Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-07-2005, 13:48
Stefanie
Stefanie is offline
Een klasgenoot was ooit haar OV vergeten toen ze met de bus ging. Toen de controleur daar achter kwam moest ze haar adres geven zodat de bekeuring daarheen gestuurd zou worden.

Ik weet dat er nu identificatieplicht is, maar ik vraag me af:

Wat kunnen controleurs doen als blijkt dat het adres verkeerd is? Kunnen ze je dan nog wel achterhalen op één of andere manier?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-07-2005, 13:55
Rodion
Rodion is offline
Als ze verder geen gegevens hebben kunnen ze alleen nog maar gaan huilen.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 14:00
Verwijderd
ze kunnen je dan bij de eerste halte eruit gooien
meer niet
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 14:02
foefighter
foefighter is offline
vast wel
Oud 22-07-2005, 14:03
Verwijderd
Dan slaan ze je op je toeter als je de volgende keer in de trein stapt.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 14:50
Freestyler*
Freestyler* is offline
als ze een vermoeden hebben staat de politie op het volgende station te wachten
Oud 22-07-2005, 14:56
Verwijderd
Dat begreep ik ook nooit. Nu zullen ze het wel na kunnen gaan met info van je ID-bewijs... als ze je namen en geboortedatum correct hebben, zullen ze je wel weten te vinden
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 14:58
Codaz
Codaz is offline
Mee naar het jutenkot en daar uit gaan leggen. Of anders dikke prent.

Bovendien staat er op je ID niet je adres.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 15:19
Verwijderd
Trouwens, volgens mij moest je voor die ID-plicht wél je ID laten zien wanneer je bv. zwartreed; in de trein was dat wel zo. Kon je hem niet laten zien, dan werd je overgedragen aan de spoorwegpolitie.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 15:26
Verwijderd
ik zat laatst in de trein en een meisje was haar portemonne vergeten, waar haar OV-kaart én haar ID-kaart in zaten... zij werd uit de trein gezet, maar meer niet, geen spoorwegpolitie erbij. Ik denk dat die vooral nodig is voor als mensen écht lastig zijn.
De gewone politie heeft al helemaal wel betere dingen te doen dan met zwartrijders te praten.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 15:26
Verwijderd
Citaat:
Codaz schreef op 22-07-2005 @ 15:58 :
Bovendien staat er op je ID niet je adres.
Nee, maar wel je echte naam en daarmee kunnen ze je adres vaak wel achterhalen.

Als je alleen een verkeerd adres opgeeft, maar je echte naam, dan zullen ze wel daarmee gaan zoeken. Als je naam en adres fout zijn kunnen ze natuurlijk altijd kijken of ze je nog een keer in de bus aantreffen...maar ik denk niet dat ze dat snel zullen doen...maar als je nog een keer dezelfde controleur tegen komt en die weet het niet, dan zul je wel de lul zijn.

Sowieso stom om een vals adres op te geven, als je het mij vraagt, je mag nl wel weigeren om je gegevens te geven (al zullen ze je dan ook wel overdragen aan de politie), maar als je je gegevens geeft moeten ze goed zijn, als je valse gegevens opgeeft ben je (voor zo ver ik weet) strafbaar. En dan ben je verder van huis, denk ik.

En volgende keer als ze d'r OV vergeet: je 'mag' per jaar één keer je OV vergeten, volgens mij, als je dan een boete krijgt, dan kun je die samen met een kopie van je OV opsturen naar één of ander adres of je moet ergens langs gaan om je OV te laten zien oid en dan wordt je boete kwijt gescholden.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 15:41
Wen Pantyhooker
Wen Pantyhooker is offline
Een vriendin van mij heeft het ook ooit gedaan en ze hebben haar gewoon de boete toegestuurd op het adres waar ze woont, dus ze kunnen er wel achterkomen. En ze vragen altijd op een sluwe wijze wat je postcode is en huisnummer en hiermee kunnen ze controleren of het matcht. Dus echt slim is het niet om een vals adres te geven. En sowiezo als jij je ov vergeet dan mag je hier in Rotterdam gewoon verder reizen en dan hoef je maar 3 euro administratiekosten te betalen en geen boete..
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 15:51
Roos
Roos is offline
Citaat:
Wen Pantyhooker schreef op 22-07-2005 @ 16:41 :
Een vriendin van mij heeft het ook ooit gedaan en ze hebben haar gewoon de boete toegestuurd op het adres waar ze woont, dus ze kunnen er wel achterkomen. En ze vragen altijd op een sluwe wijze wat je postcode is en huisnummer en hiermee kunnen ze controleren of het matcht.
Dan leer je die toch ff uit je hoofd?
Oud 22-07-2005, 16:10
jet
jet is offline
ik snap sowieso het probleem neit helemaal. je mag 1 keer per jaar 'gratis' je OV vergeten. herinner ik me in ieder geval van mn broer en zus dan.
Oud 22-07-2005, 16:32
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 22-07-2005 @ 16:26 :
De gewone politie heeft al helemaal wel betere dingen te doen dan met zwartrijders te praten.
Elk zichzelf respecterend stad of dorp heeft stadswacht voor dit soort taferelen
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Dukko schreef op 22-07-2005 @ 17:32 :
Elk zichzelf respecterend stad of dorp heeft stadswacht voor dit soort taferelen
Een dorp met een stadswacht is wel een arrogant dorp.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 16:58
Balance
Balance is offline
Citaat:
jet schreef op 22-07-2005 @ 17:10 :
ik snap sowieso het probleem neit helemaal. je mag 1 keer per jaar 'gratis' je OV vergeten. herinner ik me in ieder geval van mn broer en zus dan.
maar volgens mij moet je dan wel een kaartje kopen en kun je dan achteraf het geld van dat kaartje terugvragen. Als je d'r in de trein achterkomt dat je je OV niet bij je hebt heb je daar dus niks aan.
Oud 22-07-2005, 17:16
jet
jet is offline
Citaat:
Balance schreef op 22-07-2005 @ 17:58 :
maar volgens mij moet je dan wel een kaartje kopen en kun je dan achteraf het geld van dat kaartje terugvragen. Als je d'r in de trein achterkomt dat je je OV niet bij je hebt heb je daar dus niks aan.
allebei mijn broer en zus waren hem vergeten (apart van elkaar, dat nog net wel ) maar kwamen daar pas in de trein achter.
maar die mochten toen gewoon in de trein een kaartje kopen... maar misschien moet je dan mazzel hebben met de conducteur ofzo
Oud 22-07-2005, 17:53
PV
PV is offline
Citaat:
Balance schreef op 22-07-2005 @ 17:58 :
Daar is het juist voor bedoeld Je kunt dan idd gewoon in de trein een kaartje kopen en dat geld krijg helemaal vergoed. Iig ik kreeg een acceptgiro thuis met het bedrag wat ik over moest maken, een paar weken later kreeg ik het terug gestort.

Maar per 1 oktober gaan de regels veranderen dus ik weet niet hoe het dan zit..
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 19:48
KiMZz
KiMZz is offline
Je mag bijvoorbeeld ook je agenda laten zien, waar je thuisadres in staat. Dat zul je natuurlijk niet vals opschrijven. Een vriendin van me was haar OV ook vergeten laatst en die had snel op het station haar adres in dr agenda gekrabbeld, de conducteur zou de boete naar haar huisadres op sturen maar ze heeft er nooit meer iets van gezien.

Kan een conducteur/spoorwegpolitie niet natrekken of je een OV hebt? Zou wel zo makkelijk zijn..
Of als je een schoolpasje van een HBO/Universiteit hebt, dat ze er dan wel vanuit gaan dat je OV hebt?
Oud 22-07-2005, 19:58
Verwijderd
Dat zou dus vanaf nu niet meer moeten kunnen. Als je geen geldig vervoersbewijs bij je hebt moet je betalen. Kun je niet betalen, dan moet je je legitimeren. Kun je je niet legitimeren dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je overgedragen wordt aan de politie op het eerstvolgende station, maar ik weet niet zeker of treinpersoneel ook bevoegd is je op die manier om je ID te vragen. Zou wel moeten eigenlijk. Valse adressen opgeven is echt te kansloos voor woorden. Ben je zo stom om je OV te vergeten, wees dan ook zo volwassen om het achteraf correct af te handelen.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 19:58
Verwijderd
Je kan nu toch geen kaartje meer in de trein kopen? Je krijgt toch meteen een boete?
[edit] en toen zei nare man het dus net voor me [/edit]
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 20:30
Balance
Balance is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 22-07-2005 @ 20:58 :
Je kan nu toch geen kaartje meer in de trein kopen? Je krijgt toch meteen een boete?
[edit] en toen zei nare man het dus net voor me [/edit]
idd. en voor zover ik weet moest je vroeger al vóórdat de conducteur je controleerde naar hem toe gaan om te zeggen dat je geen kaartje had, want als je dat pas deed bij controle kreeg je ook een boete.
Oud 22-07-2005, 21:30
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Een hoofdconducteur (conducteur bestaat officieel niet meer) heeft nu de bevoegdheid naar je paspoort/idkaart te vragen en die dien je dan ook af te geven. Als je niet meewerkt kan hij de spoorwegpolitie oproepen en die heeft die bevoegdheid ook en die zijn niet zo vriendelijk tegen zwartrijders.

Het zelfde verhaal geldt voor controleurs in het andere openbaar vervoer.
Oud 23-07-2005, 00:40
Vice
Vice is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-07-2005 @ 20:58 :
Ben je zo stom om je OV te vergeten, wees dan ook zo volwassen om het achteraf correct af te handelen.
Inderdaad, gewoon eerlijk zijn. Ik ben zelf één keer mij OV, ID en portomonee vergeten. Had zowel op de heen- en terugweg van tevoren tegen de conducteur gezegd dat ik alles was vergeten en kreeg beide keren alleen een waarschuwing.
Oud 23-07-2005, 09:46
aapje
aapje is offline
Ik heb welleens perongeluk verkeerd gestempeld in de tram, kwamen ze met politie erbij de tram in om te controleren, ik moest eruit omdat ik dus verkeerd had gestempeld samen met een opa die ook verkeerd had gestempeld. Die opa mocht gewoon weg want die geloofden ze wel en mij niet. Ik moest in het tramhokje gaan zitten, en ze gingen met zn allen om me heen staan, ik moest mn naam en adres opgeven en het werd meteen gecheckt door de politie.Ik kreeg een boete van 28 euro, inmiddels is het 1,5 jaar terug en heb ik die boete nog steeds niet ontvangen..
Oud 23-07-2005, 11:57
Wawl
Wawl is offline
Ik ben ook weleens mijn OV vergeten, maar ik heb nooit last gehad van irritante controleurs.
Oud 05-08-2005, 11:15
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 22-07-2005 @ 17:38 :
Een dorp met een stadswacht is wel een arrogant dorp.
Dan woon ik in een arrogant dorp
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 11:44
Vice
Vice is offline
Citaat:
aapje schreef op 23-07-2005 @ 10:46 :
Ik heb welleens perongeluk verkeerd gestempeld in de tram, kwamen ze met politie erbij de tram in om te controleren, ik moest eruit omdat ik dus verkeerd had gestempeld samen met een opa die ook verkeerd had gestempeld. Die opa mocht gewoon weg want die geloofden ze wel en mij niet. Ik moest in het tramhokje gaan zitten, en ze gingen met zn allen om me heen staan, ik moest mn naam en adres opgeven en het werd meteen gecheckt door de politie.Ik kreeg een boete van 28 euro, inmiddels is het 1,5 jaar terug en heb ik die boete nog steeds niet ontvangen..
Vind ik eigenlijk best wel slecht dat jij wel wordt aangehouden en die vent niet.
Oud 05-08-2005, 12:38
Pleister
Pleister is offline
Citaat:
kwibus schreef op 22-07-2005 @ 14:55 :
Als ze verder geen gegevens hebben kunnen ze alleen nog maar gaan huilen.
wel vet relaxt als je straks een het "wanneer heb jij voor het laatst gehuild" topic leest dat er een kerel van 40-50 post:
"Toen iemand mij zijn/haar verkeerde adres opgaf toen ik hem/haar een bekeuring wilde sturen"
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 13:01
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Tegenwoordig moet je, als je een Uitstel van betaling krijgt, dus niet je kaartje contant aan de conducteur betaalt, je ID overhandigen. Aan de hand daarvan wordt gecontroleerd of het adres dat je opgeeft ook daadwerkelijk bij jouw identiteit hoort. Heb je je ID niet bij je, krijg je een boete van de conducteur voor het niet voldoen aan de identificatieplicht. Dezelfde als die je van Oom Agent krijgt. Je wordt dan, als je in de buurt bent van een groot station, overgedragen aan de Spoorwegpolitie. Het is wel vaak zo dat als je alsnog je gegevens geeft, ze je alsnog laten lopen, maar dat wordt dan wel eerst gecontroleerd door de Spoorwegpolitie.

Dit is de standaard, dat er coulante conducteurs bij zijn is een ander verhaal.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 13:04
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Of om even direct de topicvraag te beantwoorden: Dan kunnen ze vanuit de trein contact opnemen met de Spoorwegpolitie.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 13:11
Maurice
Maurice is offline
de controleurs in de trams van de HTM (Den Haag) hebben tegenwoordig een apparaat waarmee ze het adres wat je opgeeft checken (komt straat + nummer overeen met postcode).
Oud 05-08-2005, 13:37
Junipertje
Junipertje is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 05-08-2005 @ 14:01 :
Tegenwoordig moet je, als je een Uitstel van betaling krijgt, dus niet je kaartje contant aan de conducteur betaalt, je ID overhandigen. Aan de hand daarvan wordt gecontroleerd of het adres dat je opgeeft ook daadwerkelijk bij jouw identiteit hoort. Heb je je ID niet bij je, krijg je een boete van de conducteur voor het niet voldoen aan de identificatieplicht. Dezelfde als die je van Oom Agent krijgt. Je wordt dan, als je in de buurt bent van een groot station, overgedragen aan de Spoorwegpolitie. Het is wel vaak zo dat als je alsnog je gegevens geeft, ze je alsnog laten lopen, maar dat wordt dan wel eerst gecontroleerd door de Spoorwegpolitie.

Dit is de standaard, dat er coulante conducteurs bij zijn is een ander verhaal.
Maar als je nou nog geen 14 bent, dan hoef je je ID nog niet bij te hebbben.
Oud 05-08-2005, 21:51
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Junipertje schreef op 05-08-2005 @ 14:37 :
Maar als je nou nog geen 14 bent, dan hoef je je ID nog niet bij te hebbben.
Dan krijg je daar dus ook geen boete voor.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 10:32
Nephtys
Nephtys is offline
Toen ik mijn ov kwijt was, mocht ik gewoon weer terugreizen naar huis en werden er geen problemen over gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 16:23
Junipertje
Junipertje is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 05-08-2005 @ 22:51 :
Dan krijg je daar dus ook geen boete voor.
Dus dan kan je een fout adres opgeven.
Oud 12-08-2005, 22:28
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Maurice schreef op 05-08-2005 @ 14:11 :
de controleurs in de trams van de HTM (Den Haag) hebben tegenwoordig een apparaat waarmee ze het adres wat je opgeeft checken (komt straat + nummer overeen met postcode).
Dat zegt niets...

Geef je gewoon een adres van iemand die je kent (of niet mag) op.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 22:29
Stefanie
Stefanie is offline
En als je je id niet bij je hebt tegenwoordig? Moet je dan mee naar het bureau? Of hoe kunnen ze controleren wie jij echt bent zonder dat ze je id hebben gezien?
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 17:48
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
KiMZz schreef op 22-07-2005 @ 20:48 :

Kan een conducteur/spoorwegpolitie niet natrekken of je een OV hebt? Zou wel zo makkelijk zijn..
Of als je een schoolpasje van een HBO/Universiteit hebt, dat ze er dan wel vanuit gaan dat je OV hebt?
Dan nog hebben sommige mensen week-ov en andere mensen weekend-ov.
Oud 13-08-2005, 23:01
Mass
Mass is offline
Daarom proberen ze ook eerst je de boete contant te laten betalen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten