Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-07-2005, 19:39
Anne-Sofie
Anne-Sofie is offline
Hallo,

Ik heb wat vraagjes over dagbehandeling. (Ik vraag het voor iemand anders en ik noem die iemand even X)
X gaat een drie-daagse behandeling volgen die van 8.30 tot 15.00 zal duren. Nou vraagt X zich af wat voor therapiën je allemaal krijgt en hoe zo'n week er dan ongeveer uitziet. En ook wat de therapiën een beetje inhouden.
Is er iemand hier die dagbehandeling heeft gevolgd en zou die miss een soort week rooster oid wat hij/zij had kunnen posten oid? Of iemand die miss beetje duidelijk kan vertellen hoe zo'n week er uit ziet?

Bij voorbaad; heel erg dank. (Ook namens X)

Anne-Sofie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-07-2005, 20:12
Verwijderd
Ik vraag t me ook wel af ja. Hoop dat je nuttige reacties krijg.

Ik denk verder dat het vooral uit maakt waar men de dagbehandeling krijgt. Dan zou je verder kunnen kijken of ze een site hebben en daar staat vast wel het een en ander uitgelegd.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 20:39
Anne-Sofie
Anne-Sofie is offline
Ze is op de site geweest van de instelling, maar kon dat niet vinden. Of iig niet wat ze bedoelde.

xx
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 07:38
Verwijderd
Ik denk dat het idd behoorlijk van de instelling afhankelijk is...en waarschijnlijk ook van de persoon waar het ook gaat. Ik denk dat ze het het beste bij de instelling na kan vragen (lijkt me ook een heel normale vraag om daar te stellen ).
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 10:36
Mrs Mojo Risin
Mrs Mojo Risin is offline
Dat verschilt per behandeling ja. Ik ken mensen die dagbehandeling van 3 dagen in de week 8.30 tot 12.30 volgen en 5 dagen in de week diezelfde tijd.

Ik volg zelf ook dagbehandeling, maar dat is er niet zo maar één want dat is heuze psychotherapie, dus niet echt vergelijkbaar.

In elk geval hadden ze beeldende therapie (verf/tekenen/klei noem maar op), sociale vaardigheidstraining, psycho motore therapie (dmv beweging). En gewone sociotherapiën, als weekendvoor- en nabespreking, huisvergadering enzo. Zegt je vast niet zoveel, maar goed.

Pff en verder is er bij ons op het terrein ook Activiteiten Begeleiding, dat is vergelijkbaar met opdrachtloze beeldende vorming. En gezamelijke lunch.

Hoop dat dit een beetje antwoord op je vraag is.
Oud 24-07-2005, 20:29
ilse
ilse is offline
Citaat:
Dark_Princess schreef op 24-07-2005 @ 11:36 :

Ik volg zelf ook dagbehandeling, maar dat is er niet zo maar één want dat is heuze psychotherapie, dus niet echt vergelijkbaar.
dus? is dat dan erger ofzo? komt een beetje stom over, sorry. en tzal er vast juist erg op lijken.
Oud 24-07-2005, 21:45
Verwijderd
ik heb stage gelopen op een dagbehandeling in de psychiatrie (GGZ), daar ging de dagbehandeling als volgt:

er waren verschillende therapien:
- beeldende therapie (schilderen/tekenen etc.)
- drama therapie
- cognitieve therapie (uitleg over evt. ziekte/stoornis)
- soort koffie uurtje, iedereen vertelde hoe het met hem/haar ging, we praten over actuele dingen in de krant etc.
- psychisch motorische therapie (1 op 1, kan niet goed vertellen wat dit inhoudt, mocht er nooit bij zijn ivm dat het heel persoonlijk is)
- therapie met alleen vrouwen, daarbij was een maatschappelijk werkster aanwezig. (soort praatgroep over dingen die vrouwen in het leven tegenkomen/belemmeringen als vrouw)
- uur waarin gesproken werd over de weekdoelen. Elke week werden er doelen opgesteld waar de persoon aan kwestie naar toe moest werken. Zijn de doelen behaald, welke nieuwe doelen worden opgesteld?
- uur ter ontspanning, spelletjes/sport werden gedaan.

Per persoon was het verschillend waar hij of zij werd ingedeeld. Een soort persoonlijk programma. Een dag gaat meestal als volgt:
je komt aan en drinkt koffie/thee/iets.
eerste therapie. (duren allemaal rond de uur)
weer koffie/thee/iets
tweede therapie
lunch
derde therapie
koffie/thee/iets
vierde therapie
einde van de dag.

meestal krijg je verschillende therapien, dus niet alleen beeldende therapie.

ik hoop dat je er iets aan hebt.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 21:46
Verwijderd
ow en psychotherapie is niet erger ofzo, dat is een ander soort van therapie. Een andere manier van behandeling.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 06:56
Verwijderd
Het lijkt me idd niet dat het ene erger of wat dan ook is...er wordt idd gewoon met verschillende therapieën gewerkt. Ik denk trouwens dat vrij veel instellingen (ook) met psychotherapie werken...dat lijkt me niet zo heel bijzonder.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 18:11
ilse
ilse is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 25-07-2005 @ 07:56 :
Het lijkt me idd niet dat het ene erger of wat dan ook is...er wordt idd gewoon met verschillende therapieën gewerkt. Ik denk trouwens dat vrij veel instellingen (ook) met psychotherapie werken...dat lijkt me niet zo heel bijzonder.
dat bedoelde ik dus ook
Oud 25-07-2005, 19:40
Mrs Mojo Risin
Ik wil heus niet zeggen van, ik ben zieker dan jij -_-

Er zit gewoon een verschil in. Ik volg psycho-therapie in een groepsbehandeling, en dan heb je ook dingen als groepstherapie die je bij de gemiddelde dagbehandeling niet tegenkomt.
Maar dat verschil is moeilijk uit te leggen, dat moet je meemaken
Oud 25-07-2005, 20:22
aboe
aboe is offline
wo..het voelt bijna alsof er nu een strijd hangt van "wie is het zieker"
Oud 26-07-2005, 18:52
Mrs Mojo Risin
Ja precies, en zo bedoelde ik het juist helemaal niet.
Oud 26-07-2005, 18:56
Verwijderd
Ligt het er niet gewoon helemaal aan op wat voor dagbehandeling je komt wat je krijgt...? Ik weet niet wat er onder een 'gemiddelde dagbehandeling' verstaan wordt...? Ik vraag me af of die er wel is.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 19:08
Anne-Sofie
Anne-Sofie is offline
Hey,
Bedankt voor alle reacties!
We nu een duidelijker beeld van hoe dagbehandeling er uit ziet. Meer reacties zijn altijd welkom...

X had nog wel een vraagje; voor degene die dagbehandeling volgen/volgde (of als je iemand kent oid) hoe combineerde dbh het met studie/werk? Wij hebben nml gehoord dat 3 daagse behandeling niet te combineren valt met studie of werk. En waren er andere in de groep die iets anders deden? Wat deden ze dan? Als je een studie (HBO) deed; hoe viel dat te combineren? Was het zwaar, waren er afspraken met school gemaakt enzo? Zelfde vragen voor werk. En als je geen studie of werk had, wat deed je dan? Hoe denkt men daarover, hoe ziet men het e.d.

Bedankt!

xx
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 19:13
Anne-Sofie
Anne-Sofie is offline
De behandeling ed zal ongetwijfeld per instelling verschillen maar ze was het vergeten te vragen, dus proberen we eerst op deze manier even een antwoord te vinden. Maar ze gaat het ook nog een even vragen aan de instelling.

xx
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 19:17
Verwijderd
Dagbehandeling lijkt me zwaar, ik denk dat je die twee dagen zeker in het begin nodig hebt om bij te komen ed...maar als je het echt wilt, lijkt mij dat je op de dagen dat je daar niet heen gaat je wel gewoon kunt werken of naar school kunt. Mensen die ik ken die dagbehandeling gehad hebben deden bijvoorbeeld vakken bij de LOI of gingen een beperkt aantal uren naar school, hadden een klein baantje of deden vrijwilligerswerk. De meesten vonden dat wel heel zwaar en zijn na verloop van tijd vaak ook daarmee gestopt. Natuurlijk is het voor een deel ook afhankelijk van de school...het lijkt me erg belangrijk dat er mee te praten valt ed en afspraken maken zal je er sowieso mee moeten doen.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 20:55
Verwijderd
zo zag mijn programma eruit:

Maandagg
-09.30-11.00 weekendbespreking
-11.00-11.30 ontspanning (lees: pauze )
-11.30-13.00 Sociaal Netwerk
(familie/gezin, vrienden/kennisen, hulpverleners, overigen. Hoe je zeg maar een goed contact kan houden, wie belangrijk voor je is, enz. dus zeg maar over relatie's... )
-13.00-14.00 Lunch
(dit doe je met de groep.. eten met groep dus.. )
-14.00-15.30 Psycho-Educatie
(info word gegeven over verschillende onderwerpen, bijv. anst, depressie, eetpatronen, psychose enz. )

Dinsdag
-09.30-11.00 Cognitieve Therapie
(bestaat uit 2 onderdelen. Gedragstherapie, iedereen doet, denkt of handelt op een bepaalde manier, in ons leven hebben we bepaald gedrag aangeleerd, nu leer je dinggen anders aan te pakken dan voorheen.. En Cognitieve Therapie, hier gaat men ervan uit dat gedachten, gevoelens en gedrag op een bepaalde manier met elkaar verbonden zijn, iemand gedachten beinvloeden zijn of haar gevoelens. Je gaat dit een soort van onderzoeken om er inzicht in te krijgen. bijv. met de G-schema's )
-11.00-11.30 - Ontspanning
-11.30-13.00 - PMT
(Psycho-Motorische Therapie.. lichaam staat centraal. thema's: samenwerken, vertrouwen, contact maken, opkomen van jezelf, omgaan met spanning. )
13.00-13.00 Lunch
14.00-15.30 Doelengroep
(welke doelen je naar toe wil werken in deze therapie en erna. enz)

Woensdag
-09.30-11.00 Sport -11.00-11.30 Ontpanning
-11.30-13.00 Sociale Vaardigheden
(Conflicthant*ring, luisteren, nee zeggen, assertiviteit, omgaan met kritiek.. enz veel rollenspellen)
-13.00-14.00 Lunch
-14.00-15.30 Muziektherapie
(Actieve muziektherapie: vrije en gegstructureerde improvisatie: wat doet muziek met mij? Contact binnen muziek, plezier en genieten, ontspanning, uiten van emoties dmv muziek enz.
(Receptieve muziektherapie: Door de luisteren naar muziek en de daarbij opkomende emoties kun je leren je gevoelens waar te nemen. Dus wat roept bepaalde muziek op?? )

donderdag
-09.30-11.00 Drama
-11.00-11.30 Ontspanning
-11.30-13.00 Maatschappij-Orientatie
(hier ga je een soort van iets leuks doen met je groep.. )
-13.00-14.00 Weekendbespreking
(wat zijn je plannen voor dit weekend. ze leren je plannen te maken van te voren enz enz.

Laatst gewijzigd op 27-07-2005 om 09:21.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Anne-Sofie schreef op 26-07-2005 @ 20:08 :
Hey,
Bedankt voor alle reacties!
We nu een duidelijker beeld van hoe dagbehandeling er uit ziet. Meer reacties zijn altijd welkom...

X had nog wel een vraagje; voor degene die dagbehandeling volgen/volgde (of als je iemand kent oid) hoe combineerde dbh het met studie/werk? Wij hebben nml gehoord dat 3 daagse behandeling niet te combineren valt met studie of werk. En waren er andere in de groep die iets anders deden? Wat deden ze dan? Als je een studie (HBO) deed; hoe viel dat te combineren? Was het zwaar, waren er afspraken met school gemaakt enzo? Zelfde vragen voor werk. En als je geen studie of werk had, wat deed je dan? Hoe denkt men daarover, hoe ziet men het e.d.

Bedankt!

xx
Over het algemeen werkt het niet echt samen met school. Het is toch wel redelijk zwaar want je word met veel gecombineerd. Naar school ging niemand van mijn groep, sommige daarin tegen werkte wel 1 of 2 daagjes om zo toch bezig te blijven.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 18:59
Mrs Mojo Risin
Bij mij zit er een basisschool en middelbare school bij de instantie. Mijn afdeling is van 16 t/m 21 jarigen, dus er is variatie in bezigheden tijdens therapie.

Bij ons is er 's ochtends therapie, van 8.30 tot 12.00. Dan een half uur lunch. Voor alle leerplichtigden en mensen die om andere redenen nog middelbaar onderwijs volgen, is er van 12.45 tot 15.35 school. Dit zijn 4 lesuren van 40 minuten met 10 minuten pauze halverwege (op woensdag van 10.45 tot 12.45, slechts 3 lesuren, zodat je 1 middag in de week vrij hebt).

Er was iemand die een LOI-studie deed, maar die is daar na 2 maanden meegestopt, want hij vond het te zwaar samen.
Er gaan mensen naar het Vavo (volwassenonderwijs), en er is een iemand die een deeltijd WO studie doet. Alle andere mensen hebben vrijwilligerswerk of genoeg vrienden om zichzelf in de middag te vermaken.

Zelf deed ik havo4, en ik werkte in een ijssalon. Maar ik ben een uitzondering (ik ben de enige die geen uitkering heeft).
Oud 27-07-2005, 20:47
Anne-Sofie
Anne-Sofie is offline
Hey,
Nogmaals bedankt voor alle reacties. Ik heb nog wat vraagjes.

Zijn er mensen die ervaring hebben uitkeringen? Had je een uitkering, waarom wel of niet? Waarneer krijg je een uitkering? Iemand die dit weet?

En hoe ging het na de therapie? Kon je weer makkelijk werk vinden? Was school oppakken makkelijk, of dat beetje tegen?

Hoe zit het met steun vanuit de omgevind? Werd je goed gesteund door ouders, broers/zusjes, vrienden/vriendinnen, relatie? Waren er ook gesprekken met ouders (en evt relatie) mogelijk?

Hoop dat iemand kan helpen!

xx
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 21:27
heavyukkie
heavyukkie is offline
Citaat:
Anne-Sofie schreef op 27-07-2005 @ 21:47 :
Hey,

Zijn er mensen die ervaring hebben uitkeringen? Had je een uitkering, waarom wel of niet? Waarneer krijg je een uitkering? Iemand die dit weet?

En hoe ging het na de therapie? Kon je weer makkelijk werk vinden? Was school oppakken makkelijk, of dat beetje tegen?

Hoe zit het met steun vanuit de omgevind? Werd je goed gesteund door ouders, broers/zusjes, vrienden/vriendinnen, relatie? Waren er ook gesprekken met ouders (en evt relatie) mogelijk?

xx
ik heb een wa-jong uitkering. Je word helemaal onder vraagt en je komt er nu echt niet meer zomaar in. moet je bij het cwi aan vragen dan word je door gestuurd.

ik heb ook in therapie gezeten maar ging bij mij niet samen met school. ik heb erna ook geen school meer kunnen doen. en ook geen werk dus.

bij mij was de steun niet goed, maar ligt er ook aan wat voor een band je met wie hebt denk ik.
Oud 27-07-2005, 21:31
Verwijderd

Ja ik heb een uitkering omdat ik niet meer naar school kon en ook niet meer kon werken. Wanneer je een uitkering krijgt is als je dus echt niet meer kan werken (redenen kunnen psychisch of lichamelijk zijn). Dit moet je idd aanvragen en dan word je door een arts nagekeken en een heel vragenuurtje van hun kant. En vanuit daar gaan ze kijken of je idd niet kan werken (en in sommige gevallen vragen ze dingen na bij je psych: met JOU toestemming alleen)

Werken gaat bij mij meteen nog niet zo lukken. Ik begin wel in september weer met school en aan de hand daarvan ga ik kijken of ik eventueel iets van werk kan gaan vinden en dat langzaam opbouwen.

Ik heb gelukkig alle steun gehad van m'n omgeving die ik nodig had.. Ik had overigens niet dat ze gesprekken hadden met m'n ouders/relaties..
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 17:10
Mrs Mojo Risin
Citaat:
Anne-Sofie schreef op 27-07-2005 @ 21:47 :
Hey,

Idd zoals alle mensen boven mij al zeiden. Maar het is pas mogelijk als je 18 bent.

Ik stop met therapie omdat ik ga studeren dit schooljaar, dus weet nog niet hoe dat bevalt.

Ik werd wel goed gesteund ja. In het begin wel wat onbegrip vanuit sommige hoeken maar het viel zeker wel mee.
Bij ons is er een systeemtherapeut aanwezig, die gezins- of relatiegesprekken voert. Maar het is een erg dom mens dus ik heb er zelf niet echt goede ervaringen mee.

xx
Oud 28-07-2005, 18:34
Broeder
Broeder is offline
Tegenwoordig hebben ze ook steeds vaker de mogelijkheid om zelf je 'programma' samen te stellen. Via het GGZ tenminste, heb ik me laten vertellen.
Oud 01-08-2005, 02:12
flappie2003
flappie2003 is offline
ik ben een beetje laat met reageren, maar wilde het toch nog eventjes doen.

ik zit zelf ook in dagbehandeling en ik ga er dan gewoon 5 dagen per week heen van 9.00 tot 17.00. dat geldt voor de vakantie. na de vakantie ga ik gewoon 's ochtens naar mijn eigen school en dan vanaf 1 uur 's middags naar de instelling. wij eten gewoon standaard om 1 uur en het dagprogramma is iedere dag natuurlijk anders. we hebben iedere dag wel t vaste koffie/thee moment en die is om kwart voor 3. op maandag hebben we om half 2 tot half 3 creatieve therapie.. daar moeten we onze gevoelens uiten door creatief bezig te zijn.. 4 uur is de weekopening. we bespreken dan onze weekend + weekdoelen. dat zijn een soort van leerdoelen die je wilt bereiken.. als je bijv wilt leren om te koken, dan doe je dat als leerdoel. of eerder naar bed, of vul zelf maar in.. allemaal de wat 'simpelere' dingen. ik heb om half 5 altijd nog mijn dagnabespreking. dan vragen ze hoe het met me gaat en hoe de dag was gegaan. nouja, dan ga ik om 5 uur naar huis. dinsdag hebben we ook de vaste momenten van koffie/thee en lunch. verder hebben we om kwart voor 4 tot kwart voor 5 groepspmt (psychomotorische therapie). in dat uurtje zijn we sportief bezig. ze willen dan bekijken hoe we onze emoties uiten in de sport enz. woensdag hebben we ook gewoon weer de vaste momentjes en om 4 uur hebben we t groepsgesprek. daarin mag je vertellen wat je wilt en er wordt ook over de sfeer in de groep gepraat en hoe je je daarbij voelt. donderdagmiddag ook gewoon de vaste momenten en verder een vrij middagje. vrijdagmiddag hebben we ook vaste momenten en om half 2 is de huiskamervergadering. dan gaan we elkaar bekritiseren... we moeten aangeven als we vinden dat iemand z'n taakjes niet goed doet enz.. 's middags om 4 uur is de weeksluiting. hierin vertellen we hoe de weekdoelen zijn gegaan en welk weekenddoel we hebben. om half 5 had ik nog weekendvoorbespreking

verder verschilt de rest een beetje aan welke behandeling je hebt. sommige groepsleden hebben iedere dag nog een extra contactmomentje met de leiding, anderen hebben er geen een. 1 x in de zoveel tijd is er ook een gesprek met de psychiater.. dat ligt er ook weer aan wat voor soort hulp je nodig hebt. na 3 maand komt er een staffbespreking. daarin wordt duidelijk wat ze met je willen. of dagbehandeling nog wel goed voor je is, welke punten je nog moet leren bladiebla... je hebt verder ook een werkmap.. daarin heb je je weekprogramma, behandelplan (die je samen met je psychiater opstelt) .. een doelenschema, met de problemen waaraan je tijdens de gehele behandeling wilt werken.. je leerdoelschema, voor iedere week, je eigen hoekje, voor alles wat nergens anders in past.. en zo zitten er wel meer dingen in.

ik moet zeggen dat dit alles wel intensief voor me is, maar ik wil verbetering, dus ja.. het is vooral wel slim als de thuissituatie niet helemaal 100% is.. dan kan dagbehandeling ook wel rustgevend werken. ik zit nu nog maar een maand in dagbehandeling en de observatieperiode is 3 maand. de echte therapieen (zoals cognitieve, die ik nodig heb) beginnen daarna pas.

Laatst gewijzigd op 01-08-2005 om 02:16.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten