugen 64 MB DDR
Beeldscherm 15,4 inch TFT WXGA
Floppy drive Optioneel
Optische drive 8x DVD +/- RW Double Layer
Geluids kaart AC 97 Soundblaster Pro compatible
Modem V92 56Kbps modem
Aansluitingen 1 x 15 pins Mini D-sub VGA
4 x USB 2.0
3 x audio (Headphone out/Mic-in/Line-in)
1 x infrarood (IrDA)
1 x RJ11 modem connector
1 x RJ45 Lan connector
1 x parallel
1 x S Video TV-OUT
1 x IEEE 1394
4 in 1 cardreader
Extra Geďntegreerde webcam
Accu Li-Ion 8 cells 4400mAh (+ externe voeding)
Afmetingen HxBxD in mm 22-34 x 354 x 273 mm
Gewicht 2,6 kg
Toetsenbord Standaard QWERTY
Muis Touchpad
Speakers 2 interne stereo speakers
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Home Nederlands
Service en garantie 2 jaar pick-up en return garantie
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 13:22
Verwijderd
Citaat:
dr dribble schreef op 22-07-2005 @ 13:41 :
hier de rest van de specificaties
Identiek aan de mijne dus.
Maar je hebt het merk nog steeds niet genoemd. Is het een Asus?
Dat moet haast wel. Als dat zo is, is het zeker een spotgoedkope aanbieding. Via de normale weg betaal je voor dat ding 1200 euro.

@Jolt

Nou "helaas" dat klinkt alsof je een kat in de zak koopt.
Je moet ook kijken naar prijs/kwaliteit.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 16:42
Jolt
Jolt is offline
Dothan is niet slecht dat zeg ik niet.
Als je de kans krijgt om een laptop met ongeveer gelijke specs maar 100 euro duurder en een Sonama, waarom niet doen?

Aldi had geloof ik nog een leuke aanbieding.
Oud 22-07-2005, 21:07
Kurogane
Kurogane is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 22-07-2005 @ 01:56 :
alsof je daar blij mee moet zijn zodra owee begint mag je 3x raden wie ik ben
Oud 22-07-2005, 21:40
dr dribble
dr dribble is offline
Citaat:
DetonatorDc schreef op 22-07-2005 @ 14:22 :
Identiek aan de mijne dus.
Maar je hebt het merk nog steeds niet genoemd. Is het een Asus?
Dat moet haast wel. Als dat zo is, is het zeker een spotgoedkope aanbieding. Via de normale weg betaal je voor dat ding 1200 euro.

@Jolt

Nou "helaas" dat klinkt alsof je een kat in de zak koopt.
Je moet ook kijken naar prijs/kwaliteit.
ja het is inderdaad een Asus.
maar ben je tevreden over de laptop??
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 22:50
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 22-07-2005 @ 17:42 :
Dothan is niet slecht dat zeg ik niet.
Als je de kans krijgt om een laptop met ongeveer gelijke specs maar 100 euro duurder en een Sonama, waarom niet doen?

Aldi had geloof ik nog een leuke aanbieding.
Mijn ervaring met Aldi pc's is ronduit slecht. Witte punten na 2 jaar in het beeldscherm, problemen met drivers. CD-rom station dat stopt met lezen na 1 jaar.

Ja, ok, maar dat is in computerland altijd het punt: geef je 100 euro uit, dan heb je gelijk meer, sneller enz.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 23:12
M@rco
M@rco is offline
Nou, wij hebben er twee gehad en die doen het na meer dan 5 jaar nog steeds prima. Wel al veel vervangen aan de laatste (harde schijf, videokaart, DVD-RW erin, andere processorkoeler) maar dat was niet omdat het stuk was maar gewoon niet meer voldeed (de langzaamste 5400rpm schijf ter wereld...) of teveel herrie maakte

Maar ja, het blijft electronica, alles kan stuk.
Oud 24-07-2005, 14:21
Gimme more beer
Citaat:
Kurogane schreef op 22-07-2005 @ 22:07 :
alsof je daar blij mee moet zijn zodra owee begint mag je 3x raden wie ik ben
Haha, stuur maar eens een foto

Ik moet nog ff zien of ik de hele owee aanwezig kan zijn.
Oud 25-07-2005, 13:57
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 22-07-2005 @ 01:56 :
man, ik zit al 5 jaar op TBM in de tussentijd...?

en ik kan be-amen dat mijn ouwe P133 laptop (of helemaal geen
laptop) prima had voldaan
Oud 25-07-2005, 14:23
Gimme more beer
Citaat:
phoxetis schreef op 25-07-2005 @ 14:57 :
man, ik zit al 5 jaar op TBM in de tussentijd...?

en ik kan be-amen dat mijn ouwe P133 laptop (of helemaal geen
laptop) prima had voldaan
Dat zeg ik ja
Oud 25-07-2005, 15:12
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
voor MER heb je helemaal geen laptop nodig. tenminste, tenzij je niet overweg kan met pen en papier. ik sleep toch echt liever een schrijfblok en een paar pennen mee dan een laptop waar ik de hele tijd op moet letten of-ie niet gejat word.

(daarnaast, hogescholen horen zelf voor hun faciliteiten te zorgen, vind ik. daar horen ict-voorzieningen gewoon bij. je neemt toch ook niet je eigen stoel mee... ga je geneeskunde studeren 'wel zelf voor patienten zorgen hoor, en een lijkje erbij is ook wel zo handig').
Oud 25-07-2005, 16:24
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 25-07-2005 @ 15:23 :
Dat zeg ik ja
zit jij er ook dan ?
Oud 25-07-2005, 19:36
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-07-2005 @ 17:31 :
Tuurlijk. Het is ook opvallend dat het vooral HBO's zijn die (uit pure bezuinigingsdrang) de kosten aan de studenten overdragen door ze wijs te maken dat ze een laptop nodig hebben (zo'n kreng hoort niet thuis in het hoger onderwijs).

Maar hell, laten we een leuk notebookje uitzoeken voor de knul >)
3 computers, 6 man....
Groepcontact gewenst.

Dan is het wel handig als je een laptop voor jezelf hebt zodat je iig geen ruzie hoeft te maken wie er achter de computers mogen. (leuk, groepswerk met toegewezen PC's)
PLus laptop op kamer scheelt iig het vereiste computermeubel. Dus je bespaart ruimte (Wat ik zelf wel handig vond)

EDIT: nou moet gezegd worden dat ik een opleiding ga doen waarbij je vrijwel alles met PC's moet doen

Laatst gewijzigd op 25-07-2005 om 19:39.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 20:18
Gimme more beer
Citaat:
phoxetis schreef op 25-07-2005 @ 17:24 :
zit jij er ook dan ?
Over een paar weken doe ik TB...

Maar waar ik op doelde was dat het vrij bijzonder is als je zo'n ding echt nodig hebt voor je school.
Oud 25-07-2005, 20:19
Gimme more beer
Citaat:
MazeMouse schreef op 25-07-2005 @ 20:36 :
EDIT: nou moet gezegd worden dat ik een opleiding ga doen waarbij je vrijwel alles met PC's moet doen
En dan vind ik het dus niet meer dan normaal dat de opleiding die ruimte ook verschaft.
Oud 25-07-2005, 20:32
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 25-07-2005 @ 20:36 :
3 computers, 6 man....
Groepcontact gewenst.

Dan is het wel handig als je een laptop voor jezelf hebt zodat je iig geen ruzie hoeft te maken wie er achter de computers mogen. (leuk, groepswerk met toegewezen PC's)
PLus laptop op kamer scheelt iig het vereiste computermeubel. Dus je bespaart ruimte (Wat ik zelf wel handig vond)

Nadeel van de laptop is, als je hem eenmaal hebt gekocht kan je er vrijwel niets aan doen (eventueel nieuw geheugen/HDD) en als je een nieuwer model hebt een nieuwe 3d kaart.

Dat is helaas zeer bout.
Oud 26-07-2005, 09:54
pizza-amigo
pizza-amigo is offline
Ik heb er ook verplicht een nodig
Leuke is, verplicht minstens 64 MB dedicated videogeheugen.
Ben je meteen uit het 700 tot 1200 euro sigment gesodemietert
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten